Jaarlijkse inlichtingen voor het schooljaar 2021-2022: personeelsbeheer deeltijds kunstonderwijs

  • referentie
    DKO/2013/01
  • publicatiedatum
    28/06/2013
  • datum laatste wijziging
    23/09/2021
  • opheffing
    DKO/2012/01
  • Overbruggingslestijden
  • Vaste benoeming vanaf 1/09/2021
  • ICT-coördinator

1. Overbruggingslestijden

Een aantal academies krijgen voor het schooljaar 2021-2022 een extra pakket lestijden om het leerlingenverlies tijdens de coronaperiode, te compenseren. Dit zijn de overbruggingslestijden.

De overbruggingslestijden zijn tijdelijke lestijden, ze kunnen daardoor niet vacant verklaard worden. Vaste benoeming is dan ook niet mogelijk, net zomin als een affectatie of mutatie.

De verplichtingen van de regelgeving over terbeschikkingstelling wegens ontstentenis van betrekking (TBSOB) zijn volledig van toepassing.

Dit betekent dat deze verplichtingen zowel op het niveau van het schoolbestuur moeten gerespecteerd worden, maar evengoed kan de reaffectatiecommissie reaffecteren of weder tewerkstellen.

Elke opdracht waarvoor overbruggingslestijden gebruikt worden moet identificeerbaar zijn. De personeelsleden die aangesteld worden in de overbruggingslestijden aanvangsbegeleiding meldt u daarom met OOM-code 36 OLT (overbruggingslestijden).

Lees er meer over in deze omzendbrief:

2. Vaste benoeming:

Vanaf 1/09/2021 vervalt de absolute verplichting om alle betrekkingen daadwerkelijk vacant te verklaren.

De raad van bestuur beslist op basis van een beleidsplan jaarlijks en na onderhandelingen in het bevoegde lokaal comité welke vacante betrekkingen hij in haar centrum of centra voor volwassenonderwijs en haar academie(s) voor deeltijds kunstonderwijs vacant verklaart met het oog op een vaste benoeming. Als er in het bevoegde lokale onderhandelingscomité geen akkoord wordt bereikt over bepaalde betrekkingen, dan moet de raad van bestuur die betrekkingen wel vacant verklaren op voorwaarde dat die betrekkingen gedurende de drie voorafgaande schooljaren ook al vacant waren.

De verplichting om betrekkingen in bepaalde verlofstelsels vacant te verklaren blijft echter gelden.

Lees er meer over in hoofdstuk 2.1.1.1.2. (gemeenschapsonderwijs) of in hoofdstuk 2.1.2.1.2. (gesubsidieerd onderwijs) van deomzendbrief vaste benoeming.

3. ICT-coördinator

Vanaf 1/09/2021 wordt het ambt van ICT-coördinator een nieuw afzonderlijk ambt. U hoeft het dus ook niet meer gelijk te stellen met één van de bestaande ambten of vakken.

Er zijn afzonderlijke bekwaamheidsbewijzen vastgelegd voor dit ambt. Voor de personeelsleden die benadeeld zouden worden qua salarisschaal zijn er overgangsmaatregelen voorzien.

Vaste benoeming zal ook mogelijk zijn in dit ambt.

Lees meer over de algemene principes in deze omzendbrief.

Lees meer over de bekwaamheidsbewijzen en overgangsmaatregelen in deze omzendbrief.

4. Nationaliteitsafwijking voor personeelsleden met de Britse nationaliteit

Britse burgers die op 31 december 2020 in Vlaanderen verblijven en werken of studeren (en hun familieleden) zijn beschermd door het terugtrekkingsakkoord en behouden dezelfde rechten als EU-burgers. Zij voldoen dus aan de nationaliteitsvoorwaarden.

Voor de Britten die op 31 december 2020 nog niet in het onderwijs staan, zijn er 2 mogelijkheden.

  • Ze zijn beschermd door het terugtrekkingsakkoord. Dit blijkt uit het feit dat ze over een M-kaart beschikken. Indien niet, dan moeten zij die alsnog aanvragen bij de gemeente.
    Voor deze personeelsleden stuurt u het aanvraagformulier op
    naar het werkstation. Hierop kan u aanduiden dat het over een Brit gaat met een M-kaart.
  • Voor Britten die niet beschermd zijn door het terugtrekkingsakkoord zijn, en dus geen M-kaart hebben, geldt de gewone procedure voor afwijking van de nationaliteitsvereist. U dient het formulier aanvraag nationaliteitsafwijking in bij uw werkstation. Voor deze personeelsleden zal het werkstation een advies vragen aan de dienst vreemdelingenzaken.

