OPGEHEVEN : Besluit van de Vlaamse Regering houdende
goedkeuring van aanvullend geselecteerde tijdelijke projecten rond studie- en
beroepskeuze en rond werkplekleren
goedkeuringsdatum
01 FEBRUARI 2008
publicatiedatum
B.S.14/03/2008
datum laatste wijziging
01/09/2010
COORDINATIE
B.Vl.R.
27-6-2008 - B.S. 10-9-2008
opgeheven door Art. 5 van ditzelfde
besluit
De Vlaamse Regering,
Gelet op het decreet van 9 december 2005 betreffende de
organisatie van tijdelijke projecten in het onderwijs, inzonderheid op artikel
3, artikel 5, § 1, en op artikel 6, § 2, toegevoegd bij het decreet
van 22 juni 2007;
Gelet op het besluit van de
Vlaamse Regering van 19 oktober 2007 betreffende de organisatie van tijdelijke
projecten rond studie- en beroepskeuze en rond werkplekleren, inzonderheid op
artikel 6;
Gelet op het besluit van de Vlaamse
Regering van 26 oktober 2007 houdende goedkeuring van de geselecteerde
tijdelijke projecten rond studie- en beroepskeuze en rond
werkplekleren;
Gelet op het akkoord van de Vlaamse
minister, bevoegd voor de Begroting, gegeven op 30 januari
2008;
Op voorstel van de Vlaamse minister van
Werk, Onderwijs en Vorming;
Na
beraadslaging,
Besluit :
Artikel 1.
In dit besluit wordt verstaan onder :
1° het besluit van 19 oktober 2007 : het besluit van de
Vlaamse Regering van 19 oktober 2007 betreffende de organisatie van tijdelijke
projecten rond studie- en beroepskeuze en rond
werkplekleren;
2° het besluit van 26 oktober 2007 : het
besluit van de Vlaamse Regering van 26 oktober 2007 houdende goedkeuring van de
geselecteerde tijdelijke projecten rond studie- en beroepskeuze en rond
werkplekleren.
Art. 2.
In aanvulling op de reeks tijdelijke projecten
die bij het besluit van 26 oktober 2007 werden goedgekeurd, gaat in de bijlage
bij dit besluit de lijst van de tijdelijke projecten rond studie- en
beroepskeuze en rond werkplekleren die, op voordracht van de selectiecommissie,
voor de periode van 1 februari 2008 tot en met 31 augustus 2010 worden
goedgekeurd, vermeld in artikel 6 van het besluit van 19 oktober
2007.
[Art. 2bis.
§ 1. In § 2 tot en met § 4 staat
een exhaustieve opsomming van alle mogelijke afwijkingen van de vigerende
wettelijke, decretale en reglementaire bepalingen binnen de tijdelijke
projecten met een motivatie.
§ 2. Voor de scholen en leerlingen van het
basisonderwijs gelden de hiernavolgende bepalingen :
1° in
afwijking van artikel 20, § 2, 2°, van het decreet Basisonderwijs van
25 februari 1997 : het deelnemen aan onderwijsactiviteiten in andere scholen
binnen hetzelfde project, mits dat voorafgaandelijk meegedeeld is aan de
personen die het ouderlijk gezag uitoefenen of de leerling in rechte of in
feite onder hun bewaring hebben. In voorkomend geval blijft het principe gelden
dat een leerling slechts in één school ingeschreven kan
zijn;
2° in afwijking van artikel 153sexies, § 3,
§ 4 en § 5, van het decreet Basisonderwijs van 25 februari 1997 : het
overdragen van de puntenenveloppen om een zorgbeleid te voeren, en om
ICT-ondersteuning en administratieve ondersteuning te bieden, van het
basisonderwijs naar het secundair onderwijs binnen hetzelfde project. Punten
die worden overgedragen moeten worden geput uit het aantal punten dat in
aanmerking komt voor de overdracht naar de scholengemeenschap. Die punten
kunnen in het secundair onderwijs aangewend worden voor ondersteunend personeel
als vermeld in het decreet van 14 juli 1998 houdende diverse maatregelen met
betrekking tot het secundair onderwijs en tot wijziging van het decreet van 25
februari 1997 betreffende het basisonderwijs.
De motivering van
de noodzaak tot een afwijking als vermeld in punt 1°, is de volgende :
lesbijwoning in verschillende onderwijsinstellingen biedt de gelegenheid de
opgebouwde expertise van elke afzonderlijke instelling ten voordele van het
leer- en opvoedingsproces van de jongere te benutten.
De
motivering van de noodzaak tot een afwijking als vermeld in punt 2°, is de
volgende : de rol van het ondersteunend personeel kan voor een project een
kritieke succesfactor zijn. Punten beleids- en ondersteunend personeel
overdraagbaar maken van het basis- naar het secundair onderwijs kan daarbij in
onderwijsniveauoverschrijdende projecten een adequaat hulpmiddel
zijn.
§ 3. Voor de scholen en leerlingen van het
secundair onderwijs gelden de hiernavolgende bepalingen
:
1° in afwijking van artikel 2 van het koninklijk besluit
nr. 2 van 21 augustus 1978 tot vaststelling van het maximumaantal lestijden per
week in het voltijds secundair onderwijs, en van artikel 5 van het besluit van
de Vlaamse Regering van 6 december 2002 met betrekking tot de organisatie van
het buitengewoon secundair onderwijs van opleidingsvorm 3 : het niet-opleggen
van een maximumaantal wekelijkse lestijden per structuuronderdeel voor
financiering of subsidiëring;
2° in afwijking van
artikel 48, 2°, van het decreet van 31 juli 1990 betreffende het onderwijs
II, en van artikel 4, § 2, en artikel 5, § 2, van het besluit van de
Vlaamse Regering van 19 juli 2002 betreffende de organisatie van het voltijds
secundair onderwijs : het laten volgen van lessen door leerlingen in andere
onderwijsinstellingen die aan hetzelfde project deelnemen, mits dat
voorafgaandelijk meegedeeld is via het schoolreglement en na instemming van de
betrokken leraars van de andere onderwijsinstellingen. In voorkomend geval
:
a) blijft het principe van de unieke inschrijving in
één onderwijsinstelling en structuuronderdeel onverkort
vooropstaan;
b) zijn de leraars van de andere
onderwijsinstellingen, als ze niet tot dezelfde inrichtende macht behoren, die
aan de leerling hebben lesgegeven, ambtshalve raadgevend in de begeleidende en
delibererende klassenraad van de onderwijsinstelling van
inschrijving;
c) zijn de leraars van de andere
onderwijsinstellingen, als ze wel tot dezelfde inrichtende macht behoren, die
aan de leerling hebben lesgegeven, ambtshalve stemgerechtigd in de begeleidende
en delibererende klassenraad van de onderwijsinstelling van
inschrijving;
3° in afwijking van artikel 48, 2°, van
hetzelfde decreet van 31 juli 1990 : het flexibel, al dan niet
leerjaaroverschrijdend, invullen of differentiëren van wekelijkse
lessentabellen bij periode, leerlingengroep of individuele leerling, mits de
toelatings- of begeleidende klassenraad voor leerlingen een gunstige beslissing
heeft genomen. In voorkomend geval :
a) blijft het principe van
de unieke inschrijving in één onderwijsinstelling en
structuuronderdeel onverkort vooropstaan;
b) moeten de
leerplandoelstellingen bereikbaar blijven;
4° in afwijking
van artikel 48, 2°, van hetzelfde decreet van 31 juli 1990 : het
individueel vrijstellen van het volgen van bepaalde programmaonderdelen van een
bepaald structuuronderdeel, dat al dan niet wordt overgezeten, mits de
toelatingsklassenraad een gunstige beslissing neemt omdat de leerling al
geslaagd is voor die programmaonderdelen in het secundair onderwijs. In
voorkomend geval moet de gedeeltelijk alternatieve wekelijkse lessentabel
minstens achtentwintig lestijden omvatten;
5° in afwijking
van artikel 48, 2°, van hetzelfde decreet van 31 juli 1990 : het
individueel vrijstellen van het volgen van bepaalde programmaonderdelen in het
derde leerjaar van de derde graad van het technisch of het kunstsecundair
onderwijs, georganiseerd in de vorm van een specialisatiejaar, mits de
toelatingsklassenraad een gunstige beslissing neemt op basis van elders
verworven competenties of kwalificaties. In voorkomend geval moet de
gedeeltelijk alternatieve wekelijkse lessentabel minstens achtentwintig
lestijden omvatten;
6° in afwijking van artikel 49, 1°,
van hetzelfde decreet van 31 juli 1990 : het uitbreiden van de tweejarige
structuur van de eerste graad naar een driejarige structuur, mits dat
voorafgaandelijk meegedeeld is via het schoolreglement. In voorkomend geval
:
a) is voor inschrijving, elk schooljaar opnieuw en telkens na
kennisname van het gemotiveerde advies van de toelatingsklassenraad, het
voorafgaande schriftelijke akkoord vereist van de personen die het ouderlijk
gezag uitoefenen of in rechte of in feite de minderjarige leerling onder hun
bewaring hebben;
b) wordt het derde leerjaar geacht zich te
bevinden op het niveau van het tweede leerjaar van de eerste graad, dat is
opgebouwd uit basisopties;
c) wordt het oriënteringsattest
van het eerste respectievelijk het tweede leerjaar vervangen door een attest
van regelmatige lesbijwoning, dat van rechtswege toelating verleent tot het
tweede respectievelijk het derde leerjaar als dat leerjaar onder de toepassing
van de afwijkende regeling valt;
d) wordt aan elke leerling,
voor zover hij dat nog niet in zijn bezit heeft, op het einde van het eerste
leerjaar een getuigschrift van basisonderwijs uitgereikt;
e)
wordt aan elke leerling op het einde van het derde leerjaar een getuigschrift
van de eerste graad van het secundair onderwijs uitgereikt, samen met een
oriënteringsattest A of B;
f) beslist de delibererende
