[OPGEHEVEN]
Besluit van de Vlaamse regering betreffende de organisatie
van het buitengewoon secundair onderwijs van opleidingsvorm 3.
goedkeuringsdatum
6 DECEMBER 2002
publicatiedatum
B.S.06/02/2003
datum laatste wijziging
17/08/2023
COORDINATIE
(1)
B.Vl.R. van 03/09/2004 (B.S. 10/12/2004)
(2)
B.Vl.R. van 29/04/2005 (B.S. 16/06/2005)
(3)
B.Vl.R. van 20/07/2006 (B.S. 10/11/2006)
(4)
Decr. van 04/07/2008 (B.S. 01/09/2008)
(5)
B.Vl.R. van 05/06/2009 (B.S. 17/08/2009)
(6)
B.Vl.R. van 16/07/2010 (B.S. 31/08/2010)
(7)
Decr. van 27/05/2011 (B.S. 17/06/2011)
(8)
Decr. van 01/07/2011 (B.S. 30/08/2011)
(9)
B.Vl.R. van 19/09/2011 (B.S. 25/10/2011)
(10)
B.Vl.R. van 10/07/2015 (B.S. 25/08/2015)
(11)
B.Vl.R. van 30/08/2016 (B.S. 05/10/2016)
(12)
B.Vl.R. van 18/05/2018 (B.S. 27/06/2018)
(13)
B.Vl.R. van 01/06/2018 (B.S. 28/09/2018)
(14)
B.Vl.R. van 26/04/2019 (B.S. 02/08/2019)
(15)
B.Vl.R. van 19/07/2019 (B.S. 28/08/2019)
(16)
B.Vl.R. van 16/07/2021 (B.S. 20/09/2021)
(17)
B.Vl.R. van 15/07/2022 (B.S. 18/11/2022)
(18)
B.Vl.R. van 05/05/2023 (B.S. 04/08/2023)
detail
Besluit van de Vlaamse Regering m.b.t. de uitvoering van leersteun ;
De Vlaamse regering,
Gelet op de wet van 6 juli 1970 op het buitengewoon en
geïntegreerd onderwijs, inzonderheid op hoofdstuk II-ter;
Gelet op het decreet van 25 juni 1992 houdende diverse bepalingen
tot begeleiding van de begroting, inzonderheid op artikel 91;
Gelet op het decreet van 13 juli 2001 betreffende het onderwijs
XIII - Mozaïek, inzonderheid op artikel IV.14;
Gelet op het koninklijk besluit nr. 439 van 11 augustus 1986
houdende rationalisatie en programmatie van het buitengewoon onderwijs,
inzonderheid op de artikelen 1, § 1, 2, § 1, 3°, 26, § 5,
27, 28, 31 en 33;
Gelet op het koninklijk besluit
van 28 juni 1978 houdende de omschrijving van de types en de organisatie van
het buitengewoon onderwijs en vaststellende de toelatings- en
behoudsvoorwaarden in de diverse niveaus van het buitengewoon onderwijs,
inzonderheid op de artikelen 36 tot en met 43;
Gelet op het overleg dat, ingevolge artikel 5 van de wet van 29
mei 1959 tot wijziging van sommige bepalingen van de onderwijswetgeving, met
afgevaardigden van de inrichtende machten heeft plaats gehad op 9 juli
2002;
Gelet op het advies van de Inspectie van
Financiën, gegeven op 17 mei 2002;
Gelet op
het verzoek bij de Raad van State om spoedbehandeling, gemotiveerd door de
omstandigheid dat het voor de organisatie van het schooljaar 2002-2003
noodzakelijk is dat de scholen tijdig geïnformeerd worden om op 1
september 2002 van start te kunnen gaan de scholen tijdig dienen te worden
geïnformeerd vóór de aanvang van het nieuwe
schooljaar;
Gelet op het advies 34.111/1 van de
Raad van State, gegeven op 1723 september 20023, met toepassing van artikel 84,
eerste lid, 2°, van de gecoördineerde wetten op de Raad van
State;
Gelet op de noodzaak om de betrokken
scholen vóór de aanvang van het schooljaar 2002-2003 te
informeren, opdat zij de noodzakelijke organisatorische en
personeelsschikkingen zouden kunnen treffen om met de nieuwe structuur van
start te kunnen gaan op 2 september 2002;
Op
voorstel van de Vlaamse minister van Onderwijs en Vorming;
Na beraadslaging,
Besluit :
HOOFDSTUK 1. - Inleiding
Artikel 1.
Dit besluit is van toepassing op het
buitengewoon secundair onderwijs van opleidingsvorm
3.
Art. 2.
Voor de toepassing van dit besluit wordt
bedoeld met :
1° assistentniveau : een kwalificatie die
betrekkelijk eenvoudig werk omvat, waarbij de beroepsbeoefenaar
verantwoordelijk is voor het eigen takenpakket en vooral geautomatiseerde
routines en standaardprocedures toepast. De vereiste vaardigheden en kennis
zijn functiegonden.
2° opleiding : een geheel van
onderwijs- en studieactiviteiten, erkend door de Vlaamse Gemeenschap, bestaande
uit een algemeen vormende en een beroepsgerichte
component.
3° S-opleiding : een opleiding die alleen mag
worden georganiseerd in scholen die in het schooljaar 2001-2002 reeds over een
gelijksoortige afdeling beschikten.
4° sleutelvaardigheden
: cognitieve, psychomotorische en affectieve vaardigheden die tot de kern van
het beroep behoren, bovendien ruimer inzetbaar zijn dan in het beroep waartoe
wordt opgeleid en die bijdragen tot de algemene
persoonsvorming.
HOOFDSTUK II. - Structuur
Art. 3.
Het buitengewoon secundair onderwijs van
opleidingsvorm drie verstrekt aan de leerlingen een algemene, sociale en een
beroepsgerichte vorming, met het oog op hun integratie in een gewoon leef- en
arbeidsmilieu.
Art. 4.
De opleidingsvorm drie omvat drie fasen
plus een facultatieve integratiefase :
1° de observatiefase
: omvat het eerste
[jaar]
en is
beperkt tot één volledig schooljaar;
2° de
opleidingsfase : omvat ten minste twee schooljaren;
3° de
kwalificatiefase : omvat ten minste twee schooljaren;
4° de
facultatieve integratiefase : is bedoeld voor leerling die het getuigschrift
van een opleiding hben behaald. Deze fase omvat één volledig
schooljaar in de vorm van een alternerende beroepsopleiding.
[
[Deze facultatieve integratiefase van één schooljaar kan bij wijze van uitzondering door de klassenraad verlengd worden tot een tweede schooljaar in volgende situaties:
a) als een leerling door omstandigheden een lange periode gewettigd afwezig was gedurende het eerste schooljaar van de integratiefase en daardoor geen getuigschrift heeft behaald;
b) als een leerling nood blijkt te hebben aan een tweede jaar van de integratiefase op basis van
[het individueel aangepast curriculum]
gedurende het eerste schooljaar van de integratiefase en daardoor geen getuigschrift heeft behaald.
]
]
Bij wijze van uitzondering kan, op
gemotiveerd advies van de klassenraad, een leerling die nog geen getuigschrift
van
[de opleiding]
heeft behaald, toch worden toegelaten tot de
integratiefase.
Art. 5.
Op weekbasis worden in de onderscheiden
fasen, met uitzondering van de integratiefase, ten minste 32 lesuren en
maximaal 36 lesuren besteed aan de algemene en sociale vorming en aan de
beroepsgerichte vorming.
De algemene en sociale vorming wordt
wekelijks verstrekt gedurende :
1° ten minste 14 lestijden
in de observatiefase;
2° ten minste 10 lestijden in de
opleidingsfase;
3° ten minste 10 lestijden in de
kwalificatiefase.
De beroepsgerichte vorming wordt wekelijks
verstrekt gedurende :
1° ten minste 16 lestijden in de
observatiefase;
2° ten minste 13 lestijden in de
opleidingsfase;
3° ten minste 19 lestijden in de
kwalificatiefase.
De school kan de overige lesuren een vrije
invulling geven.
Art. 6.
§ 1. De integratiefase in de vorm van
alternerende beroepsopleiding bestaat uit 2 dagen vorming op school en 3 dagen
werkervaring in een regulier bedrijf. Ze omvat wekelijks ten minste 14 lesuren
op school en 24 uren werkervaring in een regulier
bedrijf.
Zowel algemene en sociale vorming als beroepsgerichte
vorming moet worden georganiseerd. De verhouding tussen deze componenten mag
vrij worden vastgelegd, in functie van de individuele behoeften van de
leerling.
[De vorming op school of de werkervaring kan uitzonderlijk gedurende een langere periode zonder onderbreking georganiseerd worden, met een maximum van drie weken, als de klassenraad daarvoor een bijkomende motivering opstelt.]
§ 2.
[...]
§ 3.
[...]
Art. 7.
§ 1. Leerlingen die de integratiefase
volgen worden voor de bepaling van de lesuren- en urenpakketten en de
werkingsmiddelen van de school beschouwd als leerlingen die voltijds onderwijs
volgen.
§ 2. De kosten voor de opleiding in het
kader van de algemene en sociale vorming moeten gedragen worden door de
reguliere werkingsmiddelen.
§ 3. Naast de gewone
financiering/subsidiëring kunnen voor de opleiding en de begeleiding van
de cursisten in functie van de werkervaring en de toekomstige tewerkstelling
extra middelen ter beschikking worden
gesteld.
Art. 8.
[
§ 1. De volgende opleidingen kunnen in
opleidingsvorm 3 op assistentniveau worden georganiseerd
:
1° plaatslager;
2°
auto-hulpmechanicien (S-opleiding);
3°
metselaar;
4° vloerder-tegelzetter;
5°
schilder-decorateur;
6° loodgieter;
7°
hulpdrukker (S-opleiding);
8° zeefdrukker
(S-opleiding);
9° boekbinder
(S-opleiding);
10° winkelhulp;
11°
receptiemedewerker;
12°
magazijnmedewerker;
13°
werkplaatsschrijnwerker;
14°
interieurbouwer;
15° aluminium- en
kunststofschrijnwerker;
16°
meubelstoffeerder;
17°
confectiestikker;
18°
tuinbouwarbeider;
19° schoenhersteller
(S-opleiding);
20° kappersmedewerker
(S-opleiding);
21° hoeklasser
(constructielasser);
22°
plaatbewerker;
23° logistiek assistent in ziekenhuizen en
zorginstellingen;
24° onderhoudshulp in instellingen en
professionele schoonmaak;
25°
hulpwever;
26° wasserijoperator
(S-opleiding);
27° slagersgast;
28
bakkersgast;
29°
grootkeukenmedewerker;
30°
onderhoudsassistent.
§ 2.
[...]
]
Art. 9.
De opleiding tot onderhoudsassistent
bestaat uit 3 componenten, gekozen uit 5 verschillende opleidingen, die de
basis omvatten van hout, bouw, tuinbouw, installatietechnieken en schilderen,
aangevuld met specifieke vaardigheden voor het elementair onderhoud binnen en
buiten.
Een leerling die de vaardigheden van drie van deze
componenten beheerst, behaalt het getuigschrift van onderhoudsassistent. Deze
componenten worden op het getuigschrift vermeld.
Art. 10.
