Onderwijsonderzoeken

Titel
OBPWO 11.01 De evaluatie van het evaluatiesysteem voor leerkrachten in het basisonderwijs en deeltijds kunstonderwijs
Korte omschrijving
Het onderzoek wil de werking van leerkrachtevaluatie en zijn effecten binnen het basisonderwijs en deeltijds kunstonderwijs analyseren en evalueren. Concreet zal onderzocht worden welke kenmerken de evaluatiesystemen vertonen, wat het uitzicht van deze evaluatiesystemen bepaalt, hoe verschillende actoren (o.a. directies en leerkrachten) dit ervaren en wat de effecten zijn van leerkrachtevaluaties. Het onderzoek bevraagt de directeur en alle leerkrachten in 100 scholen voor basisonderwijs en 10 scholen voor deeltijds kunstonderwijs via een survey. Daarnaast worden de coördinerend directeur, de directeur, een vakbondsafgevaardigde en twee leerkrachten van 15 basisscholen en 3 scholen voor deeltijds kunstonderwijs bevraagd aan de hand van semi-gestructureerde interviews.
Status
Afgerond
Startdatum
01/03/2012
Einddatum
31/03/2013
Omschrijving van het onderzoeksopzet

Het onderzoek wil de werking van leerkrachtevaluatie en de effecten ervan binnen het basisonderwijs en deeltijds kunstonderwijs analyseren en evalueren.

Concreet onderzoekt het team volgende 4 vragen: (1) welke kenmerken vertonen de evaluatiesystemen?; (2) wat bepaalt het uitzicht van die evaluatiesystemen?; (3) hoe ervaren verschillende actoren (onder andere directies en leerkrachten) de evaluatiesystemen? (4) wat zijn de effecten van leerkrachtevaluaties?

Het onderzoek bevraagt de directeur en alle leerkrachten in 100 scholen voor basisonderwijs en 10 scholen voor deeltijds kunstonderwijs via een survey. Daarnaast worden de coördinerend directeur, de directeur, een vakbondsafgevaardigde en 2 leerkrachten van 15 basisscholen en 3 scholen voor deeltijds kunstonderwijs bevraagd aan de hand van semigestructureerde interviews.

Omschrijving van de onderzoeksresultaten

Aan de hand van een survey bij een representatieve steekproef van academies voor deeltijds kunstonderwijs en scholen voor gewoon en buitengewoon basisonderwijs werd onderzoek op welke wijze het evaluatiesysteem eruit ziet dat de diverse scholen(gemeenschappen) hanteren, hoe dit ervaren werd en welke effecten dit had. Ook werd dieper ingegaan op de bepalende factoren. Naast diepgaand inzicht in de evaluatieprocessen en bepalende factoren, toont dit onderzoek dat scholen vooral nood hebben aan een professioneel en goed onderbouwd personeelsbeleid, als onderdeel van een sterk beleidsvoerend vermogen van schoolbesturen en schoolleiders.

 

Promotor
Devos Geert (Universiteit Gent)
Trefwoord
  • EVALUATIE PERSONEEL
  • EVALUATIE EN KWALIFICATIE
  • EVALUATIEBESLISSINGEN
Onderwijsniveau
  • kleuteronderwijs
  • lager onderwijs
  • deeltijds kunstonderwijs
Thema
OBPWO
Documenten
  • 4 (895 kByte)