klassenraad van het eerste respectievelijk het tweede leerjaar alsnog om een
oriënteringsattest toe te kennen aan elke leerling die het leerjaar heeft
beëindigd en die voor het einde van de eerste graad overstapt naar een
onderwijsinstelling die of een structuuronderdeel dat niet onder de toepassing
van de afwijkende regeling valt;
7° in afwijking van
artikel 50 van hetzelfde decreet van 31 juli 1990 : het invoeren, ongeacht de
graad, de onderwijsvorm of het structuuronderdeel, van aspecten van modulaire
onderwijsinrichting zoals die door de decreet- of regelgever worden
vastgelegd;
8° in afwijking van artikel 51, laatste
gedachtestreepje, van hetzelfde decreet van 31 juli 1990, en van het besluit
van de Vlaamse Regering van 24 mei 2002 inzake de organisatie van
onthaalonderwijs voor anderstalige nieuwkomers in het gewoon voltijds secundair
onderwijs : het organiseren van een tweede onthaaljaar, voorbehouden aan
leerlingen die het eerste onthaaljaar hebben gevolgd. In voorkomend geval
:
a) omvat de wekelijkse lessentabel maximaal vierendertig
lestijden, waaronder :
1) twee lestijden godsdienst,
niet-confessionele zedenleer, eigen cultuur en religie of cultuurbeschouwing
(de laatste twee vakken zijn voorbehouden aan het vrij onderwijs);
2) minstens acht lestijden Nederlands voor
nieuwkomers.
De overige lestijden worden door de klassenraad
ingevuld afhankelijk van de individuele leerling;
b) vindt de
studiebekrachtiging plaats naar analogie van de studiebekrachtiging in een
leerjaar van de eerste graad, afhankelijk van de individuele
leerling;
c) worden geen specifieke uren-leraar
toegekend;
d) wordt voor de toepassing van alle andere
wettelijke, decretale en reglementaire bepalingen het tweede onthaaljaar
gelijkgesteld aan het eerste onthaaljaar;
9° in afwijking
van artikel 53, § 1, en artikel 54, § 1 en § 3, van hetzelfde
decreet van 31 juli 1990 : het niet-koppelen van de respectieve basisvormingen
van de eerste graad aan een minimumaantal wekelijkse
lestijden;
10° in afwijking van artikel 57, § 3, van
hetzelfde decreet van 31 juli 1990 : het aanwenden van uren-leraar voor de
aanwerving van voordrachtgevers ten belope van maximaal 5 % van het voor de
onderwijsinstelling beschikbare pakket uren-leraar. In voorkomend geval wordt
de vergoeding van die voordrachtgevers geregeld conform de bepalingen, vigerend
in het deeltijds beroepssecundair onderwijs;
11° in
afwijking van artikel 57, § 3, van hetzelfde decreet van 31 juli 1990 :
het realiseren van wekelijkse lessentabellen, met eventuele vakkenintegratie,
op basis van met lesuren gelijkgestelde uren, meer bepaald in de vorm van
bijzondere pedagogische taken;
12° in afwijking van artikel
7, § 1, artikel 28 en 38 van het decreet van 14 juli 1998 houdende diverse
maatregelen met betrekking tot het secundair onderwijs en tot wijziging van het
decreet van 25 februari 1997 betreffende het basisonderwijs : het zonder
normering programmeren van structuuronderdelen onder bestaande benamingen,
nieuwe benamingen of de benaming proeftuin en, met uitzondering van de eerste
graad, de rangschikking van die structuuronderdelen binnen de bestaande
studiegebieden of in het studiegebied proeftuin. In voorkomend geval
:
a) moet het aldus opgerichte structuuronderdeel worden
afgebouwd na beëindiging van het tijdelijke project, tenzij andersluidende
overheidsbeslissing;
b) wordt, zo het structuuronderdeel een
nieuwe benaming of de benaming proeftuin draagt, als
leerlingencoëfficiënt binnen de vaststellingsregeling van de
lerarenomkadering de coëfficiënt genomen van het structuuronderdeel
dat inhoudelijk het dichtst aanleunt bij het geprogrammeerde
structuuronderdeel;
13° in afwijking van artikel 98, §
1, en artikel 98bis, § 1, van hetzelfde decreet van 14 juli 1998 : het
overdragen van punten ondersteunend personeel van het secundair onderwijs naar
het basisonderwijs binnen hetzelfde project. Die punten kunnen in het
basisonderwijs aangewend worden voor beleids- en ondersteunend personeel als
vermeld in het decreet Basisonderwijs van 25 februari
1997;
14° in afwijking van bijlage III tot en met XXXI bij
het besluit van de Vlaamse Regering van 21 december 2007 betreffende de
studiegebieden en structuuronderdelen in het voltijds secundair onderwijs : het
herindelen van bestaande structuuronderdelen binnen bestaande
studiegebieden;
15° in afwijking van artikel 8, § 4,
van het decreet van 18 januari 2002 betreffende de eindtermen, de
ontwikkelingsdoelen en de specifieke eindtermen in het voltijds gewoon en
buitengewoon secundair onderwijs en het besluit van de Vlaamse Regering van 10
november 2006 tot vaststelling van de goedkeuringscriteria en
indieningsmodaliteiten van de leerplannen : het hanteren van leerplannen zonder
de vigerende goedkeuringsregeling in aanmerking te
nemen;
16° in afwijking van artikel 2, 1°, a), van het
besluit van de Vlaamse Regering van 24 mei 2002 inzake de organisatie van
onthaalonderwijs voor anderstalige nieuwkomers in het gewoon voltijds secundair
onderwijs : het definiëren van een anderstalige nieuwkomer als een
leerling die uiterlijk op 31 december na de aanvang van het schooljaar
enerzijds minstens elf jaar is en anderzijds geen achttien jaar geworden is. In
voorkomend geval worden, louter voor de leerlingen die op basis van de vermelde
afwijking instromen, geen specifieke uren-leraar
toegekend;
17° in afwijking van artikel 6, § 1, van
het besluit van de Vlaamse Regering van 19 juli 2002 betreffende de organisatie
van het voltijds secundair onderwijs : het toelaten als regelmatige leerling
tot het eerste leerjaar A zonder het zesde leerjaar van het lager onderwijs te
hebben gevolgd mits :
a) de toelatingsklassenraad een gunstige
beslissing neemt op basis van screening van de leerling;
b) de
personen akkoord gaan die het ouderlijk gezag uitoefenen of in rechte of in
feite de minderjarige leerling onder hun bewaring
hebben;
18° in afwijking van artikel 24, § 1, van
hetzelfde besluit van de Vlaamse Regering van 19 juli 2002 : het toelaten als
regelmatige leerling tot het derde leerjaar van de derde graad van het
technisch of het kunstsecundair onderwijs, georganiseerd in de vorm van een
specialisatiejaar, mits de toelatingsklassenraad een gunstige beslissing neemt
op basis van elders verworven competenties of
kwalificaties;
19° in afwijking van hetzelfde besluit van
de Vlaamse Regering van 19 juli 2002 : het uitstellen van delibererende
klassenraden in de eerste, de tweede, respectievelijk de derde graad tot het
einde van het tweede leerjaar van de graad in kwestie. In voorkomend geval
:
a) wordt het oriënteringsattest van het eerste leerjaar
van de graad in kwestie vervangen door een attest van regelmatige lesbijwoning,
dat van rechtswege toelating verleent tot het tweede leerjaar van die graad als
dat leerjaar onder de toepassing van de afwijkende regeling valt. Bij dat
attest wordt de eventuele beslissing van de begeleidende klassenraad gevoegd om
in het hogere leerjaar een aangepast leertraject te volgen;
b)
beslist de delibererende klassenraad van het eerste leerjaar van de graad in
kwestie alsnog om een oriënteringsattest toe te kennen aan elke leerling
die het leerjaar heeft beëindigd en die voor het einde van de graad
overstapt naar een onderwijsinstelling die of een structuuronderdeel dat niet
onder de toepassing van de afwijkende regeling valt;
c) wordt
in de eerste graad aan elke leerling, als hij dat nog niet in zijn bezit heeft,
een getuigschrift van basisonderwijs uitgereikt op het einde van het eerste
leerjaar;
20° in afwijking van hetzelfde besluit van de
Vlaamse Regering van 19 juli 2002 : het toelaten als regelmatige leerling tot
een hoger leerjaar niettegenstaande tekorten voor bepaalde programmaonderdelen,
mits de toelatingsklassenraad een gunstige beslissing neemt in overleg met de
delibererende klassenraad van het leerjaar waaruit de leerling komt. In
voorkomend geval :
a) moeten de tekorten worden weggewerkt voor
het einde van de graad waarbinnen het hogere leerjaar zich
bevindt;
b) wordt de uitreiking van een oriënteringsattest
vervangen door de uitreiking van een attest van regelmatige lesbijwoning in
afwachting van het wegwerken van de tekorten;
c) beslist de
delibererende klassenraad van het leerjaar waarin een attest van regelmatige
lesbijwoning werd uitgereikt, alsnog om een oriënteringsattest toe te
kennen aan elke leerling die, zonder dat de tekorten zijn weggewerkt, overstapt
naar een onderwijsinstelling die of een structuuronderdeel dat niet onder de
toepassing van de afwijkende regeling valt;
d) wordt in de
eerste graad aan elke leerling, als hij dat nog niet in zijn bezit heeft, een
getuigschrift van basisonderwijs uitgereikt op het einde van het eerste
leerjaar;
21° in afwijking van artikel 56, § 1, van
hetzelfde besluit van de Vlaamse Regering van 19 juli 2002 : het
niet-organiseren van een geïntegreerde proef op het einde van het
schooljaar mits tijdens het schooljaar permanent geïntegreerd wordt
gewerkt.
