Onderwijsonderzoeken

Titel
OBPWO 12.01: Buitenschoolse hulpverlening en zorg op school: samenhang, afstemming en verklarende factoren
Korte omschrijving
Dit onderzoek bestudeert de toegenomen vraag naar buitenschoolse hulpverlening (BSH), verklarende factoren en wenselijkheid vanuit perspectieven betreffende geïntegreerde zorg op school, medicalisering van klinische hulpverlening en maatschappelijke ongelijkheid van kansen. Via een kwantitatief onderzoek bij ouders, zorgverantwoordelijken en CLB, aansluitend bij een recente survey over zorgbeleid in 248 scholen, onderzoeken we omvang en aard van BSH, predictoren op niveau van leerling, gezin en school, en afstemming met zorg op school. Via focusgroepen met betrokken actoren wordt meer inzicht beoogd in de motieven voor verwijzing en gepercipieerde wenselijkheid van BSH.
Status
Afgerond
Startdatum
01/05/2013
Einddatum
30/11/2015
Omschrijving van het onderzoeksopzet

Het onderzoek bestudeert de toename van de vraag naar buitenschoolse hulpverlening (BSH), de verklarende factoren en de wenselijkheid van die vraag vanuit perspectieven op de geïntegreerde zorg op school, op de medicalisering van klinische hulpverlening en op de maatschappelijke ongelijkheid van kansen.

Via een kwantitatief onderzoek bij ouders, zorgverantwoordelijken en het centrum voor leerlingenbegeleiding (CLB), onderzoekt het team de omvang en aard van BSH, predictoren op niveau van leerling, gezin en school, en afstemming met zorg op school. Dit kwantitatief onderzoek sluit aan bij een recente survey over zorgbeleid in 248 scholen. Via focusgroepen met betrokken actoren beoogt het team inzicht te verkrijgen in de motieven voor verwijzing en gepercipieerde wenselijkheid van BSH.

Omschrijving van de onderzoeksresultaten

Dit onderzoek heeft als doel de toegenomen vraag naar buitenschoolse hulpverlening (BSH) te bestuderen, vanuit drie perspectieven: de samenhang en afstemming met geïntegreerde zorg op school, de medicalisering van de klinische hulpverlening, en de maatschappelijke ongelijkheid van kansen. Het onderzoek geeft eerst een schets van de omvang en aard van het gebruik van BSH. Ongeveer één leerling op zes van het gewoon leerplichtonderwijs maakt gebruik van BSH in de loop van één schooljaar. Het onderzoek schetst de rol en de motieven van de verschillende actoren (ouders, zorgverantwoordelijken, CLB) in het proces van besluitvorming bij verwijzing naar BSH, alsook de communicatie en afstemming tussen ouders, school en BSH. Het onderzoek gaat ook in op de school-, kind- en gezinskenmerken die verschillen in het gebruik en tevredenheid over BSH bij ouders helpen verklaren. 

Promotor
Verschueren Karine (KU Leuven)
Trefwoord
  • LEERZORG
  • ZORGBELEID
Onderwijsniveau
  • lager onderwijs
  • secundair onderwijs
Thema
OBPWO