De feminisering van het leerkrachtenberoep heeft zich vanaf het begin van de jaren ’90 ook doorgezet in het secundair onderwijs. Voordien waren vrouwen voornamelijk in het lager- en kleuteronderwijs in de (ruime) meerderheid. Vrouwen voelen zich ook meer aangetrokken tot een loopbaan in het onderwijs.
Het is echter opvallend dat hoe hoger het onderwijsniveau hoe minder vrouwelijke leerkrachten men aantreft. In het lager- en kleuteronderwijs vormen vrouwen een overweldigende meerderheid. In het secundair onderwijs is er een lichte meerderheid van vrouwen. Bij docenten in het hoger onderwijs zijn vrouwen evenwel nog steeds sterk ondervertegenwoordigd. Ook is het opvallend dat leidinggevende functies in het secundair onderwijs ook vooral door mannen worden opgenomen.
Dit onderzoek wil de meningen en visies van mannen en vrouwen in het onderwijs met elkaar vergelijken. Ze maakt hiervoor gebruik van de gegevens van het waardeonderzoek (OBPWO 95.03).