In dit onderzoek stellen de onderzoekers vast dat de professionaliseringsinitiatieven geleid hebben tot indicaties van positieve effecten op het vlak van deelnemerstevredenheid, veranderingen in kennis, vaardigheden en attitudes en veranderingen in de praktijken van schoolleider. Dit onderzoek komt tot enkele vaststellingen die belangrijk zijn om rekening mee te houden bij het verder vormgeven van professionaliseringsinitiatieven voor schoolleiders en die inzetten op het collectief leren.
- De centrale procescoach, die verbonden is aan een samenwerkingsverband, speelt een cruciale rol in de mate waarin indicaties van effecten zichtbaar zijn en de manier waarop de kenmerken van het professionaliseringsinitiatief worden gepercipieerd. Hoe de procescoach de kenmerken van het professionaliseringsinitiatief in de praktijk brengt, heeft invloed op hoe deelnemers het programma ervaren en welke effecten het heeft.
- Enkele kenmerken van het PI spelen een grotere rol dan andere als we naar indicaties van effecten kijken. Het aanbieden van een samenhangend programma, rekening houden met individuele behoeften en voorkennis, en kansen bieden om het geleerde in de praktijk te brengen, blijken in dit verband cruciale inhouds- en structurele kenmerken te zijn van effectieve professionaliseringsinitiatieven.
- Ook de kenmerken van het samenwerkingsverband spelen een rol waarbij de mate van vertrouwen in elkaar als schoolleiders binnen het samenwerkingsverband essentieel is om tot collectief leren te komen.
- In lijn met eerder onderzoek stelt het onderzoek tot slot vast dat kenmerken van schoolleiders en de school slechts in beperkte mate een rol spelen wanneer indicaties van effecten bestudeerd worden.
Op basis van deze onderzoeksresultaten schuiven de onderzoekers 10 aanbevelingen naar voren die een cruciale rol spelen bij het ontwikkelen, opvolgen en evalueren van professionaliseringsinitiatieven voor schoolleiders in de toekomst.