Ministerieel besluit tot bepaling van sommige gegevens die de centra voor leerlingenbegeleiding moeten registreren

  • goedkeuringsdatum
    22 JUNI 2001
  • publicatiedatum
    B.S.07/07/2001
  • zie ook
  • datum laatste wijziging
    01/09/2016

COORDINATIE

(1) M.B. van 28/08/2008 (B.S. 15/09/2008)

(2) M.B. van 25/06/2010 (B.S. 13/09/2010)

(3) M.B. van 18/11/2014 (B.S. 31/03/2015)

(4) M.B. van 17/08/2016 (B.S. 04/11/2016)

Departement Onderwijs

De Vlaamse minister van Welzijn, Gezondheid en Gelijke kansen, en de Vlaamse minister van Onderwijs en Vorming,

Gelet op het decreet van 1 december 1998 betreffende de centra voor leerlingenbegeleiding, inzonderheid op artikel 9, § 2, 18, 1° en 2°, 20, § 1, en 25, § 1;

Gelet op het besluit van de Vlaamse regering van 13 juli 1999 tot bepaling van de bevoegdheden van de leden van de Vlaamse regering, gewijzigd bij de besluiten van de Vlaamse regering van 15 oktober 1999 en 14 april 2000;

Gelet op het besluit van de Vlaamse regering van 17 maart 2000 tot bepaling van sommige opdrachten van de centra voor leerlingenbegeleiding, inzonderheid op artikel 25,

Besluit :

Artikel 1.

Voor de toepassing van dit besluit wordt verstaan onder :

1° centrum : centrum voor leerlingenbegeleiding;

2° administratie : de administratie Gezondheidszorg van het departement Welzijn, Volksgezondheid en Cultuur van het ministerie van de Vlaamse Gemeenschap;

3° a) eerste jaar kleuteronderwijs : de kleuters in het eerste jaar kleuteronderwijs die vóór 1 januari van het schooljaar in kwestie, drie jaar geworden zijn; voor het buitengewoon onderwijs : de kleuters die vier jaar worden in het kalenderjaar dat begint in het schooljaar in kwestie;

b) tweede jaar kleuteronderwijs : de kleuters in het tweede jaar kleuteronderwijs; voor het buitengewoon onderwijs : de kleuters die vijf jaar worden in het kalenderjaar dat begint in het schooljaar in kwestie;

c) eerste jaar lager onderwijs : de leerlingen in het eerste jaar lager onderwijs; voor het buitengewoon onderwijs : de leerlingen die zeven jaar worden in het kalenderjaar dat begint in het schooljaar in kwestie;

d) derde jaar lager onderwijs : de leerlingen in het derde jaar lager onderwijs; voor het buitengewoon onderwijs : de leerlingen die negen jaar worden in het kalenderjaar dat begint in het schooljaar in kwestie;

e) vijfde jaar lager onderwijs : de leerlingen in het vijfde jaar lager onderwijs; voor het buitengewoon onderwijs : de leerlingen die elf jaar worden in het kalenderjaar dat begint in het schooljaar in kwestie;

f) eerste jaar secundair onderwijs : de leerlingen in het eerste jaar secundair onderwijs; voor het buitengewoon onderwijs : de leerlingen die dertien jaar worden in het kalenderjaar dat begint in het schooljaar in kwestie;

g) derde jaar secundair onderwijs : de leerlingen in het derde jaar secundair onderwijs; voor het buitengewoon onderwijs : de leerlingen die vijftien jaar worden in het kalenderjaar dat begint in het schooljaar in kwestie.

4° basisset : de volgende gegevens per doelgroep, onderwijstype, school en geslacht :

a) aantal kleuters of leerlingen dat tot de doelgroep behoort;

b) aantal kleuters of leerlingen dat volgens het onderzoeksprotocol werd onderzocht;

c) aantal kleuters of leerlingen dat volgens het onderzoeksprotocol intern moet worden opgevolgd;

d) aantal kleuters of leerlingen met afwijkingen volgens de verwijscriteria van het onderzoeksprotocol;

e) aantal kleuters of leerlingen van wie de afwijking bekend is en die onder externe professionele opvolging staan;

f) aantal kleuters of leerlingen van wie de afwijking al of niet bekend is, maar die niet adequaat opgevolgd en verwezen worden;

g) aantal verwezen kleuters of leerlingen over wie professionele informatie verkregen is.

