Besluit van de Vlaamse Regering tot ontvankelijkheid en
gelijkwaardigheid van een aanvraag tot afwijking op de decretale specifieke
eindtermen voor het algemeen secundair onderwijs
goedkeuringsdatum
16 SEPTEMBER 2005
publicatiedatum
B.S.05/12/2005
datum laatste wijziging
05/12/2005
De Vlaamse Regering,
Gelet op het decreet van 18 januari 2002 betreffende de
eindtermen, de ontwikkelingsdoelen en de specifieke eindtermen in het voltijds
gewoon en buitengewoon secundair onderwijs, inzonderheid op artikel
9;
Gelet op het decreet van 7 mei 2004 tot
bekrachtiging van de decretale specifieke eindtermen voor het algemeen
secundair onderwijs;
Gelet op het besluit van de
Vlaamse Regering van 17 oktober 2003 tot vaststelling van de bij decreet te
bekrachtigen decretale specifieke eindtermen voor het algemeen secundair
onderwijs;
Gelet op de gezamenlijke aanvraag tot
afwijking van 29 maart 2005 door de inrichtende macht van de Middelbare Rudolf
Steinerschool Vlaanderen, Kasteellaan 54, in 9000 Gent, en de inrichtende macht
van de Hiberniaschool, Volkstraat 40, in 2000 Antwerpen;
Gelet op het gemotiveerde positieve advies over de
ontvankelijkheid en de gelijkwaardigheid enerzijds door een onafhankelijke
commissie van deskundigen, gegeven op 14 en 18 april 2005, en anderzijds door
de inspectie secundair onderwijs van de Vlaamse Gemeenschap, gegeven op 14
april 2005;
Gelet op het advies van de Inspectie
van Financiën, gegeven op 29 augustus 2005;
Op voorstel van de Vlaamse minister van Werk, Onderwijs en
Vorming;
Na beraadslaging,
Besluit :
Artikel 1.
De als bijlage gevoegde aanvraag tot afwijking
op de decretale specifieke eindtermen voor het algemeen secundair onderwijs,
ingediend door de inrichtende macht van de Middelbare Rudolf Steinerschool
Vlaanderen, Kasteellaan 54, in 9000 Gent, en de inrichtende macht van de
Hiberniaschool, Volkstraat 40, in 2000 Antwerpen, is ontvankelijk en de
vervangende eindtermen worden gelijkwaardig
verklaard.
Art. 2.
De eindtermen, opgenomen in de in artikel 1
vermelde aanvraag en betrekking hebbend op de pool Rudolf Steinerpedagogie van
het tweede leerjaar van de derde graad van het algemeen secundair onderwijs,
hebben uitwerking vanaf het schooljaar 2006-2007. Onder "pool" wordt de
component verstaan die het specifieke gedeelte van de opleiding
bepaalt.
Art. 3.
De Vlaamse minister, bevoegd voor het
Onderwijs, is belast met de uitvoering van dit
besluit.
BIJLAGE
Bijlage bij het besluit van de Vlaamse Regering
van 16 september 2005 tot ontvankelijkheid en gelijkwaardigheid van een
aanvraag tot afwijking op de decretale specifieke eindtermen voor het algemeen
secundair onderwijs
Aanvraag tot afwijking van de specifieke
eindtermen voor de derde graad secundair onderwijs zoals vastgelegd bij Besluit
van de Vlaamse Regering van 17 oktober 2003, en bekrachtigd bij Decreet van het
Vlaams Parlement van 7 mei 2004
Ingediend door de inrichtende
machten van Hiberniaschool, Volkstraat 40, 2000 Antwerpen en Middelbare Rudolf
Steinerschool Vlaanderen, Kasteellaan 54, 9000 Gent.
Beide
aangesloten bij de Federatie van Rudolf Steinerscholen in Vlaanderen vzw,
Nachtegaalstraat 8, 2060 Antwerpen
www.steinerscholen.be
Contactadres
:
Kasteellaan 54, 9000 Gent
Tel. : 09-233 04
06
kamielvanherp@compaqnet.be
INHOUD
Formele
aanvraag tot globale
afwijking
1Ontvankelijkheid
1.1
Voorgeschiedenis
1.2 De afwijkingsprocedure
2
Gegrondheid
2.1 Het concept specifieke eindtermen van de
overheid voor het ASO
2.2 Het concept in het huidige
onderwijsdiscours
2.2.1 De visie op onderwijs van de
VLOR
2.2.2 Kritiek op de overwegend maatschappelijke
benadering
2.2.3 Visie op onderwijs van de Vlaamse
regering
2.3 Het ASO-concept als compromis tussen algemene en
specifieke vorming
2.3.1 Een ernstige inperking van de
onderwijsvrijheid
2.3.2 Algemene vorming : historiek en
actualiteit van een concept
2.3.3 Het concept basisvorming van
de overheid
2.4 Tegenstrijdige doelstellingen van
onderwijs
2.4.1 Drie tegenstrijdige basisideeën over doel
en opdracht van onderwijs
2.4.2 Analyse van het overheidsbeleid
op deze doelstellingen
2.4.3 Noodzakelijk mens- en
maatschappijbeeld
2.4.4 Nood aan een terughoudende
overheid
2.5 De onontbeerlijkheid van een alternatieve keuze :
de Steinerpedagogie als mogelijkheid
3 Het concept van de
steinerscholen
3.1 Een alternatief mensbeeld : grondslagen en
doelstellingen van de Steinerpedagogie
3.1.1 Doelstellingen van
de Rudolf Steinerpedagogie
3.1.2 Rudolf Steinerpedagogie en
mensvisie
3.1.3 De ontwikkeling van jongeren : de samenhang
tussen rijping en leren
3.1.4 Leerstof als ontwikkelingsstof :
de eigen pedagogische methode
3.1.5 De fenomenologie als
kennisweg
3.2 De Steinerpedagogie : een verdergezette algemene
vorming
3.2.1 Steinerpedagogie en Bildung' : een
plaatsbepaling
4 Ondersteunende argumenten
4.1
Aanverwante opvattingen en onderzoek
4.1.1 Het belang van
veelzijdige algemene vorming
4.1.2 Uitstel van
specialisatie
4.1.3 Pro specifieke curriculumcomponenten uit de
Steinerpedagogie
4.1.4 Eigen resultaten
5
Studieprofiel Steinerpedagogie
5.1
Inleiding
5.2 De profielcomponenten
5.3 De
profielcompetenties
5.4 Beschrijving van de
profielcompetenties
5.4.1 De drie algemene
competenties
5.4.2 De zes specifieke
competenties
5.5 Beschrijving van de
profielcomponenten
5.5.1 De muzische
component
5.5.2 De artistiek-beschouwende
component
5.5.3 De manueel-expressieve
component
5.5.4 De maatschappijverkennende
component
5.5.5 Oordeelsvorming als verbinding tussen
componenten
6 Eigen pool
6.1 De
Uitgangspunten
6.2 Inhoudelijk ordeningskader
7
Eigen specifieke eindtermen
7.1.
Waarnemen.
7.2. Denken
7.3.
Oordelen
7.4. Onderzoeken
7.5.
Kunstzinnigheid
7.6. Vormgeven
7.7.
Ondernemen
7.8. Team vormen
7.9.
Zelfreflecteren
8 Bibliografie
9
Bijlagen
De volledig uitgeschreven bijlage vindt u in
het
Belgisch Staatsblad dd. 5-12-2005