Zomerscholen slaagden er relatief goed in om kwetsbare leerlingen te bereiken van wie we verwachten dat ze het meeste baat hebben bij een kwalitatief sterk zomerschoolaanbod. Bovendien was de tevredenheid bij de verschillende groepen van betrokkenen gemiddeld genomen hoog en schatten velen onder hen de effectiviteit van het zomerschoolaanbod hoog in.
Toch zijn er een aantal aandachtspunten.
Er was niet altijd duidelijkheid en interne afstemming over de doelstellingen van de zomerschool. Ze probeerden vaak om heel wat doelstellingen tegelijk bij hun leerlingen te realiseren. Hierdoor werd er niet altijd tegemoet gekomen aan het wegwerken van leerachterstanden, nochtans de initieel vooropgestelde prioritaire doelstelling van de zomerscholen. Daarmee samenhangend hadden niet alle zomerscholen bij aanvang een goed zicht op de onderwijsnoden van hun leerlingen. Daarom sloot het aanbod niet steeds aan bij de noden van de leerlingen. Ook de opvolging en evaluatie van het leren van de leerlingen was niet overal sterk ontwikkeld. Naast de beperkte voorbereidingstijd hadden ook heel wat zomerscholen moeite om kwaliteitsvolle medewerkers tegen een gepaste verloning aan te werven.
Op basis van dit onderzoek ontwierpen de onderzoekers een inspiratiegids voor organisatoren van zomerscholen.