Inschrijven

CLIL: het leven zoals het is
























Startpagina

De derde editie van de Vlaamse studiedag over Content and Language Integrated Learning  (CLIL) verwelkomt leraren en directies van ervaren en beginnende CLIL-scholen. U ziet er internationaal expert Peeter Mehisto aan het werk en kunt er praktische ideeën oppikken tijdens de presentaties, panelgesprekken en (vak)workshops. 

Het Departement Onderwijs organiseert de dag in samenwerking met de pedagogische begeleidingsdiensten en CLIL-experts.

Praktische informatie

Datum en uur
De studiedag wordt georganiseerd op dinsdag 20 februari 2018, van 9.00u tot 16.30u.
Raadpleeg het programma om de planning en de invulling van de studiedag te bekijken. 

Locatie
De studiedag vindt plaats in het VAC Herman Teirlinck – Havenlaan 88, 1000 Brussel.

Bereikbaarheid

- met het openbaar vervoer

Stations Brussel-Noord en Thurn & Taxis

Het Herman Teirlinckgebouw ligt op een kilometer van het NMBS-station ‘Brussel-Noord’:

Aan de hoofduitgang volgt u de Simon Bolivarlaan rechtdoor tot aan het kruispunt met de Willebroekkaai. Steek het kruispunt over.
Aan de Willebroekkaai kunt u twee alternatieve routes nemen:
volg rechtdoor de Dijlestraat tot aan het kanaal en volg rechts de Akenkaai tot het Redersplein.
of volg de Willebroekkaai rechts tot het kruispunt met Redersplein.
Volg Redersplein over het kanaal tot het kruispunt met de Havenlaan. Het Herman Teirlinckgebouw ligt aan de overzijde van de Havenlaan, rechts van Thurn & Taxis.

Een aantal treinen van de NMBS hebben een halte aan het station ‘Thurn & Taxis’. Vanuit het station stapt u 12 minuten door het Thurn & Taxis park.

U kunt uw vertrekstation, traject en reistijd opzoeken (externe website) op de website van de NMBS.

Pendeldienst Brussel-Noord

Vlaamse overheidsambtenaren kunnen gebruik maken van een pendeldienst tussen het station Brussel-Noord en het Herman Teirlinckgebouw.
De bestaande dienstverlening van Thurn & Taxis wordt uitgebreid met de nodige capaciteit. Een rit van het station naar het VAC of omgekeerd duurt 4 à 5 minuten.

Aan het Noordstation vertrekken ook een aantal bussen van de MIVB met halte aan het VAC (lijnen 14, 15 en 57).

Download het toegangsplan (pdf) (735.59 kB)

Met de bus

Het Herman Teirlinckgebouw ligt aan de Havenlaan. De MIVB heeft drie bushaltes ('Reders‘, ’Picard‘ en ’Stoomboten‘) vlakbij het VAC. De lijnen 14, 15, 57, 88 en 89 bedienen die haltes. Tramlijn 51 stopt aan halte ’Vanderstichelen‘ aan de Jubelfeestlaan en aan halte ’Sainctelette‘, aan het einde van de Havenlaan.

De halte ’Sainctelette‘ wordt ook bediend door bussen van De Lijn, met het treinstation ’Brussel-Noord‘ als eindbestemming. Een aantal bussen houden eerst halt aan de halte ’Schelde‘ (op de brug over het Thurn & Taxispark, aan de achterzijde van het VAC) en ’Ribaucourt‘. De lijnen uit Ninove hebben een halte aan het ’Klein Kasteeltje‘. Als uw bus niet stopt aan die haltes, dan kunt u afstappen aan de halte ’Brussel-Noord‘. Vlaamse overheidsambtenaren kunnen daar gebruik maken van een pendeldienst tussen het station Brussel-Noord en het Herman Teirlinckgebouw

Inschrijven
Deelname is volledig gratis, maar vooraf inschrijven is verplicht. 
Het aantal plaatsen is beperkt tot 250 deelnemers. Bij maximale bezetting sluiten we de inschrijvingen af. 
Inschrijven kan tot uiterlijk 6/02/2018, 12.00u (’s middags) en uitsluitend via het online inschrijvingsformulier. 

Programma

Timing Sessie
08.30 – 09.15 Registratie – Onthaal
09.15 – 09.30 Welkom door Natalie Verstraete (afdelingshoofd Horizontaal Beleid, Departement Onderwijs)

09.30 – 11.00

auditorium

Keynote 'Driving forces - Practical measures' lezing door internationaal CLIL-expert Dr. Peeter Mehisto (Institute of Education, University of London, UK) – (voertaal Engels)
This talk offers a rich selection of practical examples of high-impact teaching and learning strategies from CLIL and non-CLIL contexts. The examples are grounded in theory and evidence.
11.00 – 11.20 Koffiepauze
11.20 – 12.50

Workshopronde 1 (parallelle sessies)

1. Visible thinking routines ten dienste van CLIL-didactiek (voertaal Nederlands en CLIL-doeltalen)

Visible thinking is een flexibele en systematische benadering om de ontwikkeling van het denken van leerlingen te integreren met het inhoudelijk leren. In deze workshop gaan de deelnemers snel aan de slag met deze “routines” om zo zelf het effect ervan te ervaren.

