Besluit van de Vlaamse Regering betreffende de modulaire
structuur van het secundair volwassenenonderwijs voor het studiegebied
informatie- en communicatietechnologie
goedkeuringsdatum
19 JULI 2007
publicatiedatum
B.S.28/08/2007
datum laatste wijziging
16/04/2024
COORDINATIE
(1)
B.Vl.R. van 24/04/2015 (B.S. 04/06/2015)
(2)
B.Vl.R. van 30/08/2016 (B.S. 20/09/2016)
(3)
B.Vl.R. van 08/09/2017 (B.S. 05/10/2017)
(4)
B.Vl.R. van 08/03/2024 (B.S. 16/04/2024)
detail
Besluit van de Vlaamse Regering tot wijziging van de regelgeving over de indeling van de
studiegebieden in opleidingen van het secundair volwassenenonderwijs, de studiebekrachtiging, de organisatie van het opleidingsaanbod en de modulaire structuur van het secundair volwassenenonderwijs voor de
studiegebieden assistentie vrije zorgberoepen, auto, chemie, informatie- en communicatietechnologie,
logistiek en verkoop, mechanica-elektriciteit, Oosterse talen en specifieke personenzorg ;
De Vlaamse Regering,
Gelet op het decreet van 15 juni 2007 betreffende het
volwassenenonderwijs, inzonderheid op artikel 24, § 1;
Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 18 november 2005
betreffende de modulaire structuur van het secundair onderwijs voor sociale
promotie voor het studiegebied Handel, gewijzigd bij de besluiten van de
Vlaamse Regering van 1 september 2006;
Gelet op de
adviezen van de Vlaams Onderwijsraad, gegeven op 29 juni 2004 en 26 april
2005;
Gelet op het advies van de Inspectie van
Financiën, gegeven op 25 mei 2007;
Gelet op
advies 43.252/1 van de Raad van State, gegeven op 8 juni 2007, met toepassing
van artikel 84, § 1, eerste lid, 1°, van de gecoördineerde wetten
op de Raad van State; Op voorstel van de Vlaamse minister van Werk, Onderwijs
en Vorming; Na beraadslaging, Besluit :
Artikel 1.
Ter uitvoering van
artikel 24, § 1,
van het decreet van 15 juni 2007 betreffende het volwassenenonderwijs worden de
opleidingsprofielen voor de modulaire structuur van het studiegebied
informatie- en communicatietechnologie, dat behoort tot het secundair
volwassenenonderwijs, vastgelegd in
[
[bijlage V tot en
met VII en bijlage IX tot en met XVI]
]
die bij dit besluit
zijn gevoegd.
[
Ter uitvoering van artikel 24, § 2, van het voormelde decreet wordt voor bijzondere doelgroepen op de volgende wijze afgeweken van het minimale aantal lestijden :
1° de opleiding Informatica: toepassingssoftware kan voor snellerende cursisten 1200 lestijden omvatten, waarbij alle modules maar 40 lestijden omvatten;
2° alle modules van de opleidingen, vermeld in bijlage V tot en met XIII van dit besluit, kunnen 40 lestijden omvatten voor snellerende cursisten en 20 lestijden voor cursisten die hun competenties willen updaten.
]
[
3° de opleiding ICT-Expert in een Educatieve Context kan voor traag lerende cursisten 180 lestijden
omvatten, waarbij alle modules 20 lestijden omvatten;
4° de opleiding ICT-Ontdekker in een Educatieve Context kan voor traag lerende cursisten 120 lestijden
omvatten, waarbij alle modules 20 lestijden omvatten;
5° de opleiding ICT-Pionier in een Educatieve Context kan voor traag lerende cursisten 160 lestijden
omvatten, waarbij alle modules 20 lestijden omvatten.
]
Art. 2.
[...]
[
Art. 2/1.
[...]
]
Art. 3.
Het besluit van de Vlaamse Regering van 18
november 2005 betreffende de modulaire structuur van het secundair onderwijs
voor sociale promotie voor het studiegebied Handel, gewijzigd bij de besluiten
van de Vlaamse Regering van 1 september 2006, wordt
opgeheven.
Art. 4.
Dit besluit treedt in werking op 1 september
2007.
Art. 5.
De Vlaamse minister, bevoegd voor het
Onderwijs, is belast met de uitvoering van dit
besluit.
