Als antwoord op de verspreiding van het COVID-19-virus waren Vlaamse secundaire scholen genoodzaakt een groot deel van hun onderwijstijd online uit te voeren tijdens de eerstelockdown (lente 2020). In een daaropvolgende lockdown (herfst 2020) werd meer contact op de schoolvloer toegelaten en hanteerden de scholen een combinatie van afstandsonderwijs thuis en face-to-face onderwijs in de klas. Deze combinatie was een vorm van blended learning die sommige scholen aansprak en deed nadenken over een mogelijke toekomstige implementatie. Hoewel blended learning conceptueel aantrekkelijk lijkt, brengt het design en de implementatie ervan een bijzondere complexiteit met zich mee. Het doel van deze studie -uitgevoerd binnen het OBPWO-programma van de Vlaamse Overheid -is om een implementatiemodel voor blended learning te ontwikkelen dat Vlaamse secundaire scholen in staat stelt een gepaste blend te ontwerpen en te implementeren op hun school. Via een casestudy onderzoek in zes Vlaamse secundaire scholen (waarbij data werden verzameld via documenten, interviews en focusgropen) en via een systematische narratieve reviewstudie, wordt een eerste theoretisch model iteratief aangevuld met bouwstenen die van belang zijn bij de implementatie van blended learning. Deze bouwstenen zijn: Leiderschap, Samenwerking, Visie, Deskundigheid, Digitaal leermateriaal, ICT-infrastructuur en Leeromgeving op schoolniveau. Andere bouwstenen op ontwerpniveau zijn: Leerdoelen selecteren, Blend selecteren, Tools selecteren, Evaluatie en feedback, Transparantie en structuur, Interactief leren, Verbondenheid, Concreet werken, Zelfregulerende vaardigheden, Differentiëren en Motiveren. Het model omvat ook een aantal contextfactoren: Leeftijd en maturiteit, Onderwijsvorm, Lessenrooster en Overheid en partners. De bouwstenen van het nieuw implementatiemodel worden besproken aan de hand van de resultaten uit beide onderzoeksmethoden. Implicaties en beleidsaanbevelingen worden tot slot uiteengezet. Op basis van dit wetenschappelijk rapport werd bovendien ook een inspiratiegids ontwikkeld voor het secundair onderwijs.