Ministerieel besluit tot bepaling van sommige gegevens die
de centra voor leerlingenbegeleiding moeten registreren
goedkeuringsdatum
22 JUNI 2001
publicatiedatum
B.S.07/07/2001
datum laatste wijziging
01/09/2016
COORDINATIE
(1)
M.B. van 28/08/2008 (B.S. 15/09/2008)
(2)
M.B. van 25/06/2010 (B.S. 13/09/2010)
(3)
M.B. van 18/11/2014 (B.S. 31/03/2015)
(4)
M.B. van 17/08/2016 (B.S. 04/11/2016)
Departement Onderwijs
De Vlaamse minister
van Welzijn, Gezondheid en Gelijke kansen, en de Vlaamse minister van Onderwijs
en Vorming,
Gelet op het decreet van 1 december 1998
betreffende de centra voor leerlingenbegeleiding, inzonderheid op artikel 9,
§ 2, 18, 1° en 2°, 20, § 1, en 25, §
1;
Gelet op het besluit van de Vlaamse regering van 13 juli
1999 tot bepaling van de bevoegdheden van de leden van de Vlaamse regering,
gewijzigd bij de besluiten van de Vlaamse regering van 15 oktober 1999 en 14
april 2000;
Gelet op het besluit van de Vlaamse regering van 17
maart 2000 tot bepaling van sommige opdrachten van de centra voor
leerlingenbegeleiding, inzonderheid op artikel 25,
Besluit :
Artikel 1.
Voor de toepassing van dit besluit wordt
verstaan onder :
1° centrum : centrum voor
leerlingenbegeleiding;
2° administratie : de administratie
Gezondheidszorg van het departement Welzijn, Volksgezondheid en Cultuur van het
ministerie van de Vlaamse Gemeenschap;
3° a) eerste jaar
kleuteronderwijs : de kleuters in het eerste jaar kleuteronderwijs die
vóór 1 januari van het schooljaar in kwestie, drie jaar geworden
zijn; voor het buitengewoon onderwijs : de kleuters die vier jaar worden in het
kalenderjaar dat begint in het schooljaar in kwestie;
b) tweede
jaar kleuteronderwijs : de kleuters in het tweede jaar kleuteronderwijs; voor
het buitengewoon onderwijs : de kleuters die vijf jaar worden in het
kalenderjaar dat begint in het schooljaar in kwestie;
c) eerste
jaar lager onderwijs : de leerlingen in het eerste jaar lager onderwijs; voor
het buitengewoon onderwijs : de leerlingen die zeven jaar worden in het
kalenderjaar dat begint in het schooljaar in kwestie;
d) derde
jaar lager onderwijs : de leerlingen in het derde jaar lager onderwijs; voor
het buitengewoon onderwijs : de leerlingen die negen jaar worden in het
kalenderjaar dat begint in het schooljaar in kwestie;
e) vijfde
jaar lager onderwijs : de leerlingen in het vijfde jaar lager onderwijs; voor
het buitengewoon onderwijs : de leerlingen die elf jaar worden in het
kalenderjaar dat begint in het schooljaar in kwestie;
f) eerste
jaar secundair onderwijs : de leerlingen in het eerste jaar secundair
onderwijs; voor het buitengewoon onderwijs : de leerlingen die dertien jaar
worden in het kalenderjaar dat begint in het schooljaar in
kwestie;
g) derde jaar secundair onderwijs : de leerlingen in
het derde jaar secundair onderwijs; voor het buitengewoon onderwijs : de
leerlingen die vijftien jaar worden in het kalenderjaar dat begint in het
schooljaar in kwestie.
4° basisset : de volgende gegevens
per doelgroep, onderwijstype, school en geslacht :
a) aantal
kleuters of leerlingen dat tot de doelgroep behoort;
b) aantal
kleuters of leerlingen dat volgens het onderzoeksprotocol werd
onderzocht;
c) aantal kleuters of leerlingen dat volgens het
onderzoeksprotocol intern moet worden opgevolgd;
d) aantal
kleuters of leerlingen met afwijkingen volgens de verwijscriteria van het
onderzoeksprotocol;
e) aantal kleuters of leerlingen van wie de
afwijking bekend is en die onder externe professionele opvolging
staan;
f) aantal kleuters of leerlingen van wie de afwijking al
of niet bekend is, maar die niet adequaat opgevolgd en verwezen
worden;
g) aantal verwezen kleuters of leerlingen over wie
professionele informatie verkregen is.
