Onderwijsonderzoeken

Titel
Evaluatie van de criteria vrijstelling leerplicht
Korte omschrijving
De commissie kwam tot de conclusie dat het niet wenselijk is het huidige systeem van ‘vrijstelling van leerplicht’ te continueren, o.a. omwille van het principiële recht op onderwijs en de vaststelling dat er geen wetenschappelijke onderbouw gevonden kan worden voor een algemeen geldende set van criteria m.b.t. kindkenmerken. De commissie stelt voor om de ‘figuur’ ‘vrijstelling van leerplicht’ niet meer te gebruiken en voor kinderen met zeer bijzondere onderwijsbehoeften te werken met een “geïntegreerd onderwijs- en zorgplan
Status
Afgerond
Startdatum
02/02/2015
Einddatum
04/09/2015
Omschrijving van het onderzoeksopzet
De commissie kwam tot de conclusie dat het niet wenselijk is het huidige systeem van ‘vrijstelling van leerplicht’ te continueren, o.a. omwille van het principiële recht op onderwijs en de vaststelling dat er geen wetenschappelijke onderbouw gevonden kan worden voor een algemeen geldende set van criteria m.b.t. kindkenmerken. De commissie stelt voor om de ‘figuur’ ‘vrijstelling van leerplicht’ niet meer te gebruiken en voor kinderen met zeer bijzondere onderwijsbehoeften te werken met een “geïntegreerd onderwijs- en zorgplan
Omschrijving van de onderzoeksresultaten

In Vlaanderen kennen we een algemeen geldende leerplicht, maar jongeren ‘die in de onmogelijkheid verkeren om onderwijs te volgen’ kunnen hiervan vrijgesteld worden. De onderwijsinspectie kan, op vraag van de ouders, beslissen tot een tijdelijke of permanente vrijstelling van de leerplicht.

Het Departement Onderwijs en Vorming en de Vlaamse Onderwijsinspectie hebben begin 2015 een commissie ‘Criteria Vrijstelling Leerplicht’ samengesteld die als opdracht kreeg om een wetenschappelijk onderbouwd en maatschappelijk verantwoord referentiekader uit te werken voor de beoordeling van de aanvragen tot vrijstelling van leerplicht. De commissie bestond uit wetenschappers en experten uit de beleidsdomeinen Onderwijs en Vorming en Welzijn, Volksgezondheid en Gezin.

Onderwijsniveau
  • buitengewoon secundair onderwijs
  • buitengewoon basisonderwijs
Thema
Ad hoc
Documenten
  • 3 (944 kByte)