BIJLAGEN
Bijlage I
[...]
Bijlage II
[...]
Bijlage III
[...]
Bijlage IV
[...]
Bijlage VStart to ICT AO IC 101
[Bijlage VI]
ICT en administratie AO IC 102
ICT en administratie AO IC 102 vervolg
[In bijlage VI van het besluit van de Vlaamse Regering van 19 juli 2007 betreffende de modulaire structuur van het secundair volwassenenonderwijs voor het studiegebied informatie- en communicatietechnologie wordt de zin "De basiscompetenties van de opleiding Start to ICT zijn afgeleid van DIGCOMP en situeren zich op het niveau foundation/intermediate." vervangen door de zin "De basiscompetenties van de opleiding ICT en administratie zijn afgeleid van DIGCOMP en situeren zich op het niveau intermediate/advanced.".]
[Bijlage VII]
ICT en Sociale Media AO IC 103
[ In bijlage VII van hetzelfde besluit wordt de zin "De basiscompetenties van de opleiding ICT en sociale media zijn afgeleid van DIGCOMP en situeren zich op het niveau foundation/intermediate." vervangen door de zin "De basiscompetenties van de opleiding ICT en sociale media zijn afgeleid van DIGCOMP en situeren zich op het niveau intermediate/advanced."]
[Bijlage VIII]
[
[ICT in een Educatieve Context AO IC 104]
[...]
]
[Met ingang van 1 september 2017 wordt de zin "De basiscompetenties van de opleiding Start to ICT zijn afgeleid van DIGCOMP en situeren zich op het niveau foundation/intermediate." vervangen door de zin "De basiscompetenties van de opleiding ICT in een creatieve context zijn afgeleid van DIGCOMP en situeren zich op het niveau intermediate/advanced". ]
[Bijlage IX]
ICT in een Creatieve Context AO IC 105
[Met ingang van 1 september 2017 wordt de zin "De basiscompetenties van de opleiding Start to ICT zijn afgeleid van DIGCOMP en situeren zich op het niveau foundation/intermediate." vervangen door de zin "De basiscompetenties van de opleiding ICT in een educatieve context zijn afgeleid van DIGCOMP en situeren zich op het niveau intermediate/advanced."]
[Bijlage X]
Webcontent AO IC 106
[Met ingang van 1 september 2017 wordt de zin "De basiscompetenties van de opleiding Start to ICT zijn afgeleid van DIGCOMP en situeren zich op het niveau foundation/intermediate." vervangen door de zin "De basiscompetenties van de opleiding App-ontwikkeling zijn afgeleid van DIGCOMP en situeren zich op het niveau intermediate/advanced.". ]
[Bijlage XI]
App-ontwikkeling AO IC 107
[Met ingang van 1 september 2017 wordt de zin "De basiscompetenties van de opleiding Start to ICT zijn afgeleid van DIGCOMP en situeren zich op het niveau foundation/intermediate." vervangen door de zin "De basiscompetenties van de opleiding Webcontent zijn afgeleid van DIGCOMP en situeren zich op het niveau intermediate/advanced.". ]
[Bijlage XII]
ICT Besturingssystemen en Netwerken AO IC 108
ICT Besturingssystemen en Netwerken AO IC 108 vervolg
[Met ingang van 1 september 2017 wordt de zin "De basiscompetenties van de opleiding Start to ICT zijn afgeleid van DIGCOMP en situeren zich op het niveau foundation/intermediate." vervangen door de zin "De basiscompetenties van de opleiding ICT besturingssystemen en netwerken zijn afgeleid van DIGCOMP en situeren zich op het niveau intermediate/advanced.".]
[Bijlage XIII]
ICT Programmeren AO IC 109
[Met ingang van 1 september 2017 wordt de zin "De basiscompetenties van de opleiding Start to ICT zijn afgeleid van DIGCOMP en situeren zich op het niveau foundation/intermediate." vervangen door de zin "De basiscompetenties van de opleiding ICT programmeren zijn afgeleid van DIGCOMP en situeren zich op het niveau intermediate/advanced."]
[Bijlage XIV]
ICT-expert in een Educatieve Context AO IC 111
[Bijlage XV]
ICT-ontdekker in een Educatieve Context AO IC 110
[Bijlage XVII]
ICT-pionier in een Educatieve Context AO IC 112