De voor iedere opleiding noodzakelijke
beroepsgerichte vaardigheden worden bepaald in bijlage 1 bij dit
besluit.
Art. 11.
[...]
Art. 12.
§ 1. Gedurende de kwalificatiefase
worden stages georganiseerd.
§ 2. Op de werkervaring gedurende de
integratiefase, naar gelang van de sector in kwestie, zijn de bepalingen van
het besluit van de Vlaamse regering
van 31 augustus 2001 betreffende de organisatie van het schooljaar,
niet van toepassing.
Art. 13.
[
[
§ 1. De klassenraad, bijgestaan door de
instelling belast met de begeleiding, beslist over :
-
[de toelating van een leerling tot een jaar van een opleiding;]
- de
overgang van een leerling naar een andere opleiding of naar een ander
[jaar]
in de loop van het
schooljaar;
- de vrijstelling van een leerling voor
één of meer
[jaren]
;
-
[de
toelating tot het volgen van de alternerende beroepsopleiding van een leerling
die een getuigschrift van verworven competenties of een attest van verworven
bekwaamheden heeft behaald;]
- de duur van de
observatiefase, in functie van de leerling. Zij kan bij gemotiveerde beslissing
afwijken van het bij artikel 4, 1° van onderhavig besluit
bepaalde;
- de duur van de opleidingsfase en de
kwalificatiefase;
-
[...]
De beslissingen van de klassenraad moeten
gemotiveerd zijn.
§ 2. Het verlenen van vrijstelling(en)
voor een of meer
[jaren]
mag niet tot
gevolg hebben dat de leerling vóór de leeftijd van 18 jaar zijn
opleiding in opleidingsvorm drie beëindigt.
§ 3. De vermindering van de studieduur
mag niet voor gevolg hebben dat de opleiding na het eerste
[jaar]
van het secundair onderwijs
minder dan vier schooljaren bedraagt. Voor de berekening van deze vier
schooljaren wordt de duur van eventuele vrijstellingen volledig in aanmerking
genomen.
§ 4. Leerlingen in de kwalificatiefase
moeten ten minste twee schooljaren in dezelfde opleiding
[hebben gevolgd, tenzij de klassenraad beslist heeft voor een individuele leerling dat de kwalificatiefase wordt ingekort tot één schooljaar]
.
]
[
...]
]
[
Art. 13/1.
De volgende leerlingen worden, onverminderd de bepalingen van artikel 294 van de Codex Secundair
Onderwijs van 17 december 2010, als regelmatige leerlingen tot een structuuronderdeel van opleidingsvorm 3 van het
buitengewoon secundair onderwijs toegelaten: de leerlingen die overstappen van een buitenlands onderwijssysteem of
van het onderwijs dat is erkend door de Franse of Duitstalige Gemeenschap van België, op voorwaarde van een
gunstige beslissing van de klassenraad en na advies van de klassenraad van het onthaaljaar als het een overstap betreft
via het onthaaljaar voor anderstalige nieuwkomers. Elke beslissing die afwijkt van het advies van de klassenraad van
het onthaaljaar, wordt afdoende gemotiveerd.
De klassenraad bestaat, voor wat het onderwijzend personeel betreft, uit alle leden van het structuuronderdeel
waarvoor de leerling opteert. In het geval het een overstap betreft via het onthaaljaar voor anderstalige nieuwkomers,
moet in de klassenraad raadgevend de persoon worden opgenomen die, op basis van daartoe specifiek toegekende
uren-leraar, belast is met de ondersteuning, opvolging en begeleiding van gewezen anderstalige nieuwkomers in de
scholengemeenschap waarbinnen de betrokken leerling het onthaaljaar voor anderstalige nieuwkomers heeft gevolgd.
De beslissing door de klassenraad wordt uiterlijk vijfendertig kalenderdagen na de aanvang van de regelmatige
lesbijwoning genomen.
]
[
Art. 13/2.
Leerlingenevaluatie heeft als doel om, rekening houdend met het pedagogisch project van de school,
na te gaan of de regelmatige leerling in voldoende mate de ontwikkelingsdoelen heeft nagestreefd en in voldoende
mate de doelen die zijn vastgelegd in het toepasbare opleidingsprofiel of het standaardtraject, al naargelang het geval,
heeft bereikt.
In elke fase, uitgezonderd de observatiefase, worden in aansluiting op de evaluatiebeslissingen studiebewijzen
toegekend die van rechtswege geldend zijn aan de regelmatige leerlingen. Een studiebewijs impliceert dat de houder
geacht wordt het overeenkomstige studietraject volledig heeft doorlopen en, naargelang van het studiebewijs in
kwestie, in voldoende mate de ontwikkelingsdoelen heeft nagestreefd en in voldoende mate de doelen die zijn
vastgelegd in het toepasbare opleidingsprofiel of het standaardtraject, al naargelang het geval, heeft bereikt. Dit is
ongeacht het tijdstip van aansluiting bij dat traject en ongeacht de duur en structuur van dat traject.
De toekenning van studiebewijzen kan om geen enkele reden worden ingehouden, ook niet bij verzuim door de
betrokken personen van hun financiële verplichtingen.
]
HOOFDSTUK III. - Studiesanctionering
Art. 14.
[
[
[ § 1.
[
[...]
Aan alle leerlingen wordt op het einde van de opleidingsfase een bewijs van competenties toegekend. Op dat
bewijs staan de competenties opgesomd die in de opleidingsfase al verworven zijn.
]
]
[§ 1/1.]
[De klassenraad
beslist over de studiesanctionering van de
[leerling op het einde van de kwalificatiefase,]
[...]
. De klassenraad beslist omtrent
:]
- het toekennen van het
getuigschrift van de opleiding;
- of het toekennen van een
getuigschrift van verworven competenties voor een afgerond geheel binnen een
opleiding, dat leidt tot reële inzetbaarheid op de arbeidsmarkt. De
verworven vaardigheden worden afgeleid uit het
opleidingsprofiel;
[-
[...]
]
[- of het
toekennen van een attest van verworven bekwaamheden, voor de leerlingen die
niet in aanmerking komen voor de bovenstaande getuigschriften. De verworven
bekwaamheden worden afgeleid uit het
opleidingsprofiel;]
[- of het toekennen
van het attest beroepsonderwijs, voor de leerlingen die niet in aanmerking
komen voor de bovenstaande getuigschriften of het bovenstaande
attest.]
§ 2.
[...]
§ 3. Aan de leerling die de
integratiefase met vrucht heeft doorlopen, wordt een getuigschrift van
alternerende beroepsopleiding uitgereikt door het
begeleidingsteam.
§ 4. Een leerling die de integratiefase
niet met vrucht heeft doorlopen of de opleiding vroegtijdig beëindigt,
heeft recht op een attest.
§ 5.
[Aan een leerling die geen getuigschrift van de opleiding behaalde op het einde van de kwalificatiefase en
uitzonderlijk op advies van de klassenraad toch werd toegelaten tot de integratiefase, kan, naargelang het geval, het
getuigschrift van de opleiding, het getuigschrift van verworven competenties, het attest van verworven bekwaamheden of het attest beroepsonderwijs uitgereikt worden.]
[§ 6.
[Een leerling die in de kwalificatiefase of in de integratiefase een getuigschrift heeft behaald, kan niet meer opnieuw ingeschreven worden in de kwalificatiefase of de integratiefase van dezelfde opleiding.
Voor een leerling die in de kwalificatiefase of in de integratiefase een getuigschrift heeft behaald, kan de klassenraad beslissen om deze opnieuw in te schrijven in de kwalificatiefase of de integratiefase van een andere opleiding.
Deze leerling ontvangt dan op het einde van de kwalificatiefase van de klassenraad, naargelang het geval, ofwel het getuigschrift van de opleiding ofwel het getuigschrift van verworven competenties ofwel het attest van verworven bekwaamheden ofwel het attest beroepsonderwijs.
[...]
Deze leerling ontvangt dan op het einde van de integratiefase ofwel het getuigschrift van alternerende beroepsopleiding ofwel het attest van alternerende beroepsopleiding. Daarnaast ontvangt deze leerling ook nog ofwel het getuigschrift van de opleiding ofwel het getuigschrift van verworven competenties ofwel het attest van verworven bekwaamheden ofwel het attest beroepsonderwijs.
[...]
]
]
[§7. De studiebewijzen vermeld in paragrafen 1 tot en met 6 kunnen na evaluatie door de klassenraad worden
toegekend aan de regelmatige leerlingen die in de loop van of op het einde van het schooljaar de desbetreffende fase
beëindigen.
]
]
[
...]
]
Art. 15.
[
[ Het toekennen van het getuigschrift van
alternerende beroepsopleiding geurt op grond van evaluatie door de klassenraad,
in overleg met het werkervaringsbedrijf.]
[...]
]
Art. 16.
[...]
Art. 17.
[...]
Art. 18.
[
[Gedurende de integratiefase wordt de
leerling begeleid door een begeleidingsteam.Het
begeleidingsteam bestaat uit vaste leden en toegevoegde leden. De vaste leden
behoren tot de onderwijsinstelling en zijn tevens lid van de klassenraad. De
toegevoegde leden zijn externen van de bedrijfswereld, van sociale organisaties
of andere deskundigen die de leerling zinvol kunnen
begeleiden.
De directeur van de school of zijn afgevaardigde
heeft de leiding over het begeleidingsteam.
]
[...]
]
Art. 19.
[
[
[De getuigschriften, de attesten en de processen-verbaal worden ondertekend door de directeur en minstens drie leden van de klassenraad. Uitzondering hierop is het attest van alternerende beroepsopleiding dat enkel ondertekend wordt door de directeur.]
[De processen-verbaal worden gedurende vijftig jaar bewaard.]
]
[...]
]
Art. 20.
[
[
[De studiebewijzen worden opgesteld volgens de modellen, opgenomen in bijlage 2 tot en met 9, die bij
dit besluit zijn gevoegd.]
]
[...]
]
[HOOFDSTUK IIIbis. - Experimenteel modulair
onderwijs]
[
Art. 20bis. t.e.m. 20decies
[...]
]
[HOOFDSTUK IIIter. -
[...]
]
[
Art. 20undecies t.e.m. 20septies decies
[...]
]
HOOFDSTUK IV. - Wijzigingsbepalingen
Art. 21.
De artikelen 36 tot en met 43 van het
koninklijk besluit van 28 juni 1978 houdende de omschrijving van de types en de
organisatie van het buitengewoon onderwijs en vaststellende de toelatings- en
behoudsvoorwaarden in de diverse niveaus van het buitengewoon secundair
onderwijs, worden opgeheven.
Art. 22.
In artikel 1, § 1, van het koninklijk
besluit nr. 439 van 11 augustus 1986 houdende rationalisatie en programmatie
van het buitengewoon onderwijs wordt het tweede streepje vervangen door wat
volgt : ...
Art. 23.
In artikel 2, § 1, 3°, van
hetzelfde besluit wordt b) vervangen door wat volgt :
...
Art. 24.
In artikel 26, § 5, 27, 28 en 31 van
hetzelfde besluit wordt het woord "afdeling" telkens vervangen door de woorden
"afdeling of opleiding" en wordt het woord "afdelingen" telkens vervangen door
de woorden "afdelingen of opleidingen".
Art. 25.
