Alle leerlingen kwaliteitsvol onderwijs bieden vormt voor de kwetsbare groep jongeren in de B-stroom van de eerste graad secundair onderwijs een bijzondere uitdaging. Recente onderzoeksresultaten tonen aan dat veel van deze leerlingen de minimumdoelstellingen niet behalen. Een algemene vorming is voor deze leerlingen nochtans cruciaal om te kunnen meedraaien in onze complexe maatschappij, en deze mee vorm te geven. Een basisgeletterdheid is noodzakelijk om volwaardig te kunnen deelnemen aan het maatschappelijke leven. De leraar en zijn team vormen de spilfiguur in de realisatie van die basisvorming. Daarom is er nood aan kennis over kenmerken van effectieve leeromgevingen in de B-stroom van de eerste graad secundair onderwijs en over de voorwaarden om dit te kunnen realiseren.
Dit onderzoek heeft de volgende doelen:
- (1) inzichten uit de wetenschappelijke literatuur in kaart brengen inzake effectieve didactische principes voor de diverse populatie in de B-stroom,
- (2) de huidige situatie in de B-stroom in kaart brengen,
- (3) toegepaste praktijken aftoetsen aan de effectieve principes zoals blijkt uit de literatuur en
- (4) een selectie van praktijken kritisch analyseren wat betreft hun effectiviteit en voorwaarden.
De resultaten van deze vier luiken worden vervolgens gebundeld in een kleinschalig professionaliseringstraject. Dit onderzoek zal resulteren in direct hanteerbare wenken voor leraren(teams) ter ondersteuning van de verdere implementatie van de eindtermen en de eindtermen basisgeletterdheid en zal input leveren voor de uitwerking van professionaliseringsinitiatieven.