Onderwijsonderzoeken

Titel
Kwaliteit in kunstonderwijs. Onderzoek naar onderwijskwaliteit in het deeltijds kunstonderwijs
Korte omschrijving
Dit onderzoek heeft tot doel praktijkgerichte instrumenten te ontwerpen om de kunstonderwijskundige kwaliteit van academies te bevorderen.
Status
Afgerond
Startdatum
01/03/2022
Einddatum
28/02/2023
Omschrijving van het onderzoeksopzet

Dit onderzoek heeft tot doel praktijkgerichte en wetenschappelijk onderbouwde instrumenten te ontwerpen om de kunstonderwijskundige kwaliteit van academies te bevorderen.

Sinds het niveaudecreet van 2018 krijgen academies in het deeltijds kunstonderwijs (DKO) meer vrijheid om eigen keuzes op het vlak van professionalisering en kwaliteitszorg te maken. Daarnaast dagen de kwaliteitsverwachtingen van het Referentiekader Onderwijskwaliteit (ROK) het beleidsvermogen van academies uit.

Academies zijn op dit moment nog niet altijd in staat om de concepten die in het Referentiekader Onderwijskwaliteit vervat zitten concreet te vertalen naar de academiepraktijk. Dit onderzoek wil hen daarbij helpen en wil een onderbouwde en creatieve bijdrage leveren aan het vormgeven van kwaliteitszorg binnen de specifieke context van het DKO. Het onderzoek ambieert een doorvertaling van het Referentiekader Onderwijskwaliteit naar de DKO-context en zoekt daarbij naar een taal die door directeurs en leraren binnen academies verstaanbaar en inzetbaar is.

Het onderzoek heeft verschillende onderzoeksluiken. Een literatuurstudie wil zicht krijgen op actuele kwaliteitsinstrumenten in het (kunst)onderwijs, in het binnen- en buitenland, alsook welke vernieuwingen i.v.m. kwaliteitsontwikkeling en -zorg in het kunstonderwijs al geïmplementeerd zijn.

Ten tweede worden interviews met sleutelfiguren uit de inspectie en pedagogische begeleidingsdiensten uitgevoerd die verder ingaan op de ervaringen en huidige praktijken op Vlaamse academies en op de resultaten van de literatuurstudie.

Tot slot ontwerpt het onderzoeksteam door middel van een participatief creatief proces ondersteunende en direct inzetbare werkinstrumenten die de kwaliteitsontwikkeling op de academies kunnen faciliteren. Prototypes van deze ontwerpen worden tijdens het onderzoek uitgetest. Draagvlak creëren bij de relevante actoren vormt daarbij een belangrijk streefdoel voor dit project.  Het delen en integreren van de inzichten en instrumenten op het leermiddelennetwerk KlasCement en Onderwijs.Vlaanderen, alsook het formuleren van aanbevelingen voor de relevante actoren, maken daar deel van uit.

Omschrijving van de onderzoeksresultaten

Het onderzoeksrapport is opgevat als een praktijkgericht rapport voor academies. 

Het stelt het OK-kader centraal en is opgebouwd rond de kwaliteitsverwachtingen uit het OK-kader die betrekking hebben op kwaliteitsontwikkeling. Meer specifiek wordt er ingegaan op 

  • K1: de school ontwikkelt haar kwaliteit vanuit een gedragen visie die vertaald is in de onderwijsleerpraktijk; 
  • K2: de school evalueert haar werking cyclisch, systematisch en betrouwbaar vanuit de resultaten en effecten bij de lerenden; 
  • K3: de school borgt en ontwikkelt de kwaliteit van de onderwijsleerpraktijk.

 

Het onderzoeksrapport presenteert 16 specifieke instrumenten om academies op weg te helpen om te werken aan kwaliteitsontwikkeling. Ter illustratie worden 9 fictieve casussen beschreven. Daarnaast is er een “routeplanner voor kwaliteitsontwikkeling” die academies kan helpen om op een planmatige, gefaseerde en doelgerichte manier aan hun onderwijskwaliteit te werken. 

oproep
15562
Doelgroep
  • bestuurspersoneel (deeltijds kunstonderwijs) directeur
  • onderwijzend personeel (deeltijds kunstonderwijs)
Promotor
De Meyere Job (Hogeschool UCLL)
Onderwijsniveau
deeltijds kunstonderwijs
Thema
Ad hoc