De motivering van de noodzaak tot een afwijking als
vermeld in punt 1°, 2°, 3° en 9°, is de volgende : de flexibele
samenstelling van leerprogramma's impliceert de mogelijkheid tot het doorbreken
van de rigide indeling in graden, leerjaren, onderwijsvormen, studiegebieden en
structuuronderdelen. Flexibiliteit betekent ook de mogelijkheid tot spreiding
van studiebelasting en tot alternerende lesbijwoning in verschillende
onderwijsinstellingen. Door die opportuniteiten moeten persoonlijke talenten,
competenties en interesses van leerlingen optimaal tot ontwikkeling kunnen
komen, waardoor leermotivatie wordt gestimuleerd. Op die wijze kan een
voedingsbodem worden gecreëerd voor een studieloopbaan waarin veelvuldige
school- of studieverandering, leerachterstand, zittenblijven en, ten slotte,
ongekwalificeerde uitstroom maximaal worden teruggedrongen. Door handhaving van
principes zoals eindtermen, ontwikkelingsdoelen en minimale basisvorming en
door behoud van de reguliere eindstudiebekrachtiging wordt het evenwicht
bewaakt tussen een dynamisch en vernieuwend onderwijs op maat enerzijds en
onderwijskwaliteit en civiele onderwijseffecten anderzijds.
De
motivering van de noodzaak tot een afwijking als vermeld in punt 4°, is de
volgende : het hanteren van een ruimer lokaal vrijstellingenbeleid moet in een
efficiëntere en effectievere tijdsbesteding resulteren. Door de
lesverstrekking te focussen op programmaonderdelen die voor de betrokken
leerling nieuw zijn of remediëring vereisen, kan zijn belangstelling
gewekt blijven en kunnen zijn tekorten worden weggewerkt, wat essentiële
elementen zijn voor een optimale studieloopbaan.
De motivering
van de noodzaak tot een afwijking als vermeld in punt 5° en 18°, is de
volgende : de specialisatiejaren van de derde graad technisch en kunstsecundair
onderwijs worden bevolkt door leerlingen die al gediplomeerd en niet meer
leerplichtig zijn. Specialisatiejaren zijn kwalificatieverhogend, worden
gewaardeerd door het bedrijfsleven en bevorderen de
tewerkstellingsperspectieven. De aantrekkingskracht van die specialisatiejaren
verhogen door maatregelen te nemen op het vlak van toeleiding en invulling,
maar ook door opleiding én werk combineerbaar te maken, kan positieve
effecten sorteren voor (potentiële) werknemers en
werkgevers.
De motivering van de noodzaak tot een afwijking als
vermeld in punt 6°, is de volgende : de eerste graad secundair onderwijs is
een scharniergraad tussen het lager en secundair onderwijs en belangrijk in de
opstap naar en studiekeuze in de hogere leerjaren. Falen in de eerste graad kan
structureel negatieve gevolgen hebben voor de verdere studieloopbaan, zodat bij
uitstek in die graad preventief moet worden opgetreden. Uitbreiding van twee
naar drie leerjaren met doorstroomgarantie moet meer ruimte geven voor
leerplanafwerking en individuele opvang en begeleiding en vermijdt het
emotioneel geladen zittenblijven.
De motivering van de noodzaak
tot een afwijking als vermeld in punt 7°, is de volgende : door het
volledige secundaironderwijslandschap toegankelijk te maken voor modulaire
onderwijsaspecten, kan een groei worden gerealiseerd in gekwalificeerde
uitstroom, in afstemming op de arbeidsmarkt, in transparantie van het
onderwijsaanbod, in tussentijdse succesbelevingen van leerlingen en in hun
stimulans tot levenslang leren.
De motivering van de noodzaak
tot een afwijking als vermeld in punt 8° en 16°, is de volgende : door
de strikte begrenzing weg te nemen dat onthaalonderwijs voor anderstalige
nieuwkomers een eenjarige opleiding is en voorbehouden aan plus 12-jarigen, kan
het rendement van die specifieke onderwijsvoorziening worden verhoogd.
Daaronder wordt dan verstaan dat nieuwkomers, na een intensief taalbad, ook op
leeftijd in het secundair onderwijs kunnen stappen, respectievelijk dat
nieuwkomers via een tweede onthaaljaar nog steeds intensief taalonderricht
kunnen krijgen, waardoor ze nadien over betere slaagkansen
beschikken.
De motivering van de noodzaak tot een afwijking als
vermeld in punt 10°, is de volgende : onderwijsinstellingen en lerarenteams
staan voor de permanente uitdaging om de leerstof op een boeiende en
eigentijdse wijze te verwerken. Inschakeling van schoolexterne
voordrachtgevers, die het onderwijs levensechter maken en een
horizonverruimende dimensie aanbrengen, past in het streven naar gepaste
pedagogisch-didactische werkvormen. Omgekeerd kan confrontatie met het
onderwijsproces ook voor voordrachtgevers een meerwaarde genereren, zodat een
win-winsituatie ontstaat.
De motivering van de noodzaak tot een
afwijking als vermeld in punt 11°, is de volgende : leerstofpakketten
catalogiseren in vakken en daarop een vakkenrubricering toepassen, gebeurt in
de huidige stand van zaken vooral op grond van personeelsregelgeving.
Onderwijstrends gaan echter steeds vaker in de richting van integratie van
vakken, met onder meer multidisciplinaire of thematische aanpak en vervaging
van het strikte onderscheid tussen theorie en praktijk. Les- en verwante
onderwijsopdrachten onder de noemer van bijzondere pedagogische taken plaatsen,
kan uitkomst bieden om onderwijskundige vernieuwingen te verzoenen met
toepassing van de vigerende personeelsregelgeving. Daarenboven biedt de
techniek van de met lesuren gelijkgestelde uren, waaronder bijzondere
pedagogische taken ressorteren, de mogelijkheid aan de inrichtende macht om het
inzetten van het juiste personeelslid op de juiste plaats op te voeren,
rekening houdend met ervaring, deskundigheid en motivatie.
De
motivering van de noodzaak tot een afwijking als vermeld in punt 12°, is de
volgende : onderwijs moet gelijke tred kunnen houden met socio-economische,
technologische, maatschappelijke en demografische ontwikkelingen. Programmatie
van het opleidingenaanbod is een van de instrumenten daartoe. Door
programmaties procedure- en normloos te maken, kunnen onderwijsverstrekkers die
techniek eenvoudiger hanteren.