Aan artikel 27 van hetzelfde besluit wordt
een § 4 toegevoegd, die luidt als volgt : ...
Art. 26.
In artikelen 33, § 3 en 35 van
hetzelfde besluit wordt het woord "afdeling" telkens vervangen door het woord
"opleiding" en wordt het woord "afdelingen" telkens vervangen door het woord
"opleidingen".
HOOFDSTUK V. - Slotbepalingen
Art. 27.
Dit besluit heeft uitwerking met ingang
van 1 september 2002.
[Artikel 13 tot en met 20 en bijlage 2 tot en met 6, naargelang van het geval, houden op uitwerking te hebben
ingevolge de modernisering van het secundair onderwijs op de volgende data:
1° 14 juni 2022: in de observatiefase en het eerste leerjaar van de opleidingsfase;
2° 31 augustus 2022: in het tweede leerjaar van de opleidingsfase;
3° 31 augustus 2023: in het eerste leerjaar van de kwalificatiefase;
4° 31 augustus 2024: in het tweede leerjaar van de kwalificatiefase;
5° 31 augustus 2025: in de integratiefase.
]
Art. 28.
De Vlaamse minister, bevoegd voor het
onderwijs, is belast met de uitvoering van dit
besluit.
Bijlage nr. 1
[
OPLEIDINGSPROFIELEN BUITENGEWOON SECUNDAIR
ONDERWIJS OPLEIDINGSVORM 3
OPLEIDINGSPROFIEL
PLAATSLAGER
DOEL : Herstellingen aan het koetswerk van
voertuigen uitvoeren.
Algemeen
Eigen
werkzaamheden plannen
Eigen werkzaamheden op de werkplek
organiseren
Een werkmethode opvolgen
Een
administratie bijhouden
Materialen en grondstoffen
herkennen
Met voorschriften inzake kwaliteit, welzijn,
veiligheid en milieu omgaan, vooral
- afval en restproducten
sorteren en verwijderen
- met gevaarlijke stoffen weten om te
gaan
Metaalbewerking
- handmatig verschillende
materialen bewerken
- machines eigen aan carrosserie
bedienen
- werkmethoden en technieken bij montage en demontage
toepassen
- aangepast gereedschap gebruiken
-
gereedschappen en machines onderhouden
Lassen
-
de meest voorkomende las- en soldeerprocédés
toepassen
- plaatmateriaal door middel van gassmeltlassen,
MIG/MAG lassen en hardsolderen verbinden
Auto-elektriciteit (12
V)
- elektrisch testgereedschap
hanteren
Plaatslagen
- schade aan koetswerk
herstellen
- carrosserieplaten uit staal, kunststof en
aluminium bewerken
Voorbewerken
-
plamuren
- schuren
- grondlagen
aanbrengen
- koetswerk onderhouden
Demontage en
montage
- grote gehelen of componenten van een voertuig
verwijderen en terugplaatsen
- schriftelijke instructies van de
constructeur opvolgen
- werkmethode om mechanische en
elektrische onderdelen te verwijderen en te monteren
toepassen
- accessoires verwijderen en
monteren
De ondersteunende kennis en sleutelvaardigheden worden
geselecteerd uit de ontwikkelingsdoelen ASV OV3 en gekaderd binnen het
[individueel aangepast curriculum]
.
OPLEIDINGSPROFIEL
AUTO-HULPMECHANICIEN
DOEL : Kleine onderhoudswerken en
herstellingswerken aan voertuigen
uitvoeren.
Algemeen
Eigen werkzaamheden
plannen
Eigen werkzaamheden op de werkplek
organiseren
Een werkmethode opvolgen
Een
administratie bijhouden
Materialen en grondstoffen
herkennen
Met voorschriften inzake kwaliteit, welzijn,
veiligheid en milieu omgaan, vooral
- afval en restproducten
sorteren en verwijderen
- met gevaarlijke stoffen weten om te
gaan
Metaalbewerking
- handmatig verschillende
materialen bewerken
- machines eigen aan auto-onderhoud
bedienen
- werkmethoden en technieken bij montage en demontage
toepassen
- aangepast gereedschap gebruiken
-
gereedschappen en machines bedienen
Auto-elektriciteit (12
V)
- elektrisch testgereedschap
hanteren
Onderhoud en bandenmontage
- een
kleine onderhoudsbeurt volgens het onderhoudsschema van de constructeur
uitvoeren
- tekorten na visuele controle
rapporteren
- eenvoudige mechanische en elektrische onderdelen
vervangen
- banden vervangen en herstellen
De
ondersteunende kennis en sleutelvaardigheden worden geselecteerd uit de
ontwikkelingsdoelen ASV OV3 en gekaderd binnen het
[individueel aangepast curriculum]
.
OPLEIDINGSPROFIEL
METSELAAR
DOEL : Metselwerken
uitvoeren.
Algemeen
Eigen werkzaamheden
plannen
Een administratie bijhouden
Eigen
werkzaamheden op de werkplek organiseren
Materialen en
grondstoffen herkennen
Toestellen en machines
gebruiken
Onderhoudsvoorschriften naleven
In
team werken
Met voorschriften inzake kwaliteit, welzijn,
veiligheid en milieu omgaan
Metselwerk
-
gebruiksmortel aanmaken
- eenvoudig metselwerk
uitvoeren
- half- en éénsteense muren
metselen
Betonconstructie
- kleine elementen in
beton vervaardigen en plaatsen
- bekisten
-
betonstaalvlechten
- betonneren
-
ontkisten
Opgaand metselwerk
- profielen
plaatsen
- volle muren metselen
- spouwmuren
metselen
- waterkerende lagen plaatsen
- raam-
en deuropeningen uitvoeren
- schoorwerk en stempels
plaatsen
Grond- en funderingswerk
-
grondwerkzaamheden uitvoeren
- funderingswerken
uitvoeren
- volle funderingsmuren metselen
-
vertinlagen aanbrengen
Huishoudelijk ondergronds
rioleringsstelsel
- riolerings- en draineringsbuizen
plaatsen
- geprefabriceerde toestellen en putten
plaatsen
- controlekamers met en zonder reukafsluiter
metselen
- toestellen
aansluiten
Gevelwerk
- werkstellingen monteren
en demonteren
- in verschillende verbanden
metselen
- sierverbanden metselen
-
reliëfmetselwerk uitvoeren
- overspanningen
metselen
- spouwmuren uitvoeren
- muren
voegen
- thermische isolatie in spouwmuren
aanbrengen
Facultatief
Bestratingswerk
-
een onderlaag en bestratingsbed leggen
- eenvoudige vlakke
wegbedekking in klinkers, tegels en boordstenen leggen
De
ondersteunende kennis en sleutelvaardigheden worden geselecteerd uit de
ontwikkelingsdoelen ASV OV3 en gekaderd binnen het
[individueel aangepast curriculum]
.
OPLEIDINGSPROFIEL
VLOERDER-TEGELZETTER
DOEL : Vloer- en tegelwerk
uitvoeren.
Algemeen
Eigen werkzaamheden
plannen
Eigen werkzaamheden op de werkplek
organiseren
Werkzaamheden voorbereiden
Een
administratie bijhouden
Materialen en grondstoffen
herkennen
Toestellen en machines
gebruiken
Onderhoudsvoorschriften naleven
In
team werken
Met voorschriften inzake kwaliteit, welzijn,
veiligheid en milieu omgaan, vooral
- afval en restproducten
sorteren en verwijderen
- met gevaarlijke stoffen weten om te
gaan
Ruwbouw afwerking
- basistechnieken van
pleisterwerk uitvoeren
- basistechnieken van dekvloerleggen
toepassen
- basistechnieken van vloeren en tegelzetten
uitvoeren
Vloertegel
- met mortel of met
hechtingsmiddel vloertegels op een verse dekvloer plaatsen
-
vloertegels op een verharde dekvloer plaatsen
- vloer voegen en
afwerken
- onderhoudswerk uitvoeren en materiaal in de
oorspronkelijke staat brengen of
aanpassen
Wandtegel
- oneffenheden
verwijderen
- gladde oppervlakken ruw maken
-
voorbehandeling toepassen
- egalisatielaag en/of uitvlaklaag
aanbrengen
- mortel of lijm aanmaken
-
hechtingslaag aanbrengen
- wandtegels
plaatsen
- hulpmiddelen zoals rei of voegkoord
gebruiken
- tegels met randafwerking plaatsen
-
tegels uitkippen, snijden, zagen
- toezichtkaders
plaatsen
- de wanden voegen en afwerken
-
onderhoudswerk uitvoeren en materiaal in de oorspronkelijke staat brengen of
aanpassen
De ondersteunende kennis en sleutelvaardigheden
worden geselecteerd uit de ontwikkelingsdoelen ASV OV3 en gekaderd binnen het
[individueel aangepast curriculum]
.
OPLEIDINGSPROFIEL
SCHILDER-DECORATEUR
DOEL : Schilderwerk en behangwerk uitvoeren
en vloerbekleding plaatsen.
Algemeen
Eigen
werkzaamheden plannen
Eigen werkzaamheden op de werkplek
organiseren
Werkzaamheden voorbereiden
Een
administratie bijhouden
Materialen en grondstoffen herkennen
Onderhoudsvoorschriften naleven
In team
werken
Met voorschriften inzake kwaliteit, welzijn, veiligheid
en milieu omgaan, vooral
- afval en restproducten sorteren en
verwijderen
- met gevaarlijke stoffen weten om te gaan
Schilderen
- ondergronden voorbehandelen
- verf gebruiksklaar maken
- muren en
plafonds schilderen
- houten en houtachtige, kunststoffen en
metalen ondergronden schilderen
Manueel dekkend schilderwerk
- verf aanmaken en met borstel of rol aanbrengen
- geschilderde oppervlakken afwerken
Manueel
niet-dekkend schilderwerk
- vernis en transparante
afwerkingsproducten aanmaken en met borstel of rol aanbrengen
- behandelde oppervlakken afwerken
Decoratief
schilderwerk
- structuurschilderwerk uitvoeren
- tamponneerwerk uitvoeren
Pistoolschilderwerk interieur
- verf en
transparante afwerkingsproducten aanmaken en met pistool aanbrengen
- geschilderde oppervlakken afwerken
Soepele
vloerbekleding
- egaliseren
- soepele
vloertegels los leggen of lijmen
- soepele vloerbekleding
plaatsen
- onderhoudswerk uitvoeren
Behangwerk
- behangwerk voorbereiden
- grondpapier aanbrengen
-
bekledingsmateriaal met patronen aanbrengen
-
afwerkingsfriezen aanbrengen
Plaatsing van raambekleding
- ophangsystemen plaatsen
- haken steken en
plooien maken
- gordijnen ophangen
-
accessoires bevestigen
De ondersteunende kennis en
sleutelvaardigheden worden geselecteerd uit de ontwikkelingsdoelen ASV OV3 en
gekaderd binnen het
[individueel aangepast curriculum]
.
OPLEIDINGSPROFIEL
LOODGIETER
DOEL : Sanitaire installaties, verwarmingselementen
en leidingen plaatsen.
