De voorbije decennia hebben onderzoekers internationaal gewezen op het progressief veeleisende en complexe karakter van het lerarenberoep. Dit maakt van het onderwijs een erg stressgevoelige sector zo blijkt uit divers onderzoek. Het is dus van cruciaal belang dat we in Vlaanderen inzetten op maatregelen om de aantrekkelijkheid van het lerarenberoep te verhogen en onderwijsprofessionals (leraren, schoolleiders, ondersteunend personeel, …) in het beroep te houden.
Een goed en gericht welzijnsbeleid dat o.a. inzet op de psychosociale aspecten van het werk in scholen is hierbij noodzakelijk, maar schoolleiders en schoolbesturen hebben nood aan ondersteuning, zowel in de vorm van inzichten op theoretisch vlak als in de vorm van instrumenten of methoden om daadwerkelijk mee aan de slag te gaan om zo’n beleid uit te stippelen én om te gebruiken in dat beleid. De ondersteuning op theoretisch vlak bestaat enerzijds uit het verkrijgen van inzichten in factoren uit de werkomgeving en werksituatie die bijdragen aan stress en welbevinden.
Er is nood aan een onderbouwd kader voor kwaliteitsvol welzijnsbeleid, gelinkt aan strategisch personeelsbeleid in Vlaamse scholen. Zulke theoretische kennis kan dan versterkt en geconcretiseerd worden in een instrumentarium met methodieken en instrumenten, waarmee betrokkenen uit het onderwijs aan de slag kunnen. Dit instrumentarium is geënt op een inventaris van bestaande instrumenten en goede praktijken, binnen en buiten het onderwijs. Deze worden getoetst aan de theoretische uitgangspunten en vervolgens waar nodig ‘vertaald’ naar de onderwijscontext. Om te verzekeren dat dit een bruikbaar en duurzaam instrumentarium wordt, zal dit gebeuren in afstemming met potentiële gebruikers of hun vertegenwoordigers.