Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van maatregelen uit cao V voor de basiseducatie,
cao VI voor het hoger onderwijs en cao XII voor de andere onderwijsniveaus die uitwerking hebben op
1 september 2021 en 1 januari 2022
goedkeuringsdatum
22 APRIL 2022
publicatiedatum
B.S.22/09/2022
datum laatste wijziging
04/12/2023
COORDINATIE
(1)
B.Vl.R. van 09/09/2022 (B.S. 14/12/2022)
detail
Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van dringende maatregelen
om het lerarenambt in het basis- en secundair onderwijs te herwaarderen
;
(2)
B.Vl.R. van 15/09/2023 (B.S. 01/12/2023)
detail
Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van maatregelen over het lerarenambt ;
(3)
B.Vl.R. van 14/07/2023 (B.S. 31/08/2023)
detail
Besluit van de Vlaamse Regering over de onderwijsinternaten ;
Rechtsgronden
Dit besluit is gebaseerd op:
- de bijzondere wet van 8 augustus 1980 tot hervorming der instellingen, artikel 20;
- het decreet rechtspositie personeelsleden gemeenschapsonderwijs van 27 maart 1991, artikel 3, 9°, en artikel 77,
eerste lid;
- het decreet rechtspositie personeelsleden gesubsidieerd onderwijs van 27 maart 1991, artikel 5, 11°, en artikel 51,
eerste lid;
- het decreet van 1 december 1993 betreffende de inspectie en de begeleiding van de levensbeschouwelijke vakken,
artikel 23;
- het decreet basisonderwijs van 25 februari 1997, artikel 74, gewijzigd bij het besluit van 28 oktober 2016
bekrachtigd bij het decreet van 23 december 2016, artikel 139septies decies, §4, ingevoegd bij het decreet van
15 maart 2019 en vervangen bij het decreet van 25 februari 2022, artikel 139duodevicies, §4, 139undevicies, §6 en §7,
ingevoegd bij het decreet van 25 februari 2022, artikel 153sexies, §1, ingevoegd bij het decreet van 10 juli 2003, vervangen
bij het decreet van 4 juli 2008 en gewijzigd bij het decreet van 25 februari 2022, en §2, ingevoegd bij het decreet van
10 juli 2003 en artikel 163, §4, ingevoegd bij het decreet van 10 juli 2003;
- het decreet van 8 mei 2009 betreffende de kwaliteit van onderwijs, artikel 142, eerste lid;
- de Codex Secundair Onderwijs van 17 december 2010, bekrachtigd bij het decreet van 27 mei 2011, artikel 22/20,
ingevoegd bij het decreet van 15 maart 2019 en vervangen bij het decreet van 25 februari 2022, artikel 22/21, §2, 22/23
en 22/25, eerste lid, ingevoegd bij het decreet van 25 februari 2022 en artikel 314/9, §3, derde lid, gewijzigd bij het
decreet van 25 februari 2022;
- de Codex Hoger Onderwijs van 11 oktober 2013, bekrachtigd bij het decreet van 20 december 2013, artikel V.60,
gewijzigd bij het decreet van 1 maart 2019, artikel V.155, V.174 en V.177;
- de Codificatie sommige bepalingen voor het onderwijs van 28 oktober 2016, bekrachtigd bij het decreet van
23 december 2016, artikel III.51, ingevoegd bij het decreet van 25 februari 2022, artikel V.2 en V.4, gewijzigd bij het
decreet van 5 april 2019, artikel V.47, §2, artikel V.48, artikel V.51, gewijzigd bij het decreet van 16 juni 2016, artikel V.53,
artikel V.61, gewijzigd bij het decreet van 25 februari 2022, artikel VI.1, VI.2 en VI.3, gewijzigd bij het decreet van
25 februari 2022;
- het decreet van 7 juli 2017 betreffende de rechtspositie van de personeelsleden in de basiseducatie, artikel 17;
- het decreet van 9 maart 2018 betreffende het deeltijds kunstonderwijs, artikel 75/1 en 75/2, ingevoegd bij het
decreet van 25 februari 2022, en artikel 76/1, ingevoegd bij het decreet van 15 maart 2019 en gewijzigd bij het decreet
van 25 februari 2022;
- het decreet van 27 april 2018 betreffende de leerlingenbegeleiding in het basisonderwijs, het secundair onderwijs
en de centra voor leerlingenbegeleiding, artikel 41/4, ingevoegd bij het decreet van 25 februari 2022.
