Onderwijsonderzoeken

Titel
Teaching and Learning International Survey (TALIS) 2008
Korte omschrijving
TALIS betreft een internationaal vergelijkend onderzoek rond leraren, door de OESO. Ook Vlaanderen nam deel aan dit project: meer dan 3.500 leraren uit de eerste graad secundair onderwijs en hun directies (uit 203 scholen) werden bevraagd rond tal van aspecten van hun werk en werkomgeving. Concreet verzamelt TALIS gegevens met betrekking tot - erkennen, evalueren, feedback geven en belonen van leraren; - schoolleiderschap; - lespraktijken, attitudes en opvattingen; - professionele ontwikkeling van leraren.
Status
Afgerond
Startdatum
01/08/2006
Einddatum
30/09/2009
Omschrijving van het onderzoeksopzet

Het OESO-onderzoek Teaching and Learning International Survey (TALIS) 2009 richt de schijnwerpers op leerkrachten die les geven in de 1ste graad van het gewoon secundair onderwijs (en op vergelijkbare leerkrachten in andere landen), én op de schoolleiders van de betreffende scholen. De focus van het onderzoek ligt op:
- de erkenning, de evaluatie (inclusief feedback geven) en de beloning die leerkrachten krijgen;
- het schoolleiderschap;
- de lespraktijk, attitudes en opvattingen van leerkrachten;
- de professionele ontwikkeling van leerkrachten.
Aan dit onderzoek, dat plaats vindt in 2007-2008, nemen wereldwijd 24 landen (met gemiddeld 200 scholen per land en gemiddeld 20 leerkrachten per school) deel. In Vlaanderen worden 260 scholen voor deelname geselecteerd. Er wordt bij de leerkrachten en schoolleiders gepeild naar hoe zij verschillende aspecten van hun werk beleven en hoe ze aankijken tegen de schoolomgeving.

Omschrijving van de onderzoeksresultaten

Leerlingen in de startblokken van het secundair onderwijs. Wie geeft hen les? Wat is het profiel van de leerkrachten die hen vormen? En wie leidt de scholen waar leerlingen leren en leerkrachten lesgeven? De voorliggende resultaten zijn afkomstig uit een grootschalig internationaal vergelijkend onderwijsonderzoek van de OESO: de Teaching and Learning International Survey (TALIS). TALIS richtte de schijnwerpers op leerkrachten die les geven in de eerste graad van het gewoon secundair onderwijs (en vergelijkbare leerkrachten in andere landen), én op de schoolleiders van de betreffende scholen. De focus van het onderzoek lag op: .

  • - het erkennen, evalueren (inclusief feedback geven) en belonen van leerkrachten; 
  • het schoolleiderschap;
  • de lespraktijk, attitudes en opvattingen van leerkrachten;
  • de professionele ontwikkeling van leerkrachten  

 

Aan dit onderzoek, dat plaats vond in 2007-2008, hebben wereldwijd 24 landen (met gemiddeld 200 scholen per land en gemiddeld 20 leerkrachten per school) deelgenomen (zie tabel 1 in bijlage). In Vlaanderen werden 260 scholen voor deelname geselecteerd; 203 scholen –met ruim 3500 leerkrachten- namen effectief deel aan TALIS.

Trefwoord
ONDERWIJZEND PERSONEEL
Onderwijsniveau
secundair onderwijs
Thema
Internationaal vergelijkend onderzoek en projecten
Studiedag