De motivering van de noodzaak
tot een afwijking als vermeld in punt 13°, is de volgende : de rol van het
beleids- en ondersteunend personeel, in voorkomend geval toegespitst op
specifieke ambten binnen die formatie, kan voor een project een kritieke
succesfactor zijn. Punten ondersteunend personeel overdraagbaar maken van het
secundair naar het basisonderwijs kan daarbij in onderwijsniveauoverschrijdende
projecten een adequaat hulpmiddel zijn.
De motivering van de
noodzaak tot een afwijking als vermeld in punt 14°, is de volgende : het
huidige opleidingenaanbod ligt, gerangschikt in studiegebieden, limitatief en
eenduidig voor alle onderwijsorganisatoren vast. Herverdeling van dat aanbod,
onder meer op basis van belangstellingsdomeinen, kan de transparantie ervan
verhogen, de attractiviteit van onderwijsinstellingen of opleidingen doen
toenemen, studiekeuzes verbeteren en de schoolorganisatie
optimaliseren.
De motivering van de noodzaak tot een afwijking
als vermeld in punt 15°, is de volgende : voor leerplannen, als leidraad
voor lesgevers, kunnen worden toegepast, moet een gefaseerde
goedkeuringsprocedure worden doorlopen tot op overheidsniveau. Het opheffen van
die procedure kan bijdragen tot meer zekerheid voor de leerplanmakers,
grondigere voorbereiding van implementatie door de gebruikers en snellere
bijsturing bij gewijzigde omstandigheden of nieuwe behoeften. Onverkort behoud
van het principe van de eindtermen of ontwikkelingsdoelen moet borg staan voor
onderwijskwaliteit.
De motivering van de noodzaak tot een
afwijking als vermeld in punt 17°, is de volgende : de toegang van
leerlingen tot het eerste leerjaar A van het secundair onderwijs is momenteel
gebaseerd op het beginsel van vrij naadloze instroom vanuit de lagere school.
Die formele voorwaarde kan echter een miskenning inhouden van de intrinsieke
capaciteiten van de jongere en daardoor zijn secundaire studieloopbaan nodeloos
remmen. Aan de hand van een aanvullende instappiste kan een mogelijk terechte
startpositie worden bedongen.
De motivering van de noodzaak tot
een afwijking als vermeld in punt 19°, 20° en 21°, is de volgende :
leerlingenevaluatie en de daarop aansluitende studiebekrachtiging is
leerjaargebonden. Slagen is meestal noodzakelijk om de horizontale of verticale
overstap naar het hogere leerjaar te kunnen zetten. Van situaties waarin
leerlingen vaak niet op alle programmaonderdelen tekorten hebben of waarin
leerplannen meer graad- dan jaarplannen zijn, maakt de bestaande regelgeving op
de onderwijsorganisatie al te veel abstractie. Door aan onderwijsorganisatoren
en inzonderheid klassenraden meer alternatieven op het vlak van evaluatie te
verlenen, kan die evaluatie meer op de concrete schoolpraktijk worden
geënt en, niet het minst, kunnen leerlingen meer vanuit hun capaciteiten
dan vanuit hun gebreken worden benaderd.
§ 4. Voor de personeelsleden van het
basisonderwijs en het secundair onderwijs gelden de hiernavolgende bepalingen
:
1° het schoolbestuur of de inrichtende macht kan voor de
aanstelling van een vastbenoemd personeelslid via een verlof om tijdelijk een
andere opdracht uit te oefenen, afwijken van de volgorde, vermeld in artikel
34, § 1, A, 6°, B, 6°, en C, 6°, in artikel 36, § 2, A,
4°, B, 4°, en C, 4°, en in artikel 36bis , § 2, A, 4°, B,
8°, en C, 4°, van het besluit van de Vlaamse Regering van 29 april 1992
betreffende de verdeling van betrekkingen, de terbeschikkingstelling wegens
ontstentenis van betrekking, de reaffectatie, de wedertewerkstelling en de
toekenning van een wachtgeld of wachtgeldtoelage;
2° in het
gemeenschapsonderwijs kan de raad van bestuur bij gemotiveerde beslissing
afwijken van artikel 28 en 28bis van het decreet Rechtspositie Personeelsleden
Gemeenschapsonderwijs;
3° in het gesubsidieerd onderwijs
kan het schoolbestuur of de inrichtende macht bij gemotiveerde beslissing
afwijken van artikel 33, § 1, van het decreet Rechtspositie
Personeelsleden Gesubsidieerd Onderwijs.
De motivering van de
noodzaak tot een afwijking als vermeld in punt 1°, is de volgende :
vastbenoemde personeelsleden die voor de duur van het project een andere
opdracht uitoefenen dan hun opdracht van vaste benoeming, moeten daarvoor een
verlof nemen om tijdelijk een andere opdracht uit te oefenen. De scholen zijn
verplicht om voorrang te geven aan tijdelijke personeelsleden voor ze
vastbenoemden met een verlof aanstellen. Dat beperkt hun mogelijkheid om voor
het project het personeelslid aan te stellen dat beschikt over de beste
capaciteiten en ook om dat personeelslid te behouden gedurende het hele
project. De projectscholen krijgen daarom de mogelijkheid om voorrang te geven
aan hun eigen vastbenoemde personeelsleden boven tijdelijke
personeelsleden.
De motivering van de noodzaak tot een
afwijking als vermeld in punt 2°, is de volgende : tijdelijke
personeelsleden van het gemeenschapsonderwijs die ingezet worden in het
project, worden beschermd gedurende het hele project. Zonder de afwijking loopt
de projectschool het risico dat een ander personeelslid uit de
scholengemeenschap kandideert en benoemd wordt in de betrekking, waardoor het
project in gevaar komt.
De motivering van de noodzaak tot een
afwijking als vermeld in punt 3°, is de volgende : tijdelijke
personeelsleden van het gesubsidieerd onderwijs die ingezet worden in het
project, worden beschermd gedurende het hele project. Zonder de afwijking loopt
de projectschool het risico dat een ander personeelslid uit de
scholengemeenschap kandideert en benoemd wordt in de betrekking, waardoor het
project in gevaar
komt.]
B.Vl.R.
van 27-6-2008
[Art. 2ter.
§ 1. In bijlage II, die bij dit besluit is
gevoegd, worden de afwijkingen vermeld die, geput uit de exhaustieve lijst, per
afzonderlijk project mogen worden toegepast. Het project in kwestie wordt
aangegeven met een verwijzing naar het volgnummer van dat project in bijlage I,
die bij dit besluit is gevoegd. Voor de afwijkingen wordt verwezen naar de
punten in kwestie, vermeld in artikel 2bis , § 2, § 3 of § 4,
naargelang van het geval.
§ 2. Als de bevoegde inspectie, verificatie
of administratie of de stuurgroep de toepassing van een afwijking vaststelt die
manifest geen verband houdt met de eigenheid en concrete doelstellingen van het
project, dan moet, na de beslissing van die stuurgroep, aan die afwijking
binnen een redelijke termijn een einde worden gesteld. Een redelijke termijn
houdt rekening met de belangen van leerlingen én personeel en vrijwaart
het intrinsieke karakter van het
project.]
B.Vl.R.
van 27-6-2008
Art. 3.
Aan het project met volgnummer 1 in de bijlage
wordt met ingang van 1 februari 2008 tot en met 30 juni 2010 een halftijdse
betrekking van het niveau basisonderwijs toegekend, zoals vermeld in artikel 9
en 11 van het besluit van 19 oktober 2007.
Aan de projecten
met volgnummer 2 tot en met 6 in de bijlage wordt met ingang van 1 februari
2008 tot en met 30 juni 2010 driekwart van een voltijdse betrekking van het
niveau basisonderwijs toegekend, zoals vermeld in artikel 9 en 11 van het
besluit van 19 oktober 2007.
Aan de projecten met volgnummer 7
tot en met 14 in de bijlage wordt met ingang van 1 februari 2008 tot en met 30
juni 2010 een halftijdse betrekking van het niveau secundair onderwijs
toegekend, zoals vermeld in artikel 9 en 11 van het besluit van 19 oktober
2007.
Aan de projecten met volgnummers 15 tot en met 21 in de
bijlage wordt met ingang van 1 februari 2008 tot en met 30 juni 2010 driekwart
van een voltijdse betrekking van het niveau secundair onderwijs toegekend,
zoals vermeld in artikel 9 en 11 van het besluit van 19 oktober
2007.
Art. 4.
In artikel 6 van het besluit van 19 oktober
2007 worden de woorden "20 januari 2008" vervangen door de woorden "1 februari
2008".
Art. 5.
Dit besluit heeft uitwerking met ingang van 7
november 2007 en houdt op van kracht te zijn op 31 augustus
2010.
Art. 6.
De Vlaamse minister, bevoegd voor het
Onderwijs, is belast met de uitvoering van dit
besluit.