Meer informatie in de omzendbrief indiensttreding.

5. Meelooptraject directeur

Van 1 maart 2021 tot en met 31 december 2022 loopt een tijdelijk meelooptraject directeur. In dit project kan een inrichtende macht of bestuur onder bepaalde voorwaarden aan een personeelslid - zowel een reeds geselecteerde kandidaat-directeur als een potentiële of geïnteresseerde kandidaat – of aan een externe zijinstromer de mogelijkheid bieden tot het volgen van een traject waardoor dat personeelslid gedurende een bepaalde periode kan meelopen met een of meerdere ervaren directeurs. Via dit meelooptraject kan het betrokken personeelslid kijken, observeren en vragen stellen over de job van directeur. Het personeelslid kan zo “in het echt” zien wat de job van directeur allemaal inhoudt en daarbij ervaren wat het werk allemaal vergt en hoe de ervaren directeur daarmee omgaat.

Meer informatie over dit project vindt u in de omzendbrief.

6. Omstandigheidsverlof van 10 naar 15 dagen

Voor bevallingen vanaf 1 januari 2021 heeft het personeelslid dat vader wordt of meeouder is, recht op vijftien dagen omstandigheidsverlof naar aanleiding van de bevalling in plaats van tien dagen.

Alle info in deze omzendbrief.

7. Medische attesten bij indiensttreding

Vanaf 1 januari 2021 vormt de gezondheidstoestand van een personeelslid geen financierings- of subsidiëringsvoorwaarde meer en vormt dit dus ook geen aanstellingsvoorwaarde meer. U moet dus niet langer een medisch attest vragen bij de indiensttreding van een tijdelijk personeelslid.

8. Aangifte ziekteverlof

Vanaf 01/07/2020 neemt AGODI de verplichtingen over van de scholen in verband met de aangiftes in de sector Uitkeringen (ASR ZIMA). Het betreft aangiftes van ziekteverlof, onbezoldigd bevallingsverlof of onbezoldigde moederschapsbescherming.

Zie omzendbrief NO/2020/02

9. Een handig overzicht van de verlofstelsels

In het onderwijs bestaan er heel wat verlofstelsels met elk hun eigen voorwaarden. In dit handig overzicht vindt u alle verlofstelsels met de voorwaarden erbij vermeld.

Overzicht verlofstelsels

10. Aanvangsbegeleiding

Elke academie ontvangt lestijden aanvangsbegeleiding om startende leerkrachten te coachen.
De personeelsleden die u aanstelt in aanvangsbegeleiding meldt u met vakcode 1746. In de RL-1 duidt u ook het gelijkstellingsvak aan. Dit kan eender welk vak zijn. Het salaris wordt bepaald op basis van het aangeduide gelijkstellingsvak.

De lestijden aanvangsbegeleiding komen in aanmerking voor vacantverklaring en vaste benoeming.

Let wel. Via samenwerking kan een academie de lestijden aanvangsbegeleiding overdragen naar een andere academie. Deze overgedragen lestijden aanvangsbegeleiding komen niet in aanmerking voor vacantverklaring en vaste benoeming.

Meer informatie vind je in deze omzendbrief.

11. Kunstkuurprojecten

Heel wat academies hebben het goede nieuws gekregen dat zij een Kunstkuurproject kunnen opstarten.

De aanstelling van de personeelsleden gebeurt altijd in de academie.
Zie omzendbrief DKO/2019/01

12. Beperking van de vervangingsmogelijkheid voor of tijdens een korte vakantie

Met ingang van 1 september 2015 is de vervangingsmogelijkheid van afwezige personeelsleden beperkt wanneer de afwezigheid start in een periode van 14 kalenderdagen voor of tijdens een korte vakantieperiode, met uitzondering van de maanden juli en augustus.

Een personeelslid, dat tijdelijk een personeelslid vervangt van wie de afwezigheid gestart is in een periode van 14 kalenderdagen voor of tijdens een korte vakantieperiode, ontvangt hiervoor geen salaris. Het gaat dus over kalenderdagen hetgeen impliceert dat een weekend ook meetelt om de 14

kalenderdagen te tellen.

