Er zijn signalen dat leerkrachten een bijzondere doelgroep vormen voor jobgerelateerde psychosomatische klachten. Kwetsbaarheid is inherent aan hun beroep, maar er zijn aanwijzingen dat de werkplaatscondities van hoge invloed zijn op de wijze waarop leerkrachten omgaan met risicofactoren.
In dit onderzoek wordt een instrument (een schriftelijke vragenlijst) ontwikkeld dat kan peilen naar de mate waarin leerkrachten zich al dan niet welbevinden op school, nagaan welke inspanningen de school doet om de inspanningen te verhogen en bronnen van kwetsbaarheid opsporen die verwijzen naar het beleid op macroniveau.
Belevingsaspecten, indicatoren, stressoren en schoolkenmerken zullen worden geselecteerd op basis van literatuur en panelgesprekken met leerkrachten en directies.
Het instrument wordt ontwikkeld en getest vooraleer het op grote schaal wordt afgenomen met het oog op statistische analyses. Uit panelgesprekken en de proefafname zal moeten blijken of een afzonderlijk instrument noodzakelijk is voor leerkrachten basis- en secundair onderwijs.