Vormvereisten
De volgende vormvereisten zijn vervuld:
- De Vlaamse minister, bevoegd voor de begroting, heeft zijn akkoord gegeven op 14 oktober en 8 november 2021.
- De gemeenschappelijke vergadering van Sectorcomité X, van onderafdeling Vlaamse Gemeenschap van afdeling
2 van het Comité voor de provinciale en plaatselijke overheidsdiensten en van het overkoepelend onderhandelingscomité, vermeld in het decreet van 5 april 1995 tot oprichting van onderhandelingscomités in het vrij gesubsidieerd
onderwijs, heeft protocol nr. 191 gesloten op 12 november 2021.
- Het Vlaams Onderhandelingscomité voor de basiseducatie, vermeld in het decreet van 23 januari 2009 tot
oprichting van onderhandelingscomités voor de basiseducatie en voor het Vlaams Ondersteuningscentrum voor het
Volwassenenonderwijs, heeft protocol nr. 120 gesloten op 12 november 2021.
- Het Vlaams Onderhandelingscomité voor het Hoger Onderwijs en het Universitair Ziekenhuis Gent, vermeld in
de Codex Hoger Onderwijs, gecodificeerd op 11 oktober 2013, heeft protocol nr. 118 gesloten op 22 oktober 2021.
- De Raad van State heeft advies 70.572/1 gegeven op 24 december 2021 en advies 71.154/1 op 1 april 2022, met
toepassing van artikel 84, §1, eerste lid, 2°, van de wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973.
Initiatiefnemer
Dit besluit wordt voorgesteld door de Vlaamse minister van Onderwijs, Sport, Dierenwelzijn en Vlaamse Rand.
Na beraadslaging,
DE VLAAMSE REGERING BESLUIT
HOOFDSTUK 1. — Secundair onderwijs
Artikel 1.
§1. Met toepassing van artikel 22/23 van de Codex Secundair Onderwijs van 17 december 2010, kunnen
de uren-leraar samen school maken worden aangewend in ambten van het bestuurs- en onderwijzend personeel, en
van het ondersteunend personeel. De lesuren samen school maken worden aangewend in ambten van het volgende
personeel:
1° het bestuurs- en onderwijzend personeel;
2° het ondersteunend personeel;
3° het paramedisch personeel;
4° het medisch personeel;
5° het sociaal personeel;
6° het orthopedagogisch personeel;
7° het psychologisch personeel.
De aanwending van de uren-leraar en lesuren samen school maken in ambten in de categorieën 1° tot en met 7°
van het eerste lid, die worden ingericht op basis van punten, gebeurt op basis van criteria die bepaald worden via lokaal
overleg. Deze omzetting moet alleszins steunen op een verhoudingsgewijze omzetting van het aantal uren-leraar of
lesuren naar een opdracht van 36 uur.
§2.