Als het afwezige personeelslid opnieuw afwezig is na de korte vakantieperiode of ononderbroken afwezig blijft tot na de korte vakantieperiode, ontvangt de vervanger slechts een salaris voor zijn prestaties vanaf de eerste dag na de korte vakantieperiode. En dit op voorwaarde dat de afwezigheid voldoet aan de geldende regels voor vervangingen, zoals de 10-werkdagen regel. Let op: voor het deeltijds kunstonderwijs telt zaterdag als werkdag .

Meer informatie over deze maatregel is terug te vinden in de Omzendbrief PERS/2015/06 van 24 augustus 2015 betreffende de beperking van de vervangingsmogelijkheid voor of tijdens een korte vakantieperiode

13. Digitaal doorsturen van documenten voor uw werkstation

Stuur uw personeelsdocumenten digitaal door. Uw werkstation heeft bij nieuwe indiensttredingen enkel nog een kopie van het studiebewijs en een uittreksel uit het strafregister model 2 nodig om het personeelslid te kunnen bezoldigen. . Daarnaast blijven soms formulieren nodig (bv. erkenning artistieke ervaring of valorisatie van prestaties buiten het onderwijs). Deze documenten kan u ook via elektronische weg aan uw werkstation bezorgen. U scant dan de documenten zelf op school in en mailt ze naar het centrale adres mailto:documenten.onderwijspersoneel@ond.vlaanderen.be. Je vermeldt op de scan het stamboeknummer van het personeelslid en je plaatst slechts één document per scan. Gescande documenten in verband met arbeidsongevallen mail je naar mailto:arbeidsongevallen.agodi@vlaanderen.be. Mail de ingescande documenten niet door op het rechtstreekse mailadres van uw dossierbeheerder. Bij een afwezigheid zijn de documenten in de mailbox van de dossierbeheerder niet raadpleegbaar voor andere collega’s.

 

14. Tijdige en correcte zendingen

Tijdige en correcte betalingen uitvoeren is een basisdoelstelling van de werkstations. Deze doelstelling is haalbaar op voorwaarde dat de zendingen uit de scholen tijdig en correct binnenkomen nl. uiterlijk enkele dagen vóór de afsluiting van de betaling.

In de jaarkalender vindt u maandelijks de datum van afsluiting van betaling.

Enkele aanbevelingen:

  • zend aanpassingen aan de opdrachten van vastbenoemde personeelsleden slechts door op het ogenblik dat u relatief zeker bent van de juiste opdracht; beperk herzieningen en herroepingen tot een minimum want die zorgen, ook in het elektronisch personeelsdossier, voor complicaties;
  • wijzigingen van opdrachten kunt u doorsturen voor het lopende schooljaar. Voor de vorige schooljaren kan u geen wijzigingen meer doorsturen.
    Vragen om aanpassingen voor vorige schooljaren toch door te sturen moeten gestaafd worden door bijkomende documenten bijvoorbeeld aanstellingsbesluiten van het schoolbestuur, lessenroosters, aanwezigheidslijsten,…
  • bij het melden van een 'verlof voor een tijdelijke andere opdracht' is het voor een correcte verwerking in het werkstation van groot belang dat u ook informatie meegeeft over de andere opdracht die het personeelslid tijdelijk uitoefent, zeker als die zich in een andere school situeert; u gebruikt hiervoor een RL 3 'opmerking'. Let erop dat de periode en het volume van het verlof tijdelijk andere opdracht en van de tijdelijk andere opdracht identiek is. Een aanstelling in een 'tijdelijk andere opdracht' is altijd uitzonderlijk en is slechts toegelaten nadat een betrekking niet via de gewone statutaire wijze (bvb. TADD-verplichtingen) kan ingevuld worden;
  • bij het melden van een bevallingsverlof stellen wij vast dat vaak vanuit de diverse scholen waar het personeelslid werkt, verschillende begindata gemeld worden; er worden zelfs uiteenlopende bevallingsdata meegedeeld, zowel wat de vermoedelijke bevallingsdatum als wat de effectieve geboortedatum(!) betreft; het spreekt voor zich dat zoiets voor een persoonsgebonden dienstonderbreking als deze niet verwerkbaar is en in het elektronisch personeelsdossier voor moeilijk op te lossen complicaties zorgt; hou u daarom bij het bepalen van de periode bevallingsverlof aan de geattesteerde data zoals het personeelslid u die bezorgt; tegenstrijdige zendingen brengen de uitbetaling van het personeelslid in het gedrang;
  • voor de aanpassing van de burgerlijke stand kan u nooit verder teruggaan dan het huidige fiscale jaar. Het huidige fiscale jaar loopt van 1 januari 2021 t.e.m. 31 december 2021.
  • Als u een nieuw personeelslid aanstelt moet u in de RL-9-immatriculatie de nationaliteit invullen. Standaard staat hier in de meeste softwarepakketten de Belgische nationaliteit vermeld. Vergeet niet deze aan te passen als u een buitenlands personeelslid aanstelt.

