OPGEHEVEN : Besluit van de Vlaamse regering betreffende het
multidisciplinair dossier in de centra voor
leerlingenbegeleiding
goedkeuringsdatum
08 JUNI 2001
publicatiedatum
B.S.11/09/2001
datum laatste wijziging
17/11/2008
COORDINATIE
B.Vl.R.
1-9-2006 - B.S. 6-11-2006
opgeheven door B.Vl.R. 12-9-2008 -
B.S. 17-11-2008
De Vlaamse regering,
Gelet op het decreet van 1 december 1998 betreffende de centra
voor leerlingenbegeleiding, inzonderheid op artikel 10;
Gelet op het akkoord van de minister bevoegd voor de begroting,
gegeven op 8 juni 2000;
Gelet op het protocol nr.
375 van 13 oktober 2000 houdende de conclusies van de onderhandelingen die
werden gevoerd in de gemeenschappelijke vergadering van Sectorcomité X
en van onderafdeling "Vlaamse Gemeenschap" van afdeling 2 van het Comité
voor de provinciale en plaatselijke overheidsdiensten;
Gelet op het protocol nr. 150 van 13 oktober 2000 houdende de
conclusies van de onderhandelingen die werden gevoerd in het Overkoepelend
onderhandelingscomité bedoeld in het decreet van 5 april 1995 tot
oprichting van onderhandelingscomités in het vrij gesubsidieerd
onderwijs;
Gelet op de beraadslaging van de
Vlaamse regering, op 27 oktober 2000, betreffende de aanvraag om advies bij de
Raad van State binnen een maand;
Gelet op het
advies van de Raad van State, gegeven op 14 december 2000, met toepassing van
artikel 84, eerste lid, 1°, van de gecoördineerde wetten op de Raad
van State;
Op voorstel van de Vlaamse minister van
Welzijn, Gezondheid en Gelijke Kansen en van de Vlaamse minister van Onderwijs
en Vorming;
Na beraadslaging,
Besluit :
HOOFDSTUK I. - Algemene bepalingen en
definities
Artikel 1.
Voor de toepassing van dit besluit wordt
verstaan onder :
1° CLB : centrum voor
leerlingenbegeleiding;
2° CLB-medewerker : iedereen die,
ongeacht zijn rechtspositie, in het centrum activiteiten verricht met het oog
op leerlingenbegeleiding;
3° ouders : de titularissen van
het ouderlijk gezag of de personen die in rechte of in feite een leerling onder
hun bewaring hebben;
4° multidisciplinair dossier : de
verzameling van alle gekende gegevens die op papier of andere informatiedrager
geregistreerd zijn door CLB-medewerkers in hoofde van hun opdracht binnen het
CLB, en die in verband staan met een leerling die tot de doelgroep van het
centrum behoort.
HOOFDSTUK II. - Samenstelling van het
multidisciplinair dossier en het bijhouden, aanvullen en beheer van de
dossiergegevens
Art. 2.
Het multidisciplinair dossier bevat
minstens de voorhanden zijnde gegevens inzake :
1° de
administratieve gegevens van de betrokken leerling :
a) de
identificatiegegevens van de leerling : naam, voornaam, geboortedatum,
nationaliteit;
b) adres van de woonplaats en in voorkomend
geval van de verblijfplaats(en);
c) school, onderwijsniveau,
structuuronderdeel, leerjaar, klas;
d) naam, voornaam,
geboortedatum van de ouders;
e) gegevens nodig voor de
bereikbaarheid van de ouders;
2° de gegevens met betrekking
tot de verplichte begeleiding inzake preventieve gezondheidszorg naar
aanleiding van een algemeen of gericht consult. Zij hebben betrekking op
:
a) de gegevens die beschikbaar werden gesteld door de
ouders;
b) de gegevens die beschikbaar worden gesteld door de
school;
c) de gegevens die door Kind en Gezin en de door haar
erkende instellingen en diensten of door de behandelende arts beschikbaar
worden gesteld;
d) de gegevens die het resultaat zijn van het
consult, met inbegrip van de nazorg; e) in voorkomend geval het
gezondheidsbilan;
3° de gegevens met betrekking tot de
vaccinaties en inzake de profylactische maatregelen;
4° de
gegevens met betrekking tot de verplichte begeleiding inzake leerplicht. Zij
hebben betrekking op :
a) de notulen van het gestructureerde
overleg tussen de school en het centrum met betrekking tot de opvolging van
afwezigheden;
b) de begeleiding van de leerling met
leerplichtproblemen;
c) een kopie van de documenten die de
school moet bezorgen aan het departement Onderwijs naar aanleiding van
schoolveranderingen;
d) de gegevens van andere instanties die
betrokken worden bij de begeleiding van de leerling inzake
leerplichtproblemen;
5° de gegevens in het kader van het
verzekerd aanbod, zoals bepaald in het besluit van de Vlaamse regering van 28
augustus 2000 tot bepaling van sommige opdrachten van de
CLB's;
6° de gegevens van de vraaggestuurde begeleiding na
instemming van de leerling van 14 jaar of ouder of de ouders van de leerling
jonger dan 14 jaar;
7° een chronologisch overzicht van alle
contacten en tussenkomsten in verband met de betrokken leerling met vermelding
van de aard van de tussenkomst en de naam van de betrokken
CLB-medewerker;
8° het resultaat van het gebeurlijk
multidisciplinair overleg binnen het CLB met inbegrip van de gekozen
methodiek;
9° de eventuele verwijzingen naar een externe
dienst of persoon, met de vermelding van de naam er
van;
10° de gegevens die werden meegedeeld aan de school of
de leerkracht;
11° in voorkomend geval, de dossiers die
zijn overgedragen vanuit de vroegere PMS- en
MST-centra.