Algemeen
Eigen
werkzaamheden plannen
Eigen werkzaamheden op de werkplek
organiseren
Werkzaamheden voorbereiden
Een
administratie bijhouden
Materialen en grondstoffen herkennen
Onderhoudsvoorschriften naleven
In team
werken
Met voorschriften inzake kwaliteit, welzijn, veiligheid
en milieu omgaan, vooral
- afval en restproducten sorteren en
verwijderen
- met gevaarlijke stoffen weten om te gaan
Buizen uit verschillende materialen bewerken
Buizen voor gasleidingen, water- en afvoerleidingen buigen
Buizen verbinden door middel van
- lassen
- zacht solderen en hard solderen
- klemmen
- persen
- schroefdraad
Leidingen voor aan- en afvoerwater installeren
Sanitaire toestellen installeren
- kraanwerk
plaatsen en aansluiten
- spoelinrichtingen plaatsen
Gasverwarmingselementen plaatsen en aansluiten
Rookgaskanalen plaatsen
Leidingen schilderen
Leidingen isoleren
Zink en lood knippen,
plooien en solderen
De ondersteunende kennis en
sleutelvaardigheden worden geselecteerd uit de ontwikkelingsdoelen ASV OV3 en
gekaderd binnen het
[individueel aangepast curriculum]
.
OPLEIDINGSPROFIEL
HULPDRUKKER
DOEL : De vereiste technieken en handelingen
uitvoeren.
Algemeen
Eigen werkzaamheden
plannen
Eigen werkzaamheden op de werkplek organiseren
Een werkmethode opvolgen
Een administratie
bijhouden
Materialen en grondstoffen herkennen.
Aangepast gereedschap gebruiken.
Machines
afstellen en bedienen
Gereedschappen en machines onderhouden
Storingen melden
Voorschriften inzake
kwaliteit, veiligheid, welzijn en milieu naleven, vooral
-
afval sorteren en opslaan
- met gevaarlijke stoffen weten om
te gaan
- veiligheidsfiches opvolgen
Drukvoorbereiding
- kopij voorbereiden
- tekstverwerkingsprogramma gebruiken
-
reproductiecamera bedienen
- ontwikkelapparaat bedienen
- film beoordelen
- zwarting visueel
beoordelen
- retoucheren
- manuele montage
maken
- papiermontage maken
- micromontage
maken
Drukken
- een degelpers bedienen
- éénkleurenoffsetpers bedienen
Afwerking
- snijmachine zonder
programma-instelling bedienen
- vouwmachine bedienen
- nietmachine bedienen
- bloklijmen
Drukvormvoorbereiding
- indelingsvel
(stramien) uittekenen
- filmmontage maken
-
offsetplaat belichten en ontwikkelen
- hoogdrukvorm belichten
en uitwassen
- een proef maken
- montages
archiveren
Kwaliteitscontroletechnieken toepassen
Nabewerking
Eénkleurenoffsetdruk
- de machinedoorvoer instellen
- inktwerk
voorbereiden
- vochtwerk voorbereiden
-
drukplaat opspannen
- éénkleurenoffsetpers
afstellen
- akkoorddruk maken
- een oplage
drukken
De ondersteunende kennis en sleutelvaardigheden worden
geselecteerd uit de ontwikkelingsdoelen ASV OV3 en gekaderd binnen het
[individueel aangepast curriculum]
.
OPLEIDINGSPROFIEL ZEEFDRUKKER
DOEL : De vereiste technieken en handelingen uitvoeren.
Algemeen
Eigen werkzaamheden plannen
Eigen werkzaamheden op de werkplek organiseren
Een werkmethode opvolgen
Een administratie
bijhouden
Materialen en grondstoffen herkennen
Aangepast gereedschap gebruiken
Machines
afstellen en bedienen
Gereedschappen en machines onderhouden
Storingen melden
Voorschriften inzake
kwaliteit, veiligheid, welzijn en milieu naleven, vooral
-
afval sorteren en opslaan
- met gevaarlijke stoffen weten om
te gaan
- veiligheidsfiches opvolgen
Drukvoorbereiding
- kopij voorbereiden
- tekstverwerkingsprogramma gebruiken
-
reproductiecamera bedienen
- ontwikkelapparaat bedienen
- film beoordelen
- zwarting visueel
beoordelen
- retoucheren
- manuele montage
maken
- papiermontage maken
- micromontage
maken
Drukken
- een degelpers bedienen
- een manueel zeefdrukapparaat bedienen
Afwerking
- een snijmachine zonder
programma-instelling bedienen
- een vouwmachine bedienen
- een nietmachine bedienen
- bloklijmen
Drukvormvoorbereiding
- indelingsvel
(stramien) uittekenen
- filmmontage maken
-
zeefdrukvorm vervaardigen
- hoogdrukvorm belichten en
uitwassen
- een proef maken
- zeefdrukvorm
vervaardigen
- hoogdrukvorm belichten en uitwassen
- montages archiveren
Kwaliteitscontroletechnieken toepassen
Nabewerking
Grafische vormgeving
- grafisch voorontwerp maken
- conventionele
tekentechnieken toepassen
- conventioneel reprowerk produceren
- tekst- en beeldverwerking met de computer toepassen
Typografie en lay-out
- op een esthetische en
druktechnische manier een lay-out ontwerpen
Zeefdrukken
- zeefdruksjablonen vervaardigen
- een
manueel zeefdrukapparaat afstellen en bedienen
- een
halfautomaat afstellen en bedienen
- een akkoorddruk maken
- een oplage drukken - kwaliteitscontrole uitvoeren
De ondersteunende kennis en sleutelvaardigheden worden
geselecteerd uit de ontwikkelingsdoelen ASV OV3 en gekaderd binnen het
[individueel aangepast curriculum]
.
OPLEIDINGPROFIEL BOEKBINDER
DOEL : De vereiste technieken en handelingen eigen aan het
boekbinden uitvoeren.
Algemeen
Eigen
werkzaamheden plannen
Eigen werkzaamheden op de werkplek
organiseren
Een werkmethode opvolgen
Een
administratie bijhouden
Materialen en grondstoffen herkennen
Aangepast gereedschap gebruiken
Machines
afstellen en bedienen
Gereedschappen en machines onderhouden
Storingen melden
Voorschriften inzake
kwaliteit, veiligheid, welzijn en milieu naleven, vooral
-
afval sorteren en opslaan
- met gevaarlijke stoffen weten om
te gaan
- veiligheidsfiches opvolgen
Afwerking
- snijmachine zonder
programma-instelling bedienen
- vouwmachine bedienen
- nietmachine bedienen
- bloklijmen
Boekafwerking
- boekband vervaardigen
- boekband bedrukken
- boek vervaardigen
- geniet brocheren
- gelijmd brocheren
- genaaid brocheren
- naaien
Boekbinden
- verschillende bewerkingen in het
boekbinden uitvoeren
- naaien
- luxe
kartonnage toepassen
- persvergulden, handvergulden en
sneevergulden
- leder verwerken
De
ondersteunende kennis en sleutelvaardigheden worden geselecteerd uit de
ontwikkelingsdoelen ASV OV3 en gekaderd binnen het
[individueel aangepast curriculum]
.
OPLEIDINGSPROFIEL WINKELHULP
DOEL : In
kleinhandelszaken, speciaalzaken en warenhuizen klanten bedienen en
ondersteunende taken uitvoeren.
Algemeen
Zich
in de computermaatschappij uit de slag trekken
Zich in het
Nederlands correct uitdrukken
Een werkmethode opvolgen In team
werken
Met voorschriften inzake kwaliteit, welzijn, veiligheid
en milieu omgaan, vooral
- persoonlijke hygiëne verzorgen
- afval en restproducten sorteren en verwijderen
- met gevaarlijke stoffen weten om te gaan
Winkelvoorraad
- op aanwijzing de voorraad
verzorgen
- artikelen ontvangen en stapelen
-
schappen en winkelrekken aanvullen
- op aanwijzing artikelen
etiketteren
Presentatie
- op aanwijzing de
presentatieruimte verzorgen en onderhouden
Ondersteunende
winkeltaken verrichten
Klantenbediening
-
klanten ontvangen en bedienen
- eenvoudige verkooptaken
uitvoeren
- een verkoopsgesprek voeren
- een
bestelling uitvoeren
- artikelen omschrijven
- met vertrouwelijke informatie omgaan
Kassawerk verrichten
De ondersteunende kennis
en sleutelvaardigheden worden geselecteerd uit de ontwikkelingsdoelen ASV OV3
en gekaderd binnen het
[individueel aangepast curriculum]
.
OPLEIDINGSPROFIEL
RECEPTIEMEDEWERKER
DOEL : Eenvoudige receptietaken uitvoeren.
Algemeen
Zich in de computermaatschappij uit
de slag trekken
Zich in het Nederlands correct uitdrukken
Een werkmethode opvolgen In team werken
Met
voorschriften inzake kwaliteit, welzijn, veiligheid en milieu omgaan, vooral
- de persoonlijke hygiëne verzorgen
Sociale en commerciële vaardigheden
-
met de economische realiteit omgaan
- zich in de
computermaatschappij uit de slag trekken
- lezen, spreken, en
schrijven in het correct Nederlands
- aandachtig luisteren
Ondersteunend secretariaatswerk
- inkomende
en uitgaande post behandelen
- ondersteunende taken uitvoeren
- op verschillende vlakken service bieden
Receptionele vaardigheden
- bezoekers
verwelkomen en doorverwijzen
- de telefoon beantwoorden en
telefonische berichten noteren
- een telefooncentrale bedienen
De ondersteunende kennis en sleutelvaardigheden worden
geselecteerd uit de ontwikkelingsdoelen ASV OV3 en gekaderd binnen het
[individueel aangepast curriculum]
.
OPLEIDINGSPROFIEL MAGAZIJNMEDEWERKER DOEL :
Goederen behandelen en orders kunnen uitvoeren.
Algemeen
Zich in de computermaatschappij uit de slag trekken
Zich in het Nederlands correct uitdrukken
Een
werkmethode opvolgen In team werken
Met voorschriften inzake
kwaliteit, welzijn, veiligheid en milieu omgaan, vooral
-
persoonlijke hygiëne verzorgen
- afval en restproducten
sorteren en verwijderen
- met gevaarlijke stoffen weten om te
gaan
Magazijngerichte vaardigheden
-
basisfuncties in verband met magazijnwerk uitvoeren
-
uitrusting en materialen herkennen
Ontvangst
- goederen ontvangen
- ondersteuning bieden
bij de ontvangst
Opslag
- goederen opslaan
- ondersteuning bieden bij het opslaan
Orderproductie
- orderpicking uitvoeren
- ondersteuning bieden bij de orderpicking
Verzending - goederen verzenden
-
ondersteuning bieden bij de verzending
Magazijnadministratie
- de voorraadadministratie uitvoeren
- de
voorraadinventaris opmaken
De ondersteunende kennis en
sleutelvaardigheden worden geselecteerd uit de ontwikkelingsdoelen ASV OV3 en
gekaderd binnen het
[individueel aangepast curriculum]
.
OPLEIDINGSPROFIEL
WERKPLAATSSCHRIJNWERKER
DOEL : Schrijnwerk maken en afwerken.