[Met toepassing van artikel 22/20 en 22/21, § 2, van de Codex Secundair Onderwijs van 17 december 2010 kan
een school in het voltijds gewoon secundair onderwijs en een centrum in het deeltijds beroepssecundair onderwijs
uren-leraar op de volgende wijze omzetten voor de aanwending in wervingsambten van het ondersteunend personeel:
1° voor een betrekking met puntenwaarde 63:
uren-leraar | Punten |
1 | 3 |
2 | 6 |
3 | 9 |
4 | 11 |
5 | 14 |
6 | 17 |
7 | 20 |
8 | 23 |
9 | 26 |
10 | 29 |
11 | 31,5 |
12 | 34 |
13 | 37 |
14 | 40 |
15 | 43 |
16 | 46 |
17 | 49 |
18 | 52 |
19 | 54 |
20 | 57 |
21 | 60 |
22 | 63 |
2° voor een betrekking met puntenwaarde 82:
uren-leraar | Punten |
1 | 4 |
2 | 7 |
3 | 11 |
4 | 15 |
5 | 19 |
6 | 22 |
7 | 26 |
8 | 30 |
9 | 34 |
10 | 37 |
11 | 41 |
12 | 45 |
13 | 48 |
14 | 52 |
15 | 56 |
16 | 60 |
17 | 63 |
18 | 67 |
19 | 71 |
20 | 75 |
21 | 78 |
22 | 82 |
3° voor een betrekking met puntenwaarde 85:
uren-leraar | Punten |
1 | 4 |
2 | 8 |
3 | 12 |
4 | 15 |
5 | 19 |
6 | 23 |
7 | 27 |
8 | 31 |
9 | 35 |
10 | 39 |
11 | 43 |
12 | 46 |
13 | 50 |
14 | 54 |
15 | 58 |
16 | 62 |
17 | 66 |
18 | 70 |
19 | 73 |
20 | 77 |
21 | 81 |
22 | 85 |
4° voor een betrekking met puntenwaarde 120:
uren-leraar | Punten |
1 | 6 |
2 | 12 |
3 | 18 |
4 | 24 |
5 | 30 |
6 | 36 |
7 | 42 |
8 | 48 |
9 | 54 |
10 | 60 |
11 | 66 |
12 | 72 |
13 | 78 |
14 | 84 |
15 | 90 |
16 | 96 |
17 | 102 |
18 | 108 |
19 | 114 |
20 | 120 |
5° voor een betrekking met puntenwaarde 126:
uren-leraar | Punten |
1 | 6 |
2 | 13 |
3 | 19 |
4 | 25 |
5 | 32 |
6 | 38 |
7 | 44 |
8 | 50 |
9 | 57 |
10 | 63 |
11 | 69 |
12 | 76 |
13 | 82 |
14 | 88 |
15 | 95 |
16 | 101 |
17 | 107 |
18 | 113 |
19 | 120 |
20 | 126 |
Met toepassing van artikel 22/20, 22/21, § 2, en artikel 314/9, § 3, van de Codex Secundair Onderwijs van 17 december 2010 kan een school in het buitengewoon secundair onderwijs lesuren op de volgende wijze omzetten in punten voor de aanwending in wervingsambten van het ondersteunend personeel:
1° voor een betrekking met puntenwaarde 63:
lesuren | punten |
1 | 3 |
2 | 6 |
3 | 9 |
4 | 11 |
5 | 14 |
6 | 17 |
7 | 20 |
8 | 23 |
9 | 26 |
10 | 29 |
11 | 31,5 |
12 | 34 |
13 | 37 |
14 | 40 |
15 | 43 |
16 | 46 |
17 | 49 |
18 | 52 |
19 | 54 |
20 | 57 |
21 | 60 |
22 | 63 |
2° voor een betrekking met puntenwaarde 82:
lesuren | punten |
1 | 4 |
2 | 7 |
3 | 11 |
4 | 15 |
5 | 19 |
6 | 22 |
7 | 26 |
8 | 30 |
9 | 34 |