Art. 3.
§ 1. De directeur van het CLB is
verantwoordelijk voor het verwerken van de gegevens van het multidisciplinair
dossier, met uitzondering van de persoonsgegevens die de gezondheid
betreffen.
De directeur kan taken met betrekking tot het
verwerken van het multidisciplinair dossier, delegeren naar bepaalde
CLB-medewerkers; alle overige CLB-medewerkers worden hierover
ingelicht.
§ 2. De verantwoordelijkheid voor het
verwerken van persoonsgegevens die de gezondheid betreffen valt onder de
bevoegdheid van een beroepsbeoefenaar in de gezondheidszorg, werkzaam in het
CLB.
De verantwoordelijke bedoeld in het eerste lid, kan taken
met betrekking tot het verwerken van persoonsgegevens die de gezondheid
betreffen delegeren naar bepaalde CLB-medewerkers die eveneens
beroepsbeoefenaar in de gezondheidszorg zijn; alle overige CLB-medewerkers
worden hierover ingelicht.
Art. 4.
Elke CLB-medewerker is voor wat zijn
opdrachten betreft verantwoordelijk voor het aanvullen van het
multidisciplinair dossier en voor het operationeel houden van deze aangebrachte
gegevens.
Zo zorgt hij er onder meer voor dat, voor wat zijn
opdrachten betreft, alle onder artikel 2 bedoelde gegevens worden opgenomen in
het multidisciplinair dossier en dat de gegevens die relevant zijn in het kader
van de multidisciplinaire werking, worden besproken met of meegedeeld aan de
andere betrokken CLB-medewerkers.
HOOFDSTUK III. - Toegankelijkheid van de gegevens van
het multidisciplinair dossier voor de CLB-medewerkers
Art. 5.
Elke CLB-medewerker heeft, voor zover hij
betrokken is bij de begeleiding van een bepaalde leerling, toegang tot alle
gegevens bedoeld in artikel 2.
Art. 6.
In het belang van de leerling, de ouders
of ter vrijwaring van de rechten van derden kunnen de gegevens ontoegankelijk
gemaakt worden voor de CLB-medewerkers die betrokken zijn bij de begeleiding
van een bepaalde leerling :
1° op vraag van de leerling of
de ouders;
2° ambtshalve, in uitzonderlijke gevallen die
moeten worden gemotiveerd.
De in 1° bedoelde vraag of de in
2° bedoelde motivering wordt opgenomen in het multidisciplinair dossier en
wordt vermeld in het chronologisch overzicht bedoeld in artikel 2,
7°.
HOOFDSTUK IV. - Raadpleging van de gegevens uit het
multidisciplinair dossier
Art. 7.
§ 1. Hebben recht op toegang tot de
gegevens van het multidisciplinair dossier :
1° de leerling
jonger dan 14 jaar en zijn ouders, tenzij het begeleidende CLB-team dit
strijdig acht met het beroepsgeheim of met de belangen van de
leerling;
2° de minderjarige, niet-ontvoogde leerling van
14 jaar of ouder en zijn ouders, tenzij de leerling zich uitdrukkelijk verzet
tegen het recht op toegang door zijn ouders en op voorwaarde dat het
begeleidende CLB-team, op basis van het beroepsgeheim of in het belang van de
leerling, oordeelt dat dit verzet verantwoord is;
3° de
ontvoogde of meerderjarige leerling.