Algemeen
Eigen werkzaamheden plannen
De werkzaamheden op de werkplek organiseren
Een werkmethode opvolgen
Een administratie
bijhouden
Materialen en grondstoffen herkennen
Gereedschappen en machines gebruiken
Onderhoudsvoorschriften naleven
Werktekeningen maken en lezen
In team werken
Met voorschriften inzake kwaliteit, welzijn, veiligheid en
milieu omgaan, vooral
- afval en restproducten sorteren en
verwijderen
- met gevaarlijke stoffen weten om te gaan
Manuele houtbewerking
- smetten, zagen,
schaven, paren, afschrijven
- eenvoudige houtverbindingen
maken
Machinale houtbewerking
- hout- en
plaatmateriaal machinaal bewerken
- verschillende
houtverbindingen machinaal uitvoeren
Plaatmateriaalverbindingen
-
lamellenverbindingen maken
- verbindingen met hulpstukken
maken
Ramen en deuren
- soorten ramen en
deuren herkennen
- houten ramen en deuren maken
- hang- en sluitwerk plaatsen en afstellen
-
profielen en dichtingstrips aanbrengen
- omkastingen
aanbrengen
- oppervlaktebehandeling uitvoeren
Interieurelementen
- plaatmateriaal en
massief hout verwerken
- onderdelen van interieur- en
binnenschrijnwerkconstructies bewerken
- afwerkingsmateriaal
voorbereiden
De ondersteunende kennis en sleutelvaardigheden
worden geselecteerd uit de ontwikkelingsdoelen ASV OV3 en gekaderd binnen het
[individueel aangepast curriculum]
.
OPLEIDINGSPROFIEL INTERIEURBOUWER
DOEL : Interieurbouwwerk uitvoeren
Algemeen
Eigen werkzaamheden plannen
Eigen
werkzaamheden op de werkplek organiseren
Een werkmethode
opvolgen
Een administratie bijhouden
Materialen en grondstoffen herkennen
Gereedschappen en machines gebruiken
Onderhoudsvoorschriften naleven
Werktekeningen maken en lezen
In team werken
Met voorschriften inzake kwaliteit, welzijn, veiligheid en
milieu omgaan, vooral
- afval en restproducten sorteren en
verwijderen
- met gevaarlijke stoffen weten om te gaan
Manuele houtbewerking
- smetten, zagen,
schaven, paren, afschrijven
- eenvoudige houtverbindingen
maken
Machinale houtbewerking
- hout- en
plaatmateriaal machinaal bewerken
- verschillende
houtverbindingen machinaal uitvoeren
Plaatmateriaalverbindingen
-
lamellenverbindingen maken
- verbindingen met hulpstukken
maken
Wanden en plafonds
- draagstructuren
opbouwen en plaatsen
- plafond- of wandbekleding plaatsen en
afwerken
Interieurelementen
- plaatmateriaal
en massief hout verwerken
- onderdelen van interieur en
binnenschrijnwerkconstructies bewerken
- afwerkingsmateriaal
voorbereiden
- fineren
Binnenschrijnwerk
- binnenschrijnwerkelementen maken en behandelen
- binnenschrijnwerk plaatsen
Pistoolschilderwerk
- interieurelementen met
een spuitpistool kleuren, vernissen
De ondersteunende kennis
en sleutelvaardigheden worden geselecteerd uit de ontwikkelingsdoelen ASV OV3
en gekaderd binnen het
[individueel aangepast curriculum]
.
OPLEIDINGSPROFIEL
ALUMINIUM- EN KUNSTSTOFSCHRIJNWERKER
DOEL : Ramen en deuren in
aluminium of kunststof vervaardigen en plaatsen.
Algemeen
Eigen werkzaamheden plannen
De werkzaamheden
op de werkplek organiseren
Een werkmethode opvolgen
Een administratie bijhouden
Materialen en
grondstoffen herkennen
Gereedschappen en machines gebruiken.
Onderhoudsvoorschriften naleven
Werktekeningen maken en lezen.
In team werken
Met voorschriften inzake kwaliteit, welzijn, veiligheid en
milieu omgaan, vooral
- afval en restproducten sorteren en
verwijderen
- met gevaarlijke stoffen weten om te gaan
Bankwerk
- elementair bankwerk uitvoeren
zoals boren, zagen, schroeven en frezen
- meettechnieken
toepassen
Montagetechnieken
- kunststof door
middel van stuitlassen verbinden
- verschillende
verbindingstechnieken voor aluminium en kunststof toepassen
Ramen en deuren in kunststof en aluminium
-
platen en profielen bewerken
- hang- en sluitwerk plaatsen
- vergaren en afwerken
Constructies in
aluminium of kunststof samenstellen en plaatsen
[individueel aangepast curriculum]
DOEL :
Verschillende technieken bij het meubelstofferen toepassen.
Algemeen
Eigen werkzaamheden plannen
De werkzaamheden op de werkplek organiseren
Een werkmethode opvolgen
Een administratie
bijhouden
Materialen en grondstoffen herkennen
Gereedschappen en machines gebruiken.
Onderhoudsvoorschriften naleven
In team
werken
Met voorschriften inzake kwaliteit, welzijn, veiligheid
en milieu omgaan, vooral
- afval en restproducten sorteren en
verwijderen
- met gevaarlijke stoffen weten om te gaan
Grijswerk
- singelen
- veren
plaatsen
- met verenlinnen en vullinnen afwerken
Matrassen en kussens
- schuim en vulmateriaal
bewerken
- patronen in bekledingsmateriaal opmeten, uittekenen
en uitknippen
- onderdelen tot matrassen, zetel- en
kussenhoezen stikken
- bekleden
Modern
stofferen
- een draagstructuur aanbrengen
-
schuim bewerken en aanbrengen
- patronen in
bekledingsmateriaal uittekenen en knippen
- onderdelen stikken
- onderdelen van een zitmeubel bekleden
Klassiek stofferen
- singelen
- veren en verenstel plaatsen
- met
verenlinnen en vullinnen afwerken
- patronen in
bekledingsmaterialen opmeten, uittekenen en knippen
-
verschillende onderdelen stikken
- verschillende onderdelen
van een zitmeubel bekleden
Afwerken
- strips
maken en blindnaaien
- franjes aanbrengen
-
galonneren
- sierknoppen intrekken
-
koperwerk aanbrengen
De ondersteunende kennis en
sleutelvaardigheden worden geselecteerd uit de ontwikkelingsdoelen ASV OV3 en
gekaderd binnen het
[individueel aangepast curriculum]
.
OPLEIDINGSPROFIEL
CONFECTIESTIKKER
DOEL : Eenvoudige werkstukken stikken.
Algemeen Eigen werkzaamheden plannen De werkzaamheden op de
werkplek organiseren Een werkmethode opvolgen Een administratie bijhouden
Materialen en grondstoffen herkennen Onderhoudsvoorschriften naleven In team
werken Met voorschriften inzake kwaliteit, welzijn, veiligheid en milieu omgaan
Basis confectiestikken - basisvaardigheden van confectiestikken toepassen -
werkinstructiefiches lezen en begrijpen Confectiestikken - de naaimachine
gebruiksklaar maken en gebruiken - een industriële naaimachine instellen,
afstellen en gebruiken - een overlockmachine instellen, afstellen en gebruiken
- de strijkapparaten gebruiksklaar maken en gebruiken - voorstrijk en
tussenstrijk uitvoeren - klevende en niet-klevende tussenvoering aanbrengen -
haken, ogen, knopen, drukknopen, veterogen inslaan - werkstukken assembleren
volgens een werkinstructiefiche De ondersteunende kennis en sleutelvaardigheden
worden geselecteerd uit de ontwikkelingsdoelen ASV OV3 en gekaderd binnen het
handelingsplan.
OPLEIDINGSPROFIEL TUINBOUWARBEIDER
DOEL : In de tuinbouw planten en gewassen telen, verzorgen en
oogsten.
Algemeen
Eigen werkzaamheden plannen
Eigen werkzaamheden op de werkplek organiseren
Een werkmethode opvolgen
Een administratie
bijhouden
Materialen en grondstoffen herkennen
Gereedschappen gebruiken en machines bedienen.
Onderhoudsvoorschriften naleven
In team
werken
Met voorschriften inzake kwaliteit, welzijn, veiligheid
en milieu omgaan, vooral
- afval en restproducten sorteren en
verwijderen
- met gevaarlijke stoffen weten om te gaan
Planten en gewassen herkennen
Bodembewerking
- spitten en ploegen
- frezen
- egaliseren
- de bodem klaarleggen om te
zaaien en te planten
Teelttechnieken
-
vermeerderingstechnieken uitvoeren
- planten en verplanten
- oppotten en verpotten
- wieden
- harken
- schoffelen
-
uitdunnen
- begieten
- steunen en aanbinden
- snoeien
Onderhoud van tuinen
- onkruid bestrijden
- ziekte- en plagen
bestrijden
- wild afweren
- organische en
scheikundige meststoffen gebruiken
- hagen snoeien
- grasmaaien
Oogsttechnieken
- groenten oogsten
- fruit oogsten
- gewassen rooien
Voorbereiding verkoop
- groenten verkoopklaar maken
- fruit
verkoopklaar maken
- planten verkoopklaar maken
Facultatief
Aanleg van tuinen
- tuinen aanleggen
- boorden en paden
aanleggen
De ondersteunende kennis en sleutelvaardigheden
worden geselecteerd uit de ontwikkelingsdoelen ASV OV3 en gekaderd binnen het
[individueel aangepast curriculum]
.
OPLEIDINGPROFIEL SCHOENHERSTELLER
DOEL : Herstellingen uitvoeren.
Algemeen
Eigen werkzaamheden plannen
Eigen
werkzaamheden op de werkplek organiseren
Een werkmethode
opvolgen
Materialen en grondstoffen kennen
De
juiste gereedschappen kiezen en gebruiken
Machines bedienen
Onderhoudsvoorschriften naleven
Met
voorschriften inzake kwaliteit, welzijn en milieu omgaan
Dames- en herenschoenen herstellen
Bovenleder
- op de juiste manier afboorden
- anti-slip
plaatsen
- binnen- en buitenlapjes plaatsen
-
hielstijven en hielvoeringen plaatsen
- inlegzooltjes
inbrengen
- naden aanbrengen
- nieuwe biezen
plaatsen
- topherstellingen uitvoeren
-
uitzetten
- fournituren en versterkingslapjes aanbrengen
- verven
Onderwerk
-
balstukken en binnenzolen plaatsen
Dameshakken
- deklapjes en hakbeschermers plaatsen
- de
hak volledig of gedeeltelijk overtrekken
- keelstukken
plaatsen
- nieuwe hakken plaatsen
-
snel-gelengstukken plaatsen
- hakken vastzetten
Gelengverstevigingen plaatsen
Hakken
- deklappen plaatsen
- hakken overtrekken
- hakstukken en volle hakken plaatsen
Zolen
- tussenzool aan het bovenleder naaien
-
randen plaatsen
- teenstukjes plaatsen
-
halve- en volledige zolen plaatsen
Algemene herstellingen
- ritsen vervangen
- rivetten inslaan
- gespen vernieuwen
Facultatief
Sleutels maken
Graveerwerken uitvoeren
De ondersteunende kennis en sleutelvaardigheden worden
geselecteerd uit de ontwikkelingsdoelen ASV OV3 en gekaderd binnen het
[individueel aangepast curriculum]
.
