Onderwijsonderzoeken

Titel
OBPWO 11.04 Informatiegebruik door schoolleiders en leerkrachten
Korte omschrijving
Hoewel het (Vlaamse) onderwijs een lange traditie heeft inzake het verzamelen van informatie, wordt het volle potentieel van het gebruik van deze informatie pas sinds eerder recent erkend. Vooralsnog is echter weinig geweten omtrent welke informatie op welke manier op het beleid en de praktijk in Vlaamse scholen weegt. Dit onderzoek biedt inzicht in de manier waarop schoolleiders en leerkrachten gebruik maken van informatie bij het maken van beleids- en praktijkkeuzes. Het reikt naast beschrijvingen van bestaande praktijken ook evidentie aan voor de verklaring en evaluatie van het informatiegebruik in Vlaamse scholen. De invalshoek van informatiemakelaarschap staat daarbij centraal. Om deze doelen te realiseren werden we in het onderzoek verschillende methodologische technieken aan: literatuuronderzoek, diepte-interviews, survey-onderzoek en focusgroepgesprekken.
Status
Afgerond
Startdatum
01/08/2012
Einddatum
31/01/2014
Omschrijving van het onderzoeksopzet

Hoewel het Vlaamse onderwijs een lange traditie van informatie verzamelen heeft, wordt het volle potentieel van het gebruik van die informatie pas sinds kort erkend. Vooralsnog is echter weinig geweten over hoe en welke informatie er op het beleid en op de praktijk in Vlaamse scholen weegt.

Het onderzoek biedt inzicht in de manier waarop schoolleiders en leerkrachten bij hun beleids- en praktijkkeuzes van informatie gebruikmaken. Het reikt naast beschrijvingen van bestaande praktijken ook evidentie aan voor de verklaring en evaluatie van het informatiegebruik in Vlaamse scholen. De invalshoek van informatiemakelaarschap staat daarbij centraal. Om die doelen te realiseren, wendt het onderzoeksteam verschillende methodologische technieken aan: literatuuronderzoek, diepte-interviews, survey-onderzoek en focusgroepgesprekken.
 

Omschrijving van de onderzoeksresultaten

Dit onderzoek biedt inzicht in de manier waarop schoolleiders en leerkrachten gebruik maken van informatie bij het maken van beleids- en praktijkkeuzes. Het reikt naast beschrijvingen van bestaande praktijken ook evidentie aan voor de verklaring en evaluatie van het informatiegebruik in Vlaamse scholen. De invalshoek van informatiemakelaarsschap staat daarbij centraal.

Promotor
Vanhoof Jan (Universiteit Antwerpen)
Onderwijsniveau
  • deeltijds kunstonderwijs
  • buitengewoon basisonderwijs
  • buitengewoon secundair onderwijs
  • kleuteronderwijs
  • lager onderwijs
  • secundair onderwijs
Thema
OBPWO
Documenten
  • 4 (606 kByte)