Onderwijsonderzoeken

Titel
OBPWO 03.02 Het aanwervingsbeleid voor leerkrachten technische en praktijkvakken in TSO/BSO scholen
Korte omschrijving
Vlaamse scholen laten een tekort aan voldoende geschoolde leraren voor technische en praktijkvakken noteren. Dit onderzoek brengt het aanwervingsbeleid van scholen in kaart. Drie onderzoeksvragen staan centraal: - Hoe verlopen de personeelsplanning, rekrutering, selectie en aanvangsbegeleiding voor leerkrachten praktijkvakken/technische vakken (PV/TV)? - Welke verwachtingen er leven ten aanzien van de leerkrachten PV/TV. - Kan de GPB-opleiding de leerkrachten PV/TV voorbereiden zodat ze de verwachtingen die er leven bij de scholen kunnen inlossen? Dit onderzoek maakt gebruik van een survey bij alle TSO/BSO-scholen die één van de geselecteerde studiegebieden met minstens 20 leerlingen aanboden. Daarnaast werden focusgroepen ingericht voor directeurs van TSO/BSO-opleidingen enerzijds en docenten en studenten van de GPB-opleidingen anderzijds.
Status
Afgerond
Startdatum
01/04/2004
Einddatum
01/06/2006
Omschrijving van het onderzoeksopzet

Vlaamse scholen laten een tekort aan voldoende geschoolde leraren voor technische en praktijkvakken noteren. Dit onderzoek brengt het aanwervingsbeleid van scholen in kaart. Drie onderzoeksvragen staan centraal:

  •       Hoe verlopen de personeelsplanning, rekrutering, selectie en aanvangsbegeleiding voor leerkrachten praktijkvakken/technische vakken (PV/TV)?
  •       Welke verwachtingen er leven ten aanzien van de leerkrachten PV/TV.
  •       Kan de GPB-opleiding de leerkrachten PV/TV voorbereiden zodat ze de verwachtingen die er leven bij de scholen kunnen inlossen?

Dit onderzoek maakt gebruik van een survey bij alle TSO/BSO-scholen die één van de geselecteerde studiegebieden met minstens 20 leerlingen aanboden. Daarnaast werden focusgroepen ingericht voor directeurs van TSO/BSO-opleidingen enerzijds en docenten en studenten van de GPB-opleidingen anderzijds. 

Omschrijving van de onderzoeksresultaten

De economische conjunctuur wordt in het algemeen verantwoordelijk geacht voor de fluctuaties op de onderwijsarbeidsmarkt: als de economie het slecht doet is er meer interesse, als de economie het beter doet, is er minder interesse voor het onderwijs. In elk geval worden scholen geconfronteerd met een moeilijke personeelsplanning: slechts 54.7% van de scholen die een vacature hadden openstaan, had bij de selectie de keuze uit meer dan één kandidaat. 18,7 % van de scholen gaf aan dat moeilijk invulbare vacatures voor bepaalde studiegbieden waren en 29,8 % gaven aan dat ze tijdens het jaar moeilijkheden hadden om leerkrachten te vervangen. Dit was vooral in de cluster nijverheid en de cluster verzorging.

 

In totaal namen 326 scholen (op 472) deel aan het onderzoek. Van elke van de tien geselecteerde studiegebieden nam minstens 60 % deel aan het onderzoek. Er werden 12 focusgroepen georganiseerd: vier met directeurs van TSO/BSO-scholen, vier met GPB-studenten en vier met GPB-docenten. 

Promotor
Verhoeven Jef (KU Leuven)
Onderwijsniveau
secundair onderwijs
Thema
OBPWO