Zowel Vlaamse als internationale beleidsmakers nemen en onderzoeken initiatieven waarbij de focus expliciet ligt op de samenstelling, de ontwikkeling en het behoud van een uitmuntend lerarenpotentieel. TALIS 2013 stelt het onderzoeksteam in staat om een vanuit internationale optiek geïnitieerde waaier van onderzoeksvragen te beantwoorden.
De focus ligt op opleiding en professionele ontwikkeling, lerarenbeoordelingen en feedback, schoolklimaat, schoolleiderschap, lesopvattingen en pedagogische praktijken.
Daarnaast brengt de studie een set van onderzoeksvragen naar voren die direct zijn ingegeven vanuit de eigen Vlaamse context. Die hebben onder meer betrekking op (trends in) de kwantiteit en kwaliteit van professionaliseringsinitiatieven van leraren en schoolleiders, op de gepercipieerde aantrekkelijkheid van het lerarenberoep en op de oorzaken en de gevolgen van specifieke lerarentekorten.
De gegevensverzameling bestaat uit een grootschalige survey in een representatieve steekproef van Vlaamse scholen (lager en 1ste graad secundair). Internationale vergelijkbaarheid is primordiaal: de internationale richtlijnen inzake steekproeftrekking strikt opvolgen, voorbereidende onderzoeksfasen, adaptatie van het onderzoeksinstrumentarium, de responsratio verzekeren, dataverzameling en data-analyse uitvoeren.
De Vlaamse resultaten worden opgenomen in de internationale databestanden en het internationaal TALIS-rapport. Na de oplevering van de databestanden gaat de aandacht uit naar de valorisatie binnen Vlaanderen. Als gevolg van wetenschappelijke gestrengheid verschaft TALIS 2013 valide, betrouwbare, vergelijkende informatie, onder meer onder de vorm van indicatoren en (voor de 1ste graad van het secundair onderwijs) trends ten opzichte van TALIS 2008.