De International Computer and Information Literacy Study (ICILS) is een internationaal vergelijkend onderzoek naar leerlingenprestaties in digitale vaardigheden. De International Association for the Evaluation of Educational Achievement (IEA) coördineert het onderzoek.
Met ICILS wordt dus geëvalueerd hoe het staat met de digitale vaardigheden van leerlingen, en meer bepaald de computer- en informatiegeletterdheid (in het Engels ‘Computer and Information Literacy’, kortweg CIL) en het computationeel denken (in het Engels ‘Computational Thinking’, kortweg CT) van leerlingen. Computer- en informatiegeletterdheid bestaat uit vier componenten: inzicht in computergebruik, het verzamelen van informatie, het produceren van informatie en digitale communicatie. Computationeel denken is het vermogen om problemen uit de fysische en virtuele omgeving te begrijpen en op te lossen met behulp van methoden en technieken uit de computerwetenschappen. ICILS wordt afgenomen in het tweede jaar van het secundair onderwijs. De leerlingprestaties in computer- en informatiegeletterdheid en computationeel denken worden gemeten aan de hand van digitale toetsen in een interactieve toetsomgeving Daarnaast verzamelt de studie ook achtergrondinformatie omtrent de thuis- en schoolomgeving aan de hand van vragenlijsten voor de leerling, de leerkracht, de directie en de ICT-coördinator van de school. Zo kunnen alle resultaten steeds in de juiste context geïnterpreteerd worden.
Vlaanderen neemt in 2023 voor het eerst deel aan ICILS. ICILS werd eerder al afgenomen in 2013 en 2018.