Onderwijsonderzoeken

Titel
Kritische Review van de eindtermen als instrument voor goed onderwijs
Korte omschrijving
Het project onderzoekt de doeltreffendheid van de eindtermen aan de hand van 5 criteria: legitimiteit/legaliteit, evalueerbaarheid, operationaliseerbaarheid, hanteerbaarheid en realiseerbaarheid. Gebruik makend van een literatuurstudie zal het onderzoek het feitelijk gebruik van de ET beschrijven en de sterke en zwakke punten evalueren. Dit wordt aangevuld met een comparatieve analyse (Schotland, Nederland) om uiteindelijk te komen tot een inventaris van condities voor het optimaal gebruik van ET als (beleids)instrument.
Status
Afgerond
Startdatum
01/09/2015
Einddatum
29/02/2016
Omschrijving van het onderzoeksopzet

Hoe en in welke mate functioneren de eindtermen in het Vlaamse onderwijs? In deze wetenschappelijke review bestudeerden de onderzoekers de eindtermen vanuit de invalshoek van diverse actoren. Elk van deze actoren (inspectie, leerplanmakers, scholen, leraren, …) gebruikt de eindtermen  vanuit hun eigen perspectief. Verschillende verwachtingen en criteria ten aanzien van één instrument kunnen voor spanningen zorgen. Om zicht te krijgen op de verschillende mogelijkheden om met deze spanningen om te gaan, hebben de onderzoekers een aantal scenario’s ontwikkeld. Deze kunnen een houvast bieden voor beleidsmakers en belanghebbenden om inzicht te krijgen in mogelijke toekomstige ontwikkelingen rond de eindtermen en op basis daarvan geïnformeerde standpunten in te nemen.

Promotor
  • Simons Maarten (KU Leuven)
  • Kelchtermans Geert (KU Leuven)
Trefwoord
EINDTERMEN, ONTWIKKELINGSDOELEN, LEERPLANNEN
Onderwijsniveau
  • lager onderwijs
  • secundair onderwijs
Thema
Ad hoc
Documenten