Begeleiding: Kris Van Huynegem (pedagogisch begeleider methode- en innovatief onderwijs GO!)

2. Hoe CLIL-leerlingen versterken tot autonome leerders? (voertaal Nederlands)

Het is vandaag belangrijk dat elke leerling een autonome leerder is. Als CLIL-leerkracht kun je jouw leerlingen ondersteunen via de juiste leerstrategieën en werkvormen om hen ook in een vreemde taal autonoom aan de slag te laten gaan. Praktische voorbeelden en tips om in de les toe te passen.

Begeleiding: Katleen Vos (leerkracht geschiedenis en cultuurwetenschappen Sint-Jozefscollege Aarschot, voormalig immersieleerkracht en CLIL-navormer)

3. CLIL en evaluatie: een geval apart? (voertaal: Nederlands en Engels) 
Sessie voor ervaren directeurs en CLIL-teams 

Moet taal een onderdeel zijn van evaluatie in de CLIL-les? En indien ja, hoe(veel)? In deze workshop verkennen we samen de ruimte en de mogelijkheden. 

Begeleiding: Dilys Vyncke (pedagogisch adviseur GO! moderne vreemde talen/CLIL)

4. Praktijkvoorbeelden van CLIL (voertaal Frans) 

Wat kan CLIL betekenen voor leerlingen in de eerste graad? Laat je inspireren door een greep van praktijkvoorbeelden gekoppeld aan didactische inzichten. Als kapstok gebruiken we een handig overzicht van de belangrijkste principes van de CLIL-didactiek. Daaraan hangen we kleerhangers van verschillende vakgebieden uit de eerste graad. Om de CLIL-ervaring ten top te drijven is de voertaal van deze sessie het Frans.

Begeleiding: Piet Van de Craen (VUB) en Liesbeth Martens (UCLL), auteurs van het CLIL-handboek Klaar voor CLIL (Acco, 2017).

5. Pied de poule ou pied de biche? (voertaal Frans – praktijkvak 2de graad) 

Hoe een andere taal een bijkomende troef kan zijn voor je toekomstige beroepspraktijk. Deze sessie vertrekt van een praktijkvak in de tweede graad.

Begeleiding: Edmonda Vertonghen (Technisch atheneum Aalst, TechniGO!) en Kaat Van Hoecke (CLIL-nascholer & CLIL-begeleider bij het Provinciaal Onderwijs Vlaanderen)

6. Het leven zoals het is: een semester CLIL-esthetica (voertaal Frans)

In deze workshop neemt Jurgen Stevens de deelnemers mee doorheen een semester filmesthetica in het Frans. Het doel van de workshop is om de CLIL-methode in verschillende opdrachten te bekijken en om zelf te ervaren hoe het voor een leerling is om esthetica in het Frans te volgen. 

Breng voor deze sessie je smartphone (of tablet) mee.

Begeleiding: Jurgen Stevens (leerkracht Frans en esthetica Sint-Aloysiuscollege Ninove, voormalig CLIL-navormer)

7. Teaching History through English in the fourth year (ASO), some examples (voertaal Engels)

How to work with sources (lessons and evaluation)

How to integrate research and group work

How to work digitally (working with iPads) 

Begeleiding: Kate Decoster (CLIL teacher, English teacher, Sint-Jozef Sint-Pieter, Blankenberge)

8. Chemie in de derde graad. Less TTT more STT (voertaal Engels)

Jouw voorzet, laat de leerling scoren. Hoe activerende werkvormen inzetten om talige doelen te evalueren in de chemie les? De leerlingen en de leraar actief.

Begeleiding: Dirk Maes (CLIL-leraar chemie in de 3de graad, Moretus, Ekeren)

9. Aardrijkskunde in de 1ste graad: Technologie en CLIL samen hand in hand? (voertaal Engels)

Hoe kunnen technologie en andere activerende werkvormen de leerlingen meer betrekken bij de les? Want eens geïnteresseerd, kan leren plaatsvinden. De voorbeelden komen vnl. uit het vak aardrijkskunde, maar kunnen ook in andere vakken gebruikt worden. 

Breng voor deze sessie je laptop/Ipad mee.

Begeleiding: Greet Engelbeen (CLIL-leraar aardrijkskunde voor de 1ste graad, Moretus, Ekeren)

10. Hoe de opstart van CLIL in je school en het aanvraagdossier goed voorbereiden?

Begeleiding: Leen Pil (Pedagogisch begeleider - Coördinatie aso, talen en CLIL, Dienst Curriculum & vorming - Team secundair onderwijs Katholiek Onderwijs Vlaanderen)

11. CLIL-doelen? Vakdoelen: OK, taaldoelen: hoezo? (voertaal Nederlands)

Wie CLIL geeft, weet waaraan zich te houden voor het vak: de doelstellingen van het leerplan. Maar hoe ver willen we staan in de CLIL-taal? In deze sessie willen we nadenken over welke taaldoelen je realistisch kunt halen in een CLIL-project. M.a.w. welke talige leerwinst kun je concreet verwachten en dus nastreven bij welke leerlingen voor welke taal? Dit is essentieel voor de afstemming met de collega's taal, maar natuurlijk ook voor de verwachtingen die je als zaakvakleraar moet inlossen! De zoektocht naar een match tussen die twee is in elk CLIL-project nuttig. Je kunt die mogelijkheden/moeilijkheden al doende ontdekken, of je kunt de oefening vooraf maken… Met deze reflectie kunnen zowel CLIL-coördinatoren als leraren (zaakvak + taal) hun voordeel doen. 

