Onderwijsonderzoeken

Titel
OBPWO 12.02: Inclusief hoger onderwijs: Multi-actoren multi-methode onderzoek naar het aanbod en het gebruik van ondersteuning voor studenten met functiebeperkingen
Korte omschrijving
Conform het inclusieprincipe stromen studenten met functiebeperkingen vaker door naar het hoger onderwijs. Instellingsbepaalde ondersteuning leidt vaak niet tot een hoger slaagpercentage. Voorliggend onderzoeksproject maakt een analyse van het bestaande ondersteuningsaanbod. Hiertoe wordt de overheidsregelgeving aangevuld met de visie van verschillende actoren (directie/zorgteam, docenten, studenten, ouders). Het aanbod wordt geanalyseerd in termen van profiel van functie-uitval, aanbod en gebruik, procedures en personeelsondersteuning a.d.h.v. literatuurstudie, kwantitatief en kwalitatief onderzoek. Resulterende bevindingen worden vertaald naar beleidssuggesties.
Status
Afgerond
Startdatum
01/08/2013
Einddatum
31/01/2015
Omschrijving van het onderzoeksopzet

Conform het inclusieprincipe stromen studenten met functiebeperkingen vaker door naar het hoger onderwijs. Instellingsbepaalde ondersteuning leidt vaak niet tot een hoger slaagpercentage. Voorliggend onderzoeksproject maakt een analyse van het bestaande ondersteuningsaanbod. Het onderzoeksteam vult de overheidsregelgeving aan met de visie van verschillende actoren: directie/zorgteam, docenten, studenten, ouders. Het team analyseert dat aanbod in termen van profiel van functie-uitval, aanbod en gebruik, procedures en personeelsondersteuning en aan de hand van een literatuurstudie en een kwantitatief en kwalitatief onderzoek bij studentenbegeleiders, docenten en directie van hogeronderwijsinstellingen en de studentenpopulatie. Het team vertaalt de resultaten naar beleidssuggesties.

Omschrijving van de onderzoeksresultaten

Het onderzoeksrapport beschrijft het profiel van studenten met een functiebeperking, procedures voor aanvragen van ondersteuning, aanbod en gebruik van ondersteuning voor studenten met functiebeperkingen, professionalisering van personeel en attitudes van betrokken actoren ten aanzien van studeren met een functiebeperking.

De onderzoekers formuleren beleidsaanbevelingen voor verschillende niveaus: overheid, betrokken organisaties, associaties, onderwijsinstellingen en opleidingen. Ze brengen deze aanbevelingen onder in zeven domeinen :

  • (1) sensibilisering,
  • (2) procedures,
  • (3) implementatie van de toegekende faciliteiten,
  • (4) functie van de studentenbegeleider,
  • (5) Universal Design for Learning in hoger onderwijsinstellingen,
  • (6) evaluatie en opvolging van (toegekende) redelijke aanpassingen, en
  • (7) verder onderzoek.
     
Promotor
Petry Katja (KU Leuven)
Trefwoord
LEERZORG
Onderwijsniveau
hoger onderwijs
Thema
OBPWO
Documenten
  • 3 (4231 kByte)
  • 7 (1029 kByte)
Studiedag