Onderwijsonderzoeken

Titel
Evaluatie van de taalproef
Korte omschrijving
De evaluatie wees uit dat de taalproef niet eenduidig werd geïnterpreteerd en toegepast als ventiel voor het toelatingsbeleid. Men ervaarde de taalproef als onrechtvaardig, discriminatoir en onethisch. De CLB’s vonden de taalproef indruisen tegen hun logica van handelingsgericht werken en de afname legde bovendien een te zwaar beslag op de werking van het CLB. De taalproef bleek ook in te druisen tegen inzichten uit onderzoek naar de (taal)ontwikkeling en het leren van kinderen. De taalproef werd bovendien inconsistent bevonden met het principe van ‘breed evalueren’ en met de nieuw ingevoerde taalscreening die sinds schooljaar 2014-2015 aan het begin van het eerste leerjaar op basis van dit principe en met het oog op remediëring wordt ingevoerd. Als beleidsalternatief werd voorgesteld dat de klassenraad van de school voor lager onderwijs waar de 6-jarige zich aanbiedt voor inschrijving beslist over de toelating. De klassenraad verzamelt daartoe de nodige informatie.
Status
Afgerond
Startdatum
01/12/2014
Einddatum
23/01/2015
Omschrijving van het onderzoeksopzet
De evaluatie wees uit dat de taalproef niet eenduidig werd geïnterpreteerd en toegepast als ventiel voor het toelatingsbeleid. Men ervaarde de taalproef als onrechtvaardig, discriminatoir en onethisch. De CLB’s vonden de taalproef indruisen tegen hun logica van handelingsgericht werken en de afname legde bovendien een te zwaar beslag op de werking van het CLB. De taalproef bleek ook in te druisen tegen inzichten uit onderzoek naar de (taal)ontwikkeling en het leren van kinderen. De taalproef werd bovendien inconsistent bevonden met het principe van ‘breed evalueren’ en met de nieuw ingevoerde taalscreening die sinds schooljaar 2014-2015 aan het begin van het eerste leerjaar op basis van dit principe en met het oog op remediëring wordt ingevoerd. Als beleidsalternatief werd voorgesteld dat de klassenraad van de school voor lager onderwijs waar de 6-jarige zich aanbiedt voor inschrijving beslist over de toelating. De klassenraad verzamelt daartoe de nodige informatie.
Omschrijving van de onderzoeksresultaten

Wil je een kleuter van 6-jaar inschrijven in een school voor erkend Nederlandstalig lager onderwijs dan moet die kleuter een voldoende aantal dagen (220 halve dagen) in een erkende Nederlandstalige kleuterschool aanwezig zijn geweest in het schooljaar dat voorafgaat aan de inschrijving. Soms echter kan een kind om evidente redenen (bv. wegens ziekte, verblijf in het buitenland,…) geen 220 halve dagen aanwezig zijn in een erkende Nederlandstalige kleuterschool. In principe moet het dan tot de leeftijd van 7 jaar wachten om ingeschreven te kunnen worden in het Nederlandstalig lager onderwijs. De taalproef was bedoeld als een ventiel voor deze maatregel. Als een 6-jarige slaagde in de taalproef dan kon hij toch worden toegelaten. Het departement Onderwijs en Vorming heeft de taalproef geëvalueerd (ex post evaluatie) en nagedacht over alternatieve beleidsmaatregelen (ex ante evaluatie). Een analyse van administratieve data bood een beeld van de kleuters die een taalproef hebben afgelegd en daarvoor al dan niet slaagden. Onder leiding van een externe procesbegeleider (Levuur cvba) werden focusgroepen georganiseerd met vertegenwoordigers van scholen en CLB’s die ervaring hadden met het afnemen van taalproeven (geselecteerd over verschillende onderwijsnetten en geografisch gespreid over Vlaanderen en Brussel). Tijdens deze focusgroepen werd gepeild naar de ervaringen van deze stakeholders met de taalproef en hun visie erop en werd gebrainstormd over mogelijke alternatieve maatregelen. Met een expertenpanel (dat voor de helft was samengesteld uit experten die betrokken waren bij de validering van de taalproef en voor de helft uit experten die thuis zijn in de materie van kleuterparticipatie, ongelijke onderwijskansen, taal & diversiteit) werd nagedacht over de resultaten van de analyse van de kwantitatieve data en de focusgroepen en over de voorgestelde beleidsalternatieven.

Onderwijsniveau
  • kleuteronderwijs
  • lager onderwijs
Thema
Ad hoc
Documenten
  • 3 (1033 kByte)