BIJLAGE I - Lijst van tijdelijke projecten rond studie-
en beroepskeuze en rond werkplekleren voor de periode van 1 februari 2008 tot
en met 31 augustus 2010
1. Op talentenjacht.
Algemeen thema : studie- en beroepskeuze.
Beschrijving : Dit project richt zich op de overgang van BaO
(freinetschool) naar de eerste graad SO en op de behoefte van de leerlingen aan
een leeromgeving die meer aansluit bij het ontwikkelingspsychologische profiel
van 12- tot 14-jarigen.
Het doel is om een 4x4-structuur op te
zetten (BaO-SO) waardoor er een intensieve horizontale en verticale
klasdoorbrekende samenwerking van leerkrachten en leerlingen kan ontstaan,
waarbij de leerlingen kunnen evolueren van begeleid zelfstandig werken naar
begeleid zelfstandig leren. Daardoor kan een gemotiveerde en doordachte studie-
en beroepskeuze gemaakt worden.
De middenschool wordt
uitgebouwd vanuit het vakoverschrijdende karakter van het BaO op participatieve
basis (leerlingen/ouders/leerkrachten en omgeving) waarbij de klassieke
lesroosters en de vakindelingen worden doorbroken. Concreet betekent dit dat
binnen het keuzegedeelte in de eerste graad gewerkt zal worden via seminaries
(projectonderwijs) en een modulair aanbod dat nauw aansluit bij de
behoeften/interesses/leefwereld van de leerlingen.
Daarbij
ondersteunen de leerkrachten van de beide onderwijsvormen elkaars didactische
vaardigheden via coteaching en hospiteerbeurten.
Deelnemende
onderwijsinstellingen :
* BSGO de Boomhut 1652
Alsemberg
* Middenschool Ukkel 1180 Ukkel
*
Atheneum Ukkel 1180 Ukkel
2. Expertisecentrum voor talentontwikkeling in het
onderwijs.
Algemeen thema : studie- en beroepskeuze.
Beschrijving : De ambitie van dit project is een Regionaal
Expertisecentrum voor Talentontwikkeling in het Onderwijs op te richten dat zal
fungeren als centraal en zichtbaar kennis- en begeleidingscentrum om
talentontwikkeling in het onderwijs te stimuleren. Als motor voor
talentontwikkeling wil men de scholen ondersteunen en begeleiden bij de uitbouw
van technische vorming in het curriculum.
Daarnaast wil men
een samenwerking realiseren tussen onderwijs en de arbeidsmarkt, die resulteert
in een interdisciplinaire kennis-, leer- en werkrelatie van en tussen
professionals uit beide domeinen. Door de krachten van al die professionals te
bundelen, kan men verandering brengen in het keuzegedrag van leerlingen en
innovatiekrachtig onderwijs ontwikkelen.
Deelnemende
onderwijsinstellingen :
* Basisschool Mickey Mouse-De Sleutel
3600 Genk
* VBS Windekind 2350 Vosselaar
* GBS
Sint-Jan 2370 Arendonk
* GBS Voorheide 2370
Arendonk
* GO De Zonnewijzer 2880 Ravels
* VBS
Sint-Clara 2370 Arendonk
* Basisschool De Wamp 2370
Arendonk
* VBS Zwaneven 2360 Oud-Turnhout
* GBS
De Kangoeroe 2480 Dessel
* VBS Trapop 2470
Retie
* VBS De Schatkist 2235 Westmeerbeek
*
VBS De Toverboom 2440 Geel
* GBS 2275 Lille
*
VBS De Parel 2460 Lichtaart
* VBS De Omnibus 2460
Tielen
* GBS De Vlieger 2460 Kasterlee
* G.V.B.
Sint-Franciscus VZW 2300 Turnhout
* BSGO Het Centrum 2300
Turnhout
* BSGO Freinetschool De Regenboog 2300
Turnhout
* ’t Locomotiefje 2340 Beerse
*
GBS Centrum 2350 Vosselaar
* GBS Heieinde 2350
Vosselaar
* BSGO De Beeltjens 2260 Westerlo
*
KTA de beeltjens 2260 Westerlo
* Kardinaal Van Roey Instituut
2350 Vorselaar
* Sint-Claracollege 2370
Arendonk
* KTA de Merodelei 2300 Turnhout
*
Sint-Victor 2300 Turnhout
* ’t Peperstraatje - KOGEKA4
2440 Geel
* Middenschool De Vesten 2200
Herentals
* VTST 2300 Turnhout
* KA Turnhout
2370 Arendonk
3. Talenten in het basisonderwijs (kleuter en lager)
: ontdekken, ontplooien, bijhouden, volgen en inzetten.
Algemene thema's : studie- en beroepskeuze
en werkplekleren
Beschrijving : Dit project wil dat elk kind
van bij de start in het kleuteronderwijs - in samenwerking met het schoolteam,
ouders, CLB's en de ruime omgeving - zijn talenten leert ontdekken en
ontwikkelen. Bovendien wil het project een efficiënt instrument
ontwikkelen om die talenten en de ontwikkeling ervan te bundelen, onder meer
met het oog op een optimale studie- en beroepskeuze. Die talenten worden
gebundeld aan de hand van een talentenportfolio.
Deelnemende
onderwijsinstellingen :
* Vrije basisschool pastoor Dergent
3200 Aarschot
* Vrije basisschool Gijmel-Sint-Pieter 3201
Langdorp
* Vrije basisschool Onze School 3201
Langdorp
* Vrije basisschool Bekaf 3200
Aarschot
* Vrije basschool Sancta Maria 3200
Aarschot
* Vrije basisschool Ourodenberg 3200
Aarschot
* BSGO Zonnedorp 3200 Aarschot
* BSGO
De Hoogvlieger 3200 Aarschot
* BSGO Dol-fijn 3202 Rillaar
* Gemeentelijke basisschool 1 3202 Rillaar
*
Gemeentelijke basisschool 2 3202 Rillaar
* Gemeentelijke
Basisschool BO Elzenhof 3200 Aarschot
4. T2 (T2 = talent en technologie).
Algemene thema's : studie- en beroepskeuze
en werkplekleren.
Beschrijving : De transitie in de
schoolloopbaan (van kleuter- over lager naar secundair onderwijs) is via de
verschillende deelprojecten uitgewerkt, zowel voor leerlingen, leerkrachten als
andere actoren. De essentie van dit project is de opmaak van een portfolio met
het oog op een betere schoolloopbaan voor leerlingen gewoon en buitengewoon
onderwijs.
Deelnemende onderwijsinstellingen :
* De Wingerd, gemeentelijke lagere school 8770
Ingelmunster
* De Zon, gemeentelijke lagere school BuO type 1
8770 Ingelmunster
* Edelweiss, vrije secundaire school 8770
Ingelmunster
* De Ster, vrije BUSO-school 8700
Tielt
5. Samen over de brug.
Algemeen thema : studie- en beroepskeuze.
Beschrijving : Heel wat jongeren ontdekken hun eigen
competenties te laat of zelfs niet waardoor ze verkeerde studiekeuzes maken of
zelfs afhaken. Door een duidelijke leerlijn uit te werken vanuit BaO naar HO en
door de ouders meer te betrekken bij de talentontwikkeling van hun kinderen,
probeert dit project dat probleem op te lossen.
Actiepunten
daarbij zijn : de uitwerking van een individuele elektronische porfolio als
leidraad voor een bewustere en juistere studiekeuze, de organisatie van vak- en
schooloverstijgende projecten op basis van de competenties die de leerling
daarvoor nodig heeft en de vergroting van de betrokkenheid van de verschillende
coactoren bij de uitwerking van de juiste strategieën voor studie- en
beroepsloopbaanbegeleiding.
Deelnemende onderwijsinstellingen
:
* Instituut Berkenboom Humaniora 9100
Sint-Niklaas
* Technisch Berkenboom-Instituut 9100
Sint-Niklaas
* Broederschool Humaniora Sint-Niklaas 9100
Sint-Niklaas
* Broederschool Stekene 9190
Stekene
* Broederschool Biotechnisch Instituut 9100
Sint-Niklaas
* Vrije Handelsschool Broeders 9100
Sint-Niklaas
* O.-L.-V. Presentatie Humaniora 9100
Sint-Niklaas
* O.-L.-V. Presentatie Instituut Handelsschool
9100 Sint-Niklaas
* Instituut Heilige Familie 9100
Sint-Niklaas
* Sint-Jozef-Klein-Seminarie 9100
Sint-Niklaas
* Instituut Sinte-Amelberga Temse 9140
Temse
* Technisch Instituut Sint-Carolus 9100
Sint-Niklaas
* Vrije Technische Scholen B.S.O. en T.S.O. 9100
Sint-Niklaas
* Basisschool De Zonnebloem 9190
Stekene
* Tuimelaar 9190 Stekene
* 7-sprong
9190 Kemzeke
* Toermalijn 9190 Stekene
*
Toermalijn GEEL 9190 Stekene
* 3 Beuken 9190
Stekene
6. Talenten omzetten in competenties : meervoudige
intelligentie.