5° vaccinatieset :
de volgende gegevens per doelgroep, onderwijstype, school en geslacht
:
a) aantal leerlingen dat tot de doelgroep
behoort;
b) aantal leerlingen dat al gevaccineerd
was;
c) aantal leerlingen dat gevaccineerd werd door het
centrum;
d) aantal leerlingen dat voor vaccinatie werd verwezen
naar de curatieve sector of te kennen gaf zich daar te zullen laten
vaccineren;
e) aantal leerlingen dat gevaccineerd werd door de
curatieve sector;
f) aantal leerlingen waarvan de informatie is
verkregen dat ze niet gevaccineerd werden;
g) aantal leerlingen
over wie geen informatie verkregen werd.
Art. 2.
Het centrum registreert gesystematiseerde
gegevens in leerjaren waarin algemene en gerichte consulten
plaatshebben.
Art. 3.
§ 1. De geregistreerde gegevens worden
jaarlijks per centrum meegedeeld aan de Vlaamse minister, bevoegd voor het
gezondheidsbeleid.
§ 2. De gegevens worden op een
geïnformatiseerde wijze geregistreerd overeenkomstig de richtlijnen van
het departement Onderwijs en van de
administratie.
Art. 4.
Naar aanleiding van de algemene consulten en
de gerichte consulten in het kleuter-, lager en secundair onderwijs, worden
overeenkomstig de inhoud van de consulten de gegevens, vermeld in de bijlage
bij dit besluit, geregistreerd voor de doelgroepen, vermeld in de
bijlage.
Art. 5.
Naar aanleiding van het algemene consult in het
eerste jaar deeltijds beroepssecundair onderwijs, erkende vorming, of het
schooljaar waarin het deeltijds beroepssecundair onderwijs of de erkende
vorming wordt aangevat, worden de gegevens geregistreerd die vermeld staan bij
de doelgroep `derde jaar secundair onderwijs' in de bij dit besluit gevoegde
tabellen.
Art. 6.
Om het formuleren van beleidsopties mogelijk
te maken, moeten de op individueel niveau geregistreerde gegevens die
betrekking hebben op lengte, gewicht en puberteit aangevuld worden met volgende
gegevens :
1° identificatiegegevens : het uniek
identificatienummer, de geboortedatum, het geslacht, de postcode, de
woonplaats;
2° schoolgegevens : het onderwijstype, de
school, het leerjaar;
3° centrumgegevens en onderzoeksdatum
: de centrumcode, de datum van het onderzoek;
4° sociale en
familiale gegevens : de leeftijd van de moeder, het opleidingsniveau van de
moeder, de samenstelling van het gezin, voorzover de betrokkenen dit
meedelen.
Art. 7.
§ 1. De gegevens, genoemd in artikel 4 en in
de bij dit besluit gevoegde tabellen, worden, met uitzondering van de gegevens
aangaande de vaccinaties, geregistreerd op een gefaseerde wijze naargelang de
beschikbaarheid van de onderzoeksprotocollen.
§ 2. In afwachting van de uitvoering van de
richtlijnen, vermeld in artikel 3, § 2, delen de centra minstens de in dit
besluit vermelde gegevens met betrekking tot de vaccinaties jaarlijks mee aan
de Vlaamse minister, bevoegd voor het
gezondheidsbeleid.
[
Art. 7bis.
[
Het centrum registreert
:
1° gegevens over
activiteiten met betrekking tot lezen en spellen, het attest buitengewoon
onderwijs en het
[gemotiveerd verslag]
, pesten en gepest worden en de problematische
afwezigheden van de
leerling;
2° gegevens
over de overstap naat het lager onderwijs, de overstap naar het secundair
onderwijs, revalidatie tijdens de lestijden en definitieve
uitsluitingen;
3°
[...]
[...]
]
]
[
Art. 7ter.
De door de centra geregistreerde
[of ontvangen]
gegevens, vermeld in
artikelen 4, 5, 6 en 7bis, worden in het multidisciplinair dossier bijgehouden
op basis van het rijksregisternummer of bisnummer van de leerling, en worden
jaarlijks elektronisch in een gestandaardiseerde vorm bezorgd aan de Vlaamse
minister, bevoegd voor het Onderwijs, overeenkomstig de richtlijnen van de
Vlaamse minister, bevoegd voor het Onderwijs.