5° vaccinatieset : de volgende gegevens per doelgroep, onderwijstype, school en geslacht :

a) aantal leerlingen dat tot de doelgroep behoort;

b) aantal leerlingen dat al gevaccineerd was;

c) aantal leerlingen dat gevaccineerd werd door het centrum;

d) aantal leerlingen dat voor vaccinatie werd verwezen naar de curatieve sector of te kennen gaf zich daar te zullen laten vaccineren;

e) aantal leerlingen dat gevaccineerd werd door de curatieve sector;

f) aantal leerlingen waarvan de informatie is verkregen dat ze niet gevaccineerd werden;

g) aantal leerlingen over wie geen informatie verkregen werd.

Art. 2.

Het centrum registreert gesystematiseerde gegevens in leerjaren waarin algemene en gerichte consulten plaatshebben.

Art. 3.

§ 1. De geregistreerde gegevens worden jaarlijks per centrum meegedeeld aan de Vlaamse minister, bevoegd voor het gezondheidsbeleid.

§ 2. De gegevens worden op een geïnformatiseerde wijze geregistreerd overeenkomstig de richtlijnen van het departement Onderwijs en van de administratie.

Art. 4.

Naar aanleiding van de algemene consulten en de gerichte consulten in het kleuter-, lager en secundair onderwijs, worden overeenkomstig de inhoud van de consulten de gegevens, vermeld in de bijlage bij dit besluit, geregistreerd voor de doelgroepen, vermeld in de bijlage.

Art. 5.

Naar aanleiding van het algemene consult in het eerste jaar deeltijds beroepssecundair onderwijs, erkende vorming, of het schooljaar waarin het deeltijds beroepssecundair onderwijs of de erkende vorming wordt aangevat, worden de gegevens geregistreerd die vermeld staan bij de doelgroep `derde jaar secundair onderwijs' in de bij dit besluit gevoegde tabellen.

Art. 6.

Om het formuleren van beleidsopties mogelijk te maken, moeten de op individueel niveau geregistreerde gegevens die betrekking hebben op lengte, gewicht en puberteit aangevuld worden met volgende gegevens :

1° identificatiegegevens : het uniek identificatienummer, de geboortedatum, het geslacht, de postcode, de woonplaats;

2° schoolgegevens : het onderwijstype, de school, het leerjaar;

3° centrumgegevens en onderzoeksdatum : de centrumcode, de datum van het onderzoek;

4° sociale en familiale gegevens : de leeftijd van de moeder, het opleidingsniveau van de moeder, de samenstelling van het gezin, voorzover de betrokkenen dit meedelen.

Art. 7.

§ 1. De gegevens, genoemd in artikel 4 en in de bij dit besluit gevoegde tabellen, worden, met uitzondering van de gegevens aangaande de vaccinaties, geregistreerd op een gefaseerde wijze naargelang de beschikbaarheid van de onderzoeksprotocollen.

§ 2. In afwachting van de uitvoering van de richtlijnen, vermeld in artikel 3, § 2, delen de centra minstens de in dit besluit vermelde gegevens met betrekking tot de vaccinaties jaarlijks mee aan de Vlaamse minister, bevoegd voor het gezondheidsbeleid.

[1M.B. van 28/08/2008
B.S. 15/09/2008

Art. 7bis.

[2M.B. van 25/06/2010
B.S. 13/09/2010

Het centrum registreert :

1° gegevens over activiteiten met betrekking tot lezen en spellen, het attest buitengewoon onderwijs en het [3M.B. van 18/11/2014
B.S. 31/03/2015
gemotiveerd verslag3M.B. van 18/11/2014
B.S. 31/03/2015
] , pesten en gepest worden en de problematische afwezigheden van de leerling;

2° gegevens over de overstap naat het lager onderwijs, de overstap naar het secundair onderwijs, revalidatie tijdens de lestijden en definitieve uitsluitingen;

3° [3M.B. van 18/11/2014
B.S. 31/03/2015
...3M.B. van 18/11/2014
B.S. 31/03/2015
]

[3M.B. van 18/11/2014
B.S. 31/03/2015
...3M.B. van 18/11/2014
B.S. 31/03/2015
]

2M.B. van 25/06/2010
B.S. 13/09/2010
] 1M.B. van 28/08/2008
B.S. 15/09/2008
] [1M.B. van 28/08/2008
B.S. 15/09/2008

Art. 7ter.