Algemeen thema : studie- en beroepskeuze.
Beschrijving : Binnen het leerplichtonderwijs worden kinderen
en jongeren vaak ongedifferentieerd gezien als slim of dom. Er wordt te weinig
gebruikgemaakt van sterktes om zwakkere competenties te ondersteunen. Dit
project wil vanaf de kleuterperiode aan kinderen kennis aanreiken over hun
eigen unieke patroon van intelligentie en over het intelligentiepatroon van
anderen. Zo leren ze hun eigen beperkingen te accepteren, zijn ze minder bang
om te falen en leren ze hun eigen sterke kanten en die van anderen accepteren.
Door de ouders daarbij intensief te betrekken, krijgen ze een juist beeld van
de competenties van hun kinderen, waardoor een bewustere oriëntering in de
verdere schoolloopbaan mogelijk wordt.
Deelnemende
onderwijsinstellingen :
* Bollekensschool 9000
Gent
* Basisschool De Acacia 9000 Gent
*
Freinetschool De Boomgaard 9000 Gent
* Basisschool De Brug 9030
Mariakerke
* Basisschool De Dialoog 9000 Gent
* Freinetschool De Harp 9000 Gent
*
Jenaplanschool De Kleurdoos 9050 Ledeberg
* MI-school De
Letterdoos 9000 Gent
* Freinetschool Mandala 9000
Gent
* Basisschool De Muze 9000 Gent
*
Basisschool De Panda 9000 Gent
* Basisschool De Piramide 9000
Gent
* Basisschool De Regenboog 9000 Gent
*
Basisschool Désiré Van Morckhoven 9000 Gent
*
Freinetschool De Spiegel 9000 Gent
* Basisschool De Sportschool
9000 Gent
* Basisschool De Triangel 9000 Gent
*
Freinetschool De Vlieger 9000 Gent
* François
Laurentiusinstituut 9000 Gent
* Basisschool Groenweelde 9000
Gent
* Basisschool De Octopus 9000 Gent
*
Basisschool H. D’Haese 9050 Gentbrugge
* Freinetschool
Het Trappenhuis 9040 Sint-Amandsberg
* Basisschool Victor
Carpentier 9000 Gent
* Basisschool Westerhem 9051
Sint-Denijs-Westrem
* Oefenschool Wispelberg 9000
Gent
* GITO 9040 Sint-Amandsberg
* Hotel- en
Bakkerijschool Tweebruggen 9000 Gent
* VIP-school 9000
Gent
7. Het Paradijs.
Algemeen thema : studie-
en beroepskeuze en werkplekleren.
Beschrijving : Dit project
wil in een niet-schoolse context werken aan de ecologische verbouwing van het
gebouw Paradijs in Turnhout.
Het project overstijgt de
individuele samenwerking tussen bedrijf en onderwijs. Het is een totaalconcept
waarbij - buiten hun normale context - bedrijven, onderwijsinstellingen en
andere organisaties samenwerken aan één concreet project.
Verschillende studierichtingen (van bouwberoepen over
grafische en multimedia tot marketing), verschillende studieniveaus (van
deeltijds onderwijs over beroeps- en technisch tot hoger onderwijs) en
verschillende schoolnetten werken samen, zoals het in een bedrijf ook gaat :
alle afdelingen van het bedrijf werken aan één gezamenlijk
project. De ene afdeling bereidt voor, een andere voert uit, nog een andere
zorgt voor een marketing- en communicatieplan.
Het project is
tevens technologisch innovatief. Nieuwe technieken rond duurzaam bouwen en
alternatieve energie zullen er een duidelijke plaats krijgen.
Deelnemende scholen :
* VTST-CDO
Noorderkempen 2340 Beerse
* KTA de Merodelei 2300
Turnhout
* CDO KTA Herentals 2200
Herentals
8. Competente groeipaden.
Algemeen thema : werkplekleren.
Beschrijving : In deze proeftuin gaat men een
competentiegerichte integrale hrm-applicatie ontwikkelen en in gebruik nemen
(HeRMAN) op maat van het deeltijds onderwijs. Het instrument heeft oog voor
zowel huidige als toekomstige behoeften op het vlak van persoonlijke en
arbeidsmarktgerichte ontwikkeling, alsook specifieke opleidingsbehoeften van de
leerlingen.
Het start met enkele opleidingen om in het
proeftuinverloop te verbreden naar andere opleidingen en zo andere leerkrachten
bereiken.
Deelnemende onderwijsinstellingen :
* Leonardolyceum CDO 2600 Berchem
* CDO
Spectrumschool Deurne 2100 Deurne
9. Talentontwikkeling en
ontwikkelingsportfolio's.
Algemeen thema : studie- en beroepskeuze.
Beschrijving : Het hoofddoel van dit project is de leerlingen
meer verantwoordelijkheid te geven voor het eigen leren en de resultaten
daarvan te leren documenteren als aanzet naar een schoolloopbaanportfolio.
Talentportfolio's worden geïmplementeerd in het aso en in
de eerste graad B, in de opleiding schilders/decorateurs van OV3 en vanaf 2008
wordt het ontwikkelingsportfolio geïmplementeerd in het op dat moment
startende bso van de scholengemeenschap.
Ook het aanzetten van
de leraar tot het maken van een eigen portfolio in het kader van reflectief en
onderzoekend handelen is een aanvullende doelstelling.
Via
ondersteuning en onderzoek door het Expertisecentrum Ervaringsgericht Onderwijs
wil men zicht krijgen op de effecten van het werken met portfolio's.
Ten slotte is het de bedoeling om in een later stadium te gaan
samenwerken met het CLB en met de VDAB om zo te leren wat ondernemen is in de
dagelijkse realiteit. De betrokken organisaties (VoKa, Streekplatform...)
worden intensief bij de uitwerking en voortgang van het project betrokken.
Deelnemende onderwijsinstellingen :
*
Hiberniaschool 2000 Antwerpen
* Middelbare Steinerschool
Vlaanderen 9000 Gent
* Parcivalschool, steinerschool voor
buitengewoon onderwijs 2018 Antwerpen
10. Go! for more.
Algemene thema's : studie- en beroepskeuze
en werkplekleren.
Beschrijving : Dit project wil werk maken
van een correcte, veelzijdige en zo gedetailleerd mogelijke rapportering van de
ontwikkelingen op het gebied van competenties voor alle actoren.
Door het project wil de school met de leerlingen van de derde
graad gericht werken aan een aantal kerncompetenties en de evaluatie via in de
school bestaande en ingebouwde projecten en evenementen. ICT wordt als
ondersteunende technische competentie meegenomen. Het project wordt gekoppeld
aan het huidige project van studiekeuzebegeleiding in de derde graad en de
STAP-fiche (attitude, persoonlijkheid en studieadvies). Die fiche wordt
uitgebreid met het nieuwe competentiedenken naar een STAP+-fiche (attitude,
persoonlijkheid en studieadvies + competenties).
Deelnemende
onderwijsinstellingen :
* KAI Gentbrugge 9050
Gentbrugge
* BS Gentbrugge 9050
Gentbrugge
11. Uitbouwen van een opleidingsgebonden
assessmentbeleid met nieuwe assessmentinstrumenten om competenties en
zelfreflectie in beeld te krijgen.
Algemene thema's : studie- en beroepskeuze
en werkplekleren.
Beschrijving : In dit project start de
opleiding verzorging met het gezamenlijk uitschrijven van een duidelijke visie
rond competentieontwikkeling en competentiegericht evalueren. De evaluatie is
een hulpmiddel waardoor elke jongere bewuster en meer zelfgestuurd deelneemt
aan de eigen vorming.
Vanuit die insteek gaan ze op zoek naar
specifieke instrumenten om competenties in kaart te brengen om op basis van dat
overzicht feedback en zelfreflectie uit te bouwen als sturende krachten bij de
ontwikkeling van de noodzakelijke competenties. Binnen de feedback ligt de
klemtoon op talentontwikkeling, op het werken aan een positief zelfbeeld, op
het stimuleren om grenzen te verleggen. Met andere woorden, het mediëren
primeert op het remediëren.
Anders Evalueren zal dan ook
evolueren naar Anders Werken aan de ontwikkeling van jongeren : anders
lesgeven, andere werkvormen, andere methodieken, andere organisatievormen,
vraaggestuurde curricula...
Deelnemende onderwijsinstellingen
:
* KTA Wollemarkt 2800 Mechelen
* Paramedisch
Instituut Mechelen 2800 Mechelen
* KOGEKA 8 vestiging
Sint-Maria Insituut Geel 2440 Geel
12. Facilitaire aspecten in het studiegebied
Personenzorg.
