Het rapport SONO/2017.OL1.7/2 brengt het aanbod en de kwaliteit van werkleerplekken in kaart. De analyse toont aan dat er nog een aanzienlijke groeimarge van het aantal werkleerplekken is.
Het rapport (SONO/2017/OL1.7/1). analyseert arbeidsmarktervaringen van schoolverlaters uit beroepsgerichte opleidingen en stelt onder meer vast dat ze minder bagage beschikken om op langere termijn op de arbeidsmarkt te kunnen meedraaien .
De studie SONO/2018.OL1.7/3 meet de impact van het instromen in een vorm van deeltijds beroepsonderwijs (dbso en leertijd) op de kans om (on)gekwalificeerd uit te stromen en op de eerste arbeidsmarktuitkomsten.
Rapport SONO/2018.OL1.7/4 maakt op basis van de beschikbare wetenschappelijke literatuur een ex-ante evaluatie van de veralgemening van duaal leren in het beroepsgericht secundair onderwijs in Vlaanderen.
Het rapport SONO/2018.OL1.7/2 analyseert op basis van administratieve data de arbeidsmarkttrajecten van 70.000 jongeren die het Vlaams onderwijs verlieten in 2008, met bijzondere aandacht voor de schoolverlaters uit zorgopleidingen, lerarenopleiding en STEM.
Het rapport SONO/2018.OL1.7/5 gaat op basis van administratieve data na wat de meerwaarde is van een diploma hoger onderwijs op de arbeidsmarkt. Zijn er indicaties van overscholing of diploma-inflatie? Wat is het effect van het uitproberen (zonder te slagen) van hoger onderwijs? En wat is de meerwaarde van een zevende jaar tso of bso?
Het rapport SONO/2019.OL1.7/1 onderzoekt de effecten van stages in het tso en bso. Het toont aan dat werkplekleren een positieve impact heeft op de kans op tewerkstelling en ook op de kans een kwalificatie te behalen in het secundair onderwijs. Er is wel een negatieve impact op de kans hoger onderwijs aan te vatten.
Het rapport SONO/2019.OL1.7/2 onderzoekt de verschillen tussen jongeren die een beroepsopleiding of een algemene opleiding volgen in de mate waarin ze bijleren nadat ze de schoolbanken verlaten hebben.
Het rapport SONO/2020.OL1.7/1 onderzoekt de effecten van een STEM studiekeuze in het secundair onderwijs via longitudinaal onderzoek. Een keuze voor een STEM studierichting heeft niet enkel een positief effect op de kansen op tewerkstelling, maar ook op een aantal indicatoren van de schoolloopbaan.
Het rapport SONO/2020/OL1.7/2 gaat de impact na van werkplekleren in vergelijking tot leren op school op cognitieve en non-cognitieve uitkomsten. Dit rapport maakt gebruik van longitudinale gegevens van leerlingen in tso en bso die verzameld werden via LiSO.