10 | 37 |
11 | 41 |
12 | 45 |
13 | 48 |
14 | 52 |
15 | 56 |
16 | 60 |
17 | 63 |
18 | 67 |
19 | 71 |
20 | 75 |
21 | 78 |
22 | 82 |
3° voor een betrekking met puntenwaarde 85:
lesuren | punten |
1 | 4 |
2 | 8 |
3 | 12 |
4 | 15 |
5 | 19 |
6 | 23 |
7 | 27 |
8 | 31 |
9 | 35 |
10 | 39 |
11 | 43 |
12 | 46 |
13 | 50 |
14 | 54 |
15 | 58 |
16 | 62 |
17 | 66 |
18 | 70 |
19 | 73 |
20 | 77 |
21 | 81 |
22 | 85 |
4° voor een betrekking met puntenwaarde 120:
lesuren | punten |
1 | 5 |
2 | 11 |
3 | 16 |
4 | 22 |
5 | 27 |
6 | 33 |
7 | 38 |
8 | 44 |
9 | 49 |
10 | 55 |
11 | 60 |
12 | 65 |
13 | 71 |
14 | 76 |
15 | 82 |
16 | 87 |
17 | 93 |
18 | 98 |
19 | 104 |
20 | 109 |
21 | 115 |
22 | 120 |
5° voor een betrekking met puntenwaarde 126:
lesuren | punten |
1 | 6 |
2 | 11 |
3 | 17 |
4 | 23 |
5 | 29 |
6 | 34 |
7 | 40 |
8 | 46 |
9 | 52 |
10 | 57 |
11 | 63 |
12 | 69 |
13 | 74 |
14 | 80 |
15 | 86 |
16 | 92 |
17 | 97 |
18 | 103 |
19 | 109 |
20 | 115 |
21 | 120 |
22 | 126 |
Met toepassing van artikel 22/20, 22/21, § 2, en artikel 314/9, § 3, van de Codex Secundair Onderwijs van 17 december 2010 kan een school in het buitengewoon secundair onderwijs lesuren op de volgende wijze omzetten in uren voor de aanwending in wervingsambten van het medisch, paramedisch, orthopedagogisch, psychologisch of sociaal personeel:
1° voor arts, orthopedagoog en psycholoog:
lesuren | uren |
1 | 1 |
2 | 3 |
3 | 4 |
4 | 6 |
5 | 7 |
6 | 9 |
7 | 10 |
8 | 12 |
9 | 13 |
10 | 15 |
11 | 16 |
12 | 18 |
13 | 19 |
14 | 21 |
15 | 22 |
16 | 24 |
17 | 25 |
18 | 27 |
19 | 28 |
20 | 29 |
21 | 31 |
22 | 32 |
23 | 34 |
24 | 35 |
25 | 37 |
26 | 38 |
27 | 40 |
2° voor ergotherapeut, kinderverzorger, kinesitherapeut, maatschappelijk werker en verpleger:
lesuren | uren |
1 | 1 |
2 | 3 |
3 | 4 |
4 | 6 |
5 | 7 |
6 | 9 |
7 | 10 |
8 | 12 |
9 | 13 |
10 | 15 |
11 | 16 |
12 | 18 |
13 | 19 |
14 | 21 |
15 | 22 |
16 | 24 |
17 | 25 |
18 | 27 |
19 | 28 |
20 | 29 |
21 | 31 |
22 | 32 |
3° voor logopedist:
lesuren | uren |
1 | 1 |
2 | 3 |
3 | 4 |
4 | 6 |
5 | 7 |
6 | 9 |
7 | 10 |
8 | 12 |
9 | 13 |
10 | 15 |
11 | 16 |
12 | 18 |
13 | 19 |
14 | 21 |
15 | 22 |
16 | 24 |
17 | 25 |
18 | 27 |
19 | 28 |
20 | 30 |
]
Art. 2.
Met toepassing van artikel 22/25 van de Codex Secundair Onderwijs van 17 december 2010 worden de uren-leraar of lesuren samen school maken aangewend op schoolniveau conform het afsprakenkader tussen de sociale partners.
[
Art. 2/1.