De door de centra geregistreerde [2M.B. van 25/06/2010
B.S. 13/09/2010
of ontvangen2M.B. van 25/06/2010
B.S. 13/09/2010
] gegevens, vermeld in artikelen 4, 5, 6 en 7bis, worden in het multidisciplinair dossier bijgehouden op basis van het rijksregisternummer of bisnummer van de leerling, en worden jaarlijks elektronisch in een gestandaardiseerde vorm bezorgd aan de Vlaamse minister, bevoegd voor het Onderwijs, overeenkomstig de richtlijnen van de Vlaamse minister, bevoegd voor het Onderwijs.

De richtlijnen vermeld in het eerste lid, houden voor de gegevens vermeld in artikelen 4, 5, 6 en 7bis in dat die gegevens op een dergelijke wijze door de centra verzonden worden dat ze uniek zijn, maar niet langer met een geïdentificeerd of identificeerbaar persoon in verband gebracht kunnen worden.

De Vlaamse minister, bevoegd voor het Onderwijs, bezorgt de gegevens, vermeld in artikelen 4, 5 en 6, vervolgens aan de administratie.

[2M.B. van 25/06/2010
B.S. 13/09/2010
In afwijking van het tweede lid bezorgen de centra de gegevens over het attest buitengewoon onderwijs, het [3M.B. van 18/11/2014
B.S. 31/03/2015
gemotiveerd verslag3M.B. van 18/11/2014
B.S. 31/03/2015
] [3M.B. van 18/11/2014
B.S. 31/03/2015
, vermeld in artikel 7bis3M.B. van 18/11/2014
B.S. 31/03/2015
] , aan de Vlaamse minister, bevoegd voor het onderwijs, met vermelding van het rijksregisternummer of bisnummer van de betrokken leerling.2M.B. van 25/06/2010
B.S. 13/09/2010
]

1M.B. van 28/08/2008
B.S. 15/09/2008
]

Art. 8.

Dit besluit treedt in werking op 1 september 2001.

Bijlage

[4M.B. van 17/08/2016
B.S. 04/11/2016

Bijlage bij het ministerieel besluit van 22 juni 2001 tot bepaling van sommige gegevens die de centra voor leerlingenbegeleiding moeten registreren

1. Opdracht : oogstand - strabisme (artikel 4, 5 en 7)

Doelgroep :

a) eerste jaar kleuteronderwijs;

b) tweede jaar kleuteronderwijs;

c) eerste jaar lager onderwijs.

Definitie van de afwijking :

afwijkende oogstand, zoals beschreven in het onderzoeksprotocol dat de administratie heeft aangenomen, waarbij de neiging bestaat het niet-fixerend oog uit te sluiten.

Gegevens :

a) basisset;

b) aantal doorverwezen leerlingen van wie de afwijking bevestigd is.

2. Opdracht : visuele functie (artikel 4, 5 en 7)

Doelgroep :

a) eerste jaar kleuteronderwijs;

b) tweede jaar kleuteronderwijs;

c) eerste jaar lager onderwijs;

d) derde jaar lager onderwijs;

e) vijfde jaar lager onderwijs.

Definitie van de afwijking :

uni- of bilaterale afwijking van het vertezicht met eventuele correctie, zoals beschreven in het onderzoeksprotocol dat de administratie heeft aangenomen.

Gegevens :

a) basisset;

b) aantal doorverwezen leerlingen van wie de afwijking bevestigd is;

c) aantal leerlingen met gekende oogafwijking en/of visuele correctie;

d) registratie voor elke individuele leerling van het monoculaire verzicht van elk oog apart of het binoculaire verzicht met correctie bij brildragende kinderen.

3. Opdracht : lengte en groei (artikel 4, 5, 6 en 7)

Doelgroep :

a) eerste jaar kleuteronderwijs;

b) tweede jaar kleuteronderwijs;

c) eerste jaar lager onderwijs;

d) derde jaar lager onderwijs;

e) vijfde jaar lager onderwijs;

f) eerste jaar secundair onderwijs;

g) derde jaar secundair onderwijs.

Definitie van de afwijking :

afwijking van de lengtegroei ten overstaan van de referentiewaarden (geleverd door de administratie), zoals beschreven in het onderzoeksprotocol dat de administratie heeft aangenomen.

Gegevens :

a) basisset;

b) registratie voor iedere individuele kleuter of leerling van de lengte samen met de gegevens, vermeld in artikel 6 van het besluit.

4. Opdracht : gewicht (artikel 4, 5, 6 en 7)

Doelgroep :

a) eerste jaar kleuteronderwijs;

b) tweede jaar kleuteronderwijs;

c) eerste jaar lager onderwijs;

d) derde jaar lager onderwijs;

e) vijfde jaar lager onderwijs;

f) eerste jaar secundair onderwijs;

g) derde jaar secundair onderwijs.