Algemene thema's : studie- en beroepskeuze
en werkplekleren.
Beschrijving : Dit project wil, met het
studiegebied Personenzorg, inspelen op een aantal trends op de arbeidsmarkt en
in het onderwijs die faciliterende beroepen vragen. Om dat te realiseren,
werken de deelnemende scholen samen met de opleiding 'bachelor in facilitair
management' van de hogeschool. In een eerste deelproject willen ze leerlingen
die facilitaire ervaring laten opdoen in de studierichting Sociale en
Technische Wetenschappen.
De behandeling van algemene
facilitaire thema's zoals milieu en energie zien ze als een kans om die
problematiek als inherent geheel binnen de dienstverlenende zorg aan te reiken.
In een tweede deel wil het project de facilitaire en
logistieke ervaring versterken in de studierichting Organisatiehulp door
gerichte trajecten, kwaliteitsvol werkplekleren en met behulp van een
ontwikkelingsportfolio.
Deelnemende onderwijsinstellingen :
* Technisch Instituut Sint-Carolus 9100
Sint-Niklaas
* Annuntiata-instituut 8630
Veurne
* Sint-Theresia-instituut 9800
Deinze
13. Verk(n)ocht aan verkopen ?!
Algemeen thema : werkplekleren.
Beschrijving : Om de praktijkopleiding te spreiden over een
langere periode willen de betrokken scholen in de derde graad Verkoop BSO de
leerlingen ervaring op de werkvloer laten opdoen en een aantal
leerplandoelstellingen realiseren op de winkelvloer.
De
betrokken scholen en instanties willen via het project bestaande occasionele
vormen van werkplekleren, na evaluatie en bijsturing, systematisch integreren
in de opleiding.
Concreet zal dat gebeuren door een aantal
specifieke takenpakketten uit te voeren op het werkveld.
Deelnemende onderwijsinstellingen :
*
Technisch Berkenboom-Instituut 9100 Sint-Niklaas
* Instituut
Sint-Lutgardis 9930 Zomergem
* Visitatie 9030
Mariakerke
14. Werkplekleren : Klaar voor een
bedrijf.
Algemeen thema : werkplekleren.
Beschrijving : Het project wil meer samenwerken met bedrijven
waar leerlingen en leerkrachten terechtkunnen op de werkvloer om, via een
rotatiesysteem, kennis te maken met de nieuwste technieken/machines en de
juiste arbeidshouding.
Via een nulmeting en een
werkplaatsfiche waarop een activiteitenlijst wordt aangevinkt en via een
attitudemeter waarop belangrijke arbeidshoudingen worden geëvalueerd wil
men komen tot een eindevaluatie van de leerlingen.
Na die
evaluatie moeten de overblijvende leerplandoelstellingen opnieuw opgenomen
worden in het leervakcurriculum zodat de leerling een zo volledig mogelijke
opleiding krijgt.
De school wil die ervaringen gebruiken om
ook op andere vakdomeinen nieuwe bedrijven te zoeken en ook daar te starten met
werkplekleren.
Deelnemende onderwijsinstelling :
* PROVIL 3920 Lommel
15. Over-Bruggen bis.
Algemene thema's : studie- en beroepskeuze
en werkplekleren.
Beschrijving : Over-Bruggen bis bestaat uit
zes deelprojecten en wil vooral de doorstroming van kansarme en allochtone
leerlingen bevorderen om op die manier het watervaleffect in de grootstedelijke
context tegen te gaan. Via de deelprojecten wordt er gewerkt aan de
doorstroming van taalzwakke leerlingen, het wegwerken van de achterstand
wiskunde, een brug slaan tussen de economische richting van het Koninklijk
Atheneum 1 Antwerpen en de logistieke en maritieme wereld, het oprichten van
een niveauoverstijgende cyclus (derde graad basis/eerste graad SO), het
optimaliseren van de studie- en beroepskeuze en het optimaliseren van de
taalvaardigheid bij taalzwakke leerlingen in de tweede en derde graad
verzorging, voeding en kantoor.
Deelnemende scholen :
* Basisschool De Pijl 2060 Antwerpen
*
Middenschool 1 2060 Antwerpen
* Koninklijk Atheneum 2060
Antwerpen
* Basisschool De Schakel 2660
Hoboken
* Koninklijk Atheneum 2060
Hoboken
16. Kies Wijs.
Algemeen thema : studie- en beroepskeuze.
Beschrijving : Dit project zal enerzijds werken aan het
bevorderen van het ontdekken en ontplooien van kwaliteiten (competenties) via
het ontwikkelen van een studiekeuzespel voor de eerste, tweede en derde graad.
Anderzijds worden de resultaten daarvan gecombineerd met alle vaststellingen
van kwaliteiten die zich in de schoolloopbaan/vrije tijd/werkervaringen/stages
van jongeren voordoen en wordt een neerslag daarvan samengevat in een
competentie- en ontwikkelingsportfolio. Ook de BaSO-fiche zou als gevolg
daarvan meer competentiegericht worden opgemaakt en al een eerste basis vormen
voor de portfolio. Beide onderdelen van het project worden uitgevoerd in nauw
overleg met alle betrokken partners.
Deelnemende
onderwijsinstellingen :
* Ursulinen Mechelen 2800
Mechelen
* College Hagelstein 2860
Sint-Katelijne-Waver
* BS Ursulinen 2800
Mechelen
* COLOMAplus 2800 Mechelen
*
Sint-Norbertusinstituut 2570 Duffel
* Scheppersinstituut 2800
Mechelen
* Sint-Romboutscollege 2800
Mechelen
17. Ankers voor een sterke schoolloopbaan; zorg,
talent, talen, wetenschap en technologie.
Algemeen thema : studie- en beroepskeuze.
Beschrijving : Dit project wil leerlingen helpen om, door een
juiste en gemotiveerde studiekeuze te maken, schoolmoeheid te vermijden. Elke
leerling krijgt maximale kansen tot ontplooiing. In dit project komen er
specifiek enkele belangrijke lijnen naar voor, zoals didactische werkvormen
basisonderwijs en secundair onderwijs, ontdekken, ontwikkelen en bijhouden van
talenten door de leerlingen, ondersteuning bij de integratie van wetenschap,
talen en technologie in het basisonderwijs en het uitwerken van een
gestructureerd en geïntegreerd zorgbeleid BO-SO.
Dat kan
door een sterk samenwerkingsverband met alle betrokkenen op te starten.
De samenwerking is uniek en heel sterk omdat ze de expertise
en innoverende krachten uit de regio Oostende- Middenkust samenbrengt :
basisscholen, middenschool, secundaire scholen, OKAN-school, CLB en de
lerarenopleiding van de hogescholen.
Deelnemende
onderwijsinstellingen :
* Vrij Technisch Instituut 8400
Oostende
* Onze-Lieve-Vrouwecollege 8400
Oostende
* Sint-Jozefinstituut 8400 Oostende
*
Sint-Lutgardisinstituut 8400 Oostende
* Sint-Andreas
Middenschool 8400 Oostende
* VGB Onze-Lieve-Vrouwecollege
Lijsterbeslaan 8400 Oostende
* VGB Onze-Lieve-Vrouwecollege
Aartshertoginnestraat 8400 Oostende
* VGB
Onze-Lieve-Vrouwecollege Aartshertogstraat 8400 Oostende
* VGB
Onze-Lieve-Vrouwecollege Stanleylaan 8400 Oostende
* VGB
Onze-Lieve-Vrouwecollege Gerststraat 8400 Oostende
* VGB
Onze-Lieve-Vrouwecollege Kaaistraat 8400 Oostende
* VGB
Westdiep Prof. Mac Leodstraat 8400 Oostende
* BLO De Rietzang
8470 Gistel (Zevekote)
* VGB Sint-Andreas Schapenstraat 8400
Oostende
* VGB Sint-Andreas Steense Dijk 8400
Oostende
* VGB Bredene Duin 8450 Bredene
* VGB
Bredene Dorp 8450 Bredene
* VGB Don Bosco Bredene Sas 8450
Bredene
* GVB Sint-Jozefsinstituut 8432
Leffinge
* GVB Sint-Jozefsinstituut 8434
Lombardsijde
* GVB Sint-Jozefsinstituut 8430
Middelkerke
* GVB Sint-Lutgardisschool 8434
Westende
18. De 7 - sprong.
Algemeen thema : studie- en beroepskeuze.
Beschrijving : Dit project werkt aan de overgangen BaO-SO en
SO eerste graad naar tweede graad.
Bestaande
samenwerkingsplatforms worden versterkt en uitgebreid. Instrumenten worden
geoptimaliseerd en verder geïmplementeerd.