De richtlijnen
vermeld in het eerste lid, houden voor de gegevens vermeld in artikelen 4, 5, 6
en 7bis in dat die gegevens op een dergelijke wijze door de centra verzonden
worden dat ze uniek zijn, maar niet langer met een geïdentificeerd of
identificeerbaar persoon in verband gebracht kunnen worden.
De
Vlaamse minister, bevoegd voor het Onderwijs, bezorgt de gegevens, vermeld in
artikelen 4, 5 en 6, vervolgens aan de
administratie.
[In afwijking van het tweede
lid bezorgen de centra de gegevens over het attest buitengewoon onderwijs, het
[gemotiveerd verslag]
[, vermeld in artikel 7bis]
, aan de Vlaamse minister, bevoegd voor het onderwijs, met vermelding
van het rijksregisternummer of bisnummer van de betrokken
leerling.]
]
Art. 8.
Dit besluit treedt in werking op 1 september
2001.
Bijlage
[
Bijlage bij het ministerieel besluit van 22 juni 2001 tot bepaling van sommige gegevens die de centra voor leerlingenbegeleiding moeten registreren
1. Opdracht : oogstand - strabisme (artikel 4, 5 en 7)
Doelgroep : | a) eerste jaar kleuteronderwijs;
b) tweede jaar kleuteronderwijs;
c) eerste jaar lager onderwijs. |
Definitie van de
afwijking : | afwijkende oogstand, zoals beschreven in het onderzoeksprotocol dat de administratie heeft
aangenomen, waarbij de neiging bestaat het niet-fixerend oog uit te sluiten. |
Gegevens : | a) basisset;
b) aantal doorverwezen leerlingen van wie de afwijking bevestigd is. |
2. Opdracht : visuele functie (artikel 4, 5 en 7)
Doelgroep : | a) eerste jaar kleuteronderwijs;
b) tweede jaar kleuteronderwijs;
c) eerste jaar lager onderwijs;
d) derde jaar lager onderwijs;
e) vijfde jaar lager onderwijs. |
Definitie van de
afwijking : | uni- of bilaterale afwijking van het vertezicht met eventuele correctie, zoals beschreven in
het onderzoeksprotocol dat de administratie heeft aangenomen. |
Gegevens : | a) basisset;
b) aantal doorverwezen leerlingen van wie de afwijking bevestigd is;
c) aantal leerlingen met gekende oogafwijking en/of visuele correctie;
d) registratie voor elke individuele leerling van het monoculaire verzicht van elk oog apart
of het binoculaire verzicht met correctie bij brildragende kinderen. |
3. Opdracht : lengte en groei (artikel 4, 5, 6 en 7)
Doelgroep : | a) eerste jaar kleuteronderwijs;
b) tweede jaar kleuteronderwijs;
c) eerste jaar lager onderwijs;
d) derde jaar lager onderwijs;
e) vijfde jaar lager onderwijs;
f) eerste jaar secundair onderwijs;
g) derde jaar secundair onderwijs. |
Definitie van de
afwijking : | afwijking van de lengtegroei ten overstaan van de referentiewaarden (geleverd door de
administratie), zoals beschreven in het onderzoeksprotocol dat de administratie heeft
aangenomen. |
Gegevens : | a) basisset;
b) registratie voor iedere individuele kleuter of leerling van de lengte samen met de
gegevens, vermeld in artikel 6 van het besluit. |
4. Opdracht : gewicht (artikel 4, 5, 6 en 7)
Doelgroep : | a) eerste jaar kleuteronderwijs;
b) tweede jaar kleuteronderwijs;
c) eerste jaar lager onderwijs;
d) derde jaar lager onderwijs;
e) vijfde jaar lager onderwijs;
f) eerste jaar secundair onderwijs;
g) derde jaar secundair onderwijs. |
Definitie van de
afwijking : | afwijking van het gewicht in relatie tot de lengte, ten overstaan van de referentiewaarden
(geleverd door de administratie), zoals beschreven in het onderzoeksprotocol dat de
administratie heeft aangenomen. |
Gegevens : | a) basisset;
b) registratie voor iedere individuele kleuter of leerling van het gewicht samen met de
