Onderwijsonderzoeken

Titel
OBPWO 06.01 Vakoverschrijdende eindtermen in het secundair onderwijs: een onderzoek naar de maatschappelijke en onderwijskundige relevantie van vakoverschrijdende eindtermen en de haalbaarheid ervan
Korte omschrijving
Dit onderzoek wenst na te gaan of een herziening van de vakoverschrijdende eindtermen in het secundair onderwijs zich opdringt. Die herziening van de vakoverschrijdende eindtermen kan vereist zijn op basis van drietal elementen: de (maatschappelijke en onderwijskundige) relevantie van de huidige eindtermen, de nieuwe (maatschappelijke en onderwijskundige) prioriteiten en de haalbaarheid van de huidige eindtermen. In dit opzet zijn er twee relevante partijen, met name de maatschappelijke en de onderwijsbetrokken actoren. De visie van de maatschappelijke actoren zal in kaart worden gebracht via een bevraging van het maatschappelijk middenveld. De onderwijsbetrokken actoren vormen in onderhavig onderzoek de schoolhoofden, de leerkrachten en de leerlingen. Om de visie van de betrokken partijen te kennen zal gebruik worden gemaakt van mondelinge interviews (directies en experts), klassikale enquêtes (leerlingen), webenquêtes (directie, leerkrachten en middenveldvertegenwoordigers) en focusgesprekken (alle betrokken partijen).
Status
Afgerond
Startdatum
15/06/2006
Einddatum
01/03/2009
Omschrijving van het onderzoeksopzet

De centrale vraag van dit onderzoek is of een herziening van de vakoverschrijdende eindtermen zich opdringt? Die herziening kan nodig zijn omwille van de relevantie en haalbaarheid van de huidige eindtermen of nieuwe maatschappelijke prioriteiten. Dit onderzoek brengt de visie van het maatschappelijk middenveld en de rechtstreekse stakeholders in onderwijs (leerlingen, leerkrachten en directies) in beeld via interviews, enquêtes en focusgesprekken.

Promotor
Elchardus Mark (Vrije Universiteit Brussel)
Onderwijsniveau
secundair onderwijs
Thema
OBPWO