Leerlingen in de startblokken van het secundair onderwijs. Wie geeft hen les? Wat is het profiel van de leerkrachten die hen vormen? En wie leidt de scholen waar leerlingen leren en leerkrachten lesgeven? De voorliggende resultaten zijn afkomstig uit een grootschalig internationaal vergelijkend onderwijsonderzoek van de OESO: de Teaching and Learning International Survey (TALIS). TALIS richtte de schijnwerpers op leerkrachten die les geven in de eerste graad van het gewoon secundair onderwijs (en vergelijkbare leerkrachten in andere landen), én op de schoolleiders van de betreffende scholen. De focus van het onderzoek lag op: .
- - het erkennen, evalueren (inclusief feedback geven) en belonen van leerkrachten;
- het schoolleiderschap;
- de lespraktijk, attitudes en opvattingen van leerkrachten;
- de professionele ontwikkeling van leerkrachten
Aan dit onderzoek, dat plaats vond in 2007-2008, hebben wereldwijd 24 landen (met gemiddeld 200 scholen per land en gemiddeld 20 leerkrachten per school) deelgenomen (zie tabel 1 in bijlage). In Vlaanderen werden 260 scholen voor deelname geselecteerd; 203 scholen –met ruim 3500 leerkrachten- namen effectief deel aan TALIS.