Onderwijsonderzoeken

Titel
OBPWO 98.07 Welbevinden, betrokkenheid en tevredenheid van kleuters en leerlingen in het basisonderwijs. Een draaiboek voor systematische observatie en –bevraging
Korte omschrijving
Aan de basis van dit onderzoek lag de vraag van de overheid (cf. OBPWO-oproep 1998) naar een instrument waarmee de inspectie tijdens haar doorlichting de leerlingen kan bevragen naar hun welbevinden. Bij een kwaliteitscontrole zou de mening van de leerlingen niet mogen ontbreken. Een kwaliteitsvolle school zorgt er o.a. voor dat alle leerlingen zich goed voelen op school zodat ze optimaal kunnen ontwikkelen. Welbevinden in de school en tevredenheid over het schoolfunctioneren hebben immers een belangrijke impact op het leerproces, de motivatie en de resultaten.
Status
Afgerond
Startdatum
01/10/1998
Einddatum
30/09/2000
Omschrijving van het onderzoeksopzet

Dit onderzoek heeft als bedoeling valide en betrouwbare procedures en instrumenten te ontwikkelen voor de inschatting van

  • het welbevinden van de leerlingen,
  • de betrokkenheid van de leerlingen en
  • het klasklimaat.

Deze procedures en instrumenten moeten inpasbaar zijn in het kader en de praktijk van de doorlichting door de inspectie.

Dit onderzoek maakt gebruik van case studies in 6 scholen (drie doorgelicht door inspectie, drie geanalyseerd door de onderzoekers). 

Omschrijving van de onderzoeksresultaten

Dit onderzoek heeft tot volgende conclusies geleid:

  • de bruikbaarheid als de betrouwbaarheid van de Leuvense Betrokkenheidsschaal voor Kleuters (LBS-K) en van de versie voor Leerlingen (LBS-L) werd ibevestigd;
  • een bevraging van leerlingen omtrent hun beleving van verschillende situaties op school levert schoolspecifieke profielen op die een belangrijke bijdrage kunnen leveren aan het uitbouwen van kwaliteitszorg;
  • er zijn verschillen tussen de observaties door de inspecteurs en de bevraging van betrokkenheid. Er zijn ook verschillen tussen de bevraging van welbevinden en de meting van het klasklimaat. Het is onduidelijk waarom deze discrepantie bestaat. 

 

 

Promotor
Laevers Ferre (KU Leuven)
Onderwijsniveau
  • kleuteronderwijs
  • lager onderwijs
Thema
OBPWO
Documenten