Definitie van de afwijking :

afwijking van het gewicht in relatie tot de lengte, ten overstaan van de referentiewaarden (geleverd door de administratie), zoals beschreven in het onderzoeksprotocol dat de administratie heeft aangenomen.

Gegevens :

a) basisset;

b) registratie voor iedere individuele kleuter of leerling van het gewicht samen met de gegevens, vermeld in artikel 6 van het besluit.

5. Opdracht : gehoor (artikel 4, 5 en 7)

Doelgroep :

eerste jaar lager onderwijs;

vijfde jaar lager onderwijs;

derde jaar secundair onderwijs.

Definitie van de afwijking :

uni- of bilaterale daling van het gehoor, zoals beschreven in het onderzoeksprotocol dat de administratie heeft aangenomen.

Gegevens :

per onderwijstype, school en geslacht :

a) basisset;

b) aantal doorverwezen leerlingen van wie de afwijking bevestigd is;

c) aantal leerlingen met gekende gehoorafwijking en/of auditieve hulpmiddelen;

d) registratie voor iedere individuele leerling zonder gekende gehoorafwijking van het resultaat op het gehooronderzoek voor elk oor apart, zoals beschreven in het onderzoeksprotocol dat de administratie heeft aangenomen.

6. Opdracht : risicofactoren voor neurosensorieel gehoorverlies (artikel 4, 5 en 7)

Doelgroep :

eerste jaar kleuteronderwijs.

Definitie van de afwijking :

een of meer risicofactoren voor neurosensorieel gehoorverlies, zoals beschreven in het onderzoeksprotocol dat de administratie heeft aangenomen.

Gegevens :

per onderwijstype, school en geslacht :

a) aantal leerlingen die behoren tot de doelgroep;

b) aantal leerlingen bij wie de risicoanalyse is uitgevoerd;

c) aantal leerlingen met aanwezige risicofactoren volgens het onderzoeksprotocol;

d) aantal leerlingen met gekende gehoorafwijking en/of auditieve hulpmiddelen;

e) aantal leerlingen die naar aanleiding van de risicoanalyse in het CLB onderzocht zijn, zoals beschreven in het onderzoeksprotocol dat de administratie heeft aangenomen;

f) aantal leerlingen met uni- of bilaterale daling van het gehoor, zoals beschreven in het onderzoeksprotocol dat de administratie heeft aangenomen;

g) registratie voor iedere individuele onderzochte leerling van het resultaat op het gehooronderzoek voor elk oor apart, zoals beschreven in het onderzoeksprotocol dat de administratie heeft aangenomen;

h) aantal doorverwezen leerlingen van wie de afwijking bevestigd is.

7. Opdracht : kleurenzin (artikel 4, 5 en 7)

Doelgroep :

eerste jaar lager onderwijs..

Definitie van de afwijking :

afwijking van het vermogen om het normale kleurenspectrum waar te nemen, zoals beschreven in het onderzoeksprotocol dat de administratie heeft aangenomen.

Gegevens :

per onderwijstype, school en geslacht :

a) aantal leerlingen die behoren tot de doelgroep;

b) aantal leerlingen die onderzocht zijn volgens het onderzoeksprotocol;

c) aantal leerlingen met afwijkingen volgens het onderzoeksprotocol.

8. Opdracht : dieptezicht (artikel 4, 5 en 7)

Doelgroep :

vijfde jaar lager onderwijs.

Definitie van de afwijking :

afwijking van het vermogen om binoculair stereozicht waar te nemen, met eventuele visuele correctie, zoals beschreven in het onderzoeksprotocol dat de administratie heeft aangenomen.

Gegevens :

per onderwijstype, school en geslacht :

a) aantal leerlingen die behoren tot de doelgroep;

b) aantal leerlingen die onderzocht zijn volgens het onderzoeksprotocol;

c) aantal leerlingen met afwijking volgens het onderzoeksprotocol;

d) aantal leerlingen met gekende oogafwijking en/of visuele correctie;

e) registratie voor iedere individuele leerling van het binoculaire stereozicht, zoals beschreven in het onderzoeksprotocol dat de administratie heeft aangenomen.

9. Opdracht : gebit (artikel 4, 5 en 7)

Zowel mondhygiëne als tandbederf wordt onderzocht.

Doelgroep :

a) eerste jaar lager onderwijs;

b) eerste jaar secundair onderwijs.