De sessie richt zich zowel op startende CLIL-teams als op mensen die ervaringen willen uitwisselen.

Begeleiding: Veronique Fricot (Sint-Lodewijkscollege, Sint-Andries) en Freddy Cloet (oud-coördinator CLIL Katholiek Onderwijs Vlaanderen)

12.50 – 14.00 Lunch
14.00 – 16.00

Workshopronde 2 – netwerkingsessie

Voor ervaren CLIL-leraren 

Voor deze uitwisseling met CLIL-vakcollega’s wordt uw actieve inbreng verwacht. Breng liefst ook eigen materiaal mee. 

Maak uw keuze uit de volgende vakkenclusters:

1. Geschiedenis en esthetica

2. Aardrijkskunde

3. Economie en sociaal-economische initiatie

4. P.O., M.O., L.O.

5. Wetenschappen

6. P.A.V.

7. Wiskunde

8. Praktijkvakken

9. Levensbeschouwelijke vakken

10. Klassieke talen

14.00 – 16.00
auditorium

Panelgesprek over samenwerking in een CLIL-team 

Panelleden:

Ivo Aerts (directeur Stedelijke Humaniora Dilsen-Stokkem)

Hilde Maertens (directeur Technisch Instituut Sint-Vincentius Torhout)

Els De Clercq (coördinator KA Etterbeek)

Jean Surmont (directeur Pegasus Oostende)

Koen Vanovervelt (Sint-Ursulalyceum Lier) 

Moderator: Liesbeth Martens (UCLL)

Samenwerken in een CLIL-team • Hoe professionalisering vormgeven voor je CLIL-team? • Hoe orkestreer je de interactie vak- en taalleraren, beginnende leraren-ervaren leraren? • Hoe kun je teams en hun werking aansturen? …

 

Voor taalleerkrachten actief in CLIL-teams, directies, coördinatoren…

14.00 – 16.00

CLIL en evaluatie: een geval apart? (voertaal: Nederlands en Engels)

Sessie voor aspirant CLIL-scholen 

Moet taal een onderdeel zijn van evaluatie in de CLIL-les? En indien ja, hoe(veel)? In deze workshop verkennen we samen de ruimte en de mogelijkheden. 

Begeleiding: Dilys Vyncke (pedagogisch adviseur GO! moderne vreemde talen/CLIL)

Privacy

Bescherming van persoonsgegevens

Het Vlaams Ministerie van Onderwijs en Vorming gebruikt uw persoonlijke gegevens om uw inschrijving te registreren en om u te kunnen contacteren als dit hiervoor nodig blijkt.

In geen geval zullen wij de gegevens bekend maken aan derden, noch deze gebruiken of laten gebruiken voor commerciële doeleinden.

Verplichte en facultatieve informatie

Uw naam, voornaam, e-mailadres en instellingsnummer moet u ons verstrekken, omdat deze gegevens noodzakelijk zijn voor de registratie. De andere gegevens zijn facultatief. Als u deze niet invult, heeft dit geen enkele invloed op de registratie.

Ontvanger(s)

Vlaams Ministerie van Onderwijs en Vorming
Horizontaal Beleid
Koning Albert II-laan 15 (5C02)
1210 Brussel

Verantwoordelijke (enkel voor deze studiedag)

Nathalie De Bleeckere (nathalie.debleeckere@ond.vlaanderen.be) en Tim Derom (tim.derom@ond.vlaanderen.be) (organisatoren)

Beveiliging

Wij hebben de nodige veiligheidsmaatregelen ingevoerd om het verlies, het onrechtmatig gebruik of de wijziging te voorkomen van persoonlijke gegevens.

Uw rechten

Overeenkomstig de wet van 8 december 1992 tot bescherming van de persoonlijke levenssfeer ten opzichte van de verwerking van persoonsgegevens, hebt u het recht om op elk moment kennis te nemen van uw gegevens in ons bestand. U kunt zonodig de verbetering ervan vragen of u verzetten tegen de verwerking ervan. Hiervoor wendt u zich tot bovenvermelde verantwoordelijke.

Meer informatie over het privacybeleid van het Vlaams Ministerie van Onderwijs en Vorming vindt u in de gebruiksvoorwaarden onderwijs.vlaanderen.be

Contact

Voor vragen over de studiedag ‘CLIL: het leven zoals het is’ en uw inschrijving kan u contact opnemen met horizontaalbeleid@ond.vlaanderen.be.