OPLEIDINGSPROFIEL KAPPERSMEDEWERKER
DOEL : Kapperstechnieken uitvoeren
Algemeen
Eigen werkzaamheden plannen
De werkplek
inrichten
Een werkmethode opvolgen
Een
administratie bijhouden
Grondstoffen en producten herkennen
In team werken
Met voorschriften inzake
kwaliteit, welzijn, veiligheid en milieu omgaan, vooral
-
afval en restproducten sorteren en verwijderen
- met
gevaarlijke stoffen weten om te gaan
Contactvaardigheden
- gepaste taal en omgangsvormen hanteren
- de
klant onthalen en installeren
- met informatie omgaan
- de vaktaal gebruiken
Persoonlijke
verzorging
- basisprincipes van lichamelijke verzorging
toepassen
- basisprincipes van uiterlijke verzorging toepassen
- belang van goed bewegen en gezonde voeding verwoorden
Haarzorg
- het haar wassen
-
het haar verzorgen
- het kapsel afwerken
Basissnitten
- basissnitten voor dames en
heren uitvoeren
- de baard scheren
Permanents
- behandelingsplan en voorbereidingstechnieken toepassen
- permanents uitvoeren
- kennis van de
producten en materialen
Oprollingen en brushings
- het haar oprollen/ brushen
- integratie van
de oproltechnieken toepassen
Kleuringen
- een
behandelingsplan opmaken
- een kleuring toepassen
Manicure in functie van het beroep kappersmedewerker
- nagels vijlen
- nagels lakken
Wenkbrauwen epileren
Make-up bijwerken in
functie van het beroep kappersmedewerker
De ondersteunende
kennis en sleutelvaardigheden worden geselecteerd uit de ontwikkelingsdoelen
ASV OV3 en gekaderd binnen het
[individueel aangepast curriculum]
.
OPLEIDINGSPROFIEL HOEKLASSER (CONSTRUCTIELASSER)
DOEL : Kwalitatief en productief verantwoorde verbindingen
realiseren.
Algemeen
Eigen werkzaamheden
plannen
Eigen werkzaamheden op de werkplek organiseren
Een werkmethode opvolgen
Een administratie
bijhouden
Materialen en grondstoffen herkennen
Gereedschappen en machines gebruiken.
Onderhoudsvoorschriften naleven
Werktekeningen maken en lezen.
In team werken
Met voorschriften inzake kwaliteit, welzijn, veiligheid en
milieu omgaan, vooral
- afval en restproducten sorteren en
verwijderen
- met gevaarlijke stoffen weten om te gaan
- oogbescherming gebruiken
- speciale
beschermkledij dragen
Metaalbewerking
-
handmatige bewerkingen uitvoeren
- constructies demonteren en
monteren
Lassen
- lasapparatuur instellen
- met de aard van het materiaal rekening houden
- plaatmateriaal verbinden door middel van :
- gassmeltlassen, BMBE-lassen, MIG/MAG-lassen verbinden
- metalen onderdelen door middel van hardsolderen verbinden
- hoeklasverbindingen uitvoeren door middel van : BMBE-lassen,
MIG/MAG-lassen en TIG-lassen
De ondersteunende kennis en
sleutelvaardigheden worden geselecteerd uit de ontwikkelingsdoelen ASV OV3 en
gekaderd binnen het
[individueel aangepast curriculum]
.
OPLEIDINGSPROFIEL
PLAATBEWERKER
DOEL : Kwalitatief en productief verantwoorde
plaatconstructies realiseren.
Algemeen
Eigen
werkzaamheden plannen
Eigen werkzaamheden op de werkplek
organiseren
Een werkmethode opvolgen
Een
administratie bijhouden
Materialen en grondstoffen herkennen
Gereedschappen en machines gebruiken.
Gereedschappen en machines onderhouden.
Werktekeningen maken en lezen.
In team werken
Met voorschriften inzake kwaliteit, welzijn, veiligheid en
milieu omgaan, vooral
- afval en restproducten sorteren en
verwijderen
- met gevaarlijke stoffen weten om te gaan
- oogbescherming gebruiken
- speciale
beschermkledij dragen
Metaalbewerking
-
handmatige bewerkingen uitvoeren
- constructies demonteren en
monteren
Plaatbewerking
- dunne platen en
profielen handmatig en machinaal bewerken
- onderdelen uit
dunne platen en profielen samenstellen
- meten en controleren
De ondersteunende kennis en sleutelvaardigheden worden
geselecteerd uit de ontwikkelingsdoelen ASV OV3 en gekaderd binnen het
[individueel aangepast curriculum]
.
OPLEIDINGSPROFIEL LOGISTIEK ASSISTENT IN
ZIEKENHUIZEN EN ZORGINSTELLINGEN
DOEL : Alle vaardigheden
uitvoeren die nodig zijn als logistiek assistent in ziekenhuizen en
zorginstellingen.
Algemeen
Eigen
werkzaamheden plannen
Eigen werkzaamheden op de werkplek
organiseren
Een werkmethode opvolgen
Een
administratie bijhouden
In team werken
Met
voorschriften inzake kwaliteit, welzijn, veiligheid en milieu omgaan, vooral
- afval en restproducten sorteren en verwijderen
- met gevaarlijke stoffen weten om te gaan
Huishouding
- het belang van het huishouden
uitleggen
- maaltijden bereiden
- textiel,
kleding en schoeisel onderhouden
- basisprincipes van
interieurinrichting toepassen
- een woning onderhouden
Gezondheid
- basiselementen in verband met
gezondheid verwoorden
- basisprincipes van
lichaamshygiëne toepassen
- basisprincipes van zorg
toepassen
Communicatie
- eenvoudige
communicatietechnieken toepassen
- de eigen identiteit
benoemen
- zich in functie van de eigen leefwereld informeren
- met anderen omgaan
- met andere
samenlevingsvormen en culturen omgaan
- zich expressief uiten
Logistiek werk in ziekenhuizen en zorginstellingen
- maaltijden voorbereiden, bedelen, toedienen, afruimen
- onderhoudstaken uitvoeren
- zorg dragen
voor de persoonlijke bezittingen van de zorgvrager
-
elementaire ondersteuning bieden bij het bewegen van de zorgvrager
- hulp inroepen
- materiaal aanvullen en
transporteren
- animatieactiviteiten ondersteunen
Facultatief
Initiatie zorg
-
met kind en oudere zorgvrager omgaan
- algemene principes rond
zorgvisie toepassen
- andere zorgverstrekkers bij
zorgverlening helpen
- elementaire hulp bieden en inroepen
De ondersteunende kennis en sleutelvaardigheden worden
geselecteerd uit de ontwikkelingsdoelen ASV OV3 en gekaderd binnen het
[individueel aangepast curriculum]
.
OPLEIDINGSPROFIEL ONDERHOUDSHULP IN
INSTELLINGEN EN PROFESSIONELE SCHOONMAAK
DOEL :
Onderhoudstaken in instellingen uitvoeren.
Algemeen
Eigen werkzaamheden plannen
Eigen
werkzaamheden op de werkplek organiseren
Een werkmethode
opvolgen
Een administratie bijhouden
In team
werken
Met voorschriften inzake kwaliteit, welzijn, veiligheid
en milieu omgaan, vooral
- afval en restproducten sorteren en
verwijderen
- met gevaarlijke stoffen weten om te gaan
Huishouding
- het belang van het huishouden
uitleggen
- maaltijden bereiden
- textiel,
kleding en schoeisel onderhouden
- basisprincipes van
interieurinrichting toepassen
- een woning onderhouden
Gezondheid
- basiselementen in verband met
gezondheid verwoorden
- basisprincipes van
lichaamshygiëne toepassen
- basisprincipes van zorg
toepassen
Communicatie
- eenvoudige
communicatietechnieken toepassen
- de eigen identiteit
benoemen
- zich in functie van de eigen leefwereld informeren
- met anderen omgaan
- met andere
samenlevingsvormen en culturen omgaan
- zich expressief uiten
Onderhoud in instellingen
- basisprincipes
van interieurzorg toepassen
- vaardigheden aanleren nodig voor
het onderhoud van een afdeling of een dienst
- producten en
materialen herkennen
- onderhoudsmachines en -toestellen
bedienen
Professionele schoonmaak
- een
elementaire kennis hebben over water, schoonmaakproducten, reinigingsmiddelen,
onderhoudsproducten, oplosmiddelen en gecombineerde schoonmaakmiddelen
- een schoonmaak- en/of onderhoudsmiddel kiezen en gebruiken
- de handelingen uitvoeren voor onderhoud van het interieur,
sanitair, harde en zachte vloeren en tapijten
- technieken van
machinaal onderhoud uitvoeren
- schoonmaakmachines kunnen
instellen en bedienen
De ondersteunende kennis en
sleutelvaardigheden worden geselecteerd uit de ontwikkelingsdoelen ASV OV3 en
gekaderd binnen het
[individueel aangepast curriculum]
.
OPLEIDINGSPROFIEL
HULPWEVER
DOEL : Op aanwijzing van de wever de verschillende
werkzaamheden en taken uitvoeren.
Algemeen
Een werkmethode opvolgen
Materialen en
grondstoffen herkennen
Gereedschappen en machines gebruiken
Onderhoudsvoorschriften naleven
In team
werken
Met voorschriften inzake kwaliteit, welzijn, veiligheid
en milieu omgaan
Voorbereidende werkzaamheden
- knopen maken
- bobijnen maken
- bobijnen opzetten en vervangen
-
kettingbomen scheren
- kettingdraden schranken
- kettingdraden doorhalen
- machinaal
aanknopen van kettingdraden
- inslagbobijnen monteren
- zelfkantbobijnen monteren
- kartonkappen en
kartons wisselen
Uitvoerende taken
- op de
machine en werkpost toezicht uitvoeren
- door interventie
fouten vermijden
- fouten herstellen en rapporteren
- aan personeel, meestergast en ploegwissel rapporteren
- de werkpost en machines onderhouden
Bijkomende taken
- kwaliteitscontrole op
afgewerkte producten uitvoeren
- fouten in weefsels en
textielproducten herstellen
De ondersteunende kennis en
sleutelvaardigheden worden geselecteerd uit de ontwikkelingsdoelen ASV OV3 en
gekaderd binnen het
[individueel aangepast curriculum]
.
OPLEIDINGSPROFIEL
WASSERIJ-OPERATOR
DOEL : In een (industriële) wasserij
taken uitvoeren.
Algemeen
Een werkmethode
opvolgen
Een administratie bijhouden
Materialen en grondstoffen herkennen
Onderhoudsvoorschriften naleven
In team
werken
Met voorschriften inzake kwaliteit, welzijn, veiligheid
en milieu omgaan, vooral
- speciale beschermkledij dragen
Wassen
- vuile was sorteren
- gewassen goed sorteren
- industriële
wasmachine bedienen
Strijken
- kleingoed
persen
- mangelstrijken
- handstrijken en
bijwerken
- fijnstrijken
Industriële
wasserij
- drogers bedienen
- insteekmachines
bedienen
- vouw en plooimachines gebruiken
-
finisher (stoomtunnel) bedienen
- body gebruiken
- broekenpers bedienen
- inpakmachines
bedienen
Extra diensten
- textiel merken
- textiel herstellen
De ondersteunende kennis
en sleutelvaardigheden worden geselecteerd uit de ontwikkelingsdoelen ASV OV3
en gekaderd binnen het
[individueel aangepast curriculum]
.
