Onderwijsonderzoeken

Titel
Differentiatie in het kwadraat. De implementatie van proefprojecten gedifferentieerd onderwijs.
Korte omschrijving
Analyse van de proefprojecten differentiatie in de laatste jaren van het basisonderwijs en 1B van het secundair onderwijs
Status
Afgerond
Startdatum
01/09/2020
Einddatum
28/02/2022
Omschrijving van het onderzoeksopzet

Dit onderzoek wil implementatieprocessen van differentiatie in de proefprojecten in Vlaamse scholen inzichtelijk maken (Luik 1). Vanuit een innovatie-theoretisch kader met oog voor zowel handeling (betekenisgeving) als structurele elementen worden gevalsstudies gemaakt waarin de voorwaarden, determinanten en effecten van de ontwikkelde differentiatiepraktijken worden blootgelegd. Daarnaast wordt een inspiratieboek dat de inzichten uit de gevalsstudies op een systematische manier samenbrengt, naast een reeks exemplarische presentaties van proefprojecten als “goede praktijkvoorbeelden”, ontwikkeld (luik 2).

Omschrijving van de onderzoeksresultaten

Dit onderzoek maakte de implementatieprocessen van differentiatie in de proefprojecten in Vlaamse scholen inzichtelijk. Vanuit een innovatie-theoretisch kader met oog voor zowel handeling (betekenisgeving) als structurele elementen worden gevalsstudies gemaakt waarin de voorwaarden, determinanten en effecten van de ontwikkelde vernieuwingspraktijken worden blootgelegd.

 

De resultaten van dit onderzoek werden gepresenteerd op een webinar. Klik hier voor de presentatie en hier voor de video. 

Thema
Ad hoc