Leerlingen en
ouders worden als concrete actor mee opgenomen in het uitwerken van een
duurzaam keuzeproces.
Deelnemende scholen :
*
College Heilig Kruis-Sint-Urula 1 - eerste graad 3680 Maaseik
*
Instituut Heilig Graf - eerste graad 3680 Maaseik
* Technisch
Instituut Sint-Jansberg eerste graad 3680 Maaseik
* College
Heilig Kruis-Sint-Ursula 2 3680 Maaseik
* Technisch Instituut
Sint-Jansberg 2 3680 Maaseik
* Instituut Heilig Graf - tweede
en derde graad 3680 Maaseik
19. Kempense scholen op maat van de
leerling.
Algemene thema's : studie- en beroepskeuze
en werkplekleren.
Beschrijving : Met dit project zal vanuit de
know-why en knowhow, opgedaan in de vorige proeftuinwerking, een scholengroep
zich aanpassen aan de leerbehoeften van de leerling. Er wordt gewerkt aan de
olievlekuitbreiding (enkele scholen - een scholengroep) en aan de inhoudelijke
uitbreiding.
De talenten en competenties van de leerlingen van
2,5 tot 18 en ouder ontdekken, ontwikkelen en stimuleren door middel van Anders
Leren en Anders Kiezen om zo tot een onderwijsloopbaanbegeleiding te komen
waarbinnen de leerling-actor wordt bijgestaan door leerkrachten en ouders.
De onderwijsloopbaanbegeleiding wordt concreet gemaakt door
het bundelen, coördineren en verder ontwikkelen van wat er binnen de
scholengroep in de visie van talentontwikkeling leeft, het distilleren van
concrete en bruikbare instrumenten voor de leerling (portfolio) en voor de
leerkrachten (elektronisch zorgdossier en basofiche) en het creëren van
een lerende omgeving voor de leerkrachten om aandacht te hebben voor en acties
te ondernemen met betrekking tot studie- en beroepskeuze van de leerlingen.
Deelnemende onderwijsinstellingen :
* BS
Achterbos-Balen 2400 Mol
* BS Balen Freinet 2490
Balen
* BS Arendonk 2370 Arendonk
* BS Arendonk
Pelgrimsplein 2370 Arendonk
* BS Balen 2490
Balen
* BS Beerse 2340 Beerse
* BS Dessel 2480
Dessel
* BS Geel 2440 Geel
* BS Geel Freinet
2440 Geel
* BS Grobbendonk 2280 Grobbendonk
*
BS Herentals 2200 Herentals
* BS Herenthout 2270 Herenthout
* BS Herselt 2230 Herselt
* BS Laakdal 2431
Laakdal
* BS Lille 2275 Lille
* BS Herentals
Freinet 2200 Herentals
* BS Herentals Koulaak 2200
Herentals
* BS Meerhout 2450 Meerhout
* BS Mol
2400 Mol
* BS Olen 2250 Olen
* BS Ravels 2380
Ravels
* BS Turnhout Centrum 2300 Turnhout
* BS
Turnhout Leefschool 2300 Turnhout
* BS Turnhout-Zuid 2300
Turnhout
* BS Westerlo 2260 Westerlo
* BS
Westerlo Trienenkant 2260 Westerlo
* BSBO Turnhout 2300
Turnhout
* MPI Kasterlee 2460 Kasterlee
* MPI
Kasterlee-Retie 2470 Retie
* Horito CVO 2300
Turnhout
* KA CVO Turnhout1 2300 Turnhout
* CVO
Kempen 2400 Mol
* KA Geel 2440 Geel
* KA Mol
2400 Mol
* KA Turnhout 2300 Turnhout
* KA
Turnhout-Arendonk 2370 Arendonk
* KTA De Merodelei 2300
Turnhout
* Atheneum De Vesten Herentals 2200
Herentals
* DBSO Herentals 2200 Herentals
* KTA
Hotel Turnhout 2300 Turnhout
* KTA Hotel Turnhout 2300
Turnhout
* KTA Mol 2400 Mol
* KTA Westerlo 2260
Westerlo
* MS Geel 2440 Geel
* MS Herentals
2200 Herentals
* MS Mol 2400 Mol
* MS Turnhout
2300 Turnhout
* SBSO Kasterlee 2460
Kasterlee
20. 't Scharnier PLUS +
Algemeen thema : studie- en beroepskeuze.
Beschrijving : De huidige proeftuin rond
studiekeuzebegeleiding wordt uitgediept en uitgebreid naar begeleiding in
kleuteronderwijs. De combinatie met de lerarenopleiding realiseert ook daar een
grote leerwinst voor de kandidaat-leerkrachten die een beter zicht krijgen op
de sociale problematiek van hun toekomstige leerlingen.
Deelnemende onderwijsinstellingen :
* GVLS
BuO De Spycker 8310 Sint-Kruis
* M.P.I. vh G0 Bu BaO De
Kaproenen 8200 Sint-Michiels
* Gesub. Vrije Basisschool -
Sint-Leo B 8000 Brugge
* Gesub. Vrije Basisschool - Het Palet
(OAN) 8000 Brugge
* Basisschool vh GO Brugge-Centrum (OAN) 8000
Brugge
* Basisschool vh GO - Assebroek 8310
Assebroek
* Technisch Instituut H. Familie (OKAN) 8000
Brugge
* Vrij Technisch Instituut-Brugge Middenschool 8000
Brugge
* OLV Ter Duinen Zeebrugge 8380
Zeebrugge
* Sint-Pieterscollege - Sint-Jozefshandel
Blankenberge 8370 Blankenberge
* K.T.A. Brugge 8200
Sint-Michiels
* Middenschool GO Maerlant Blankenberge 8370
Blankenberge
* Middenschool GO V Assebroek 8310
Assebroek
21. Kunstverkenner.
Algemene thema's : studie- en beroepskeuze
en werkplekleren.
Beschrijving : Talentontdekking en
-ontwikkeling zijn belangrijk binnen onderwijs. Daarom moet men op
scharniermomenten duidelijke informatie verschaffen waardoor er een juiste(re)
keuze kan worden gemaakt, ook qua onderwijsvorm. De nadruk binnen dit project
ligt op het terdege op de hoogte zijn van de mogelijkheden in het KSO voor alle
actoren binnen de onderwijswereld. Initiatieven daar rond moeten genomen worden
door de betreffende scholen.
Een positieve keuze en tijdige
instroom gaan het watervaleffect tegen en vermijden schoolse achterstand,
waardoor de motivatie van de leerling verhoogd.
Als de
talenten eenmaal zijn ontdekt, is het belangrijk die te ontwikkelen door onder
meer praktijkgerichte opdrachten die systematisch en structureel opgebouwd
moeten worden van de tweede naar de derde graad.
Deelnemende
onderwijsinstellingen :
* Academie voor Beeldende Kunsten 9300
Aalst
* Stedelijk Kunstinstituut 9000 Gent
*
Stedelijke Freinetbasisschool De Notelaar 9300 Aalst
*
Freinetatheneum De Wingerd 9000 Gent
* Stedelijke Freinetschool
De Vlieger 9000 Gent
BIJLAGE II - Lijst van afwijkingen
Project | Artikel 2bis, § 2 | Artikel 2bis, § 3 | Artikel 2bis, § 4 |
1 | 1°, 2° | 1°, 2°, 3°, 11°, 13°, 15°,
19° | 1°, 2° |
2 | - | - | - |
3 | - | - | - |
4 | 1° | - | - |
5 | 1°, 2° | 2°, 7°, 12°, 13°, 15°,
18° | - |
6 | - | 6° | - |
7 | - | - | - |
8 | - | 5°, 6°, 7°, 8°, 10°, 11°,
12°, 15° | - |
9 | - | - | - |
10 | - | - | - |
11 | - | 3°, 4°, 7°, 11°, 12°, 19°,
21° | 1° (*) |
12 (**) | - | 3°, 10°, 11°, 12°, 14°, 15°,
21° | - |
13 | - | - | - |
14 | - | - | - |
15 | 1°, 2° | 1°, 2°, 3°, 4°, 6°, 7°,
8°, 11°, 12°, 13°, 16°, 17°, 18°, 19°,
20° | - |
16 | - | - | - |
17 (***) | 1°, 2° | 2°, 8°, 9°, 11°, 16°,
17° | 1°, 3° |
18 | - | - | - |
19 | - | - | - |
20 | - | - | - |
21 | - | - | - |
(*) Deze afwijking mag niet
toegepast worden in KTA Wollemarkt Mechelen
(**) Deze
afwijkingen mogen niet toegepast worden in St. Carolus Sint-Niklaas
(***) Deze afwijkingen mogen slechts concreet worden toegepast
op voorwaarde dat ze vooraf opnieuw worden onderhandeld in het lokale
comité.