Fiscale documenten (inkomsten 2023)

  • referentie
    PERS/2022/01/1F3C8G
  • publicatiedatum
    24/03/2024
  • datum laatste wijziging
    25/03/2024
  • wettelijke basis
    Bericht aan de werkgevers en aan de andere schuldenaars van aan de bedrijfsvoorheffing onderworpen inkomsten.
  • Het Agentschap voor Onderwijsdiensten (AGODI) verspreidt vanaf 27 maart 2024 de fiscale documenten (inkomsten 2023) digitaal.

1. Inleiding

Het Agentschap voor Onderwijsdiensten (AGODI) verspreidt vanaf 27 maart 2024 de fiscale documenten over de inkomsten van 2023 digitaal via Mijn Onderwijs: Personeel.

2. Fiscale documenten

U ontvangt uw salaris rechtstreeks van de centrale onderwijsadministratie1 . Afhankelijk van welke bezoldiging u krijgt, bezorgt AGODI u voor 2023 de volgende fiscale documenten2 :

2.1. Fiche 281.10 (lonen)

Op deze fiche staan de inkomsten van loon-en weddetrekkenden (bijvoorbeeld salaris, overwerk, bijbetrekking, eindejaarstoelage, vakantiegeld, voordelen alle aard, internetvergoeding…).

De internetvergoeding wordt vermeld onder de rubriek ‘Diverse inlichtingen: Eigen kosten van de werkgever’.

2.2. Fiche 281.12 (ziekte- en invaliditeitsverzekering)

Hierop staan de vervangingsinkomsten bij disponibiliteit wegens ziekte met een wachtgeld kleiner dan 100% van het activiteitssalaris.

2.3. Fiche 281.14 (vervangingsinkomsten/verzekeringsinstellingen)

Dit is de fiche met vervangingsinkomsten die door een tijdelijke arbeidsongeschiktheid betaald werden door AGODI en/of AHOVOKS (bijvoorbeeld TWO-vergoeding bij arbeidsongeval, vergoeding bedreiging beroepsziekte).

2.4. Fiche 281.18 (vervangingsinkomsten)

Op deze fiche staan de vervangingsinkomsten bij disponibiliteit wegens ziekte met een wachtgeld gelijk aan 100% van het activiteitssalaris en andere vervangingsinkomsten onderworpen aan bedrijfsvoorheffing (wachtgeld TBSOB, wachtgeld TBS voorafgaand aan het rustpensioen).

2.5. Attest 281.25 

Het attest 281.25 vermeldt de teruggevorderde (belastbare) bedragen van een periode voorafgaand aan het inkomstenjaar 2023.

3. Gebruik van de fiscale documenten

Met de fiches 281.10, 281.12, 281.14 en 281.18 kunt u uw aangifteformulier inzake personenbelasting (aanslagjaar 2024, inkomsten 2023) invullen.

Het attest 281.25 leidt automatisch tot de regularisatie door de FOD Financiën3 van uw belastingen voor de vermelde jaren.

4. Digitale verspreiding van de fiscale documenten (inkomsten 2023)

Vanaf 27 maart 2024 verspreidt AGODI de fiscale fiches (inkomsten 2023) voor het invullen van de belastingaangifte digitaal.

In een beperkt aantal gevallen en als digitale attendering niet mogelijk is, gebeurt de verspreiding van de fiches nog op papier, namelijk:

  • voor gepensioneerde en tijdelijke personeelsleden die tijdens het schooljaar 2023-2024 geen prestaties meer leverden
  • voor personeelsleden die uitdrukkelijk gevraagd hebben om hun salarisbrieven verder op papier te blijven ontvangen
  • bij gewijzigde, nieuwe of geannuleerde fiches van het inkomstenjaar 2023 door regelingen in “negatief” of een regeling aan de voordelen alle aard voor inkomsten 2023 tijdens de periode maart 2024 tot en met juli 2024 (verzending begin augustus 2024)
  • bij het attest 281.25

Een personeelslid kan meer dan één fiche ontvangen.

Personeelsleden die gebruikmaken van Tax-on-web, vinden ook daar hun fiscale fiche onder de rubriek ‘mijn documenten’.

5. Hebt u vragen bij uw fiscale fiche?

Voor inhoudelijke vragen over uw personeelsdossier en/of uw fiscale fiche kunt u steeds terecht bij uw dossier- en relatiebeheerder.

Via de hulpwidget op de website Salaris Onderwijspersoneel ziet u de contactgegevens van uw dossierbeheerder. U hebt de keuze om uw dossierbeheerder telefonisch of via mail te contacteren. Uw dossierbeheerder of een collega is op werkdagen bereikbaar tussen 8.00 en 17.00 uur. U kunt er ook voor opteren om vanuit de website een mail te sturen. U krijgt van ons een ontvangstmelding en uiterlijk over drie werkdagen een antwoord.

6. Informeren van alle personeelsleden

AGODI vraagt met aandrang aan de directies van de onderwijsinstellingen om hun personeelsleden te informeren over deze omzendbrief.

Daarnaast vraagt AGODI hen ook om ieder nieuw personeelslid in hun instelling op de hoogte te brengen over deze omzendbrief.

- (1):     Agentschap voor Onderwijsdiensten (AGODI) en/of Agentschap voor Hoger Onderwijs, Volwassenenonderwijs, Kwalificaties en Studietoelagen (AHOVOKS)

- (2):     Overeenkomstig de richtlijnen van de Federale Overheidsdienst Financiën, Algemene administratie van de Fiscaliteit

- (3):     Algemene administratie van de Fiscaliteit