[
Met toepassing van artikel 22/15, tweede lid, en artikel 308/3 van de Codex Secundair Onderwijs van 17 december 2010 kan een school in het buitengewoon secundair onderwijs lesuren op de volgende wijze omzetten in punten voor de aanwending in wervingsambten van het ondersteunend personeel:
1° voor een betrekking met puntenwaarde 63:
lesuren | punten |
1 | 3 |
2 | 5 |
3 | 8 |
4 | 11 |
5 | 14 |
6 | 16 |
7 | 19 |
8 | 22 |
9 | 25 |
10 | 27 |
11 | 30 |
12 | 31,5 |
13 | 36 |
14 | 38 |
15 | 41 |
16 | 44 |
17 | 47 |
18 | 49 |
19 | 52 |
20 | 55 |
21 | 58 |
22 | 60 |
23 | 63 |
2° voor een betrekking met puntenwaarde 82:
lesuren | punten |
1 | 4 |
2 | 7 |
3 | 11 |
4 | 14 |
5 | 18 |
6 | 21 |
7 | 25 |
8 | 29 |
9 | 32 |
10 | 36 |
11 | 39 |
12 | 43 |
13 | 46 |
14 | 50 |
15 | 53 |
16 | 57 |
17 | 61 |
18 | 64 |
19 | 68 |
20 | 71 |
21 | 75 |
22 | 78 |
23 | 82 |
3° voor een betrekking met puntenwaarde 85:
lesuren | punten |
1 | 4 |
2 | 7 |
3 | 11 |
4 | 15 |
5 | 18 |
6 | 22 |
7 | 26 |
8 | 30 |
9 | 33 |
10 | 37 |
11 | 41 |
12 | 44 |
13 | 48 |
14 | 52 |
15 | 55 |
16 | 59 |
17 | 63 |
18 | 67 |
19 | 70 |
20 | 74 |
21 | 78 |
22 | 81 |
23 | 85 |
4° voor een betrekking met puntenwaarde 120:
lesuren | punten |
1 | 5 |
2 | 10 |
3 | 16 |
4 | 21 |
5 | 26 |
6 | 31 |
7 | 37 |
8 | 42 |
9 | 47 |
10 | 52 |
11 | 57 |
12 | 63 |
13 | 68 |
14 | 73 |
15 | 78 |
16 | 83 |
17 | 89 |
18 | 94 |
19 | 99 |
20 | 104 |
21 | 110 |
22 | 115 |
23 | 120 |
5° voor een betrekking met puntenwaarde 126:
lesuren | punten |
1 | 5 |
2 | 11 |
3 | 16 |
4 | 22 |
5 | 27 |
6 | 33 |
7 | 38 |
8 | 44 |
9 | 49 |
10 | 55 |
11 | 60 |
12 | 66 |
13 | 71 |
14 | 77 |
15 | 82 |
16 | 88 |
17 | 93 |
18 | 99 |
19 | 104 |
20 | 110 |
21 | 115 |
22 | 121 |
23 | 126 |
]
De omzetting van lesuren in uren voor wervingsambten van het medisch, paramedisch, orthopedagogisch,
psychologisch of sociaal personeel gebeurt op basis van de volgende omzettingstabellen:
1° arts, orthopedagoog en psycholoog:
lesuren | uren |
2 | 1 |
3 | 3 |
4 | 4 |
5 | 6 |
6 | 7 |
7 | 9 |
8 | 10 |
9 | 12 |
10 | 13 |
11 | 15 |
12 | 16 |
13 | 18 |
14 | 19 |
15 | 21 |
16 | 22 |
17 | 24 |
18 | 25 |
19 | 27 |
20 | 28 |
21 | 29 |
22 | 31 |
23 | 32 |
24 | 34 |
25 | 35 |
26 | 37 |
27 | 38 |
28 | 40 |
2° ergotherapeut, kinderverzorger, kinesitherapeut, maatschappelijk werker en verpleger:
lesuren | uren |
2 | 1 |
3 | 3 |
4 | 4 |
5 | 6 |
6 | 7 |
7 | 9 |
8 | 10 |
9 | 12 |
10 | 13 |
11 | 15 |
12 | 16 |
13 | 18 |
14 | 19 |
15 | 21 |
16 | 22 |
17 | 24 |
18 | 25 |
19 | 27 |
20 | 28 |
21 | 29 |
22 | 31 |
23 | 32 |
3° logopedist:
lesuren | uren |
2 | 1 |
3 | 3 |
4 | 4 |
5 | 6 |
6 | 7 |
7 | 9 |
8 | 10 |
9 | 12 |
10 | 13 |
11 | 15 |
12 | 16 |
13 | 18 |
14 | 19 |
15 | 21 |
16 | 22 |
17 | 24 |
18 | 25 |
19 | 27 |
20 | 28 |
21 | 30 |
(voetnoot 1)
]
HOOFDSTUK 2. - Centra voor leerlingenbegeleiding
Art. 3.
