OPGEHEVEN : Besluit van de Vlaamse regering betreffende de taken van
commissaris-coördinator en commissarissen van de Vlaamse regering bij de
hogescholen.
goedkeuringsdatum
05 APRIL 1995
publicatiedatum
B.S.16/06/1995
datum laatste wijziging
15/05/2014
COORDINATIE
B.Vl.R.
9-9-2011 - B.S. 16-11-2011
opgeheven door Decr. 21-3-2014 - B.S. 15-5-2014
De Vlaamse regering,
Gelet op het decreet van 13 juli 1994 betreffende de hogescholen
in de Vlaamse Gemeenschap, inzonderheid op artikel 248;
Gelet op het besluit van de Vlaamse regering van 16 november 1994
tot regeling van de begrotingscontrole, inzonderheid op artikel 8, § 2;
Gelet op de wetten op de Raad van State,
gecoördineerd op 12 januari 1973, inzonderheid op artikel 3, § 1,
gewijzigd bij de wet van 4 juli 1989;
Gelet op de
dringende noodzakelijkheid;
Overwegende dat de
bepalingen van dit besluit het de commissarissen en de
commissaris-coördinator van de Vlaamse regering bij de hogescholen
dringend mogelijk moeten maken de hen opgelegde taken uit te voeren en dat deze
taken bij de voorbereiding van de omvangrijke en ingrijpende wijzigingen voor
het academiejaar 1995-1996 van essentieel belang zijn;
Op voorstel van de Vlaamse minister van Onderwijs en
Ambtenarenzaken;
Na beraadslaging,
Besluit :
Artikel 1.
Voor de toepassing van dit
besluit wordt verstaan onder :
1° het decreet
: het
decreet
van 13 juli 1994 betreffende de hogescholen in de Vlaamse
gemeenschap;
2° de commissarissen : de
commissarissen van de Vlaamse regering bij de hogescholen;
3° de commissaris-coördinator : de
commissaris-coördinator van de Vlaamse regering bij de hogescholen.
Art. 2.
De commissaris-coördinator
en de commissarissen hebben de volgende gemeenschappelijke taken :
1° de controle op de wettelijkheid en de
regelmatigheid van alle ontvangsten en uitgaven. Deze omvat onder meer :
- controle van het aantal financierbare
studenten;
- controle op het naleven van de bij
decreet ingestelde percentages inzake personeelsformatie en aantal
benoemingen;
- thema-controle van de
personeelsdossiers o.a. inzake vereiste bekwaamheidsbewijzen;
- controle van de jaarlijkse naamlijst en de individuele
afwijkingen inzake cumulatie;
- controle op
naleving van de regelgeving betreffende de overheidsopdrachten;
2° de controle van de rekeningen en financiële
staten van de hogeschool en de bewaking van het financiële evenwicht
ervan. Deze omvat onder meer :
- advisering van
de begroting;
- advisering van meerjarenbegroting
en analyse van de meerjarenprognose rond haalbaarheid van bepaalde
initiatieven;
- financiële analyse van de
jaarrekeningen;
- analyse van het
jaarverslag;
- controle op de toepassing van
artikel 232 van het
decreet inzake het maximumpercentage van de jaarlijkse werkingsuitkering dat
aan bezoldigingskosten besteed mag worden;
-
participatie in het comité van toezicht belast met de voortgangsbewaking
van de uitgavenontwikkeling van de hogescholen;
3° de controle van de rekeningen en financiële staten van
de VZW's opgericht voor het beheer van de sociale voorzieningen en het bewaken
van het financiële evenwicht ervan. Deze omvat onder meer :
- advisering van het begroting;
- advisering van meerjarenbegroting en analyse van de
meerjarenprognose rond haalbaarheid van bepaalde initiatieven;
- financiële analyse van de jaarrekeningen;
- analyse van het jaarverslag;
4° het bijhouden van een fysische inventaris van alle
onroerende goederen van de hogeschool, met vermelding van hun oorsprong en
bestemming en van alle aanpassingen hiervan;
5° het formele toezicht op de naleving van de decretale
bepalingen betreffende de medezeggenschap en van de daartoe opgerichte organen
binnen de hogeschool, alsmede op de naleving van de decretale bepalingen
betreffende de onderhandelingscomités;
6° het kunnen bijwonen met raadgevende stem van alle
vergaderingen van het hogeschoolbestuur waarop punten behandeld worden waarvoor
de commissarissen bevoegd zijn;
[7° de
controle op de naleving van de onderhandelingsplicht met de representatieve
vakorganisaties.]
B.Vl.R.
van 9-9-2011
Art. 3.
§ 1. Met betrekking
tot de uitbetaling van de salarissen van het personeel van alle hogescholen,
ook deze welke behoren tot het ambtsgebied van de commissaris-coördinator,
hebben de commissarissen de volgende specifieke taken :
1° medeverantwoordelijkheid om het betalingssysteem te
ontwerpen in concept, processen en procedures;
2° medeverantwoordelijkheid om de betalingen uit te voeren
door middel van advies bij complexere dossiers, onder meer bij rekenhofdossiers
en geschillen.
§ 2. De
administratie is verantwoordelijk voor het uitvoeren van de betalingen van de
salarissen van de personeelsleden van de hogescholen. Zij ziet ook toe op het
beheer van het betalingssysteem en op alles wat daaruit
voortvloeit.
§ 3. De
commissaris-coördinator en de commissarissen zijn verantwoordelijk voor de
externe controle van de juistheid van de gegevens die de hogescholen aan het
sociaal secretariaat geven.
Art. 4.
De Vlaamse minister, bevoegd voor
het onderwijs, kan op voorstel van het college van commissarissen beslissen
bijkomende taken toe te voegen aan het takenpakket van de commissarissen en de
commissaris-coördinator.
Art. 5.
Dit besluit treedt in werking op
1 september 1995.
Art. 6.
De Vlaamse minister bevoegd voor
het onderwijs is belast met de uitvoering van dit besluit.