1. Reviewstudie
Het eerste rapport is een uitgebreide literatuurstudie met als titel: "Helpen talenbeleid en taalscreening taalgrenzen verleggen? Een reviewstudie naar effectieve taalstimuleringsmaatregelen”. In deze reviewstudie wordt de impact van taalstimulering, taalscreening en talenbeleid op de taalvaardigheid van leerlingen en de implementatie ervan door scholen in kaart gebracht vanuit een analyse van nationaal en internationaal onderwijs- en taalverwervingsonderzoek.
Daarbij worden volgende vragen gesteld:
- Welke taalstimulerende maatregelen bevorderen de taalvaardigheid van leerlingen?
- Wat maakt een taalscreening en een schooltalenbeleid effectief?
- Zijn centrale taaltoetsen een alternatief voor breed evalueren en gedecentraliseerd toetsen?
- Welke factoren spelen een rol bij de implementatie van schooltalenbeleid?
- Wat weten we wel op basis van wetenschappelijk onderzoek en wat weten we niet?
Naast de integrale reviewstudie, maakte de onderzoekers ook een korte samenvatting.
2. Deelrapporten
Het empirisch onderzoek is gebaseerd op enquêtes en focusgroepgesprekken bij leerlingen, leerkrachten en talenbeleidsleden in Vlaamse scholen. De resultaten werden gerapporteerd in vier aparte deelrapporten.
- Deelrapport lager onderwijs - kwantitatieve analyses Taalstimulerende maatregelen in de praktijk. Kwantitatief onderzoek naar talenbeleid in lagere scholen (SONO/ 2018.OL1.5/2)
- Deelrapport secundair onderwijs - kwantitatieve analyses Talenbeleid en taalscreening in secundaire scholen. Praktijk, implementatie en impact (SONO/2019.OL1.5/1)
- Deelrapport lager onderwijs - kwalitatieve analyse (focusgroepen) Taalstimulerende maatregelen in de praktijk. Case-studies naar talenbeleid in lagere scholen (SONO/2020.OL1.5/1)
- Deelrapport secundair onderwijs -kwalitatieve analyse (focusgroepen) Taalstimulerende maatregelen in de praktijk: Case-studies naar talenbeleid in secundaire scholen (SONO/2020.OL1.5/2)
3. Syntheserapporten
De bevindingen uit de deelrapporten werden geïntegreerd in twee syntheserapporten. In de syntheserapporten worden de onderzoeksresultaten samengevat met beleidsaanbevelingen ten aanzien van de overheid, onderwijsonderzoekers, schoolteams en onderwijsverstrekkers.
- Het eerste syntheserapport "Helpt talenbeleid taalgrenzen verleggen?" brengt de bevindingen samen over het talenbeleid van de scholen in het lager en secundair onderwijs.
- Het tweede syntheserapport focust op de taalscreening: "Taalvaardigheid screenen aan de start. De implementatie en implicaties van een verplichte low-stakes taalscreening in lagere en secundaire scholen".
Bekijk zeker de kennisclip Waarom taalbeleid? en de kennisclip Wat houdt een goed talenbeleid in?