Kwaliteitsvol schoolleiderschap is essentieel voor de kwaliteit van ons onderwijs. De nood aan een sterke directeur is nog extra prominent in de hedendaagse VUCA- en Covidcontext, dewelke de schoolorganisatie en het schoolteam voor nieuwe, grote uitdagingen plaatst. Het is echter verre van eenvoudig om sterke schoolleiders aan te trekken en te behouden. Leraren twijfelen of ze de stap zouden wagen, of ze de functie van schoolleider zouden ‘kunnen’ en ‘willen’ uitvoeren. Ze hebben bovendien niet altijd een goed beeld van de job. Kandidaat-directies voelen zich vaak weinig voorbereid op de job, en de uitval bij startende directies ligt hoog. Er is nood aan een meer systematische oriëntering en voorbereiding van (potentiële) toekomstige schoolleiders, door het aanbieden van een continuüm van professionele ontwikkeling. Dit project focust op één concrete methodiek binnen dit continuüm: ‘job shadowing’. Enerzijds wordt onderzocht hoe job shadowing kan bijdragen aan een gedegen oriëntering van potentiële schoolleiders. Anderzijds wordt nagegaan hoe job shadowing geselecteerde en startende schoolleiders kan voorbereiden op de eigenlijke uitvoering van de functie. Hierbij wordt job shadowing gepositioneerd binnen het kader van de Social Cognitive Career Theory en het continuüm van professionele ontwikkeling voor schoolleiders. Aan de hand van een systematische literatuurstudie bekomt men in een eerste fase conceptuele duidelijkheid en afbakening van het concept ‘job shadowing’, en bijhorende kenmerken, praktijken, rollen, succesfactoren en randvoorwaarden. In een tweede fase van het literatuuronderzoek wordt toegespitst op de onderwijscontext, om te onderzoeken op welke wijze job shadowing bovenstaande doelstellingen m.b.t. oriëntering en voorbereiding van schoolleiders kan waarmaken. Ten slotte worden de inzichten ‘vertaald’ in een praktijkgerichte inspiratiegids, inclusief diverse voorbeelden en concrete tools, die betrokkenen uit alle onderwijsniveaus, beleidsmakers en andere stakeholders kunnen hanteren om job shadowing te implementeren in het Vlaamse onderwijs. In de ontwikkeling van deze gids worden relevante stakeholders betrokken.