Onderwijsonderzoeken

Titel
Review naar indicatoren voor het maximaliseren van leerprestaties, leerwinst en welbevinden op scholen
Korte omschrijving
Deze reviewstudie biedt een stand van zaken over recent onderzoek naar determinanten van onderwijskwaliteit in het basisonderwijs. Die onderwijskwaliteit wordt bepaald aan de hand van drie types leerlingresultaten: prestaties, leerwinst en welbevinden. De review verduidelijkt welke input-, proces- en contextkenmerken een gunstig effect hebben op die 3 outputcriteria. Het overzicht van deze determinanten wordt gestructureerd volgens het CIPO-model en biedt aanknopingspunten voor de monitoring van relevante outputfactoren, en input-, context- en procesfactoren.
Status
Afgerond
Startdatum
01/01/2012
Einddatum
30/04/2012
Omschrijving van het onderzoeksopzet

De reviewstudie biedt een stand van zaken over recent onderzoek naar determinanten van onderwijskwaliteit in het basisonderwijs. 3 types van leerlingresultaten bepalen die kwaliteit: prestaties, leerwinst en welbevinden. De review verduidelijkt welke input-, proces- en contextkenmerken een gunstig effect hebben op die 3 outputcriteria. Het CIPO-model (Context, Input, Process, Output) structureert het overzicht van die determinanten. en biedt aanknopingspunten voor de monitoring .

Promotor
De Fraine Bieke (KU Leuven)
Trefwoord
WELBEVINDEN
Onderwijsniveau
lager onderwijs
Thema
Ad hoc