Onderwijsonderzoeken

Titel
Trends in International Mathematics and Science Study Grade 4 (TIMSS) 2015 en Progress International Reading Literacy Study (PIRLS) 2016
Korte omschrijving
TIMSS is een internationaal vergelijkend onderzoek inzake leerlingenprestaties in wiskunde en wetenschappen dat gecoördineerd wordt door de IEA (International Association for the Evaluation of Educational Attainment). In het kader van TIMSS worden sinds 1995 in vierjaarlijkse cycli toetsen wiskunde en wetenschappen afgenomen bij leerlingen uit het vierde leerjaar lager onderwijs (internationaal aangeduid als Grade 4) en bij leerlingen uit het tweede leerjaar van de eerste graad secundair onderwijs (Grade 8). Vlaanderen nam al meerdere keren deel aan dit onderzoek. De meest recente resultaten zijn afkomstig uit 2011; Vlaanderen nam in die TIMSS-golf, samen met 49 andere landen, deel voor de leerlingen uit het vierde leerjaar lager onderwijs. Voor diezelfde populatie werd ook deelgenomen in 2003, zodat de resultaten vergeleken kunnen worden.
Status
Afgerond
Startdatum
01/12/2013
Einddatum
30/06/2017
Omschrijving van het onderzoeksopzet

TIMSS is een internationaal vergelijkend onderzoek inzake leerlingenprestaties in wiskunde en wetenschappen dat gecoördineerd wordt door de IEA (International Association for the Evaluation of Educational Attainment). In het kader van TIMSS worden sinds 1995 in vierjaarlijkse cycli toetsen wiskunde en wetenschappen afgenomen bij leerlingen uit het 4de leerjaar lager onderwijs (internationaal aangeduid als Grade 4) en bij leerlingen uit het 2de leerjaar van de 1ste graad secundair onderwijs (Grade 8). Vlaanderen nam al meerdere keren deel aan dit onderzoek. De meest recente resultaten zijn afkomstig uit 2011. Vlaanderen nam in die TIMSS-golf, samen met 49 andere landen, deel voor de leerlingen uit het 4de leerjaar lager onderwijs. Voor diezelfde populatie werd ook deelgenomen in 2003 zodat de resultaten vergeleken kunnen worden.

Omschrijving van de onderzoeksresultaten

Het onderzoeksteam van KU Leuven werkte na de initiële bekendmaking van de resultaten verder aan meer diepgaande analyses rond begrijpend lezen in het lager onderwijs.
Dit tweede Vlaams rapport op basis van PIRLS 2016 ontkracht een aantal misvattingen die bestaan rond het PIRLS-onderzoek en houdt een aantal hypothesen rond de dalende resultaten voor begrijpend lezen tegen het licht.  

Onderwijsniveau
  • lager onderwijs
  • secundair onderwijs
Thema
Internationaal vergelijkend onderzoek en projecten