Opleidingsinformatie
Op de netwerkdag op dinsdag 21 mei 2024 geven
we initiatiefnemers van een aanmeldingsprocedure voor het gewoon
basisonderwijs opnieuw de kans om elkaar te ontmoeten en ervaringen
uit te wisselen.
Het thema van de dag is evaluatie en
bijsturing van je eigen procedure, het aanmeldingssysteem en het
ondersteuningsaanbod van AGODI. We blikken ook vooruit: wat mag je tijdens
schooljaar 2024-2025 verwachten?
Dit komt
zeker aan bod:
- Kennismaken met andere initiatiefnemers van
een aanmeldingsprocedure
- Workshops: ervaringsuitwisseling over
diverse thema’s
- De experten inschrijvingsrecht van AGODI
beantwoorden je vragen
- Een blik vooruit
Stel je
eigen programma samen
Je
persoonlijke programma voor deze netwerkdag stel je zelf samen.
- Je kan de hele dag blijven en met collega’s
ervaringen uitwisselen in verschillende workshops.
- Het is ook mogelijk om enkel in de voormiddag
aan te sluiten, met of zonder netwerklunch.
Raadpleeg
het programma voor meer informatie over de workshops.
Praktische informatie
Waar en wanneer?
De
Netwerkdag over aanmelden in het gewoon basisonderwijs vindt plaats
op dinsdag 21 mei 2024 in het Hendrik Consciencegebouw | Vlaanderen.be.
Doelgroep?
Initiatiefnemers
van aanmeldingsprocedures voor het gewoon basisonderwijs (directies,
schoolbestuurders, lokale besturen die de scholen in hun gemeente ondersteunen,
…).
Inschrijven
Deelnemen
aan de netwerkdag is gratis. Omdat de plaatsen beperkt zijn is inschrijven
verplicht. Bij de inschrijving kies
je meteen aan welke workshops je deelneemt. Ook hier zijn de plaatsen
beperkt.
Programma
Dagverloop
08:45 uur: Ontvangst met koffie
09:30 uur: Verwelkoming en plenaire sessie
10:00 uur: Plenaire sessie over het aanmeldingssysteem dat de Vlaamse overheid ter beschikking stelt – evaluatie, getuigenissen en blik vooruit
11:00 uur: Workshop naar keuze
12:00 uur: Netwerklunch
13:00 uur: Workshop naar keuze
14:10 uur: Korte pauze
14:20 uur: Workshop naar keuze
15:30 uur: verwachte eindtijd
Stel je eigen programma samen
Je
persoonlijke programma voor deze netwerkdag stel je zelf samen.
- Kom je enkel in de voormiddag?
o Maak een
keuze uit drie workshops
o Laat ons
weten of je blijft voor de netwerklunch
- Heb je behoefte aan meer uitwisseling? Dan kan je
ook heel de dag bij ons blijven. In de namiddag kan je deelnemen aan
workshops.
o Laat ons
weten welke workshops je interesse dragen. We geven het namiddagprogramma vorm volgens
de interesse van de deelnemers.
11:00 - 12:00 uur
|
13:00 - 14:10 uur
|
14:20 - 15:30 uur
|
Workshop 1: Initiatiefnemersforum
|
Workshops ingericht volgens interesse
|
Workshops ingericht volgens interesse
|
Workshop 2: Ombudsdienst inschrijvingen
|
Workshop 3: Bijsturen van de lokale afspraken
|
Workshop 1:
Initiatiefnemersforum
Praktijkvoorbeelden
inspireren. Daarom geeft AGODI initiatiefnemers van een aanmeldingsprocedure graag
de kans om van elkaar te leren. Tijdens het initiatiefnemersforum nemen
initiatiefnemers het woord. Ze vertellen over hun aanmeldingsprocedure. Wat
ging goed? Waar is het nog zoeken naar een betere werkwijze?
Wil jij als
initiatiefnemer je bevindingen delen op het forum? Laat het ons weten via het
inschrijvingsformulier.
Workshop 2:
Ombudsdienst inschrijvingen (ODI) - uitwisseling over cases, werking en
evaluatie
De
Ombudsdienst Inschrijvingen (ODI) is verantwoordelijk voor de
eerstelijnsbehandeling van klachten en van vaststellingen over
technische fouten en materiële vergissingen. Ze behandelt ook vragen over
een erkenning van de uitzonderlijke situatie van een in te schrijven leerling
en staat in voor de evaluatie van de aanmeldingsprocedure.
We gaan
samen in gesprek: hoe evalueer je de voorbije periode en wat pas je aan voor de
volgende procedure? Hoe gaat de ODI te werk om de aanmeldingsprocedure te
evalueren?
Workshop 3:
Bijsturen van de lokale afspraken. Opnieuw aan de slag met beslissingspunten.
