Onderwijsonderzoeken

Titel
Studiekeuze en leerloopbanen in het DKO
Korte omschrijving
Het Deeltijds Kunstonderwijs (DKO) is een belangrijke actor binnen het cultuureducatieve veld in Vlaanderen. Ondanks de aanwezigheid van participatiegegevens is er echter weinig onderzoek voorhanden over de loopbanen van DKO-leerlingen. Binnen dit onderzoek willen we daarom zicht krijgen op enerzijds de verschillende types leerloopbanen en anderzijds de determinanten die daarin beslissend zijn en daarmee mee bepalen of iemand al dan niet blijft participeren aan een artistiek leerproces. Op basis van een analyse van bestaande socio-demografische data en van nieuwe kwalitatieve en kwantitatieve onderzoeksdata zullen we hierop een antwoord trachten te formuleren. Op basis van de onderzoekoutput kunnen we praktische- en beleidsaanbevelingen formuleren op vlak van detectie, retentie en innovatie, en de daarbij horende uitbouw van leerloopbaanbegeleiding in het DKO.
Status
Afgerond
Startdatum
01/02/2015
Einddatum
30/09/2016
Omschrijving van het onderzoeksopzet

De academies voor deeltijds kunstonderwijs (dko) vormen een voor Europa uniek netwerk van formeel en certificerend kunstonderwijs in de vrije tijd. 

Ondanks de aanwezigheid van cijfergegevens en consultaties met directies en leerkrachten, is er weinig geweten over de loopbanen van leerlingen van het deeltijds kunstonderwijs. Met dit onderzoek wordt een antwoord gezocht op twee vragen:

  • Hoe zien de DKO-leerloopbanen van leerlingen eruit? Wat zijn veranderingen gedurende hun leertraject? Wie stroomt door naar het hoger kunstonderwijs?
  • Wat bepaalt de studiekeuze van DKO-leerlingen bij het begin van hun leertraject, veranderingen gedurende hun dko-leerloopbaan en mogelijke doorstroomkeuze naar het hoger kunstonderwijs. 

Dit onderzoek maakt gebruik van een analyse van bestaande socio-demografische data en van nieuwe kwalitatieve en kwantitatieve onderzoeksdata werd getracht. 

 
Omschrijving van de onderzoeksresultaten

Het onderzoek leidt, naast een beschrijving, naar meer verklarende inzichten omtrent de leerloopbanen doorheen de bestaande studierichtingen, graden en opties en de keuzes en motieven die leerlingen hierbinnen maken. Dit impliceert dat niet de eigenlijke keuze voor het dko in vergelijking met private organisaties deel uitmaakt van het onderzoek, maar wel de motieven aangaande de keuze uit het huidige opleidingsaanbod van het deeltijds kunstonderwijs.

Ook beïnvloedende factoren worden onderzocht:

  • wie beïnvloedt en/of stuurt het keuzeproces (ouders, vrienden, leerkrachten, …)?
  • In welke mate heeft de leerplichtopleiding een effect op de keuzes van de leerlingen?
  • wat maakt dat leerlingen op een bepaalde leeftijd al dan niet doorgaan met hun opleiding?
  • in welke mate speelt de bereikbaarheid van de academies en het tijdstip waarop de lessen plaatsvinden een rol in leerloopbanen?

Bijkomend wordt inzicht verworven in de wijze waarop bestaande experimentele projecten (tijdelijke projecten en pilootprojecten) een invloed uitoefenen op het keuzeproces van dko-leerlingen. Zo werd onderzocht in hoeverre een dergelijke opleiding in vergelijking met de andere beïnvloedende factoren, de studiekeuze binnen het aanbod van het deeltijds kunstonderwijs beïnvloedt en eventueel een eerder overwogen studiekeuze voor een bepaald domein bijstuurt.

Promotor
  • Lombaerts Koen (Vrije Universiteit Brussel)
  • De Backer Free (Vrije Universiteit Brussel)
Thema
Ad hoc
Documenten