Met toepassing van artikel 41/4 van het decreet van 27 april 2018 betreffende de leerlingenbegeleiding in het basisonderwijs, het secundair onderwijs en de centra voor leerlingenbegeleiding worden de omkaderingsgewichten samen school maken aangewend op centrumniveau conform het afsprakenkader tussen de sociale partners.
HOOFDSTUK 3. - Internaten
Art. 4.
[Met toepassing van artikel 28 van het decreet van 16 juni 2023 over de onderwijsinternaten worden de ORE
‘Samen Internaat Maken’ aangewend op het niveau van een onderwijsinternaat conform het afsprakenkader tussen de
sociale partners.]
Art. 5.
[
Dit artikel is van toepassing op de semi-internaten, vermeld in het koninklijk besluit van 21 augustus 1978 houdende organisatie van de semi-internaten in het buitengewoon onderwijs van de Staat en tot vaststelling
van de personeelsnormen.
Een personeelslid dat tijdelijk een personeelslid vervangt dat aangesteld is in een wervings-, selectie- of
bevorderingsambt in een instelling als vermeld in het eerste lid, krijgt alleen een salaris of een salaristoelage als de
vervanging voldoet aan al de volgende voorwaarden:
1° het te vervangen personeelslid is aangesteld in een gefinancierde of gesubsidieerde betrekking in het onderwijs;
2° het te vervangen personeelslid is niet afwezig voor nascholing;
3° het te vervangen personeelslid is afwezig voor ten minste één werkdag.
]
HOOFDSTUK 4. - Werkingsbudget ICT-apparatuur en infrastructuur voor onderwijzend personeel
Art. 6.
Met toepassing van artikels VI.1, VI.2 en VI.3 van de codificatie sommige bepalingen voor het onderwijs
van 28 oktober 2016, bekrachtigd bij het decreet van 23 december 2016 en gewijzigd bij het decreet van 25 februari 2022,
wordt in het kader van digitaal werken in begrotingsjaar 2021 aan de scholen van het gewoon en buitengewoon kleuter
-en lager onderwijs, de scholen en centra voor voltijds secundair onderwijs, buitengewoon secundair onderwijs en
deeltijds beroepssecundair onderwijs, de academies voor het deeltijds kunstonderwijs, de centra voor volwassenonderwijs en de centra voor basiseducatie een extra werkingsbudget toegekend voor een totaal bedrag van 85.000.000
euro waardoor onderwijsinstellingen een inhaalbeweging kunnen maken om hun onderwijzend personeel te kunnen
uitrusten met ICT-apparatuur en infrastructuur.
Art. 7.
Het bedrag gegenereerd per school, academie of centrum(A) wordt bepaald door toepassing van volgende
formule: A=BxC.
Waarbij B = het aantal personeelsleden dat een onderwijsopdracht heeft uitgeoefend in de wervingsambten van het
bestuurs- en onderwijzend personeel in de betrokken school, academie of centrum in het schooljaar 2020-2021.
