De capaciteitsmonitor zal minstens 3 prognosemodellen omvatten: basisonderwijs, secundair onderwijs en buitengewoon onderwijs.
Voor het secundair onderwijs is er extra aandacht nodig voor de voorspelling van de vraag naar capaciteit gezien onder meer de hogere mobiliteit van leerlingen en de haalbaarheidsstudie.
De realiteitswaarde van prognoses die steunen op historische reeksen van schoolkeuze kan verminderen onder invloed van de geplande structuurhervorming in het secundair onderwijs. Voor een inschatting van de eventuele impact van de hervorming van het secundair onderwijs verwijzen we naar het masterplan Hervorming Secundair Onderwijs (http://www.vlaamsparlement.be/vp/pdf/20122013/masterplan_ hervorming_so.pdf).
In het buitengewoon onderwijs dient er extra aandacht te gaan naar de aparte noden van de scholen en naar hun specifieke ruimtelijke spreiding.
Ten slotte neemt het Brussel Hoofdstedelijk Gewest een speciale plaats in. Gezien de onvermijdelijk parallelle capaciteitsbehoeften in het Franstalig onderwijs in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest kan de onderzoeksopdracht voor het Nederlandstalig onderwijs in opdracht van de Vlaamse overheid in het beste geval een partiële inschatting opleveren.