gegevens, vermeld in artikel 6 van het besluit. |
5. Opdracht : gehoor (artikel 4, 5 en 7)
Doelgroep : | eerste jaar lager onderwijs;
vijfde jaar lager onderwijs;
derde jaar secundair onderwijs. |
Definitie van de
afwijking : | uni- of bilaterale daling van het gehoor, zoals beschreven in het onderzoeksprotocol dat de
administratie heeft aangenomen. |
Gegevens : | per onderwijstype, school en geslacht :
a) basisset;
b) aantal doorverwezen leerlingen van wie de afwijking bevestigd is;
c) aantal leerlingen met gekende gehoorafwijking en/of auditieve hulpmiddelen;
d) registratie voor iedere individuele leerling zonder gekende gehoorafwijking van het
resultaat op het gehooronderzoek voor elk oor apart, zoals beschreven in het onderzoeksprotocol dat de administratie heeft aangenomen. |
6. Opdracht : risicofactoren voor neurosensorieel gehoorverlies (artikel 4, 5 en 7)
Doelgroep : | eerste jaar kleuteronderwijs. |
Definitie van de
afwijking : | een of meer risicofactoren voor neurosensorieel gehoorverlies, zoals beschreven in het
onderzoeksprotocol dat de administratie heeft aangenomen. |
Gegevens : | per onderwijstype, school en geslacht :
a) aantal leerlingen die behoren tot de doelgroep;
b) aantal leerlingen bij wie de risicoanalyse is uitgevoerd;
c) aantal leerlingen met aanwezige risicofactoren volgens het onderzoeksprotocol;
d) aantal leerlingen met gekende gehoorafwijking en/of auditieve hulpmiddelen;
e) aantal leerlingen die naar aanleiding van de risicoanalyse in het CLB onderzocht zijn,
zoals beschreven in het onderzoeksprotocol dat de administratie heeft aangenomen;
f) aantal leerlingen met uni- of bilaterale daling van het gehoor, zoals beschreven in het
onderzoeksprotocol dat de administratie heeft aangenomen;
g) registratie voor iedere individuele onderzochte leerling van het resultaat op het
gehooronderzoek voor elk oor apart, zoals beschreven in het onderzoeksprotocol dat de
administratie heeft aangenomen;
h) aantal doorverwezen leerlingen van wie de afwijking bevestigd is. |
7. Opdracht : kleurenzin (artikel 4, 5 en 7)
Doelgroep : | eerste jaar lager onderwijs.. |
Definitie van de
afwijking : | afwijking van het vermogen om het normale kleurenspectrum waar te nemen, zoals
beschreven in het onderzoeksprotocol dat de administratie heeft aangenomen. |
Gegevens : | per onderwijstype, school en geslacht :
a) aantal leerlingen die behoren tot de doelgroep;
b) aantal leerlingen die onderzocht zijn volgens het onderzoeksprotocol;
c) aantal leerlingen met afwijkingen volgens het onderzoeksprotocol. |
8. Opdracht : dieptezicht (artikel 4, 5 en 7)
Doelgroep : | vijfde jaar lager onderwijs. |
Definitie van de
afwijking : | afwijking van het vermogen om binoculair stereozicht waar te nemen, met eventuele
visuele correctie, zoals beschreven in het onderzoeksprotocol dat de administratie heeft
aangenomen. |
Gegevens : | per onderwijstype, school en geslacht :
a) aantal leerlingen die behoren tot de doelgroep;
b) aantal leerlingen die onderzocht zijn volgens het onderzoeksprotocol;
c) aantal leerlingen met afwijking volgens het onderzoeksprotocol;
d) aantal leerlingen met gekende oogafwijking en/of visuele correctie;
e) registratie voor iedere individuele leerling van het binoculaire stereozicht, zoals
beschreven in het onderzoeksprotocol dat de administratie heeft aangenomen. |
9. Opdracht : gebit (artikel 4, 5 en 7)
Zowel mondhygiëne als tandbederf wordt onderzocht.