§ 2. Het recht op toegang gebeurt door
middel van een gesprek met het begeleidende CLB-team dat de informatie over de
aanwezige dossierelementen voor de betrokkenen duidt. Op verzoek van de
leerling of zijn ouders wordt hiervan een schriftelijke samenvatting
bezorgd.
Indien het recht op toegang wordt uitgeoefend door de
leerling jonger dan 14 jaar, duidt het begeleidende CLB-team de gegevens op een
wijze die verstaanbaar is voor de leerling.
§ 3. Elke vraag tot raadpleging, elke
raadpleging en elke weigering tot raadpleging wordt vermeld in het
chronologisch overzicht bedoeld in artikel 2,
7°.
HOOFDSTUK V. - Overdracht van gegevens uit het
multidisciplinair dossier
Art. 8.
De directeur van het centrum moet, tenzij
de leerling van 14 jaar of ouder of de ouders van de leerling jonger dan 14
jaar zich daar tegen verzetten, het multidisciplinair dossier overdragen naar
een ander centrum dat de leerling onder toezicht heeft.
Dit
verzet dient schriftelijk te gebeuren binnen een termijn van [10 dagen] na de
mededeling waarin de ouders of de leerling op de hoogte worden gebracht van de
overdracht.
De leerling van 14 jaar of ouder of de ouders van
de leerling jonger dan 14 jaar kunnen zich niet verzetten tegen de overdracht
van de identificatiegegevens, de vaccinatiegegevens, de gegevens in het kader
van de verplichte CLB-opdrachten, de bijzondere consulten en de medische
onderzoeken bedoeld in artikel 24, 1° van het besluit van de Vlaamse
regering van 17 maart 2000 tot bepaling van sommige opdrachten van de centra
voor leerlingenbegeleiding.
B.Vl.R.
van 1-9-2006
Art. 9.
Het centrum en de CLB-medewerkers mogen
geen gegevens uit het multidisciplinair dossier bezorgen aan derden, tenzij
:
1° aan het betrokken schoolpersoneel voor wat betreft de
gegevens die nodig zijn om hun taak naar behoren te kunnen vervullen op
voorwaarde dat de deontologische en privacyregels zijn
gerespecteerd;
2° aan anderen, op verzoek van of mits
schriftelijke toestemming van de leerling van 14 jaar of ouder of de ouders van
de leerling jonger dan 14 jaar en op voorwaarde dat de deontologische en
privacyregels zijn gerespecteerd.
Voor wat betreft de
persoonsgegevens die de gezondheid betreffen geldt het eerste lid voor zover
voldaan is aan artikel 7, § 2 van de wet van 8 december 1992 tot
bescherming van de persoonlijke levenssfeer ten opzichte van de verwerking van
persoonsgegevens.
HOOFDSTUK VI. - Vernietiging van de gegevens uit het
multidisciplinair dossier
Art. 10.
De multidisciplinaire dossiers worden door
het centrum bewaard tot ten minste tien jaar na de datum van het laatst
uitgevoerde consult of vaccinatie. Daarna start de directeur de geëigende
procedure tot vernietiging, maar niet vroeger dan het ogenblik waarop de
betrokkene de leeftijd van 25 jaar heeft bereikt.
In afwijking
van het eerste lid, worden gegevens van leerlingen die hun studieloopbaan
beëindigd hebben in het buitengewoon onderwijs, bewaard tot op het
ogenblik dat betrokkene de leeftijd van 30 jaar
bereikt.
HOOFDSTUK VII. - Informatieplicht van het centrum
inzake het multidisciplinair dossier
Art. 11.
De directeur van het centrum draagt er,
onverminderd artikel 7, zorg voor dat de betrokken leerling en de ouders op een
gepaste wijze geïnformeerd worden over de
dossiergegevens.
In uitvoering van het eerste lid informeert de
directeur de leerling in het schooljaar waarin hij de leeftijd van 18 jaar
bereikt heeft ten minste over de bewaringstermijn van het multidisciplinair
dossier, de mogelijkheid van overdracht van bepaalde dossierelementen, de
persoon die zijn dossier bij bewaring verder beheert evenals de
locatie.
HOOFDSTUK VIII. - Slotbepalingen
Art. 12.
De Vlaamse minister, bevoegd voor het
Onderwijs, en de Vlaamse minister, bevoegd voor het Gezondheidsbeleid, kunnen
nadere regels bepalen waaraan de samenstelling van het multidisciplinair
dossier, naar vorm en inhoud, moeten voldoen.
Art. 13.
Dit besluit treedt in werking op 1
september 2001.
Art. 14.
De Vlaamse minister, bevoegd voor
Gezondheidsbeleid, en de Vlaamse minister, bevoegd voor het Onderwijs, zijn
belast met de uitvoering van dit besluit.