Om tegemoet te komen aan het belang van een voldoende betrokkenheid van ouders bij het schoolleven van hun kinderen, werd in het schooljaar 2010-2011 bij decreet beslist dat alle Vlaamse scholen van zowel het basis- als het secundair onderwijs een engagementsverklaring dienden op te nemen in het schoolreglement. Die engagementsverklaring bevat minimale wederzijdse engagementen tussen school en ouders en wil op die manier bijdragen tot een verhoging van ouderbetrokkenheid.
Het onderzoek wil 2 jaar na de invoering van de engagementsverklaring in kaart brengen hoe de implementatie van dit beleidsinitiatief is verlopen. Het onderzoeksteam zet een kwalitatief onderzoek op waarbij diverse betrokken stakeholders bevraagd werden aan de hand van semigestructureerde interviews.
De data van het onderzoek worden verzameld op 3 verschillende niveaus: beleidsinitiatief, beleidsondersteuning en beleidsimplementatie.
De 3 centrale onderzoeksvragen weerspiegelen die structuur. De resultaten van het onderzoek tonen aan dat zowel actoren op het niveau van beleidsondersteuning (ouderkoepels, pedagogische begeleidingsdiensten, LOP’s) als actoren op het niveau van beleidsimplementatie (directies, leraren, ouders, ondersteunende organisaties) niet geloven in de engagementsverklaring als formeel instrument om ouderbetrokkenheid te verhogen.