De samenleving is in continue verandering. Niet alleen de digitalisering, vergrijzing en groeiende migratiestromen, maar ook evoluties zoals de opkomst van de circulaire economie zorgen voor transformaties op de arbeidsmarkt in combinatie met uitdagingen voor het onderwijs. Op alle onderwijsniveaus moeten leerkrachten en leerlingen vertrouwd raken met de arbeidsmarkt van vandaag en die van morgen. Met het InnoVET-onderzoek wordt ingezet op de professionalisering van leraren die lesgeven in arbeidsmarktgerichte richtingen of in richtingen met een dubbele finaliteit van het secundair onderwijs (meer dan enkel “STEM-richtingen”). Al deze opleidingen zijn immers essentiële schakels in de innovatieve transitieketen van Vlaanderen 2050 en dienen aldus erkend en gepositioneerd te worden. Alleen door het vakmanschap van de tso- en bso-opleidingen te betrekken bij actuele en maatschappelijk relevante uitdagingen en (technische) ontwikkelingen binnen de beroepen, zal men erin slagen om zowel jongeren een positieve opleidingskeuze richting tso/bso te laten maken, als de maatschappelijke waardering voor deze opleidingen te verhogen. Het onderzoeksrapport omvat ten eerste het uitvoeren van een globale bevraging over de opleidingsnoden van leerkrachten en over de mogelijke engagementen van bedrijven en sectoren met betrekking tot het versterken van de aansluiting tussen de klaspraktijk en de innovatieve ontwikkelingen op de arbeidsmarkt. Het tweede deel van het rapport gaat over het vertalen van deze bevraging naar een concrete actie. Het bevat een draagvlakbevraging over de organisatie van een duurzame professionaliseringsactie waarbij intensieve samenwerkingstrajecten tussen onderwijs en arbeidsmarkt worden uitgewerkt en Onderwijs-Arbeidsmarkt Innovatielabs worden georganiseerd als mijlpalen in dat traject.