Doelgroep : | a) eerste jaar lager onderwijs;
b) eerste jaar secundair onderwijs. |
Definitie van de
afwijking : | a) voor mondhygiëne : de aanwezigheid van tandplaque, tandsteen en/of bloedend
tandvlees;
b) voor tandbederf : een caviteit in dentine en/of pulpa ten gevolge van tandweefselverval
in het melkgebit of in het definitieve gebit, vastgesteld volgens het onderzoeksprotocol dat
de administratie heeft aangenomen. |
Gegevens : | per doelgroep, onderwijstype, school en geslacht :
a) aantal leerlingen die behoren tot de doelgroep;
b) aantal leerlingen die een mondonderzoek ondergaan hebben volgens het onderzoeksprotocol;
c) aantal leerlingen met tandbederf;
d) aantal leerlingen met tandbederf in het melkgebit (alleen voor het eerste jaar lager
onderwijs);
e) aantal leerlingen met tandbederf in het definitieve gebit;
f) aantal leerlingen met onvoldoende mondhygiëne. |
10. Opdracht : houdings- en bewegingsstelsel (artikel 4, 5 en 7)
Alleen scoliose wordt als afwijking van het houdings- en bewegingsstelsel geregistreerd.
Doelgroep : | a) vijfde jaar lager onderwijs;
b) eerste jaar secundair onderwijs;
c) derde jaar secundair onderwijs. |
Definitie van de
afwijking : | afbuiging van de wervelzuil, zoals beschreven in het onderzoeksprotocol dat de administratie heeft aangenomen. |
Gegevens : | a) basisset;
b) aantal verwezen leerlingen bij wie de afwijking bevestigd is. |
11. Opdracht : puberteit (artikel 4, 5, 6 en 7)
Doelgroep : | a) vijfde jaar lager onderwijs;
b) eerste jaar secundair onderwijs;
c) derde jaar secundair onderwijs. |
Definitie van de
afwijking : | puberale ontwikkeling, zoals beschreven in het onderzoeksprotocol dat de administratie
heeft aangenomen. |
Gegevens : | 1° per doelgroep, onderwijstype, school en geslacht :
a) aantal leerlingen die behoren tot de doelgroep;
b) aantal leerlingen, onderzocht volgens het onderzoeksprotocol;
2° registratie voor iedere individuele leerling van de Tannerscore, de menarche en de
beoordeling van het testisvolume, geregistreerd samen met de gegevens, vermeld in
artikel 6 van het besluit. |
12. Opdracht : genitaliën jongens (artikel 4, 5, en 7)
Alleen varicocele wordt als afwijking van de genitaliën bij jongens geregistreerd.
Doelgroep : | derde jaar secundair onderwijs. |
Definitie van de
afwijking : | een abnormale dilatatie van de venen in de plexus pampiniformis met reflux van bloed uit
de vena renalis, zoals beschreven in het onderzoeksprotocol dat de administratie heeft
aangenomen. |
Gegevens : | a) basisset;
b) aantal reeds behandelde leerlingen;
c) aantal doorverwezen leerlingen van wie de afwijking bevestigd is. |
13. Opdracht : vaccinatie (artikel 4 en 5)
a) Poliomyelitis
Doelgroep : | eerste jaar lager onderwijs. |
Definitie van de
afwijking : | het nastreven van een immunisering door de toediening van het vaccin tegen poliomyelitis. |
Gegevens : | vaccinatieset. |
b) Difterie - tetanus
Doelgroep : | a) eerste jaar lager onderwijs;
b) derde jaar secundair onderwijs. |
Definitie van de
afwijking : | het nastreven van een immunisering door de toediening van het vaccin tegen difterie en
tetanus. |
Gegevens : | vaccinatieset. |
c) Mazelen - bof - rubella
Doelgroep : | vijfde jaar lager onderwijs. |
Definitie van de
afwijking : | het nastreven van een immunisering door de toediening van het vaccin tegen mazelen, bof
en rubella. |
Gegevens : | a) vaccinatieset;
b) aantal leerlingen voor wie vaccinatie niet nodig is omdat ze kunnen bewijzen dat ze tegen
de drie aandoeningen voldoende immuniteit hebben verworven. |
d) Hepatitis B
Doelgroep : | eerste jaar secundair onderwijs |
Definitie van de
afwijking : | het nastreven van een immunisering door de toediening van het vaccin tegen hepatitis B. |
Gegevens : | a) vaccinatieset;
b) aantal leerlingen voor wie vaccinatie niet nodig is omdat ze kunnen bewijzen dat ze tegen
de aandoening voldoende immuniteit hebben verworven of dat ze chronisch drager van de
ziekte zijn. |
]