Definitie van de afwijking :

a) voor mondhygiëne : de aanwezigheid van tandplaque, tandsteen en/of bloedend tandvlees;

b) voor tandbederf : een caviteit in dentine en/of pulpa ten gevolge van tandweefselverval in het melkgebit of in het definitieve gebit, vastgesteld volgens het onderzoeksprotocol dat de administratie heeft aangenomen.

Gegevens :

per doelgroep, onderwijstype, school en geslacht :

a) aantal leerlingen die behoren tot de doelgroep;

b) aantal leerlingen die een mondonderzoek ondergaan hebben volgens het onderzoeksprotocol;

c) aantal leerlingen met tandbederf;

d) aantal leerlingen met tandbederf in het melkgebit (alleen voor het eerste jaar lager onderwijs);

e) aantal leerlingen met tandbederf in het definitieve gebit;

f) aantal leerlingen met onvoldoende mondhygiëne.

10. Opdracht : houdings- en bewegingsstelsel (artikel 4, 5 en 7)

Alleen scoliose wordt als afwijking van het houdings- en bewegingsstelsel geregistreerd.

Doelgroep :

a) vijfde jaar lager onderwijs;

b) eerste jaar secundair onderwijs;

c) derde jaar secundair onderwijs.

Definitie van de afwijking :

afbuiging van de wervelzuil, zoals beschreven in het onderzoeksprotocol dat de administratie heeft aangenomen.

Gegevens :

a) basisset;

b) aantal verwezen leerlingen bij wie de afwijking bevestigd is.

11. Opdracht : puberteit (artikel 4, 5, 6 en 7)

Doelgroep :

a) vijfde jaar lager onderwijs;

b) eerste jaar secundair onderwijs;

c) derde jaar secundair onderwijs.

Definitie van de afwijking :

puberale ontwikkeling, zoals beschreven in het onderzoeksprotocol dat de administratie heeft aangenomen.

Gegevens :

1° per doelgroep, onderwijstype, school en geslacht :

a) aantal leerlingen die behoren tot de doelgroep;

b) aantal leerlingen, onderzocht volgens het onderzoeksprotocol;

2° registratie voor iedere individuele leerling van de Tannerscore, de menarche en de beoordeling van het testisvolume, geregistreerd samen met de gegevens, vermeld in artikel 6 van het besluit.

12. Opdracht : genitaliën jongens (artikel 4, 5, en 7)

Alleen varicocele wordt als afwijking van de genitaliën bij jongens geregistreerd.

Doelgroep :

derde jaar secundair onderwijs.

Definitie van de afwijking :

een abnormale dilatatie van de venen in de plexus pampiniformis met reflux van bloed uit de vena renalis, zoals beschreven in het onderzoeksprotocol dat de administratie heeft aangenomen.

Gegevens :

a) basisset;

b) aantal reeds behandelde leerlingen;

c) aantal doorverwezen leerlingen van wie de afwijking bevestigd is.

13. Opdracht : vaccinatie (artikel 4 en 5)

a) Poliomyelitis

Doelgroep :

eerste jaar lager onderwijs.

Definitie van de afwijking :

het nastreven van een immunisering door de toediening van het vaccin tegen poliomyelitis.

Gegevens :

vaccinatieset.

b) Difterie - tetanus

Doelgroep :

a) eerste jaar lager onderwijs;

b) derde jaar secundair onderwijs.

Definitie van de afwijking :

het nastreven van een immunisering door de toediening van het vaccin tegen difterie en tetanus.

Gegevens :

vaccinatieset.

c) Mazelen - bof - rubella

Doelgroep :

vijfde jaar lager onderwijs.

Definitie van de afwijking :

het nastreven van een immunisering door de toediening van het vaccin tegen mazelen, bof en rubella.

Gegevens :

a) vaccinatieset;

b) aantal leerlingen voor wie vaccinatie niet nodig is omdat ze kunnen bewijzen dat ze tegen de drie aandoeningen voldoende immuniteit hebben verworven.

d) Hepatitis B

Doelgroep :

eerste jaar secundair onderwijs

Definitie van de afwijking :

het nastreven van een immunisering door de toediening van het vaccin tegen hepatitis B.

Gegevens :

a) vaccinatieset;

b) aantal leerlingen voor wie vaccinatie niet nodig is omdat ze kunnen bewijzen dat ze tegen de aandoening voldoende immuniteit hebben verworven of dat ze chronisch drager van de ziekte zijn.

4M.B. van 17/08/2016
B.S. 04/11/2016
]