Door de internationale druk naar een meer inclusief onderwijssysteem, door een stijgende vraag naar ondersteuning van leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften en door knelpunten binnen het systeem van geïntegreerd onderwijs (gon) en inclusief onderwijs (ion), dringt zich een hervorming op.
Een actuele situatieschets van gon en ion waarop men nieuwe maatregelen kan baseren, ontbreekt echter. Met dit onderzoek wil het onderzoeksteam aan dit gebrek tegemoet komen door volgende aspecten in kaart te brengen: wat is het profiel van de leerling en het profiel van de gon- of ion-begeleider? Wat is de geboden ondersteuning? Wat zijn randvoorwaarden? En hoe functioneert de leerling vanuit het perspectief van de directie, de leraar, de gon- of ion-begeleider en de ouders?
Het team beantwoordt die vragen aan de hand van een gegevensverzameling van gon- en ion-leerlingen en een online bevraging van kernactoren: directie en zorgteams in zowel gewoon als buitengewoon onderwijs, CLB-medewerkers, gon- en ion-begeleiders, leerkrachten, ouders en leerlingen.