Dit onderzoek wenst na te gaan of een herziening van de vakoverschrijdende eindtermen in het secundair onderwijs zich opdringt. Die herziening van de vakoverschrijdende eindtermen kan vereist zijn op basis van drietal elementen: de (maatschappelijke en onderwijskundige) relevantie van de huidige eindtermen, de nieuwe (maatschappelijke en onderwijskundige) prioriteiten en de haalbaarheid van de huidige eindtermen. In dit opzet zijn er twee relevante partijen, met name de maatschappelijke en de onderwijsbetrokken actoren. De visie van de maatschappelijke actoren zal in kaart worden gebracht via een bevraging van het maatschappelijk middenveld. De onderwijsbetrokken actoren vormen in onderhavig onderzoek de schoolhoofden, de leerkrachten en de leerlingen. Om de visie van de betrokken partijen te kennen zal gebruik worden gemaakt van mondelinge interviews (directies en experts), klassikale enquêtes (leerlingen), webenquêtes (directie, leerkrachten en middenveldvertegenwoordigers) en focusgesprekken (alle betrokken partijen).