Concreet wordt in een eerste werkpakket een overzicht gemaakt van bestaande indelingen van leermiddelen (bv. volgens drager, type gebruiker, enz.) en wordt een voor Vlaanderen relevante en bruikbare typologie vooropgesteld. Daarnaast wordt een literatuurstudie uitgevoerd om zicht te krijgen op de beschikbare wetenschappelijke kennis over hoe bewezen principes en technieken rond effectief leren best in leermiddelen worden toegepast. De werkwijze die bij het uitvoeren van deze literatuurstudie zal gevolgd worden zal o.m. gebaseerd zijn op de aanbevelingen van de Cochrane Rapid Reviews Methods Group. De resultaten worden tot slot vertaald in een ontwerpversie van een kwaliteitskader voor (het ontwikkelen en beoordelen van) leermiddelen.
Dit ontwerp van het kwaliteitskader wordt in een tweede werkpakket geëvalueerd door diverse groepen stakeholders en vergeleken met in het buitenland gebruikte kwaliteitskaders. Vervolgens voeren we een praktijktoets uit van het kwaliteitskader door een proefevaluatie van een aantal bestaande leermiddelen. Op basis van deze resultaten zal het kwaliteitskader bijgestuurd en verder verfijnd worden.
Op basis van het definitieve kwaliteitskader voor effectieve leermiddelen worden in een derde werkpakket drie concrete valorisatieproducten ontworpen, te weten: (1) een online evaluatietool voor het beoordelen van leermiddelen, (2) een papieren variant van deze evaluatietool in de vorm van evaluatiekaarten en (3) een handboek rond effectieve leermiddelen. Deze valorisatieproducten worden in nauw overleg met de bij het project betrokken stakeholders ontworpen op basis van de projectresultaten. In het project werd, ten slotte, ook ruimte voorzien voor een ruime communicatie rond en verspreiding van de projectresultaten in het brede onderwijsveld.