Schoolleiders zijn spilfiguren in het verzekeren van kwaliteitsvol onderwijs. Internationaal onderzoek stelt dan ook dat schoolleiders een belangrijke invloed hebben op leerlingenprestaties. Door de hoge verwachtingen ten aanzien van schoolleiders en de vele factoren en actoren waar zij rekening moeten mee houden, ervaren schoolleiders een grote werkdruk. Dit uit zich onder andere in hoge ziektecijfers voor het directiepersoneel, vooral omwille van psychosociale problemen. Ook blijkt uit de Vlaamse werkbaarheidsmonitor 2016 dat 41,1% van de werknemers binnen het onderwijs werkstressproblemen ervaart en 13,7% zelfs symptomen van burn-out vertoont. Het is dan ook belangrijk om inzicht te verwerven in de factoren die welbevinden en verstoord welbevinden van schoolleiders bepalen.
Dit onderzoek richt zich op het identificeren van factoren die het welbevinden, de stress en de burn-out van schoolleiders in basis- en secundair onderwijs bepalen in Vlaanderen. Eerder onderzoek heeft reeds aandacht besteed aan welbevinden en stress van schoolleiders. Daarbij werden deze factoren bij schoolleiders in het algemeen onderzocht. Dit onderzoek gaat een stap verder door zich te richten op specifieke groepen van schoolleiders die om bepaalde redenen als groep belangrijk zijn. Daarbij wordt nagegaan in hoeverre hier gelijkenissen en verschillen in welbevinden en verstoord welbevinden worden vastgesteld.
Bij het identificeren van factoren die bijdragen aan welbevinden en verstoord welbevinden van schoolleiders wordt het Job Demands Resources model (JDR-model) als uitgangspunt gebruikt.
Voor dit onderzoek werden 67 deelnemers bevraag op twee manieren. In een eerste onderzoeksfase werd beroep gedaan op een steekproef van 37 schoolleiders. Er werden drie types schoolleiders bevraagd:
-
sterke schoolleiders,
-
schoolleiders in scholen met een groot verloop van schoolleiders,
-
schoolleiders die functioneren in scholen met een kansarme leerlingpopulatie.
De geselecteerde schoolleiders werden via een semi-gestructureerd interview bevraagd. Er werd eveneens een korte vragenlijst afgenomen.
Voor de tweede onderzoeksfase werden zes focusgroepen georganiseerd met diverse actoren (scholengemeenschappen, schoolbesturen en directieverenigingen), drie in het basisonderwijs en drie in het secundair onderwijs