Onderwijzend personeel dat in meerdere scholen, academies of centra een onderwijsopdracht heeft uitgevoerd,
genereert werkingsbudget voor de school, academie of centrum waaraan het hoofddossier gekoppeld is.
Waarbij C = Het bedrag vermeld in artikel 6 gedeeld door het aantal unieke leerkrachten, waaronder verstaan
wordt: elk personeelslid dat een onderwijsopdracht heeft uitgeoefend in de wervingsambten van het bestuurs- en
onderwijzend personeel in het schooljaar 2020-2021 in een school voor het gewoon of buitengewoon kleuter- of lager
onderwijs, een school voor het gewoon of buitengewoon secundair onderwijs, een centrum voor deeltijds
beroepssecundair onderwijs, een academie voor het deeltijds kunstonderwijs, een centrum voor volwassenonderwijs of
een centrum voor basiseducatie.
Art. 8.
Het werkingsbudget, verkregen na toepassing van artikel 7 wordt aan de school- en centrumbesturen
uitbetaald uiterlijk op 30 november 2021.
HOOFDSTUK 5. — Wijzigingsbepalingen
Afdeling 1. — Wijzigingen van het besluit van de Vlaamse Regering van 14 juni 1989 betreffende
de bekwaamheidsbewijzen, de salarisschalen, het prestatiestelsel en de bezoldigingsregeling in het secundair onderwijs
Niet opgenomen in deze coördinatie
Afdeling 2. — Wijziging van het besluit van de Vlaamse Regering van 27 juni 1990 betreffende
de bekwaamheidsbewijzen, de salarisschalen en de bezoldigingsregeling in het gewoon basisonderwijs
Niet opgenomen in deze coördinatie
Afdeling 3. — Wijziging van het besluit van de Vlaamse Regering van 31 juli 1990 betreffende
de bekwaamheidsbewijzen, de salarisschalen en de bezoldiging in het buitengewoon onderwijs
Niet opgenomen in deze coördinatie
Afdeling 4. — Wijziging van het besluit van de Vlaamse regering van 15 december 1993 tot uitvoering
van het decreet van 1 december 1993 betreffende de inspectie en de begeleiding van de levensbeschouwelijke vakken
Niet opgenomen in deze coördinatie
Afdeling 5. — Wijziging van het besluit van de Vlaamse regering
van 17 juni 1997 betreffende de opdracht van het personeel in het basisonderwijs
Niet opgenomen in deze coördinatie
Afdeling 6. — Wijzigingen van het besluit van de Vlaamse regering
van 17 juni 1997 betreffende de personeelsformatie in het gewoon basisonderwijs
Niet opgenomen in deze coördinatie
Afdeling 7. — Wijzigingen van het besluit van de Vlaamse regering van 17 juni 1997 betreffende de personeelsformatie
in het buitengewoon basisonderwijs en betreffende coördinatieopdrachten door ondersteuningsnetwerken in het
basis- en secundair onderwijs
Niet opgenomen in deze coördinatie
Afdeling 8. — Wijziging van het besluit van de Vlaamse regering van 20 oktober 2000 tot vaststelling van de niveaus,
de graden en de daaraan verbonden salarisschalen van het administratief en technisch personeel van de
universiteiten in de Vlaamse Gemeenschap
Niet opgenomen in deze coördinatie
Afdeling 9. — Wijziging van het besluit van de Vlaamse regering
van 24 januari 2003 tot vaststelling en indeling van de ambten in het buitengewoon onderwijs
Niet opgenomen in deze coördinatie
Afdeling 10. — Wijzigingen van het besluit van de Vlaamse regering van 21 februari 2003 houdende vaststelling van de
loopbaanstructuur en van de salarisschalen van het administratief en technisch personeel van de hogescholen in
de Vlaamse Gemeenschap
Niet opgenomen in deze coördinatie
