Onderwijsonderzoeken

Titel
Onderzoek naar verklaringen voor de peilingsresultaten PAV vanuit een meervoudig theoretisch raamwerk
Korte omschrijving
Dit onderzoek omvat een analyse van verklaringsfactoren voor de peilingsresultaten PAV uitgevoerd in 2013 in het 6de jaar BSO. Deze analyse wordt gerealiseerd via een mixed method approach: 1) literatuurstudie naar verklarende factoren en theoretische inzichten; 2) secundaire analyses van de peilingsresultaten PAV; 3) online survey bij leerkrachten PAV; 4) doorgedreven casestudies van 10 scholen met een aanbod BSO en 5) focusgroepen met relevante actoren gericht op het aftoetsen van resultaten en aanbevelingen. De PAV-leraar is de centrale eenheid van analyse en deze wordt in relatie gebracht met kenmerken op andere niveaus (leerling-klas-school-context) . De bevindingen worden verspreid op basis van toegankelijke valorisatieproducten.
Status
Afgerond
Startdatum
01/02/2015
Einddatum
31/01/2017
Omschrijving van het onderzoeksopzet

Dit onderzoek omvat een analyse van verklaringsfactoren voor de peilingsresultaten PAV uitgevoerd in 2013 in het 6de jaar BSO.

 

Op volgende onderzoeksvragen wordt een antwoord gezocht: 

  •  OV 1. In welke mate concorderen de eindtermen en leerplannen met de uitgangspunten en doelstellingen PAV en zijn de klaspraktijken PAV in overeenstemming met dit beschreven curriculum? 
  • OV 2. Wat is het profiel van de leerkracht PAV in het bso? 
  • OV 3. Wat zijn de overtuigingen van leraren over de aard en de inhoud van beschreven PAV-curriculum? 
  • OV 4. Wat zijn de concrete klaspraktijken PAV in het bso en welke leermiddelen gebruiken leerkrachten om het beschreven curriculum te implementeren? 
  • OV 5. Hoe verhoudt de leerkracht PAV zich (via verwachtingen, overtuigingen en didactisch handelen) tot de leerlingcompositie in bso (i.c. heterogene leerlingengroep en gemiddeld laaggemotiveerde leerlingen

De analyse wordt gerealiseerd via een mixed method approach aan de hand van:

  •  literatuurstudie naar verklarende factoren en theoretische inzichten;
  •  secundaire analyses van de peilingsresultaten PAV;
  •  online survey bij leerkrachten PAV;
  •  doorgedreven casestudies van 10 scholen met een aanbod BSO en
  •  focusgroepen met relevante actoren gericht op het aftoetsen van resultaten en aanbevelingen.

De PAV-leraar is de centrale eenheid van analyse en deze wordt in relatie gebracht met kenmerken op andere niveaus (leerling-klas-school-context) . 

Promotor
Van Avermaet Piet (Universiteit Gent)
Onderwijsniveau
secundair onderwijs
Thema
Ad hoc