 

15. 63 jaar en 365 dagen ziek

Een personeelslid is vanaf de leeftijd van 63 jaar al 365 dagen ziek geweest. Dit heeft tot gevolg dat het personeelslid met pensioen moet gaan op de eerste van de maand volgend op de dag dat dit zich voordoet. Met het ziekteverlof dat het personeelslid genoten heeft vóór de leeftijd van 63 jaar moet geen rekening gehouden worden.

16. Terbeschikkingstelling wegens ziekte na de P-datum

Een personeelslid heeft de pensioenleeftijd (P-datum) bereikt en komt door ziekte in de stand terbeschikkingstelling wegens ziekte. Daarnaast heeft deze persoon minstens 30 jaar diensten die in aanmerking komen voor de berekening van een rustpensioen.

In dit geval moet het personeelslid met pensioen gaan op de eerste van de maand volgend op het moment dat het in deze situatie terecht komt.

17. Aanstelling op basis van een buitenlands diploma

Het werkstation ontvangt regelmatig buitenlandse diploma's van personeelsleden aangesteld in een academie. Deze diploma's moeten wij terugsturen. Deze personeelsleden kunnen wij enkel bezoldigen op basis van een gelijkwaardigheidsbesluit of een conformiteitsattest.

Het gelijkwaardigheidsbesluit ontvangt het personeelslid na een erkenning door NARIC.

Meer info over NARIC vindt u terug op de volgende website:

http://naricvlaanderen.be

Het conformiteitsattest ontvangt het personeelslid na een erkenning door AGODI.

Meer informatie over deze erkenningsprocedure vindt u terug op de volgende website:
http://www.agodi.be/job-in-het-onderwijs-buitenlandse-beroepskwalificatie

Vergeet niet dat deze personeelsleden moeten voldoen aan de taalvereisten

18. Draagwijdte van vaste benoeming

In het deeltijds kunstonderwijs zijn er elk jaar heel wat verschuivingen in de opdrachten en vakken van de leraars. De versoepeling van de bekwaamheidsbewijzen heeft ook mogelijk gemaakt dat leraars breder inzetbaar zijn. Ook voor een vastbenoemd personeelslid is dit mogelijk, zolang de opdrachten en vakken waarmee het belast wordt maar binnen de draagwijdte van zijn benoeming vallen.

19. Een vaste benoeming is beperkt tot een ambt.

 

Als het ambt leraar is, geldt de benoeming altijd automatisch voor alle vakken waarvoor de leraar een vereist bekwaamheidsbewijs heeft. Dat ligt helemaal anders voor vakken en specialiteiten waarvoor de leraar een voldoend geacht bekwaamheidsbewijs heeft: zo'n vak en specialiteit valt alleen binnen de draagwijdte van de vaste benoeming als er expliciet een vaste benoeming door de overheid voor dit vak en specialiteit werd erkend.

Hieruit volgt dat een leraar nooit binnen zijn vaste benoeming kan beginnen een vak en specialiteit te geven waarvoor hij een voldoend geacht bekwaamheidsbewijs heeft, zolang de overheid de vaste benoeming voor dit vak niet heeft erkend. Bij niet-erkenning door de overheid kan het personeelslid enkel als tijdelijke in deze opdracht presteren.

Indien u deze lesopdrachten die buiten de draagwijdte van de vaste benoeming vallen, toch zou melden met een administratieve toestand 4, dan kan dit ernstige gevolgen hebben voor het personeelslid. Wij verzoeken u dan ook om hier bij de verdeling van de betrekkingen zeker rekening mee te houden.

Meer informatie vindt u in de omzendbrief van 29 november 1999 over vaste benoeming

20. Controle op de afwezigheid wegens ziekte

De firma Certimed voert de controles uit op de afwezigheid wegens ziekte. Voor uitgebreide informatie hierover verwijs ik naar de omzendbrief 'Controles op de afwezigheid wegens ziekte' met kenmerk 13AC/B.Ph./SH/js van 20 januari 1999.