Afdeling 11. — Wijzigingen van het besluit van de Vlaamse regering
van 5 maart 2004 betreffende de puntenenveloppen voor de scholengemeenschappen basisonderwijs
Niet opgenomen in deze coördinatie
Afdeling 12. — Wijziging van het besluit van de Vlaamse Regering
van 25 juni 2004 tot vaststelling en indeling van de ambten in de instellingen van het gewoon basisonderwijs
Niet opgenomen in deze coördinatie
Afdeling 13. — Wijzigingen van het besluit van de Vlaamse Regering van 3 juli 2009 betreffende het omstandigheidsverlof, het verlof wegens overmacht, het onbezoldigd ouderschapsverlof en het geboorteverlof in geval van
overlijden of hospitalisatie van de moeder voor bepaalde personeelsleden van het onderwijs en de centra voor
leerlingenbegeleiding en tot wijziging van het besluit van de Vlaamse Regering van 26 april 1990 betreffende het
verlof voor verminderde prestaties, gewettigd door sociale of familiale redenen en de afwezigheid voor
verminderde prestaties wegens persoonlijke aangelegenheid ten gunste van de personeelsleden van het onderwijs
en de centra voor leerlingenbegeleiding
Niet opgenomen in deze coördinatie
Afdeling 14. — Wijzigingen van het besluit van de Vlaamse Regering van 8 juli 2011 betreffende de volledige
tenlasteneming door de werkgever in de onderwijssector van de vervoerskosten voor het openbaar vervoer naar
en van het werk en de toekenning van een fietsvergoeding voor het woon-werkverkeer
Niet opgenomen in deze coördinatie
Afdeling 15. — Wijzigingen van het besluit van de Vlaamse Regering van 4 mei 2018 betreffende het opleidingsaanbod,
de organisatie, de personeelsformatie, de inning van het inschrijvingsgeld en de certificering van het deeltijds
kunstonderwijs
Niet opgenomen in deze coördinatie
Afdeling 16. — Wijzigingen van het besluit van de Vlaamse Regering
van 5 oktober 2018 houdende de salarisschalen van bepaalde personeelsleden van het onderwijs
Niet opgenomen in deze coördinatie
Afdeling 17. — Wijziging van het besluit van de Vlaamse Regering van 5 oktober 2018 tot vaststelling
van de salarisschalen van de leden van het onderwijzend personeel van de hogescholen in de Vlaamse Gemeenschap
Niet opgenomen in deze coördinatie
HOOFDSTUK 6. Afsprakenkader samen school maken
Art. 48.
Het afsprakenkader betreffende samen school maken wordt goedgekeurd volgens de als bijlage 4 bij dit
besluit gevoegde tekst. Het bij dit besluit gevoegde afsprakenkader wordt goedgekeurd voor alle instellingen die onder
het toepassingsgebied vallen van het protocol van 10 september 2021 betreffende de cao XII voor de sector “Onderwijs”
van de Vlaamse Gemeenschap.
HOOFDSTUK 7. — Inwerkingtreding en toepassingsgebied in de tijd
Art. 49.
Dit besluit heeft uitwerking met ingang van 1 september 2021.
Artikel 10, 11, 13, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 26, 27, 28, 29, 30, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 42 en 47 treden in werking op
1 januari 2022.
Artikel 31 heeft uitwerking met ingang van 1 januari 2006.
Art. 50.
De Vlaamse minister, bevoegd voor onderwijs en vorming, is belast met de uitvoering van dit besluit.
Bijlage 1-3.Deze bijlage vervangen bijlagen bij andere besluiten.
Bijlage 4. Afsprakenkader samen school maken.publicatie B.S.
- (1):
Artikel 2/1 treedt buiten werking op 31/08/2025 (art. 25 van het BVR. 09/09/2022 (B.S. 14/12/2022)