Afwezigheidsattest
doc. nr. 00160
Met afwezigheidsattest wordt bedoeld een attest opgemaakt, gedateerd en ondertekend door een arts met vermelding van het aantal noodzakelijke kalenderdagen ziekteverlof en met vermelding of het betrokken personeelslid de woon- of verblijfplaats al dan niet mag verlaten.
Het afwezigheidsattest is een briefje dat door de dokter wordt ingevuld of afgedrukt. Er is geen apart formulier meer voor de personeelsleden van het onderwijs (de zogeheten “Pers 16”).
Op het afwezigheidsattest staat geen diagnose zodat het medisch geheim bewaard blijft.
Het afwezigheidsattest moet naar de directie worden gestuurd in geval van:
1. afwezigheid wegens ziekte of privé-ongeval van meer dan één dag;
2. bevallingsverlof.
Een personeelslid dat in meerdere instellingen werkt, moet de respectievelijke directeurs verwittigen en aan allen een afwezigheidsattest toesturen. Het origineel exemplaar wordt opgestuurd naar de onderwijsinstelling waar het personeelslid de grootste opdracht heeft. Voor de andere onderwijsinstellingen volstaat een kopie.
- Bijlage bij omzendbrief 13AC/IF/ONG.28.1