OPLEIDINGSPROFIEL
SLAGERSGAST
DOEL : Vlees verwerken en vlees bereiden.
Algemeen
Het voorkomen verzorgen
Taken veilig en hygiënisch uitvoeren
Producten en grondstoffen herkennen
De
toepasselijke opslag- en bewaartechnieken uitvoeren
Nadelige
invloeden van micro-organismen in vers vlees herkennen en de gepaste
maatregelen nemen
Voor de hygiëne en het onderhoud zorgen
De vereiste metingen op vers vlees uitvoeren
Werkzaamheden in de slagerij voorbereiden
Leveringen van grondstoffen behandelen
Gereedschappen gebruiken en machines bedienen
In team werken
Met voorschriften inzake
kwaliteit, welzijn, veiligheid en milieu omgaan, vooral
-
sorteren en opslaan van verschillende soorten afval
- speciale
werkkledij dragen
Vleesbewerking
-
basishandelingen uitvoeren
Uitsnijden
-
uitbenen varken, rund, schaap en gevogelte
- de technische
delen benoemen
- bestemming van de delen beschrijven
Winkelklaar maken van vers vlees
- ontvetten,
pellen en ontvliezen
- in porties verdelen
-
etiketteren
Bereiden van vers vlees
-
bereidingen op basis van vers gemalen vlees maken
-
bereidingen op basis van vers vlees maken
- ingrediënten
en additieven gebruiken
Toonbank
-
verkoopklare producten beoordelen
- winkelklare producten
behandelen
- een toonbankplan toepassen
Verkoopklare gerechten
- verkoopklare
producten bereiden
- grondstoffen en halffabrikaten gebruiken
- bereidingstechnieken voor halffabrikaten, tussenproducten en
eindproducten uitvoeren
Vleeswarenbereiding
-
zouterijproducten bereiden
- kookworsten bereiden
- droge worsten bereiden
- leverbereidingen
maken
- bloedbereidingen maken
-
geleibereidingen maken
De ondersteunende kennis en
sleutelvaardigheden worden geselecteerd uit de ontwikkelingsdoelen ASV OV3 en
gekaderd binnen het
[individueel aangepast curriculum]
.
OPLEIDINGSPROFIEL
BAKKERSGAST
DOEL : Ondersteunende bakkerstaken uitvoeren.
Algemeen
Het voorkomen verzorgen
Voor de hygiëne en het onderhoud zorgen
Werkzaamheden in de bakkerij voorbereiden
Gereedschappen gebruiken en machines bedienen
De kwaliteit van de werkzaamheden bewaken
Taken veilig en hygiënisch uitvoeren
In
team werken
Met voorschriften inzake kwaliteit, welzijn,
veiligheid en milieu omgaan, vooral
- afval en restproducten
sorteren en verwijderen
- speciale werkkledij dragen
Bakkerij
- producten en grondstoffen
herkennen
- grondstoffen, hulpgrondstoffen, halffabrikaten en
afgewerkte producten bewaren
Broodbakkerorganisatie
- een werkplan voor een broodbakker opstellen en uitvoeren
Brood
- brooddegen bereiden en voor het
bakken klaarmaken
- zorg dragen voor een correct rijsproces
- brood afbakken
- nabewerking van brood
uitvoeren
Vullingen bereiden
Boter-, vet- en
soezendeeg
- boter-, vet-, en soezendegen bereiden, voor het
bakken klaarmaken en afbakken
- producten afwerken
Beslagen en cakes
- kooksuikers bereiden
- beslagen en cakebeslag bereiden, voor het bakken klaarmaken
en afbakken
- producten afwerken
Bladerdeeg
en hartige bereidingen
- degen bereiden, voor het bakken
klaarmaken en afbakken
- zorg dragen voor een correct
rijsproces
- producten afwerken
Taarten en
vlaaien
- taarten en vlaaien bereiden
De
ondersteunende kennis en sleutelvaardigheden worden geselecteerd uit de
ontwikkelingsdoelen ASV OV3 en gekaderd binnen het
[individueel aangepast curriculum]
.
OPLEIDINGSPROFIEL GROOTKEUKENMEDEWERKER
DOEL
: In teamverband opdrachten uitvoeren in de grootkeuken.
Algemeen
Het voorkomen verzorgen
Taken veilig en hygiënisch uitvoeren
Producten en grondstoffen herkennen
De
toepasselijke opslag- en bewaartechnieken uitvoeren
Voor de
hygiëne en het onderhoud zorgen
Werkzaamheden in de
grootkeuken plannen en voorbereiden
Leveringen van
grondstoffen behandelen
Gereedschap gebruiken en machines
bedienen en onderhouden
In team werken
Met
voorschriften inzake kwaliteit, welzijn, veiligheid en milieu omgaan, vooral
- sorteren en opslaan van verschillende soorten afval
- speciale werkkledij dragen
Keukenvaardigheden
- de vereiste hoeveelheden
ingrediënten inschatten
- vis reinigen
-
verschillende snijtechnieken voor vlees, groenten en fruit uitvoeren
- verschillende kooktechnieken uitvoeren
-
versnijden
- in porties verdelen
- helpen bij
het voorbereiden en bereiden van gerechten
Grootkeuken
- grootkeukengerechten voorbereiden en bereiden
- een toonbankplan toepassen
- onder
begeleiding de dienst verzorgen aan een toonbank in een grootkeukenrestaurant
- de klanten bedienen
De ondersteunende
kennis en sleutelvaardigheden worden geselecteerd uit de ontwikkelingsdoelen
ASV OV3 en gekaderd binnen het
[individueel aangepast curriculum]
.
OPLEIDINGSPROFIEL ONDERHOUDSASSISTENT
DOEL :
Onderhoudswerken uitvoeren.
Algemeen
Eigen
werkzaamheden plannen
De werkzaamheden op de werkplek
organiseren
Een werkmethode opvolgen
Een
administratie bijhouden
Werktekeningen maken en lezen.
In team werken
Met voorschriften inzake
kwaliteit, welzijn, veiligheid en milieu omgaan, vooral
-
afval en restproducten sorteren en verwijderen
- met
gevaarlijke stoffen weten om te gaan
1. BOUW
Algemeen bouw
- de voornaamste bouwmaterialen
herkennen
- handgereedschappen gebruiken en bouwmachines
bedienen
Basis metselwerk
- eenvoudig
metselwerk uitvoeren
- halfsteense en éénsteense
muren metselen
- mortel aanmaken
Riolering
- rioleringsbuizen plaatsen
- afvoerbuizen
ontstoppen
Voegen
- muren voegen en hervoegen
- elastische voegen aanbrengen
Facultatief
Bestratingwerk
- onderlagen en bestratingsbed
leggen
- een eenvoudige vlakke wegbedekking leggen
2. HOUT
Algemeen hout
- de
voornaamste houtsoorten en plaatmaterialen herkennen
-
handgereedschappen gebruiken en houtbewerkingmachines bedienen
- verschillende verbindingsmaterialen toepassen
Manuele houtbewerking
- smetten, zagen,
schaven, paren en afschrijven
- eenvoudige houtverbindingen
maken
Plaatmateriaal verbindingen
-
lamellenverbindingen maken
- verbindingen met hulpstukken
maken
3. INSTALLATIETECHNIEKEN
- buizen in
verschillende materialen bewerken
- verbindingen uitvoeren
d.m.v.
- lassen
- zacht solderen
- hard solderen
- klemmen en persen
- schroefdraad
- eenvoudige herstellingen
uitvoeren
- leidingen plaatsen
4.
SCHILDERWERK - DECORATIEWERK
Algemeen
-
materialen en producten herkennen
- gereedschappen gebruiken
en handmachines bedienen
Schilderwerk
-
muren, plafonds, houtwerk, metaal en kunststof voorbehandelen
- verf gebruiksklaar maken
- dekkend en niet
dekkend schilderwerk aanbrengen
Behangwerk
-
ondergrond voorbereiden
- afmeten, inlijmen,
bekledingsmateriaal aanbrengen
Plaatsen van soepele
vloerbekleding
- soepele vloerbekleding gelijmd en gespannen
plaatsen
- vloeroppervlakken afwerken
5.
TUINBOUW
- gereedschappen gebruiken en machines bedienen
- gereedschappen en machines onderhouden
Onderhoud
- grasperken onderhouden
- hagen scheren en snoeien
- wegen en paden
onderhouden
- beplanting verzorgen en onderhouden
- sloten en greppels reinigen
- onkruid
bestrijden
- afsluitingen plaatsen en onderhouden
De ondersteunende kennis en sleutelvaardigheden worden
geselecteerd uit de ontwikkelingsdoelen ASV OV3 en gekaderd binnen het
[individueel aangepast curriculum]
.
]
Bijlage nr. 2
[
[
[Bijlage 2. Getuigschrift van de
opleiding
1. Model : Formaat A4 (210 x 297 mm)
VLAAMSE GEMEENSCHAP -
KONINKRIJK BELGIE
DEPARTEMENT ONDERWIJS EN
VORMING
BEROEPSONDERWIJS
GETUIGSCHRIFT.............(1)
Benaming en adres van de inrichtende macht
...........................................................................................
(2)
Benaming en adres van de instelling
..............................................................................................................
Ondergetekende
.......................................................................................................................................
,
directeur van de bovenvermelde instelling, bevestigt dat
......................................................................... (3),
geboren te
.......................................................... (4) op
...................................................................... (5),
als regelmatige leerling(e) het buitengewoon secundair
beroepsonderwijs heeft gevolgd in de opleiding
.............................................................................................................................................................
(6)
Hij/zij bevestigt dat al de wettelijke, decretale en
reglementaire voorschriften werden nageleefd.
Gegeven te
............................................................., op
......................................................................... ,
De directeur,
De
klassenraad,
De houder,
Stempel van de instelling
2. Onderrichtingen voor het invullen.
(1) benaming van de opleiding;
(2) voor VZW's
wordt het adres van de zetel van de inrichtende macht
vermeld;
(3) naam en eerste voornaam van de leerling volgens
identiteitskaart of geboorteakte.
Aandacht : Indien de
identiteit van de titularis erdoor beter tot zijn recht komt, mag uitzonderlijk
een tweede voornaam worden vermeld;
(4) Ook land vermelden
indien niet in België geboren;
(5) maand van de
geboortedatum voluit in letters.
Aandacht : Voor een leerling
waarvoor geen officiële geboortedatum en -maand bekend zijn, wordt
(conform de regeling toegepast door de dienst vreemdelingenzaken) "1 januari"
vermeld;
(6) benaming van de
opleiding.
]
]
[...]
]
Bijlage nr. 3
[
[
[Bijlage 3. Getuigschrift van
verworven competenties
1. Model : Formaat A4 (210 x 297 mm)
VLAAMSE GEMEENSCHAP -
KONINKRIJK BELGIE
DEPARTEMENT ONDERWIJS EN
VORMING
BEROEPSONDERWIJS
GETUIGSCHRIFT VAN VERWORVEN COMPETENTIES
Benaming en adres van de inrichtende macht
.......................................................................................................(1)
Benaming
en adres van de instelling
.........................................................................................................................
Ondergetekende
..................................................................................................................................................
,
directeur van de bovenvermelde instelling, bevestigt dat
....................................................................................
(2),
geboren te
..............................................................................