Aanvraag controles voor eendagsafwezigheden:

Wil u een controle voor een eendagsafwezigheid aanvragen, dan doet u dit zo vroeg mogelijk nl. ten laatste tegen 12 uur. Maak hierover duidelijke afspraken met de personeelsleden.

Is er voor de middag niemand bereikbaar op de school, voorzie dan een alternatieve contactmogelijkheid om eendagsafwezigheden te laten melden.

Aanvraag controles voor afwezigheden van meerdere dagen.

Deze controles kan u aanvragen tot 16u30 (maandag tot vrijdag).

Aanvraag controles in het weekend.

Instellingen van het deeltijds kunstonderwijs kunnen de controles ook in het weekend aanvragen. Dit kan enkel op de volgende manier.

Vanaf de vrijdagavond is Certimed op het volgend telefoonnummer en op de volgende uren bereikbaar:

Telefoon: 0475/64.04.28

- Vrijdag tot 19 uur

Na 19 uur kan u de controleaanvraag inspreken op het antwoordapparaat.

- Zaterdag van 9 uur tot 12 uur

Na 12 uur kan u de controleaanvraag inspreken op het antwoordapparaat.

- Zondag van 9 uur tot 12 uur

Bovenstaand telefoonnummer geldt enkel voor controleaanvragen in het weekend. Voor de controleaanvragen (telefonisch, per fax, schriftelijk of per e-mail) tijdens de week kan u terecht bij:

Certimed

T.a.v. Dienst Onderwijs

Postbus 10018

1070 ANDERLECHT

Gratis telefoonnummer: 0800/94 994

e-mail: onderwijs@certimed.be

Gebruik de formulieren met de correcte adresgegevens (bijlage bij omzendbrief van 20 januari 1999).

Telefonische aanvragen dienen schriftelijk of per e-mail (formulier“aanvraag van medische controle” als pdf-bestand in bijlage) bevestigd te worden.

21. Controle op de urenpakketten

Bij de jaarlijkse controle van de urenpakketten stelden wij vast dat een aantal scholen afwezige personeelsleden niet rechtstreeks vervangen. De scholen gebruiken de uren van de afwezige titularis om een ander vak in te richten. De opdracht in dit andere vak geven ze door als vacante uren (= ato 2). Bij de controle van de urenpakketten resulteert dit in een overschrijding. Het gaat hier immers nog altijd over de uren die toegekend zijn aan de afwezige titularis en die tijdens de duur van de afwezigheid van de titularis in een 'ander vak' ingericht worden. De opdracht in dit andere vak moet gemeld worden als niet vacante opdracht (= ato 1). Zoniet, geeft dit aanleiding tot een overschrijding van het urenpakket.

Denk er aan om bij de verdeling van de urenpakket met alle leerkrachten rekening te houden. Dat wil zeggen dat u ook rekening moet houden met vast benoemde leerkrachten die te kennen hebben gegeven dat ze voor het volledige schooljaar een verlofstelsel willen opnemen. Als bij de verdeling van de uren blijkt dat u geen effectieve lesopdracht aan deze leerkracht meer kan toekennen omdat u minder uren van zijn vak inricht, dan moet u eerst de maatregelen voorafgaand aan de TBSOB toepassen en indien noodzakelijk het personeelslid ter beschikking stellen wegens ontstentenis van betrekking (TBSOB).

22. Website ministerie van Onderwijs en Vorming: enkele blikvangers

Bekwaamheidsbewijzen DKO en concordantiezoeker online

De bekwaamheidsbewijzen DKO en concordantiezoeker kan u raadplegen op deze website:

http://www.agodi.be/dko-bekwaamheidsbewijzen-en-concordanties

Voor de bekwaamheidsbewijzen kan u opzoekingen doen in twee richtingen:

• van ambt of vak naar diploma;

• van diploma naar ambt of vak.

Cursussen schoolsecretariaten DKO

De cursussen kan u raadplegen op onze website.

Documenten en formulieren

Deze website biedt een centrale toegang tot bijna alle documenten en formulieren die veel gebruikt worden in het onderwijsveld (directies,schoolsecretariaat, ouders, studenten, leraars e.a.).

Jaarkalender schoolsecretariaten 2021-2022

De jaarkalender biedt een handig overzicht per maand van de op te sturen formulieren en documenten naar het werkstation of uw schoolbeheerteam. In de jaarkalender vindt u zowel de uiterste datum van de maandelijkse betaling terug als de uiterste termijn voor het indienen van de vaste benoemingen.

De jaarkalender 2021-2022 vindt u terug op deze website.