Onderwijsonderzoeken

Titel
Vlaams achtergrondrapport in het kader van OESO review “Evaluation and assessment frameworks for improving school outcomes”
Korte omschrijving
De bijdrage van evaluatie en beoordeling tot kwaliteitsverbetering, gelijkheid en effectiviteit van het onderwijs op micro-, meso- en macroniveau is een hot issue en beroert veel beleidsmakers en praktijkmensen. Met het oog op de organisatie van internationale landenstudies door de OESO wordt in dit project een Vlaams achtergrondrapport samengesteld over deze thema’s. Aan de hand van literatuuronderzoek wordt de Vlaamse stand van zaken ten aanzien van de vooropgestelde evaluatiethema’s beschreven. Vervolgens worden aan de hand van individuele diepte-interviews en daaropvolgende focusgroepsgesprekken de standpunten van relevante stakeholders ten aanzien van de vooropgestelde thema’s in kaart gebracht. Het achtergrondrapport geeft een gedetailleerde beschrijving van de systemen van evaluatie en assessment in het Vlaamse onderwijs. De focus van het rapport ligt op het leerplichtonderwijs, maar waar nodig is ook de link gelegd naar kleuteronderwijs, hoger onderwijs en volwassenenonderwijs. Zowel de thema’s als het theoretisch kader voor deze studie worden door de OESO ter beschikking gesteld. Het succes van de reviewprocedure is immers in sterke mate afhankelijk van de nauwgezetheid waarmee de verschillende deelnemende landenpartners dit gezamenlijke kader hanteren. Hieronder volgt de vooropgestelde structuur en een bondige beschrijving en visualisering van het vooropgestelde conceptuele kader: Chapter 1: The school system Chapter 2: The framework for evaluation and assessment Chapter 3: System evaluation Chapter 4: School assessment 4.1 Current practices 4.1.1 Overall framework for school assessment - What is the rationale for the current approach to school assessment? What objectives is school assessment trying to achieve? What is the strategic importance of school assessment in the overall evaluation framework? 4.1.2 School assessment procedures - What are the performance criteria and the reference standards used in school assessment? What are the instruments used to perform the assessment of a school? 4.1.3 Competencies to assess schools and to use assessment results - How are schools and school leadership prepared for the assessment? What competencies are developed by evaluators and evaluees so assessment results are used effectively? 4.1.4 Using school assessment results - What are the uses of school assessment results? Are there links with school development processes, opportunities for schools to improve their practices or school reward systems? Are school assessment results published? 4.2 Implementation of school assessment - What are the views of the different stakeholders (e.g. teacher unions, parents’ organisations) on the current approach to school assessment? In which ways do they favour or oppose school assessment? 4.3 Policy initiatives - What policy options are currently being considered to improve the effectiveness of school assessment? Chapter 5: Teacher appraisal Chapter 6: Student assessment Chapter 7: Other types of evaluation and assessment Het gehanteerde conceptuele kader bestaat uit 6 gerelateerde evaluatieaspecten. Deze hebben betrekking op (1) wie de focus is van de evaluatie; (2) wie de evaluatie uitvoert; (3) wat de inhoudelijke focus is van de evaluatie; (4) hoe er geëvalueerd wordt; (5) waarom er geëvalueerd wordt en (6) welke stakeholders betrokken zijn bij de evaluatie. Deze vragen hebben telkens betrekking op evaluatie op systeem-, school-, leraren- en leerlingenniveau.
Status
Afgerond
Startdatum
15/07/2010
Einddatum
15/11/2010
Omschrijving van het onderzoeksopzet

De bijdrage van evaluatie en beoordeling tot kwaliteitsverbetering, gelijkheid en effectiviteit van het onderwijs op micro-, meso- en macroniveau is een hot issue en beroert veel beleidsmakers en praktijkmensen.

Met het oog op de organisatie van internationale landenstudies door de Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling (OESO) stelt een onderzoeksteam een Vlaams achtergrondrapport samen over die thema’s. Aan de hand van literatuuronderzoek beschrijft het team de Vlaamse stand van zaken ten aanzien van de vooropgestelde evaluatiethema’s. Vervolgens brengt het team via individuele diepte-interviews en daaropvolgende focusgroepsgesprekken de standpunten van relevante stakeholders ten aanzien van de vooropgestelde thema’s in kaart. Het achtergrondrapport geeft een gedetailleerde beschrijving van de systemen van evaluatie en assessment in het Vlaamse onderwijs. De focus van het rapport ligt op het leerplichtonderwijs, maar, waar nodig, legt het team ook de link naar kleuteronderwijs, hoger onderwijs en volwassenenonderwijs. De OESO stelt zowel de thema’s als het theoretisch kader voor de studie ter beschikking. Het succes van de reviewprocedure is immers in sterke mate afhankelijk van de nauwgezetheid waarmee de verschillende deelnemende landenpartners dit gezamenlijke kader hanteren.

De onderzoekers stellen volgende 13 onderzoeksvragen: (1) wat is de rationale voor de huidige aanpak van school assessment?; (2) welke doelstellingen probeert school assessment te bereiken?: (3) wat is het strategisch belang van school assessment in het algemene evaluatiekader?; (4) welke performantiecriteria en standaarden worden gebruikt in de school assessment?; (5) welke instrumenten worden gebruikt om de school assessment uit te voeren?; (6) hoe worden scholen en schoolleiders voorbereid op de assessment?; (7) welke competenties ontwikkelen evaluatoren en geëvalueerden om er voor te zorgen dat de resultaten van de school assessment efficiënt worden gebruikt?; (8) hoe worden de resultaten gebruikt?; (9) zijn er verbanden met ontwikkelingsprocessen in de school en zijn er mogelijkheden voor scholen om hun praktijken te verbeteren?; (10) worden de resultaten gepubliceerd?; (11) hoe staan de verschillende stakeholders tegenover school assessments?; (12) wat zijn de karakteristieken van hun standpunten?; (13) welke beleidsopties worden momenteel overwogen om de effectiviteit van school assessments te verhogen?

Het gehanteerde conceptuele kader bestaat uit 6 gerelateerde evaluatieaspecten: (1) wie is de focus van de evaluatie?; (2) wie voert de evaluatie uit?; (3) wat is de inhoudelijke focus van de evaluatie?; (4) hoe wordt er geëvalueerd?; (5) waarom wordt er geëvalueerd?; en (6) welke stakeholders zijn betrokken bij de evaluatie. Die vragen hebben telkens betrekking op evaluatie op het niveau van systeem, school, leraren en leerlingen.
 

Trefwoord
INTERNE KWALITEITSZORG
Onderwijsniveau
  • volwassenenonderwijs
  • kleuteronderwijs
  • lager onderwijs
  • secundair onderwijs
Thema
Internationaal vergelijkend onderzoek en projecten
Documenten
  • 2 (197 kByte)