(3) op ............................................................. (4),
als regelmatige leerling(e) het buitengewoon secundair
beroepsonderwijs heeft gevolgd in de opleiding
......................................................................................................................................................................................
(5)
en alle competenties van het afgerond geheel
........................................................................... (6)
heeft verworven.
Hij/zij bevestigt dat al de wettelijke,
decretale en reglementaire voorschriften werden nageleefd.
Gegeven te
..............................................................................
, op .....................................................................
De directeur,
De
klassenraad,
De
houder,
Stempel van de instelling
2. Onderrichtingen voor het invullen.
(1) voor VZW's wordt het adres van de zetel van de inrichtende
macht vermeld;
(2) naam en eerste voornaam van de leerling
volgens identiteitskaart of geboorteakte.
Aandacht : Indien de
identiteit van de titularis erdoor beter tot zijn recht komt, mag uitzonderlijk
een tweede voornaam worden vermeld;
(3) ook land vermelden
indien niet in België geboren;
(4) maand van de
geboortedatum voluit in letters.
Aandacht : Voor een leerling
waarvoor geen officiële geboortedatum en -maand bekend zijn, wordt
(conform de regeling toegepast door de dienst vreemdelingenzaken) "1 januari"
vermeld;
(5) benaming van de opleiding;
(6)
benaming voor het afgerond geheel.
]
]
[...]
]
Bijlage nr. 4
[
[
[ Bijlage 4. Attest
beroepsonderwijs
1. Model : Formaat A4 (210 x 297 mm)
VLAAMSE GEMEENSCHAP -
KONINKRIJK BELGIE
DEPARTEMENT ONDERWIJS EN
VORMING
BEROEPSONDERWIJS
ATTEST
Benaming en adres van
de inrichtende
macht........................................................................................................
(1)
Benaming en adres van de instelling
.........................................................................................................................
Ondergetekende,
.....................................................................................................................................................
directeur
van de bovenvermelde instelling, bevestigt dat
......................................................................................,
(2)
geboren te
.................................................................. (3) op
........................................................................... (4)
als regelmatige leerling(e) het buitengewoon secundair
beroepsonderwijs heeft gevolgd van ............ tot ............... (5)
Hij/zij bevestigt dat al de wettelijke, decretale en
reglementaire voorschriften werden nageleefd.
Gegeven te
...................................................................... , op
...............................................................................
De directeur,
De
klassenraad;
De
houder,
Stempel van de instelling
2. Onderrichtingen voor het invullen.
(1) voor VZW's wordt het adres van de zetel van de inrichtende
macht vermeld;
(2) naam en eerste voornaam van de leerling
volgens identiteitskaart of geboorteakte.
Aandacht : Indien de
identiteit van de titularis erdoor beter tot zijn recht komt, mag uitzonderlijk
een tweede voornaam worden vermeld;
(3) ook land vermelden
indien niet in België geboren;
(4) de maand van de
geboortedatum voluit in letters.
Aandacht : Voor een leerling
waarvoor geen officiële geboortedatum en -maand bekend zijn, wordt
(conform de regeling toegepast door de dienst vreemdelingenzaken) "1 januari"
vermeld;
(5) laatste dag van regelmatige
lesbijwoning.
]
]
[...]
]
Bijlage nr. 5
[
[
[Bijlage 5. Getuigschrift van
Alternerende Beroepsleiding
1. Model : Formaat A4 (210 x 297
mm)
VLAAMSE GEMEENSCHAP -
KONINKRIJK BELGIE
DEPARTEMENT ONDERWIJS EN
VORMING
GETUIGSCHRIFT VAN
ALTERNERENDE BEROEPSOPLEIDING
Bedrijfssector
.....................................................(1)
Benaming
en adres van de inrichtende
macht.............................................................(2)
Benaming en adres van de school
...............................................................................................................................
Ondergetekenden
....................................................................................................................................................
,
directeur van bovenvermelde instelling, bijgestaan door de
vaste leden van de klassenraad en (3) ................................
vertegenwoordig(er)ster van het bedrijf (4)
................................................................................................................
bevestigen
dat de cursist(e)
...................................................................................................................................
(5)
geboren te
.................................................................... (6) op
............................................................................
(7)
tijdens het schooljaar
...................................................... de alternerende
beroepsopleiding met vrucht heeft beëindigd.
De cursist
heeft de volgende specifieke vaardigheden verworven (8) :
..........................................................................
De alternerende beroepsopleiding omvatte (9) ........ uren
werkervaring in het bedrijf en (10) .......... lestijden aanvullende
beroepsgerichte en sociale vorming op school.
Gegeven te
........................................................................ op
.................................................................................
de directeur,
de leden van de
klassenraad,
de vertegenwoordiger van het bedrijf,
de cursist,
Stempel van de instelling
2. Onderrichtingen voor het invullen.
(1) bedrijfssector/opleiding vermelden;
(2)
voor vzw's wordt het adres van de zetel van de inrichtende macht
vermeld;
(3) naam van de vertegenwoordiger +
functie;
(4) naam en adres van het
tewerkstellingsbedrijf;
(5) naam en eerste voornaam van de
leerling volgens de identiteitskaart of geboorteakte;
Aandacht
: Indien de identiteit van de titularis erdoor beter tot zijn recht komt, mag
uitzonderlijk een tweede voornaam worden vermeld.
(6) ook land
vermelden indien niet in België geboren;
(7) maand van de
geboortedatum voluit in letters;
Aandacht : Voor een leerling
waarvoor geen officiële geboortedatum en -maand bekend zijn, wordt
(conform de regeling toegepast door de dienst vreemdelingenzaken) "1 januari"
vermeld.
(8) vermelden van de specifiek verworven praktische
vaardigheden in het bedrijf;
(9) aantal uren
vermelden;
(10) aantal uren
vermelden.
]
]
[
...]
]
Bijlage nr. 6
[
[
[Bijlage 6. Attest van
Alternerende Beroepsleiding
1. Model : Formaat A4 (210 x 297
mm)
VLAAMSE GEMEENSCHAP -
KONINKRIJK BELGIE
DEPARTEMENT ONDERWIJS EN
VORMING
Attest van alternerende
beroepsleiding
Bedrijfssector
..........................................................................................
(1)
Benaming en adres van de inrichtende macht
................................................................(2)
Benaming
en adres van de school
............................................................................................................................
Ondergetekende
.........................................................................................
, directeur van bovenvermelde instelling
bevestigt dat de
cursist(e)
..................................................................................................................................
(3)
geboren te
....................................................................... (4) op
...................................................................... (5)
tijdens het schooljaar ..............de alternerende
beroepsopleiding heeft gevolgd in de bovenvermelde sector, specifieke
vaardigheden :
.........................................................................................................................................................
Gegeven te
............................................................................ op
............................................................................
de directeur,
de cursist,
Stempel van de instelling
2. Onderrichtingen voor het invullen.
(1) bedrijfssector / opleiding vermelden;
(2)
voor vzw's wordt het adres van de zetel van de inrichtende macht
vermeld;
(3) naam en eerste voornaam van de leerling volgens de
identiteitskaart of de geboorteakte;
Aandacht : Indien de
identiteit van de titularis erdoor beter tot zijn recht komt, mag uitzonderlijk
een tweede voornaam worden vermeld.
(4) ook land vermelden
indien niet in België geboren;
(5) maand van de
geboortedatum voluit in letters.
Aandacht : Voor een leerling
waarvoor geen officiële geboortedatum en -maand bekend zijn, wordt
(conform de regeling toegepast door de dienst vreemdelingenzaken) "1 januari"
vermeld.
]
]
[...]
]
[
Bijlage 7. Attest van verworven
bekwaamheden
1. Model : Formaat A4 (210 x 297
mm)
VLAAMSE GEMEENSCHAP -
KONINKRIJK BELGIE
DEPARTEMENT ONDERWIJS EN
VORMING
BEROEPSONDERWIJS
ATTEST VAN VERWORVEN
BEKWAAMHEDEN
Benaming en adres van de
inrichtende macht
................................................................................................(1)
Benaming en adres van de instelling
..................................................................................................................
Ondergetekende
...............................................................................................................................................
directeur
van de bovenvermelde instelling, bevestigt dat
................................................................................
(2)
geboren te
..................................................................... (3), op
................................................................
(4),
als regelmatige leerling(e) het buitengewoon secundair
beroepsonderwijs heeft gevolgd en de volgende bekwaamheden in de opleiding
.......................................................................................................................................................
(5) heeft verworven :
....................................................................................................................................................................
(6)
Hij/zij bevestigt dat al de wettelijke, decretale en
reglementaire voorschriften werden nageleefd.
Gegeven te
.......................................................................... op
.......................................................................
De
directeur,
De klassenraad,
De
houder,
Stempel van de
instelling
2. Onderrichtingen voor het
invullen.
(1) voor vzw's wordt het adres van de zetel van de
inrichtende macht vermeld;
(2) naam en eerste voornaam van de
leerling volgens identiteitskaart of geboorteakte.
Aandacht :
Indien de identiteit van de titularis erdoor beter tot zijn recht komt, mag
uitzonderlijk een tweede voornaam worden vermeld;
(3) ook land
vermelden indien niet in België geboren;
(4) maand van de
geboortedatum voluit in letters.
Aandacht : Voor een leerling
waarvoor geen officiële geboortedatum en -maand bekend zijn, wordt
(conform de regeling toegepast door de dienst vreemdelingenzaken) "1 januari"
vermeld;
(5) benaming van de opleiding;
(6)
opsomming van de bekwaamheden die verworven werden tijdens de opleiding - deze
bekwaamheden komen overeen met de bekwaamheden vastgelegd in het
opleidingsprofiel.
]
Bijlage nr. 7.
[...]
Bijlage nr. 8.
[...]
[
Bijlage nr. 9.
Bewijs van competenties
1. Model (formaat A4 = 2010 x 297 mm) van bewijs van competenties behaald in een opleiding in de opleidingsfase van opleidingsvorm 3 van het buitengewoon secundair onderwijs
VLAAMSE GEMEENSCHAP - KONINKRIJK BELGIE
VLAAMS MINISTERIE VAN ONDERWIJS EN VORMING
BEWIJS VAN COMPETENTIES
Naam en adres van het schoolbestuur: ....................................
Naam en adres van de school: .................................
Ondergetekende, ................, directeur van de bovenvermelde school, bevestigt dat ................(1), geboren in ........................., op ...........................(2) als regelmatige leerling van de opleiding ........................ (3) in de opleidingsfase van opleidingsvorm 3 van het buitengewoon secundair onderwijs, de volgende competenties uit het opleidingsprofiel heeft verworven:
....................................................................................................................................
....................................................................................................................................
....................................................................................................................................
....................................................................................................................................
Hij/zij bevestigt dat al de wettelijke, decretale en reglementaire voorschriften zijn nageleefd.
Uitgereikt in ........................., op ..................................... (4)
De houder,
De directeur,
Stempel van de school
__________________________
2. Onderrichtingen voor het invullen.
(1) Vermeld de eerste voornaam en de achternaam van de leerling, zoals die op identiteitskaart of de geboorteakte staan.
(2) Vermeld de maand van de geboortedatum vouit in letters.
(3) Vermeld de naam van de opleiding die de leerling volgt.
(4) Vermeld de maand waarin het studiebewijs wordt uitgereikt, voluit in letters.
]