Onderwijsonderzoeken

Titel
OBPWO 06.06 “Wie herkanst?” Sociografische schets, leerroutes en beweegredenen van de deelnemers aan het tweedekansonderwijs en de centrale examencommissie.
Korte omschrijving
Een diploma of getuigschrift wordt alsmaar belangrijker om toegang te krijgen tot de arbeidsmarkt. Er wordt tegelijk vastgesteld dat het aantal deelnemers aan het tweedekansonderwijs en de centrale examencommissie stijgt en dat bovendien de ingeschrevenen jonger worden. Dit onderzoek wil de deelname aan deze alternatieve scholingswegen analyseren, zijn effectiviteit doorlichten en de loopbanen en kenmerken van deze lerenden bestuderen. Dit onderzoek maakt gebruik van een survey bij cursisten in het tweedekansonderwijs en de centrale examencommissie. Het vergelijkt de resultaten met de onderwijs- en carrièreloopbaan van ongekwalificeerde uitstromers die niet herkansen. De onderzoeksresultaten worden verrijkt door focusgroepen.
Status
Afgerond
Startdatum
01/04/2007
Einddatum
31/03/2009
Omschrijving van het onderzoeksopzet

Een diploma of getuigschrift wordt alsmaar belangrijker om toegang te krijgen tot de arbeidsmarkt. Er wordt tegelijk vastgesteld dat het aantal deelnemers aan het tweedekansonderwijs en de centrale examencommissie stijgt en dat bovendien de ingeschrevenen jonger worden. Dit onderzoek wil de deelname aan deze alternatieve scholingswegen analyseren, zijn effectiviteit doorlichten en de loopbanen en kenmerken van deze lerenden bestuderen.

Dit onderzoek maakt gebruik van een survey bij cursisten in het tweedekansonderwijs en de centrale examencommissie. Het vergelijkt de resultaten met de onderwijs- en carrièreloopbaan van ongekwalificeerde uitstromers die niet herkansen. De onderzoeksresultaten worden verrijkt door focusgroepen.  

Omschrijving van de onderzoeksresultaten

Vroegtijdig schoolverlaters kunnen opgedeeld in een groep die alsnog het diploma secundair onderwijs nastreeft en een groep die dit niet doet. Surveyonderzoek bevestigd dat kandidaten bij de examencommissie (ec) gemiddeld genomen jong zijn (22 jaar) en bij het tweedekansonderwjis (tko) 26 jaar. De keuze voor EC dan wel TKO hangt af van de de schoolloopbaan en de gezins- en werksituatie. EC wordt gezien als een alternatieve weg naar het diploma eerder dan als een tweede kans. Herkansers kiezen TKO vaker omwille van jobgerichte motieven. Bij EC gaat het om studiegerichte motieven. In beide gevallen voelt men de druk om een diploma secundair onderwijs te behalen om nieuwe kansen te krijgen. Niet-herkansers worden afgeremd door een moeilijke initiële schoolloopbaan en laaggeschoolde ouders. Het belang van een diploma wordt daarom niet voldoende ingeschat.

De survey werd ingevuld door 2215 herkansers. Aan de hand van een focusgroep met 25 herkansers en niet-herkansers werden de resultaten aangevuld. 

Promotor
  • Jegers Marc (Vrije Universiteit Brussel)
  • Glorieux Ignace (Vrije Universiteit Brussel)
Onderwijsniveau
  • volwassenenonderwijs
  • secundair onderwijs
Thema
OBPWO