Alles kan
altijd beter. Dat de evaluatie van je aanmeldingsprocedure (zelfs na verschillende
jaren) nog verbeterpunten aan het licht brengt, is dan ook heel logisch. Hoe ga
je met die bevindingen om en op welke manier kom je tot nieuwe afspraken?
Breng de
belangrijkste vaststellingen uit de evaluatie van je aanmeldingsprocedure mee. We
nemen er samen de beslissingspunten bij en bespreken hoe je aan de slag gaat om
de lokale afspraken bij te sturen.
Workshop 4:
Operationaliseren van het ordeningscriterium afstand
Aanmeldingsprocedures
in het basisonderwijs kunnen de aangemelde leerlingen ordenen volgens een
(combinatie van) de ordeningscriteria schoolkeuze, afstand en toeval. De
operationalisering van de ordeningscriteria is onderwerp van lokale afspraken.
Dat biedt dus veel ruimte voor maatwerk: afstand in vogelvlucht of
wandelafstand? Welke adressen komen in aanmerking (huidig/toekomstig
domicilieadres van de leerling of werkadres van de ouder) en met welk
bewijsstuk moet dit gestaafd worden?
In deze
workshops gaan initiatiefnemers met elkaar in gesprek: hoe werd afstand
geoperationaliseerd? Waren de lokale afspraken voldoende duidelijk en volledig?
Wat pas je aan voor de volgende procedure?
Workshop 5:
Wie doet wat? Op zoek naar rolduidelijkheid binnen je initiatief.
Wie bepaalt
de capaciteit en de vrije plaatsen, en wie zorgt voor de communicatie daarover?
Wie houdt de pen vast bij het opstellen van de toewijzingsberichten? Wie staat in
voor de kwaliteitscontroles? En..
welke rollen horen daarbij in het aanmeldingssysteem van de Vlaamse overheid?
Aanmeldingsprocedures voor
meerdere scholen vragen om een hechte samenwerking en goede afspraken. Rolduidelijkheid
is belangrijk.
Workshop 6:
Communicatie en ondersteuning t.a.v. deelnemende scholen en ouders
Iedere
aanmeldingsprocedure start met een communicatiecampagne. Ouders moeten immers
op tijd goed geïnformeerd zijn. Hoe bereik je je diverse doelgroepen? Welke
acties zijn effectief?
Als
initiatiefnemer sta je ook in voor een goede informatiedoorstroom naar de
scholen die deelnemen aan de aanmeldingsprocedure. Ouders moeten immers ook in
de scholen terecht kunnen voor duidelijke antwoorden.
We gaan
samen in gesprek: hoe evalueer je de voorbije periode en wat pas je aan voor de
volgende procedure?
Privacy
Bescherming van persoonsgegevens
AGODI gebruikt jouw persoonlijke gegevens om je inschrijving te registreren en om je te kunnen contacteren als dat daarvoor nodig blijkt.
In geen geval zullen wij de gegevens bekend maken aan derden, noch ze gebruiken of laten gebruiken voor commerciële doeleinden.
Je gegevens worden bewaard tot 1 september van het schooljaar volgend op je inschrijving, zodat we onze opleidingen kunnen evalueren of om je verder op de hoogte te kunnen houden van het toekomstig aanbod. Na die datum worden je gegevens uit onze databanken verwijderd.
Verplichte en facultatieve informatie
Jouw naam, voornaam en e-mailadres moet je ons verstrekken, omdat die gegevens noodzakelijk zijn voor de registratie. De andere gegevens zijn facultatief.
Ontvanger(s)
Vlaams Ministerie van Onderwijs en Vorming AGODI - Agentschap voor Onderwijsdiensten Koning Albert II-laan 15 1210 Brussel
Verantwoordelijken
Bruno Lamelyn
Elke Defranc
Beveiliging
Wij hebben de nodige veiligheidsmaatregelen ingevoerd om het verlies, het onrechtmatig gebruik of de wijziging te voorkomen van persoonlijke gegevens. AGODI beschikt ook over een procedure om met gegevenslekken om te gaan.
Jouw rechten
Je kunt via mail aan dpo.agodi@ond.vlaanderen.be vragen welke persoonsgegevens we verwerken en je kunt ze laten verbeteren of verwijderen. We vragen dan een bewijs van jouw identiteit, zodat we jouw gegevens niet meedelen aan iemand die er geen recht op heeft. Als je vragen hebt over de manier waarop we jouw gegevens verwerken, kun je contact opnemen met onze functionaris voor gegevensbescherming via mail aan dpo.agodi@ond.vlaanderen.be. Ben je het niet eens met de manier waarop we jouw gegevens verwerken, dan kun je je wenden tot de bevoegde toezichthoudende autoriteit. Ons beleid op het vlak van gegevensverwerking vind je op Privacyverklaring AGODI | Vlaams Ministerie van Onderwijs en (vlaanderen.be).